Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 22:25:22
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
  

Auteur Topic: Artitec vierdeurs stalen D  (gelezen 208686 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #795 Gepost op: 18 November 2021, 22:25:30 »
Nee hoor, het is de aankomst op het Amstelstation op 30 augustus 1948, haar 50-jarig regeringsjubileum.

zie ook: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/fotocollectie/sfa%3Acol1%3Adat410791
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #796 Gepost op: 19 November 2021, 10:04:09 »
En dat is ook het jaar van haar abdicatie (= troonsafstand, op 4 september dat jaar), dus 1951 is sowieso ook fout.
Groet, Frank

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #797 Gepost op: 19 November 2021, 10:26:14 »
Kijk maar eens in het boek Stoomtractie 44-58, blz 232.
Daar staan een hele mooie treinsamenstelling in met een 6100, C12c groen, en een stalen D in blauw (te herkennen aan de gele biezen) zonder vouwbalgen.
Deze is dus al omgeschilderd voor de ombouw tot internationale D of ongevallen D.
Gevonden. Bedankt voor de tip Arjen (y) Blijkt het antwoord op de vraag gewoon op eigen boekenplank te staan. Mooie foto trouwens met de sluitborden op een aparte plek.
Groeten,
Richard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
    • Dwangrail.nl
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #798 Gepost op: 19 November 2021, 20:14:10 »
Op een foto die ik van deze wagen heb, is te zien dat de sluitborden met haakjes aan de verticale handgrepen hangen. Dit lijkt op een eigen constructie van Maastricht??
Daarom hangen ze op deze vreemde plek, want eigenlijk horen ze boven de dakrand te hangen.
Het nummer van de Artitec klopt voor deze bagagewagen (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3288
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #799 Gepost op: 19 November 2021, 21:43:33 »
Volgens fotobijschrift is de trein met die D erin onderweg van Maastricht naar Visé in 1957. Zou, ik roep maar wat, de vreemde plaatsing van de sluitborden te maken kunnen hebben met NMBS regelgeving? En dat de eigen Maastrichtse constructie bedoeld was voor ritjes naar Visé en eerder nog naar het 1953 gesloten kopstation Liége-Longdoz, iets verder België in?

Overigens zie ik dat mijn budget het nèt toelaat deze variant mee te bestellen (y) ik vind het wel leuk een blauwe zonder vouwbalgen en zonder elektrische sluitlichten.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2021, 21:45:37 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #800 Gepost op: 20 November 2021, 00:53:30 »
Heeft die Duitse Heimatbahnhof niet te maken met de omloop van een aantal stammetjes DB UIC-X + NS stalen D, door DB en NS in gezamelijke pool ingebracht, Hanover - Amsterdam - Parijs - Luik - Keulen - Hanover ? Ik heb de klok horen luiden maar verder...
 Falckenberg weet er meer van.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #801 Gepost op: 12 August 2025, 23:43:50 »
Hallo allemaal.

Ik heb een vraag over de Artitrc 20.248.05

Een 4 deurs stalen D in het blauw met dakleiding als zijnde depot wagen EP TRACTIE depot Amersfoort.

Wat was de functie van deze wagen?
Van wanneer tot wanneer had de wagen deze functie?
Op het model zijn de sluitsein glaasjes stukjes wit kunstof, waren deze in het echt ook dicht gemaakt?

Wie weet wat meer? :)

Alvast bedankt.

Gr Marc

Ps: iemand een foto van de 1 op 1 versie? ;D

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #802 Gepost op: Vandaag om 10:03:38 »
Die 80 84 984 0 504-8 werd magazijnwagen voor ATB-onderdelen te Amf, na in 1982 uit de Keulse IC-treinen te zijn teruggetrokken. Daarna heeft deze van NS-vignetten voorziene wagen (inmiddels van de vouwbalgen ontdaan) nog op de Watergraafsmeer gestaan. In 1988 naar Roosendaal en daarna STIBANS. Kwam deze later niet bij de SGB?
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #803 Gepost op: Vandaag om 13:52:51 »
Ja Wim, de D 6097 is nu de SGB D 7603 met het interieur van de gesloopte D 6084.
Groet, Frank

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #804 Gepost op: Vandaag om 16:34:00 »
Ah dank voor het andwoord!
Vouwbalgen waren dus geheel verwijderd maar de kopdeuren (bij de vouwbalg) zaten er nog wel in?

Marc