Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 06:42:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 06:34:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3155591 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3255 Gepost op: 08 March 2013, 23:33:36 »
Er komt een 2e batch met een -A nummer.
Ik geloof dat ik gelezen heb dat ze er rond juni zouden moeten zijn.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3256 Gepost op: 09 March 2013, 18:19:00 »
Morgen maakt Bachmann Branchline het programma voor de komende 18 maanden bekend.
Ik hoop dat ze nu eens wat rijtuigen bij hun pre-BR loks gaan maken.

Leen.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #3257 Gepost op: 09 March 2013, 19:29:01 »
Er komt een 2e batch met een -A nummer.
Ik geloof dat ik gelezen heb dat ze er rond juni zouden moeten zijn.

Leen.

Leen,

ik heb inderdaad een -A nummer besteld.... En voor juni leveren..... Kan ik nog even sparen....  ;D

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #3258 Gepost op: 10 March 2013, 21:36:25 »
@ Ed
Hier vind ik toevallig een dairy:
http://www.ebay.co.uk/itm/P-D-Marsh-OO-Gauge-Coates-Manor-Dairy-/370104443062?pt=UK_Trains_Railway_Models&hash=item562bf1a0b6
Kijk wel goed dat hij 00 is, want het staat er wel, maar hij staat bij de N-rubriek.

en deze Amerikaanse (misschien mat wat aanpassingen bruikbaar):
http://www.ebay.co.uk/itm/WALTHERS-CORNERSTONE-HO-U-A-BROOK-HILL-FARM-DAIRY-PLASTIC-MODEL-KIT-/261178145219?pt=Model_RR_Trains&hash=item3ccf6e39c3

Leen.
Leen,
Dank je. Vind die dairy farm wel erg leuk. Had nog geen farm met een eigen spoortje gezien. Helaas is hij net iets te modern voor mijn layout. Het wordt dus definitief een scratchbuilt. Ben gisteren bij Meijer & Blessing geweest en heb daar vast wat spulletjes gehaald. In London komt de rest :)
Bijgaand een paar foto's van de creamery die ik ga bouwen. Hij is overgenomen uit de Railway Modeller van afgelopen november. Als er geinteresseerden zijn kan ik eventueel het hele artikel scannen waar ook de tekening bij zit.

Foto: Geoff Forster

Foto: Geoff Forster

Vrijwel alles is scratchbuilt. Alleen de tank naast het gebouw is een gemodificeerde watertank van Dapol. Die moet ik nog wel even zien te vinden in London.
Volgende week maar eens met de bouw beginnen. :D
Ed
« Laatst bewerkt op: 10 March 2013, 21:38:39 door Merlin674 »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3259 Gepost op: 11 March 2013, 11:01:15 »
Ja, dat ziet er wel heel anders uit dan de brouwerij van Metcalfe.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3260 Gepost op: 11 March 2013, 11:32:21 »
Gisteren heeft Bachmann Branchline het programma en de nieuwe aankondigingen voor 2013/2014 bekend gemaakt.
De belangrijkste nieuwigheden:

De LMS/BR Stanier Mogul:

De MR/LMS/BR 1F 0-6-0T:

De LBSCR/SR/BR E4 0-6-2T:

De GWR/BR 64xx Pannier Tank:

De 64xx wordt zowel voor 00 als voor N spoor uitgebracht.

De Warship Class 43

De Class 24/1.

De Wickham Trolley Car:

Alle foto's zijn afkomstig van www.bachmann.co.uk.

Verder komen er "Birdcage" rijtuigen in SE&CR, SR en BR uitvoeringen, geheel geupgrade LNER Thompson rijtuigen, BR Mk2f, Mk1 TPO rijtuigen, een LMS District Engineers Inspector’s Saloon, de BR autotrailer en een hele sliert goederenwagons.
Voor meer informatie over het 00-programma kun je hier kijken:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/69149-bachmann-announcements-20134/

Voor N spoor heeft Graham Farish o.a. aangekondigd:
De SE&CR/SR/BR N Class.
De LMS/BR Fairburn Tank.
De MR/LMS/BR Midland Class 4F.
De Class 25/1 & 25/2.
Dit zijn modellen die al langer verkrijgbaar waren voor spoor 00. De 4F is al jaren verkrijgbaar van Hornby, maar binnenkort zal er ook een Bachmann versie verschijnen.

De GWR/BR Castle Class. Ook die is er in 00 van Hornby.
De Class 47/7.

Diverse rijtuigen en wagons.

