Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:13:39
Mijn-bouw Indonesie door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:03:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:49:18
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 12:25:21
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14

Auteur Topic: Peco rails code 55  (gelezen 15715 keer)

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
Re: Peco rails code 55
« Reactie #15 Gepost op: 01 March 2007, 17:13:22 »
Om even op de oorspronkelijk vraag terug te komen:

Peco code 55 kan probleemloos gecombineerd worden met code 80 rail van andere merken.
De railstaaf van Peco heeft nl een speciaal profiel waarbij het onderste gedeelte van de "code 80" verstopt zit in het plastic van de dwarsliggers.
Er zit een extra rand op de railstaaf die de onderkant van code 55 nabootst net boven de dwarsliggers.

Voor een duidelijke beschrijving + plaatje kijk op:
http://www.peco-gleise.de/peco/wm_peco/peco_htm/main.htm

Je moet wel de peco raillassen gebruiken omdat er maar erg weinig ruimte tussen te 2 "railvoeten" zit.

En natuurlijk de slanke wissels gebruiken! Dan benut je pas echt de voordelen van N-spoor.

succes,

Jan Willem

Jan Willem bedankt voor je reactie heb het even gelezen en heb meer mogelijkheden dan ik dacht, maar de 10graden wissels is toch eigenlijk al slank genoeg ??????
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 01 March 2007, 17:14:38 »
Hallo Ferdinand,

kijk eens op www.hapo-bahn.de . Deze firma bouwt draaischijven op bestelling. In verschillende lengtes, varianten en schalen. Deze draaijschijven hebben geen oprijrails.

Succes,
Tom.

Dank je Tom, ziet er goed uit moet ik zeggen, wordt steeds meer happy ;D
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #17 Gepost op: 01 March 2007, 17:22:32 »
hoi ferdinand,
Ook de kruiswissel heb ik in gebruik, en ook nog een op de plank (laten)liggen. Dit omreden van het "stoppen" van het kleine materieel op deze wissel. Loks zoals koff, V36 en V45 heb ik uiteindelijk maar voorzien van een wagonnetje met sleepcontacten die met voornoemden verbonden zijn. Dit geeft wel verbetering maar als er een lok stil staat zijn dat altijd die kleine op de kruiswissel. Zuiver vlak houden scheelt een stuk. De meeste grotere jongens geven geen problemen. Tenminste op enkele na. 

mvg
Henk

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #18 Gepost op: 01 March 2007, 18:16:09 »
Om nog even terug te komen op de engelse wissel van de peco 55 serie.
Deze heeft nummer SL-E390F en is te koop voor zo'n 45 tot 50 euro in de modelspoor winkel.
Ik heb zojuist mijn 2 exemplaren uit de verpakking gehad en gezien dat er maarliefst 4 draden aan zitten die wanneer je ze aansluit de stroomloze punten al oplossen. Dat betekend dat je alleen nog een stroomkring onderbreking hebt bij plekken waar flensen elkaar theoretisch kruisen en waar dus logischerwijs geen rails aanwezig is. Dit soort punten heb je natuurlijk bij alle vormen van wissels. Ongeacht merk, schaal, realisme getrouwheid, en zelfs in het echt.

Na een test met een wagon die ik handmatig over de wissel voortbeweeg (niet de beste test, maar je moet wat als je 'm nog niet inbouwen kan bij gebrek aan overige rails. :-|) Constateer ik dat de wagon erg soepel in de gewenste standen rijd.

Tip!
Ik geloof dat Peter van der Leek momenteel ook bezig is met Peco 55 rails maar die heeft ze al wel op de baan liggen.
Wellicht kan je hem een PB sturen met een vriendelijke vraag over wat hij er van denkt. Zie ook dit draadje

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 01 March 2007, 18:27:16 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 02 March 2007, 07:47:49 »
Dank je Mark, zal Peter een PB sturen en vragen of hij hier wilt reageren met zijn bevindingen

groetjes Ferdinand

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #20 Gepost op: 02 March 2007, 09:41:15 »
Ik heb 3 Engelse wissels in mijn wisselstraat, waarvan ik er op dit moment 2 deels in gebruik heb. Dat komt omdat de sporen waar ze naar toe leiden nog niet in gebruik zijn.
Ik vond de montage van deze wissels het lastigst, lastiger dan bijvoorbeeld de kruiswissel. Vooral het betrouwbaar monteren van de aandrijving is een echte uitdaging. Er lijkt bijna geen enkele locatie te zijn van de aandrijving waarbij de tongen aan beide zijden goed tegen de biels aan liggen.
Zoals gezegd heb ik nog niet echt getest met die wissels. Ik hoop daar wel op korte termijn aan toe te komen. Waarschijnlijk ga ik dit weekend de overige sporen aansluiten en dan wat uitgebreider testen.

