Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan  (gelezen 15403 keer)

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #45 Gepost op: 21 February 2007, 14:33:10 »
Lijkt me echt iets voor Klaas Z. om dit electrisch uit te werken. Natuurlijk gaat het hier om Marklin boosters, andere boosters werken wellicht anders.

Van Duitse site:
Lichtstromeingang braun - gelb (booster in, van trafo)
Bahnstromausgang braun - rot (booster uit, naar rails)
beide braunen Masseanschluesse sind miteinander verbunden,
die beiden AC-Anschluesse des Gleichrichters sind miteinander und mit dem gelben Anschluss verbunden,
positiver Anschluss des Gleichrichters mit Plus von Siebelko Cx,
negativer Anschluss des Gleichrichters mit minus von Siebelko Cy,
Minus von Cx und Plus von Cy sind mit Masse - braune Anschluesse verbunden,
roter Anschluss kommt vom Ausgang der sog. Gegentakt-Leistungsendstufe und hat mit keinem der Anschluesse, ausser der eigenen roten Anschlussklemme, im stromlosen Zustand eine niederohmige Verbindung - (nahe null Ohm).

Het opvallende vind ik hier dat beide AC aansluitingen van de bruggelijkrichter met de gele trafo aansluiting verbonden zijn. Er wordt volgens mij wel een positieve en negatieve gelijkspanning gemaakt, maar anders dan dat je beide trafodraden elk op een AC aansluiting van de bruggelijkrichter zet. Er zijn ook 2 afvlakcondensatoren en de bruine draad is verbonden met het midden van deze 2 elko's. Normaal (ik bedoel in een apparaat met interne trafo) zou ik om een positieve en negatieve gelijkspanning te maken een trafo met middenaftakking verwachten, beide zijden van de trafo aan de bruggelijkrichter en de middenaftakking aan het centrum van de 2 elko's.
Volgens mij heeft Marklin voor deze oplossing gekozen om een positieve en negatieve gelijkspanning te kunnen maken uit een standaard trafo met 2 aansluitingen. En gooit inderdaad de directe verbinding met de bruine draad van de trafo roet in het eten, d.w.z. bij meerdere trafo's moet je wel op de fase letten.

Bij andere boosterontwerpen die wel de railaansluiting vrij houden van een directe trafoaansluiting geeft fase m.i. geen probleem.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #46 Gepost op: 21 February 2007, 17:25:09 »
Volgens mij heeft Marklin voor deze oplossing gekozen om een positieve en negatieve gelijkspanning te kunnen maken uit een standaard trafo met 2 aansluitingen. En gooit inderdaad de directe verbinding met de bruine draad van de trafo roet in het eten, d.w.z. bij meerdere trafo's moet je wel op de fase letten.
Niet alleen Märklin. De Intellibox en het Twincenter doen precies hetzelfde.
Maar waarom dat iets met de fase te maken heeft, dat snap ik nog steeds niet.
De trafo's zitten weliswaar met bruin aan elkaar vast, maar met geel niet. Er is geen relatie tussen de trafo's wat de fase betreft, want pas op gelijkspanningsniveau kan  alles weer aan elkaar komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #47 Gepost op: 21 February 2007, 17:45:52 »
Zo ongebruikelijk is het niet volgens mij.
Want bij de aanschaf van mijn boosters werd me dit direct mede gedeeld. Dat ik hier op moet letten, het probleem was dus al bekend, zonder dat men mijn aansluit situatie wist.

mvg,
 Sander

Als je in de handleiding van de booster kijkt wordt hier niet over gerept.
Waar komt die informatie vandaan dan?
Of is het een spookverhaal ontstaan doordat mensen andere fouten hebben gemaakt b.v. bij het aansluiten?
« Laatst bewerkt op: 21 February 2007, 17:53:14 door René Wolf »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #48 Gepost op: 21 February 2007, 20:25:01 »
Mark Been,
Je hebt gelijk, na het versturen besefte ik dat ook.
Zat alleen te ver in de trafo discussie en daar helpt dat manual niet bij.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #49 Gepost op: 22 February 2007, 10:14:39 »
Gerrit en Mark,

De discussie ontstond over het aansluiten van boosters, echter in het derde bericht begon Sander over het fase verhaal.

