Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:13:39
Mijn-bouw Indonesie door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:03:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14

Auteur Topic: Peco rails code 55  (gelezen 15716 keer)

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
Peco rails code 55
« Gepost op: 22 February 2007, 19:32:29 »
Goededag allemaal, ben bezig met een banenplan, het station (groot ) heb ik redelijk voor elkaar, de ruimte daarnaast wil ik benutten voor een Lokdepot en een par rangeersporen, echter lijkt me een draaischijf ook een mooie gebeuren ( na de MIBA dvd Ein heimat fur loks ) te gezien hebben. een dubbele draaischijf met een loods voor de diesels en eentje voor de E-loks

Echter hier het probleem, ik ga dus Spoor N rijden tijdperk 4 ( misschien ook 3 ) en met Peco rails code 55 digitaal Duits/ Oostenrijks/Zwiters materiaal

Alleen is er voor peco-rails geen draaischijf beschikbaar, of is er een alternatief voor dit

Wachtend op Uw antwoord groet ik U Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Peco rails code 55
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2007, 19:52:09 »
De rails op de draaischijf en de daarop aansluitende rails hoeven toch niet hetzelfde te zijn? Als je maar zorgt dat ze recht voor elkaar liggen en dat de railkoppen op dezelfde hoogte liggen kun je alle soorten rails combineren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2007, 19:58:36 »
Hallo Klaas, dat widt ik niet ik dacht dat ik in de problemen zou komen omdat peco code 55 rails lager was dus dan moet ik de rails die tegen de draaischijf aankomen te liggen verhogen ????

Welke draaischijf ( merk ) moet ik dan nemen ( digitaal )

Groetjes Ferdinand
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2007, 20:05:18 »
En dan ben ik maar brutaal om nog een vraag te stellen, ivm wisselmotoren om de wissels aan te drijven, heb het een en ander opgezocht , maar welke werken goed en betrouwbaar, omdat er wisselaandrijvingen zijn die vrij groot zijn uitgevallen dit omdat ik helaas momenteel in mijn banenplan onder het station door moet  ( dus met de wisselstraten ) met het bijkomend probleem dat ik dan heel vrije ruimte moet creeren om daar probleemloos onderdoor te kunnen rijden, dit ook ivm de helingspercentage's

hopelijk dat het duideljk is wat ik heb geschreven

Groetjes Ferdinand

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2007, 20:11:15 »
Je bedoeld dat je platte wisselaandrijvingen zoekt voor Peco rails?
De Fl* wisselmotoren zijn erg plat maar ik betweifel of die de wissels van Peco om krijgen omdat er in die wissels een ertra veertje zit dat weerstan bied. (Veertje zorgt voor een goede stand naar links en rechts en kan dus onmogelijk half om half staan.) Maar de Peco motoren zijn al te groot?

Verder over die draaischijf.
Misschien wel een stout idee maar wat dacht je van zelfbouw? Er zijn er meer die dat al gedaan hebben en niet zonder succes!

Rij zelf ook Peco 55 en heb het zelfde met een rolbrug, maar die ga ik uiteindelijk toch lekker zelf bakken.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 05 June 2007, 19:23:31 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

IPIO'er

• Offline Offline
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2007, 20:23:44 »
Hallo Ferdinand,

Peco heeft in zijn collectie wel een draaischijf voor spoor N,
namelijk NB-55 en de prijs is -/+ € 24,00 alleen hij is handbediend,
maar is electrisch te maken.

En ik sluit me aan wat betreft de reactie's van de voorgaande forum leden.

Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #6 Gepost op: 26 February 2007, 14:48:43 »
IPIO'er,

Is dat geen code 80 draaischeif?

m.v.g.

Mark

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 01 March 2007, 09:21:15 »
Eeen goedemorgen daar ben ik weer ;D, met weer een vraagje

Heb het volgende gelezen,
Citaat
Engelse wissel
Vooral beginners hebben nogal eens moeite met Engelse wissels, wat is dat nou precies en heb je ze echt nodig? In principe is een Engelse wissel precies hetzelfde als twee normale wissel met de tongen tegen elkaar. Het verschil zit 'm in het feit dat een Engelse wissel veel minder ruimte inneemt dan twee achter elkaar geplaatste normale wissels. In het grootbedrijf wordt echter altijd geprobeerd Engelse wissels zoveel mogelijk te vermijden vanwege gecompliceerdheid van de techniek, storingsgevoeligheid en kosten. In de modelspoorbouw is dit eigenlijk precies hetzelfde maar soms kan het toch wel handig zijn. Een Engels wissel is meestal ook zo'n 3 tot 4 keer duurder dan een normaal wissel.
dit stond op de site van NMF, hoe moet ik dit zien????

http://www.nmf.nl/modules.php?name=FAQ&myfaq=yes&id_cat=3&categories=Algemene+modelspoor+vragen+en+antwoorden#143

Liever geen engelse wissels gebruiken alleen als het niet kan, de reden van de kosten gaat voor mij niet op, dat maak mij niet zo uit, maar betreft de betrouwbaarheid, is deze veel minder dan gewone rechtdoor wissels

Als ik deze beter kan vermijden dan krijg ik een mega wisselstraat bij mijn grote station.