Stuur me na dit weekend nog maar een keer een PB, dan deel ik mijn ervaringen (uit mezelf vergeet ik dit waarschijnlijk ;))
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 03 March 2007, 07:40:32 »
Hallo Peter, nou dat belooft wat ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, en sta ervan te kijken dat het monteren van de motoren nog de meeste problemen gaf, ik heb in het plan een paar achter elkaar liggen ben benieuwd of dat dan wel uberhaüpt wel gaat  ???

Ik zal je wel een PB sturen zodat je ons niet vergeet ;D

Groetjes Ferdinand

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #22 Gepost op: 05 March 2007, 08:20:06 »
Na aansluiten van wat extra sporen heb ik dit weekend 1 van de Engelse wissels eens flink aan de tand gevoeld, ofterwijl: flink veel er overheen gereden in diverse richtingen.
Hij heeft zich erg goed staande gehouden. Het is slechts 1 keer gebeurd dat een lok middel op de wissel bleef staan. Ik rij redelijk langzaam in mijn wisselstraat en hij zat op dat moment dus net ff zonder prik. Een andere (gewone) wissel die ik heb liggen gaf in 95% van de gevallen dit probleem, uiteindelijk heb ik dat spoor maar handmatig geblokkeerd in Koploper, want ik wilde ff verder klussen (ik laat het spul altijd zoveel mogelijk rijden, ook als ik aan het klussen ben).
Ik heb wel sterk het idee dat ik mijn materieel maar eens een schoonmaakbeurt moet gaan geven, want ze beginnen langzaamaan wat vaker te haperen.

Conclusie voor wat betreft het Engelse wissel: ik zie geen enkele reden om zo'n wissel in je sporenplan te vermijden.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 05 March 2007, 09:24:55 »
oke Peter helemaal toppie, ( een PB hoef ik niet meer te sturen  ;D ;D ),  blij dit te horen, heb echter wel mijn sporenplan voor de zekerheid aangepast ( als evt optie ) en ben zo van 12 naar 5 engelse wissels gegaan ( draadje banenplan "Wattenbach (Baan van Noah ))

Ik weet niet of het plan zo beter is geworden maar heb had evt dan een alternatief

Alvast bedankt voor je input

Met vriendelijke groet Ferdinand

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 31 March 2007, 08:19:21 »
Een goedemorgen,

Ik heb een een intellibox via via via iemand kunnen bemachtigen voor een leuke prijs, alleen ik dacht dat deze al een booster intern had ??? :), dat heeft deze dus niet, welke booster kan ik dan het beste nemen ook gezien de baan die ik krijg

Goetjes Ferdinand

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 31 March 2007, 12:10:21 »
Heb een booster gekocht 4 Amp 72 VA, dat moet volgens mij voorlopig genoeg zijn

Groetjes Ferdinand

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 31 March 2007, 18:21:34 »
Als die Intellibox geen booster intern heeft, dan heeft iemand hem er uit gesloopt.  8)

[Overigens heeft deze vraag niks meer met het oorspronkelijke onderwerp te maken.]
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

d.kamps

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 01 April 2007, 16:20:17 »
en de vraag over de wisselmotoren? want hier ben ik ook wel benieuwd naar
 :)

gr dennis

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 04 April 2007, 17:33:38 »
oke ontopic dan, ik wil de peco code 55 rails gaan bestellen voor de testbaan, om de situatie's die straks op mijn te bouwen baan voorrkomen te doorgronden zodat ik straks niet alleen voor verrassingen komt te staan

De vraag is waar kan ik het beste de pecorails gaan kopen, optie buitenland geen bezwaar

Wie o wie heeft ervaring met pecorails aanschaffen ;D

Groetjes Ferdinand

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #29 Gepost op: 04 April 2007, 17:56:37 »
Aangezien je in de buurt van Breda woont, als ik het goed gezien heb.
Zou ik advieseren om zeker de bestellingen van een normaal proportie gewoon bij Trein 2000 te bestellen.  (Hele grote kan je altijd nog in Engeland bij Peco zelf proberen)

Bij trein 2000 hebben ze de ganbare zaken vrijwel altijd op voorraad en de niet gangbare zaken bestellen ze meteen voor je. Soms heb je mazzel en heeft de inporteur het nog liggen, dan is het binnen een week ook binnen. En anders moet het uit Engeland komen en duurt het allemaal wat langer.

Met die extra tijd kan je misschien al rekening houden bij het bestellen.
Aangezien nog 2 forumleden waaronder ik regelmatig behoorlijke bestellingen bij Trein 2000 doen. Kan ik je dus uit ervaring vertellen dat ze het best redelijk geregeld hebben. (in de modelspoor wereld lijkt alles wel langzaam te gaan.  ;))

Ik hoop je zo voldoende geholpen te hebben.  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.