Dus de laatste 3,5 bladzijde gaat voornamelijk over de trafo's.

Groet Erik

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #50 Gepost op: 22 February 2007, 12:17:11 »
Zorg dat de trafo's van je boosters in fase staan.

mvg,
 Sander

Sander, heb jij één zijde van alle trafo's met elkaar verbonden, of één van de railaansluitingen van elke booster? Of beide? Of is elke trafo-booster-railsectie compleet geïsoleerd van elkaar?

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #51 Gepost op: 25 February 2007, 11:51:40 »
Hallo,

Sorry voor de late reactie, maar dit weekeind ben ik nog even bezig geweest om redelijke foto's te maken van oscilloscoopbeelden, dat gaat nog niet zo makkelijk.

Het beeld hieronder is van een trafo met een als booster gaschakelde Delta control.



De middelste lijn is de uitgangswisselspanning van de trafo. Dus geel t.o.v. bruin.
Over het midden van de foto loopt horizontaal de 0 volt lijn (zwart lijntje)
De uitgangsspanning is ruim 20volt voor de positive sinus helft en -20volt voor de negatieve sinus helft.

De breedte van de foto beslaat 3 hele sinus golven dit is dus 0,06 seconden.

De bovenste en onderste lijn zijn resp. de gemiddelde positieve en negatieve uitgangsspanning van de booster. Voor deze lijnen geldt een andere schaalverhouding als van de middelste lijn. Nu 10volt per hokje. Dit om een beter plaatje te krijgen.

Wat valt er nu te zien:
-  De boosteruitgangs varieert ongaveer 4volt voor de positieve 
   spanningen en ongaveer 6volt voor de negatieve spanningen.
-  De condensatoren in de booster worden opgeladen wanneer de
   positieve spanning weer hoger wordt en wanneer de negatieve
   spanning weer negatiever wordt.
-  Alleen als de trafo spanning hoog c.q. laag genoeg is loopt er een
   stroom van de trafo naar de booster. Dit veroorzaakt de knikjes in de lijn
   van de trafo uitgangsspanning.

Als je nu een tweede trafo-booster op je baan aansluit en de trafo's staan niet in fase dan moet je denkbeeldig een tweede scoopbeeld over de eerste heen zetten maar dan 1/6 deel van de breedte van de foto naar rechts, om te zien wat er gebeurt. In dit geval verschillen de booster uitgangsspanningen dan 2volt voor de positieve en 3volt voor de negatieve spanningen van elkaar.

Of er vereffenings stromen gaan lopen als je met b.v. een sleper de twee boosters met elkaar verbindt is de vraag. Het lijkt me niet onmogelijk omdat bij veel transistoren de stroom er ook wel in de verkeerde richting door heen kan.

Het lijkt dus geen kwaad te kunnen om de trafo's in fase te zetten. In de praktijk zal het wel mee vallen als je het niet doet, temeer dat de meeste boosters wel wat grotere condensators, en dus minder spannings verschillen zullen hebben, dan deze Delta booster. Het mooiste is natuurlijk een booster met gestabiliseerde uitgangsspanning, dan maakt het niets meer uit.

Dan nog over het toepassen van een sleperwip. Als je met een sleper op de scheiding gaat staan en deze sleper wordt hiervan warm of de lampjes in de treinen gaan flauwer branden, dan zou ik maar een sleperwip toepassen.

Groeten Jan.





gijss

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Aansluiten meerdere boosters op 1 baan
« Reactie #52 Gepost op: 04 March 2007, 13:23:39 »
Wellicht ten overvloede, maar ik vind het altijd wel zo netjes even het resultaat te vermelden.

Gisteren de boel aangesloten zoals aangeraden, sleperwipper blijkt niet nodig. Contact tussen de 2 rode draden veroorzaakt een klein vonkje maar geen enkele flikkering van bijvoorbeeld de lampen.

Ik heb nog niet getest wat er bij kortsluiting gebeurt, maar met voldoende dikke draden zal de booster wel afslaan neem ik aan.

Bedankt in elk geval voor de discussie,

Gijs