Meer informatie over het N-programma is hier te vinden:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/69174-farish-announcements-20134/

Mijn conclusie: als St00mboy word ik door Bachmann met 4 nieuwe "kettles" niet in de kou gezet. De SE&CR- en LNER rijtuigen zijn zeer welkom. Dat wordt dus shellzegels sparen.  ::)

Het zou me ook niet heel erg verbazen als er binnenkort nog een verrassing uit de toverdoos van de samenwerking van Bachmann met het NRM komt. Ik denk vooral aan een GNR/LNER Ivatt Atlantic :P  maar gezien de Birdcage rijtuigen zal het wel eerder een Wainwright Class D worden, ook goed hoor.  Misschien horen we net als vorig jaar in Londen wel iets.

Leen.

P.S. Ik heb mijn naam maar gelijk in St00mboy met 00 veranderd. Efficiënt hè?  ;D
« Laatst bewerkt op: 11 March 2013, 12:44:24 door St00mboy »

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #3261 Gepost op: 11 March 2013, 11:59:04 »
Leen,

Ik had net ook al even zitten kijken maar ik wordt heel erg vrolijk van dat machmann nieuws... Vooral die Wickham is gezien mijn forumnaam natuurlijk ook een MUST.. Die E4 en die 1F zijn ook niet te versmaden..................

Ik ga ook weer even sparen......

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3262 Gepost op: 11 March 2013, 12:21:28 »
Gisteren een leuke en gezellige dag gehad bij Ontraxs met Jan (Iarnrod) en 2 maten (geen forumleden).

De banen waren vrijwel zonder uitzondering super. Er waren weer de nodige kleine zeer fraai gedetailleerde banen, waaronder een Duitse baan met m.i. een geweldig mooi idee, nl. "echt" vliegende vogels, een eenhoorn (unicorn) en een engel. (y) Ik miste alleen nog de griffioen en de heilige graal.
Er was ook een klein Belgisch baantje gesitueerd in een dal in de Ardennen met zeer fraaie stoomloks, met sporen op diverse niveaus en een MPD (motive power depot) en een draaischijf met 2 etages.
Ook even blijven staan bij een Engels baantje, gebouwd door landgenoten samen met mensen uit Wales met zeer fraaie gebouwen gemaakt van Linka, een bouwsysteem met mallen waarin je met gips muurtjes e.d. giet.

Er waren ook een paar echte mooie grotere Hollandse banen. De baan van Karst Drent o.a. met zijn prachtige Philotrain NS 1700 en die van de Kempen van de club uit Valkenswaard zijn me bij gebleven.
Ook even stil gestaan bij de Engelse baan met als onderwerp de vreselijke Great War in West Vlaanderen. Dat is het gebied in België waar Jan woont.

Deze korte opsomming wil beslist niet zeggen dat de overige banen de moeite niet waard waren, integendeel. Ik had aan de 4 uur die ik van 11h00 tot 15h00 tot mijn beschikking had eigenlijk niet genoeg.

In de Demoruimte kennis gemaakt met Besselspoor die bezig is met het stationsgebouw e.o. uit mijn woonplaats.  (y)

Nog wat gekocht? Ja, een paar broodjes om niet van de graat te vallen en een rollerbank van een sympathieke Duitser met een ornate siersnor.  (y)
O, en gezellig wat gedronken aan de stijlvolle stamtafel in de "restaurantkamer" op het perron. Jammer dat er zoveel lege stoelen waren.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 March 2013, 12:48:46 door St00mboy »

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #3263 Gepost op: 11 March 2013, 14:35:36 »
Inspirerende site van Kingsway Models met o.a. bouwplaten van stations van de London Underground:

http://kingswaymodels.webs.com/londonunderground.htm

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #3264 Gepost op: 11 March 2013, 15:06:18 »
Leen,
Bedankt voor de leuke namiddag.
Ik kon het niet laten om, net voor de aanvang van de terugreis, alsnog nog eens langs te gaan bij Marion Zeller & haar leuke 'Brother in Crime', met snor.
De kleine versie van de rolbank (33cm-basisset met 2 rolelementen) kon net in de fototas.
De lange versie met ca 54 cm, kocht ik reeds op Eurospoor en is reeds met tevredenheid & goed ingereden.
(kan hiermee 2-delige DMU/EMU's, met in elk deel een decoder mee testen/Programeren).

Dit korte proefbankje is gemakkelijker weg te bergen voor op events. Of als testertje bij transacties.
Zoals gisteren gemeld. Een groot deel van m'n 3-Rail~ verlaat m'n collectie & wordt maar deels vervangen door gelijke 2R= versies.
Met behulp van een batterij kan, men gemakkelijk de rijvaardigheid van de loc's, en front/eindseinen testen.
Ook enkele decoders, in de 3R~ loc's, laten zich door het ompolen, van rijrichting veranderen. (analoge loc's niet!).

Het aanbod en de afwerking van de banen was idd enorm knap! En dit op een leuke, sfeervolle locatie!
Bij deze, nog es een bedankje aan de organisatoren, medewerkers & vrijwilligers!

