Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 23:16:36
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 23:04:33
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door R1954
Vandaag om 23:00:30
Piko 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:56:07
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: Artitec vierdeurs stalen D  (gelezen 217252 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #795 Gepost op: 18 November 2021, 22:25:30 »
Nee hoor, het is de aankomst op het Amstelstation op 30 augustus 1948, haar 50-jarig regeringsjubileum.

zie ook: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/fotocollectie/sfa%3Acol1%3Adat410791
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5609
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #796 Gepost op: 19 November 2021, 10:04:09 »
En dat is ook het jaar van haar abdicatie (= troonsafstand, op 4 september dat jaar), dus 1951 is sowieso ook fout.
Groet, Frank

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3314
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #797 Gepost op: 19 November 2021, 10:26:14 »
Kijk maar eens in het boek Stoomtractie 44-58, blz 232.
Daar staan een hele mooie treinsamenstelling in met een 6100, C12c groen, en een stalen D in blauw (te herkennen aan de gele biezen) zonder vouwbalgen.
Deze is dus al omgeschilderd voor de ombouw tot internationale D of ongevallen D.
Gevonden. Bedankt voor de tip Arjen (y) Blijkt het antwoord op de vraag gewoon op eigen boekenplank te staan. Mooie foto trouwens met de sluitborden op een aparte plek.
Groeten,
Richard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #798 Gepost op: 19 November 2021, 20:14:10 »
Op een foto die ik van deze wagen heb, is te zien dat de sluitborden met haakjes aan de verticale handgrepen hangen. Dit lijkt op een eigen constructie van Maastricht??
Daarom hangen ze op deze vreemde plek, want eigenlijk horen ze boven de dakrand te hangen.
Het nummer van de Artitec klopt voor deze bagagewagen (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3314
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #799 Gepost op: 19 November 2021, 21:43:33 »
Volgens fotobijschrift is de trein met die D erin onderweg van Maastricht naar Visé in 1957. Zou, ik roep maar wat, de vreemde plaatsing van de sluitborden te maken kunnen hebben met NMBS regelgeving? En dat de eigen Maastrichtse constructie bedoeld was voor ritjes naar Visé en eerder nog naar het 1953 gesloten kopstation Liége-Longdoz, iets verder België in?

Overigens zie ik dat mijn budget het nèt toelaat deze variant mee te bestellen (y) ik vind het wel leuk een blauwe zonder vouwbalgen en zonder elektrische sluitlichten.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2021, 21:45:37 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #800 Gepost op: 20 November 2021, 00:53:30 »
Heeft die Duitse Heimatbahnhof niet te maken met de omloop van een aantal stammetjes DB UIC-X + NS stalen D, door DB en NS in gezamelijke pool ingebracht, Hanover - Amsterdam - Parijs - Luik - Keulen - Hanover ? Ik heb de klok horen luiden maar verder...
 Falckenberg weet er meer van.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #801 Gepost op: 12 August 2025, 23:43:50 »
Hallo allemaal.

Ik heb een vraag over de Artitrc 20.248.05

Een 4 deurs stalen D in het blauw met dakleiding als zijnde depot wagen EP TRACTIE depot Amersfoort.

Wat was de functie van deze wagen?
Van wanneer tot wanneer had de wagen deze functie?
Op het model zijn de sluitsein glaasjes stukjes wit kunstof, waren deze in het echt ook dicht gemaakt?

Wie weet wat meer? :)

Alvast bedankt.

Gr Marc

Ps: iemand een foto van de 1 op 1 versie? ;D

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #802 Gepost op: 13 August 2025, 10:03:38 »
Die 80 84 984 0 504-8 werd magazijnwagen voor ATB-onderdelen te Amf, na in 1982 uit de Keulse IC-treinen te zijn teruggetrokken. Daarna heeft deze van NS-vignetten voorziene wagen (inmiddels van de vouwbalgen ontdaan) nog op de Watergraafsmeer gestaan. In 1988 naar Roosendaal en daarna STIBANS. Kwam deze later niet bij de SGB?
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5609
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #803 Gepost op: 13 August 2025, 13:52:51 »
Ja Wim, de D 6097 is nu de SGB D 7603 met het interieur van de gesloopte D 6084.
Groet, Frank

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #804 Gepost op: 13 August 2025, 16:34:00 »
Ah dank voor het andwoord!
Vouwbalgen waren dus geheel verwijderd maar de kopdeuren (bij de vouwbalg) zaten er nog wel in?

Marc