Zie het maar als voortschrijdende progressie mbt nauwkeurigheid.
Dit lijkt me onzin. Als er RP-25 flenzen op zitten, dan is het gewoon RP-25. En hoe kom je erbij dat de speermaat groter is? Dat kan alleen maar als de flenzen wezenlijk dunner zijn dan bij NEM of RP-25.Dus nogmaals: waar vind je informatie over Fine?
Op het gevaar af dat ik een belachelijke vraag stel: je bent toch wel een keer klaar met het uitdokteren hoe groot een treinwiel op schaal is? How hard can it be?
Het lijkt mij het beste eerst te beginnen met te bepalen hoe groot een wiel precies op schaal is. Als je dat als ideaal neemt heb je in ieder geval de bottomline te pakken.
Het komt uit de lengte of de breedte. Als de wielen smaller worden dan NEM (dat is bij de meeste fine varianten het geval), dan wordt of de speermaat groter....
Bij Weinert ga ik ervan uit dat ze Rp25, code 88 bedoelen.
Dus Kassenberg: Welk railsysteem gebruik je of wil je in de toekomst gaan gebruiken? Groeten Ronald.
Niet mee eens. de speermaat wordt groter als de flenzen smaller worden. De totale wielbreedte staat daar los van.
Ja, dat is het hem nou juist: ik wil toch wel meer hedendaags spul gebruiken Tillig Elite, Mein Gleis of zelf wat gaan bouwen. Ik zou graag voorkomen dat ik over vijf jaar een bepaald soort wielen (die mooier zijn) niet zou kunnen gebruken.
Niet mee eens. De speermaat heeft niets met de flensdikte of het wielprofiel te maken. De speermaat wordt bepaald door de positie van de wielen op de as.