Met de herdenkingen van 1914-1918 in het vooruitzicht, kon die oorlogsbaan mij idd wat best bekoren.
In de regio Ieper-Zonnebeke-Moorslede, bleef niet één steen recht. En er was een gans tunnelnetwerk.
De baan bevatte ook meerdere elementen vanuit de regio van de 'Baai van de Somme'.
Waar eerder zware gevechten waren.

https://picasaweb.google.com/celtjan/ONTRAXS

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 11 March 2013, 16:18:37 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3265 Gepost op: 11 March 2013, 15:16:58 »
De Kingsway bouwplatensite ziet er best goed uit.
Vooral de liefhebber van het stedelijke en van Londen komt aan zijn trekken en er zitten voor de liefhebbers van goedkope dingen ook nog gratis downloads bij.
Bedankt voor het posten, janw!  (y)

Leen.

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #3266 Gepost op: 11 March 2013, 20:09:14 »
Hoi allemaal

Ik kon helaas niet naar ontraxs of naar houten, dus maar wat met de treintjes gespeeld.

Gr. Bert

Sent from my iPad using Tapatalk HD

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3267 Gepost op: 11 March 2013, 21:28:33 »
Heel verstandig, daar gaat het uiteindelijk om.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3268 Gepost op: 11 March 2013, 23:31:11 »
De Stanier Princess Coronation pacific van de LMS, ook bekend als Duchess, is misschien wel meer nog dan de Gresley pacifics een van de meest indrukwekkende stoomloks op het Engelse spoor. Sinds jaar en dag heeft Hornby er modellen van en het was een van de eerste die ik indertijd aangeschaft heb.

Om te beginnen zijn er vanaf 1970 door Triang en later door Hornby meerdere versies van het prototype in model uitgebracht, nl. een gestroomlijnde:

De gestroomlijnde is er behalve in de rode en de blauwe, ook in de zwarte oorlogsversie. Na de oude Triang versie met de X04 motor op het Flying Scotsman chassis kwam in 1977 de Hornby lok uit met de bekende Ringfield pancake motor in de tender. Ook die had diverse tekortkomingen en was ook letterlijk te kort, maar sinds 2001 is er een geheel vernieuwd 21e-eeuws model gekomen met locodrive, de juiste lengte, verende buffers, een 5-polige motor in de lok etc. Het chassis werd weliswaar vernieuwd - er werden zelfs 2 bogies meegeleverd, nl. met grote en met kleine wielen - maar de pony truck onder de cabine met zijn karakteristieke massieve vorm werd niet vernieuwd.

Er is ook de niet-gestroomlijnde versie van de Princess Coronation, die meestal "Duchess" genoemd wordt:

(foto van Wikipedia)

Van de niet-gestroomlijnde lok bestaan meerdere uitvoeringen. De belangrijkste zijn de originele ongestroomlijnde met de doorlopende voetplaat met gebogen voorste gedeelte (zie foto hieronder) en de de-streamlined lok met een onderbroken voetplaat zoals op de foto hierboven en bovenaan afgeplatte smokebox - met een beetje ovaalvormige voorkant - zoals ook op deze foto.
Later kregen deze loks gewone smokeboxen met een ronde voorkant.

Verder zijn er versies met en zonder smoke deflectors. Vóór WW2 reden ze bij de LMS in het crimson en zonder deflectors, maar Hornby heeft ze m.u.v. de laatste jaren mèt deflectors uitgebracht, waarschijnlijk omdat ze er dan mooier uitzien. Tot nu toe is van de pre-war loks alleen de recente "Duchess of Montrose" (met sound) correct uitgevoerd, plus de binnenkort te verschijnen "Duchess of Abercorn".

Er zijn nog meer versies, o.a. no. 6256 "Sir William A. Stanier F.R.S.", maar die zijn niet door Triang/Hornby in model uitgebracht.

Duchess met doorlopende "gekinkte" en "gebogen" voetplaat.

Ook de niet gestroomlijnde Duchess werd vanaf 1977 door Hornby met tenderdrive uitgevoerd, had diverse tekortkomingen maar was wel mooi, alleen zeker geen supermodel. In 2002 kwam er een vernieuwde versie van dit model, een aanmerkelijke verbetering, maar ook hierbij werd de pony truck onder de cabine niet vernieuwd. Dat valt een stuk meer op dan bij de gestroomlijnde:

(foto modelr.co.uk)

De cabine hangt gewoon in de lucht en dat ziet er niet uit. De laatste jaren heeft Hornby de modellen verder verbeterd en in ca. 2007-8 kwam de versie uit met ongeveer de juiste pony truck:

(foto newmodellersshop.co.uk)
Wat een verschil!
Is het nu een topmodel?? Nee, dat niet, maar het huidige model is wel zeer acceptabel. Met name de oude stijl heen en weer fladderende front bogie is niet meer van deze tijd, al zie je er eenmaal op de rails niet veel meer van.

