Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
Vandaag om 23:11:16
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 23:06:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Ronald Halma
Vandaag om 22:31:25
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Rails roestig verven door Ronald69
Vandaag om 21:48:54
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
  

Auteur Topic: Treinsamenstellingen met Stalen D  (gelezen 34515 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #30 Gepost op: 21 April 2011, 17:33:17 »
Hoi Gertjan,

Dat is inderdaad ook een fraaie trein. Ook een fraai boek trouwens.
Heb je ook iets met Deense spoorwegen?
Zoals je je vast wel kunt voorstellen, is het nieuws omtrent de Stalen D van Artitec ook in het Deense modelspoorwereldje met enthousiasme ontvangen.

mvg,
Gert

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #31 Gepost op: 21 April 2011, 19:44:48 »
Uit de laatste Miba,

Ik kan mij vergissen, maar....de een na laatste wagen??
SK

jep, en dan ook nog eens in turquoise
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Zolderling

  • Gast
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #32 Gepost op: 21 April 2011, 19:59:50 »
jep, en dan ook nog eens in turquoise

Dus geen 4-deurs...?

- hans -

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #33 Gepost op: 21 April 2011, 20:36:26 »
Gert,

Nee, niet specifiek Deense interesse.
Mijn belangstelling gaat uit naar DB Tp III tussen 1958 en 1962.
Met een focus op het internationale verkeer vanuit Nederland, van, naar en door Duitsland.
Vandaar de aanschaf van het genoemde boek.
De overige twee delen heb ik overigens ook in mijn bezit.
(Jyland en Gedser)
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #34 Gepost op: 21 April 2011, 23:33:00 »
Dus geen 4-deurs...?

- hans -

nee, alleen een aantal grote D's werden tijdens de komst van Plan D in de turquoise kleuren overgeschilderd. De kleine D's is dit bespaard gebleven...

-Wim-
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #35 Gepost op: 22 April 2011, 00:30:16 »
Dan is het antwoord op de retorische vraag van Hans: ja.  ???
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Remmert

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #36 Gepost op: 29 April 2011, 10:23:35 »
heeft de stalen D ook wel eens met andere treinen samengereden (duits) of met getrokken blokkendozen?? als extra trein??
« Laatst bewerkt op: 29 April 2011, 10:34:48 door Remmert »
Some people say: I dream my perfect life, other people say: I live my perfect dream


Vol stoom door het leven!!! dat is mijn motto

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #37 Gepost op: 29 April 2011, 11:19:32 »
heeft de stalen D ook wel eens met andere treinen samengereden (duits)
Euhm, daar gaat dit draadje toch over, kijk eens naar alle plaatjes. Zat duitse wagens!

dirkjan

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #38 Gepost op: 15 October 2011, 17:08:13 »
FF wat anders, ik heb een stammetje E's in de periode begin jaren '60. Maar als ik zo op seinarm kijk dan hebben ze daar niet echt mee samengereden. Klopt dit? want ik kan me voorstellen dat dit niet alle samenstellingen zijn en misschien is er nog een leuke samenstelling te maken.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1278
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #39 Gepost op: 15 October 2011, 17:47:27 »
Incidenteel zal er heus wel een stalen D in een trein met plan E rijtuigen hebben gereden, maar de RD van de plan E's bevatte al een bagageruimte. Dus nog meer bagageplek was niet nodig.
De stalen D's werden wel ingezet bij internationale treinen, daar werd in die periode nog meer bagage vervoerd dan in de binnenlandse dienst.

Gerard

sixkiller

  • Offline Offline
  • Berichten: 330
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #40 Gepost op: 16 October 2011, 15:27:18 »
AH, hier is mn vraag gebleven, ik dacht al dat ik gek aan het worden was.

Dat van die RD is inderdaad wel erg logisch, was ik even vergeten. Het is wel een mooi excuus om dan een sneltrein met plan D's in die periode samen te stellen  :)

Wel 1 vraag nog, deze reed met een D7600 (of BD6800). De D7600 die Artitec levert is blauw maar hij zou toen nog groen moeten zijn (D6300) volgens Seinarm. Ik heb geen verstand van nummering en kleuren, maar reed zoiets ook door elkaar? Want het lijkt dat ze wel verschillend van elkaar waren (kopwanden ed).

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6699
  • Spaar ze allemaal.
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #41 Gepost op: 16 October 2011, 16:19:24 »
Een vraagje:
De D6312 en 6315 in standgroen zijn inzetbaar vanaf 1954 ivm vernummering van de 6701-6723 ( welke Artitec niet uitbrengt).
Tot welk jaar zijn de olijfgroene met donkergrijs dak in te zetten en wat is het verschil in inzet mbt de wagennummers 6072, 6076 (gesl.kopw.) en de nummers 7602, 7606 (oude vouwbalg).

Misschien al een gedeelte van het antwoord, klopt het volgende?:1932; 6061-6100, 1937; 6095-6100 verbouwd voor int. dienst met vouwbalg en vernummerd naar 7601-7605, de 6061-6094 in 1952 omgenummerd naar 6701-6734 en in 1954 naar 6701-6723.

Welk rijtuig ligt het meest voor de hand in combinatie met een complete turquoise stam?

Stephan.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7282
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #42 Gepost op: 16 October 2011, 16:51:00 »
@ Stephan

Ik vermoed dat je het boek ook hebt. Maar in Electrische locomotieven
in Nederland staan een paar foto's. Ik heb geen idee om welke typen het gaat.
Daar ben ik niet in thuis. Maar door je vraag kwamen de beelden van de foto's
wel naar boven borrelen.

blz 15;   LNER 6000 03-11-1950 (bovenste foto)
blz 110; NS 1301+1150 11-05-1952

Beide foto's gaat het om turquoise materieel met een stalen D.

vrgr Steef
Mvh Steef

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1278
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #43 Gepost op: 16 October 2011, 17:29:03 »
Tussen 1954 en 1958 werden alle getrokken rijtuigen -dus ook de stalen D's- Berlijnsblauw geschilderd.
Dat betekent dat als je in deze jaartallen rijdt in een trein zowel (olijf)groene als blauwe stalen D's (en andere rijtuigen) kon tegenkomen.

De stalen D's werden vaker gebruikt in combinatie met plan D en met plan K.
Een mengelmoes van stalen D, plan D en plan E was bijvoorbeeld sneltrein 816 Eindhoven-Amsterdam in 1970, zie Treinsamenstellingen plan D.

Gerard

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6699
  • Spaar ze allemaal.
Re:Treinsamenstellingen met Stalen D
« Reactie #44 Gepost op: 16 October 2011, 18:02:01 »
Daarom vroeg ik ook over vóór 1954, met een nog compleet turquoise stam.

Maar daarvoor komt dus van artitec alleen degene met vouwbalg in aanmerking, maar werden deze ook in de binnenlandse dienst ingezet?