Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 13:54:48
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 13:21:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Montanbahn
Vandaag om 12:12:43
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
  

Auteur Topic: Artitec vierdeurs stalen D  (gelezen 208327 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #795 Gepost op: 18 November 2021, 22:25:30 »
Nee hoor, het is de aankomst op het Amstelstation op 30 augustus 1948, haar 50-jarig regeringsjubileum.

zie ook: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/fotocollectie/sfa%3Acol1%3Adat410791
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #796 Gepost op: 19 November 2021, 10:04:09 »
En dat is ook het jaar van haar abdicatie (= troonsafstand, op 4 september dat jaar), dus 1951 is sowieso ook fout.
Groet, Frank

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #797 Gepost op: 19 November 2021, 10:26:14 »
Kijk maar eens in het boek Stoomtractie 44-58, blz 232.
Daar staan een hele mooie treinsamenstelling in met een 6100, C12c groen, en een stalen D in blauw (te herkennen aan de gele biezen) zonder vouwbalgen.
Deze is dus al omgeschilderd voor de ombouw tot internationale D of ongevallen D.
Gevonden. Bedankt voor de tip Arjen (y) Blijkt het antwoord op de vraag gewoon op eigen boekenplank te staan. Mooie foto trouwens met de sluitborden op een aparte plek.
Groeten,
Richard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
    • Dwangrail.nl
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #798 Gepost op: 19 November 2021, 20:14:10 »
Op een foto die ik van deze wagen heb, is te zien dat de sluitborden met haakjes aan de verticale handgrepen hangen. Dit lijkt op een eigen constructie van Maastricht??
Daarom hangen ze op deze vreemde plek, want eigenlijk horen ze boven de dakrand te hangen.
Het nummer van de Artitec klopt voor deze bagagewagen (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #799 Gepost op: 19 November 2021, 21:43:33 »
Volgens fotobijschrift is de trein met die D erin onderweg van Maastricht naar Visé in 1957. Zou, ik roep maar wat, de vreemde plaatsing van de sluitborden te maken kunnen hebben met NMBS regelgeving? En dat de eigen Maastrichtse constructie bedoeld was voor ritjes naar Visé en eerder nog naar het 1953 gesloten kopstation Liége-Longdoz, iets verder België in?

Overigens zie ik dat mijn budget het nèt toelaat deze variant mee te bestellen (y) ik vind het wel leuk een blauwe zonder vouwbalgen en zonder elektrische sluitlichten.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2021, 21:45:37 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #800 Gepost op: 20 November 2021, 00:53:30 »
Heeft die Duitse Heimatbahnhof niet te maken met de omloop van een aantal stammetjes DB UIC-X + NS stalen D, door DB en NS in gezamelijke pool ingebracht, Hanover - Amsterdam - Parijs - Luik - Keulen - Hanover ? Ik heb de klok horen luiden maar verder...
 Falckenberg weet er meer van.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 713
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #801 Gepost op: 12 August 2025, 23:43:50 »
Hallo allemaal.

Ik heb een vraag over de Artitrc 20.248.05

Een 4 deurs stalen D in het blauw met dakleiding als zijnde depot wagen EP TRACTIE depot Amersfoort.

Wat was de functie van deze wagen?
Van wanneer tot wanneer had de wagen deze functie?
Op het model zijn de sluitsein glaasjes stukjes wit kunstof, waren deze in het echt ook dicht gemaakt?

Wie weet wat meer? :)

Alvast bedankt.

Gr Marc

Ps: iemand een foto van de 1 op 1 versie? ;D

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #802 Gepost op: Vandaag om 10:03:38 »
Die 80 84 984 0 504-8 werd magazijnwagen voor ATB-onderdelen te Amf, na in 1982 uit de Keulse IC-treinen te zijn teruggetrokken. Daarna heeft deze van NS-vignetten voorziene wagen (inmiddels van de vouwbalgen ontdaan) nog op de Watergraafsmeer gestaan. In 1988 naar Roosendaal en daarna STIBANS. Kwam deze later niet bij de SGB?
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #803 Gepost op: Vandaag om 13:52:51 »
Ja Wim, de D 6097 is nu de SGB D 7603 met het interieur van de gesloopte D 6084.
Groet, Frank