Toevallig heb ik nog een Duchess lok uit 2002 met een chassis met oude stijl pony truck:

(foto van Peters Spares op Ebay)

en kort geleden zag ik onderdeel X8934 eindelijk bij modeltrains4you in York te koop staan:

Ik besloot om het chassis maar eens te verbouwen. Eerst moest de pony truck op maat gemaakt worden:

Hier zie je de onderdelen klaar liggen naast het chassis:

Mooi hè? Maar je ziet op de foto ook dat er onderaan het chassis een groot gapend gat zit. Dus toen ik de onderdelen onder de lok geschroefd had was er nog steeds teveel licht onder de lok. Mis dus.  >:(
Daarom heb ik van plasticard een mooi opvulstukje gemaakt, wat precies onder de lok, maar boven de pony truck past:

Dat wordt mooi zwart geverfd en dan plak ik het onder de lok, ongeveer zo, maar dan netjes recht:

In de nieuwe loks van Hornby zitten er op deze plek wielen zonder flenzen, anders kunnen ze de bocht niet om.
Kan mijn aangepaste pony truck nu nog een beetje heen en weer in het nieuwe onderdeel of kan de lok alleen maar rechtuit?  ???
Nou er is iets ruimte, waardoor de lok nu net een bocht met ca. 60 cm radius kan nemen. Ik heb de binnenkant van het nieuwe onderdeel dan ook met een vijl bewerkt, maar het is een harde soort plastic, dus dat valt niet mee. De Hornby wielen zijn echter 3mm dik, en als ik er de smallere Alan Gibson wielen in doe, dan creëer ik 1mm meer vrijheid en kan de lok nog iets minder ruime bochten nemen. Flensloze wielen kunnen er als laatste redmiddel altijd nog in.

Ik heb vorige week uitgevonden dat er op mijn baan bochten komen met een radius vanaf ca. 65 cm. Ik wilde graag 75 cm, maar dat lukt helaas niet. Voor deze Duchess is 65 cm ruim voldoende.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2013, 12:04:17 door St00mboy »

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #3269 Gepost op: 12 March 2013, 04:10:36 »
Zo, jullie hebben ook niet stilgezeten, Leen & Jan.
Het lijkt wel of het daar steeds gezelliger wordt ..........

De DE-1 en de BigBoy hebben de reis inmiddels volbracht, met de BigBoy bijna 40.000 km achter de rug !
Hij zit nog steeds op z'n transportplank geschroefd en in z'n beschermende houten doos.
Een vluchtige inspectie leerde mij dat hij zo op het eerste gezicht de wereldreis zonder verlies/beschadigingen van onderdeeltjes had doorstaan.
Ik laat hem daar nog maar even zitten, daar kan er ook niks mis mee gaan  :)

De DE-1 deed het ook goed, ziet er zeer gelikt uit maar mist alleen een knullig kunststof afdekrondje voor een koplamp zoals je wellicht op de tweede foto kunt zien.
De technische man van de winkel uit Apeldoorn heeft mij beloofd er een paar bij Artitec te bestellen en aan mij op te sturen. Zou alleen een kwestie moeten zijn van dat rondje in te koplamp te drukken, dus geen drama.
Wil het toch wel graag hebben want de koplamp is merkbaar donkerder zonder dat afdekrondje.
Wordt waarschijnlijk weer een kwestie van geduld oefenen maar daar ben ik wel goed in geworden  ;)

Er is ook wat verschil in lak met de (eveneens rode) DE-2, deze DE-1 heeft een meer "crisp" rode kleur, de lak van de DE-2 is wat doffer. Artitec is overgegaan naar een andere Chinese fabrikant hetgeen ook de reden was, dat ik meer dan een jaar heb moeten wachten op deze DE-1. Ook de snor loopt meer door naar het midden toe, het zou kunnen dat NS daarmee heeft ge-experimenteerd met dit stel nummer 40. De afwijking van de DE-1 snor met die van de DE-2 is TE groot dat dit een tolerantie in de productie zou kunnen zijn. Ook op de Artitec site zelf staat hij met deze zichtbaar afwijkende snor. Dat kan volgens mij geen toeval zijn.

Ik had dit lakverschil (en snorverschil) natuurlijk kunnen vermijden door een originele blauwe DE-1 te nemen maar, maar ik vind toch beide treinstellen er wel goed uitzien, ook bij de DE-2.

Gr, Jan

De kop van de DE-2 naast die van de DE-1 (rechts op de foto), Het verschil tussen de snorren is duidelijk zichtbaar