Wachtend op reactie's met vriendelijke groet Ferdinand
« Laatst bewerkt op: 01 March 2007, 09:24:07 door Ferdinand Paternoster »

modelspotter

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 01 March 2007, 09:52:35 »
Engelse wissels of twee gewone wissels, dat is de vraag. Kortom ruimte versus meerprijs.
Maar er is nog een aspect en dat pleit eigenlijk voor engelse wissels van het type met 'binnenliggende' tongen  of (de andere) de zogenoemde Bäseler.
Het verschil tussen de gewone engelsman (1) en de Bäseler (2).
(1)  is verkrijgbaar bij vrijwel alle merken, (2) alleen bij Märklin (H0), Trix (H0, N) en Roco (H0).
Verschil (1) en (2) is dat bij bv een 15 graden hoek een Bäseler een mooier verloop heeft en dat komt door de grotere te berijden boog om de afbuigende hoek te bereiken. Bij (1) ligt die boog binnen de kruisende sporen en bij (2) juist daar ver buiten. De trein zal bij (1) altijd een ruk naar li. of re. maken. 

Terug naar het genoemde aspect: voorkom S-bogen op de modelspoorweg, zeker als je bv. geduwd gaat rijden. Twee met de punten tegen elkaar liggende wissels hebben weliswaar een recht stuk tussen de beide afbuigingen maar geduwd rijden levert vroeg of laat geheid een ontsporing op. Type (2) is echter niet overal in te passen, zeker niet als je met 10 graden wissels werkt, dan moet er weer een stuk van 5 gr. bij en dat vergroot weer de afstand tussen de parallel lopende sporen.

Modelspotter
Wijz.: verduidelijken
« Laatst bewerkt op: 02 March 2007, 11:04:50 door modelspotter »

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
    • Markenburg
« Reactie #9 Gepost op: 01 March 2007, 10:31:43 »
Peco 55 heeft enkel slanke wissels in het assortiment dus ook de engelse wissel is maar 10 graden.
Ik heb er nu 2 thuis liggen maar nog niet ingebouwd zodra ik dat voor elkaar heb zal ik er zekrer verslag van doen maar ik denk dat het wat betreft stabiliteit, betrouwbaarheid en dergelijke wel goed zit ookal is het geen Bäseler is. Want we hebben te maken met erg weinig graden.

m.v.g.

Mark

Tiemthor

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 March 2007, 12:41:27 »
Hallo Ferdinand,

kijk eens op www.hapo-bahn.de . Deze firma bouwt draaischijven op bestelling. In verschillende lengtes, varianten en schalen. Deze draaijschijven hebben geen oprijrails.

Succes,
Tom.

Jan Willem Wildeman

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 01 March 2007, 15:14:36 »
Om even op de oorspronkelijk vraag terug te komen:

Peco code 55 kan probleemloos gecombineerd worden met code 80 rail van andere merken.
De railstaaf van Peco heeft nl een speciaal profiel waarbij het onderste gedeelte van de "code 80" verstopt zit in het plastic van de dwarsliggers.
Er zit een extra rand op de railstaaf die de onderkant van code 55 nabootst net boven de dwarsliggers.

Voor een duidelijke beschrijving + plaatje kijk op:
http://www.peco-gleise.de/peco/wm_peco/peco_htm/main.htm

Je moet wel de peco raillassen gebruiken omdat er maar erg weinig ruimte tussen te 2 "railvoeten" zit.

En natuurlijk de slanke wissels gebruiken! Dan benut je pas echt de voordelen van N-spoor.

succes,

Jan Willem

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #12 Gepost op: 01 March 2007, 16:46:13 »
Hallo Ferdinand,

Ook mijn baan was voorzien van een fl draaischijf terwijl ik ook peco code 55 heb. Helaas geen beste combinatie. Toen ook nog het spoeltje doorbrandde en me dat 120 euro ging kosten (een nieuwe brug volgens de handel) ben ik er zelf een gaan maken. Zo links en rechts ook voor een ander gemaakt.
Ondertussen is het ontwerp verbetert en geschikt gemaakt om door derden te worden gebruikt. Kijk voor verdere informatie eens op www.draaischijfhk.nl
mvg
Henk

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 March 2007, 17:09:56 »
Hallo Henk helemaal top, je maakt me erg blij ga gelijk even een mail de deur uitdoen

ferdinand

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 01 March 2007, 17:11:41 »
Peco 55 heeft enkel slanke wissels in het assortiment dus ook de engelse wissel is maar 10 graden.
Ik heb er nu 2 thuis liggen maar nog niet ingebouwd zodra ik dat voor elkaar heb zal ik er zekrer verslag van doen maar ik denk dat het wat betreft stabiliteit, betrouwbaarheid en dergelijke wel goed zit ookal is het geen Bäseler is. Want we hebben te maken met erg weinig graden.

m.v.g.

Mark
Hallo Mark, ik ben benieuwd naar jouw mening, schrok wel even nadat ik mijn verhaal had gelezen, dacht al van hier gaat mijn banenplan ;D

Vriendelijke groet Ferdinand