Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 15:17:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:02:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 14:25:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bellejt
Vandaag om 13:43:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 12:38:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 12:23:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
  

Auteur Topic: Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25  (gelezen 18402 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #45 Gepost op: 24 October 2011, 21:07:53 »
Ik laat mn wielen altijd ombouwen (vaak volledig nieuwe wielen, anders wielbanden) voor H0-fine door Holger Gräler, zie http://www.hauptbahn.de/graeler/index.htm
Service is goed en hij heeft heel veel wielen op voorraad.

dirkjan

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #46 Gepost op: 24 October 2011, 21:27:31 »
Een aantal leveranciers van o.a. 'fine' wielen:
1- Technischer Modellbau Holger Gräler.
Hij maakt wielen en ook wielbanden in diverse fine-scale maten.
2- Ultrascale Products
Een heel programma van bijzonder fraaie aandrijfmaterialen.
3- Rolf Tonner
Wielen alleen in schaal 0e. (website loopt momenteel niet lekker....)
4- NPE Modellbau GbR.
Wielen en nog veel meer. ( men is daar wel wat 'spaarzaam' met het vermelden van de schalen....)
5- Modellbahnwerkstatt Witteyer.
Wielen en meer.
6- Markits.
Wielen. (al is het wel even zoeken....)
7- Art & Detail.
Wielen in de schalen H0m en TT. ( voor bestellen, je hoofd even naar links knikken en na opkomende hoofdpijn vind je ergens een email adres...)

Dat was het zo ongeveer wat ik even vlug kon vinden. deze gegevens komen voor het eind van het jaar in de Encyclopedie. Er word nog aan een zoeksysteem binnen de groep "Merken" gesleuteld, zodat jullie dit straks allemaal zelf mogen/kunnen opzoeken.  ;D
Gerrit F

Van de draad af....

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6523
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #47 Gepost op: 01 December 2011, 23:48:50 »
Ik heb vandaag een mail gekregen van Rolf Weinert.
Hij laat weten dat zijn nieuwe 'Mein Gleis' railsysteem uitgeleverd gaat worden.
De flex-rails is vanaf 8 december beschikbaar, de wissels komen in het eerste kwartaal van 2012.
Het bijzondere is dat dit railtype code 75 bereden kan worden met NEM wielen, met RP25 wielen én met finescale RP25 wielen.
Het materiaal is bovendien compatible met Peco code 75.

Grzz,

Hans

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #48 Gepost op: 18 September 2012, 23:37:25 »
Misschien gedeeltelijk wat off topic maar denk dat m'n volgende vraag hier wel bij aansluit;

Heeft iemand ervaring wat de minimale te gebuiken bocht radius is als ik m'n materieel wil uitrusten met RP25 wielen, verende buffers en schaal schroefkoppelingen ? ( bv zoals van Weinert)

Gr,
Marc

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #49 Gepost op: 19 September 2012, 06:58:02 »
Het probleem is niet zo zeer de boogstraal zelf, maar meer het inrijden van bogen en de richtingswisseling in S-bogen. Daar bewegen de uiteinden van de wagens relatief veel ten opzichte van elkaar. Nevenbuffering is maatgevend. Het precieze antwoord is afhankelijk van de lengte van de wagens (bij een kort kolenbakje kun je meer hebben dan bij een lange wagen met draaistellen).

Bekend is dat het goed gaat bij boogstralen van 2 meter en groter. Ik denk dat iets kleiner ook nog wel kan, maar veel kleiner zou ik niet gaan.

10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #50 Gepost op: 19 September 2012, 08:35:03 »
ik heb goede ervaringen met RP25 en boogstralen van 1 meter, wel speelt gewicht van wagon/lok een grote rol.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8554
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #51 Gepost op: 19 September 2012, 10:09:55 »
Edgar, wat is nevenbuffering?
Zorg bij het leggen van een boog ervoor dat de buffers tegenover elkaar blijven en zorg er daarnaast voor dat iig de koppelingen verend zijn aangebracht. Ga niet tot het uiterste: voorkom spanning.
1m boogstraal moet mogelijk zijn.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #52 Gepost op: 19 September 2012, 13:23:49 »
Nevenbuffering is meer bekend onder de naam overbuffering. Het betekent dat de buffers van twee gekoppelde wagens bij het ingaan van de boog naast elkaar komen en dan achter elkaar blijven haken.

Wat de vraag betreft, ik zou het gewoon proberen. Met flexrail een boog leggen van b.v. 2 meter straal, met een aansluitend recht stuk. Twee wagens uitzoeken die in een boog ver uitzwaaien, koppelingen er af zodat de buffers tegen elkaar staan. Dan tussen de boog en het rechte stuk heen en weer duwen en kijken wat de buffers doen. Vervolgens de boogstraal kleiner maken, b.v. 1,5 meter en nog eens proberen. Boogstraal net zo lang kleiner maken tot het fout gaat. Dan weet je waar de grens ligt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #53 Gepost op: 19 September 2012, 16:22:10 »
Op het gevaar af dat ik een belachelijke vraag stel: je bent toch wel een keer klaar met het uitdokteren hoe groot een treinwiel op schaal is? How hard can it be?

De exacte maten zou ik moeten opzoeken, maar gok dat de totale flens de 40 mm niet overstijgt in breedte en hoogte. De afgelopen maanden regelmatig erg dicht op flenzen gezeten, gewerkt of gepoetst bij de SHM. Dan hou je in hO hooguit 0,5 [mm] over. Da's nie veul  :P

Om over N maar te zwijgen >:( Het is niet voor niets dat veel N-wissels er zo lomp uitzien. De tong opening moet minimaal 0,7 [mm] zijn volgens de standaard normen. Op schaal zou je rond de 0,3 [mm] moeten zitten.Sommige N merk wissels gaan bijna richting de 2 [mm]

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #54 Gepost op: 19 September 2012, 16:43:30 »
De exacte maten zou ik moeten opzoeken, maar gok dat de totale flens de 40 mm niet overstijgt in breedte en hoogte.
Hou het maar op 28 mm. Zie dit document, en dan bijlage 3.
In H0 kom je dan op 0,32mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re:Weg kwijt met wielen: RP-25, Fine-25
« Reactie #55 Gepost op: 19 September 2012, 17:51:39 »
En in N dus op 0,175 [mm]. OK laten we niet moeilijk doen 0,2 [mm] Bij Peco N wissel haal je de 2 [mm] wel. Of te wel 10x te veel  :-[

De 0,7 [mm] van de NMRA / NEM norm is dus al ruim 3x te groot.

Geen idee hoe die verhoudingen in h0 liggen
« Laatst bewerkt op: 19 September 2012, 17:54:52 door Jan Beelen. Reden: Onnodig citaat verwijderd, je kan gewoon reageren op de post boven jou. »