Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:20
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3156408 keer)

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2670 Gepost op: 07 December 2012, 01:26:48 »
Hier staat de stoel nog steeds in de gang. Toch maar eens naar Hattons gemaild vorige week. Wat bleek? Mijn loc was naar een verkeerd adres opgestuurd door Hattons. Helaas wacht Hattons nu eerst tot de loc is geretourneerd door de onjuist geadresseerde en wil het ding daarna pas mijn kant opsturen. Beetje moeizaam, zo. Ik wacht al een aantal weken en de bestelling is al lang afgeschreven van de credit card (zelfs al betaald), dus ik vind het wel welletjes.

Heb inmiddels al aangegeven dat ik ook best een ander model in de plaats van de inmiddels uitverkochte Advenza Freight 47'er wil ontvangen (bijv. model in andere kleur of van andere fabrikant, wil het prijsverschil wel bijbetalen). Helaas lijkt de klantenservice het niet op te pakken, want ik krijg alleen maar antwoorden met excuses en de uitleg dat men nog wacht op retourzending van de loc. Zucht. Morgen maar eens een boos mailtje sturen of anders even informeren bij de bank of ik de afschrijving van de kaart ongedaan kan maken. Ik krijg een beetje het gevoel dat ik door Hattons aan het lijntje word gehouden. Ik denk dat ik m'n kerstinkopen maar bij Rails of Sheffield ga doen.  ;)

Groeten, Geoffrey

Beetje ON-Hattons dat verhaal.
Als dat foute adres niet jouw schuld is, en ik neem wel aan dat dat NIET jouw schuld is, waarom zou jij dan moeten wachten totdat diegene de loco weer retourneert aan Hattons ?
Dan ben jij dus afhankelijk van de good-will van iemand die (waarschijnlijk) geen enkel belang heeft bij die loco ! Stel dat die knaap de loco nooit meer terugstuurt (wat heel goed mogelijk is !), zegt Hattons dan : "too bad, wish you more luck next time ?".
Ik zou aanvankelijk wel vriendelijk blijven en "on speaking terms" want Hattons is tenslotte een belangrijk adres zo niet het belangrijkste adres !
En Rails is doorgaans beduidend duurder dan Hattons zowel met verzenden als met de koopwaar.

Komt "worse to worse", dan kun je altijd een transaction dispute aankaarten bij je bank omdat je niet gekregen hebt wat je mocht verwachten ...... dat is vrijwel zeker succesvol maar zal je verhouding met Hattons waarschijnlijk vertroebelen. Je moet dus zelf beoordelen of het bedrag je dat waard is.

Ik zou dus nog even afwachten, met deze hobby heb ik geleerd dat (heel veel) geduld toch vaak goede vruchten afwerpt. Good Luck  ;)

M'n BigBoy is ook weer het "heertje" en de DE-1 staat te trappelen om naar hetere oorden te vertrekken.
Ze zijn alleen nog de BTW aan het uitzoeken die ik eigenlijk niet had hoeven betalen op de DE-1 en DE-2, ik heb gevraagd om dat in mindering te brengen op de reparatie rekening van de BigBoy. Hopelijk gaat dat door, want dat scheelt toch behoorlijk.

Nog een fotootje van de uitgezette ATB leiding van mijn DE-2, we hebben een zware week achter de rug van tussen de 35 en 40 graden, vandaag is het (tot onze grote opluchting) eindelijk weer eens 30 graden met een briesje en het voelt gewoon koel aan (y) Kan me niet voorstellen dat ik 30 graden ooit warm heb gevonden in Holland !

Jan


iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1623
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2671 Gepost op: 07 December 2012, 01:45:34 »
@ Jan: waar had je die Black & Tan 141 besteld? Of had je die bestelling juist aan anderen overgelaten?  ;D
Het is de klassieke RPSI versie, niet die speciale uitgave met de sponsorplaten van MM

Blijkbaar deed de 'Sint' zaakjes over 't Kanaal. Zou die met de 'Santa' op de vuist gegaan zijn :o?

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2672 Gepost op: 07 December 2012, 10:28:53 »
@ Jan: Aanvankelijk was de bestelling binnen 2 dagen afgehandeld (via DHL). Omdat de loc beschadigd bleek, heb ik deze na overleg met Hattons geretourneerd. Ik had gevraagd om de loc weer via DHL toe te sturen op mijn kosten, echter men bleek reguliere luchtpost van Royal Mail te hebben gebruikt. Hierdoor kon ik mijn order niet volgen. Het ging echt mis toen ik 4 weken geleden een mail van Hattons kreeg met bevestiging dat de Vitrains 47 samen met een Hornby Pannier op de bus was gedaan. Ik had echter geen Pannier besteld (stel je voor, een stoomloc..  ;D). Na een bezorgd mailtje verzekerde Hattons dat de e-mail niet klopte en dat alleen de 47 zou worden geleverd. Ik vermoed echter dat het gehele pakje naar de klant van die Pannier is gezonden.

Ik heb om de week een beleefd mailtje gestuurd met vragen over de stand van zaken. Met wat geduld is niks mis, maar zo lang hoeft luchtpost tussen UK en NL niet te duren. Ik krijg pakketten uit UK binnen die ik een dag of vier ervoor had besteld. Voeg daarbij dat Hattons niet in wil gaan op mijn voorstel om een andere loc te leveren met bijbetaling van mijn kant. Mijn geduld begint dan een beetje op te raken.

Overigens is hier in NL de winter begonnen met de eerste sneeuwbuien. Misschien tijd om ook op de modelbaan vastgevroren wissels en gestrande treinen uit te beelden?  ;) Succes met de warmte!

@ Thijs: Gelukkig heeft mijn vrouw nog niet de Libelle-gerechtigde leeftijd bereikt. Maar ook ik ben door het standaard leesvoer heen, ben begonnen aan haar 'Oprah Magazines' (inderdaad, de glossy van die Amerikaanse talkshow host). Nog vragen over hoe je qua styling de Indian Summer in huis haalt?  :)

Groeten, Geoffrey


Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2673 Gepost op: 07 December 2012, 11:17:30 »
Geoffrey,
Lullig verhaal. Heb deze zomer iets vergelijkbaars gehad met een Deltic die ik op E-bay had gekocht. De verkoper kon aantonen dat hij goed had geadresseerd en met track&trace verzonden. Daarna ging het in Duitsland met de bezorging fout (ik woon in Duitsland). Met track&trace was hij niet te achterhalen omdat hij bij een van die geweldige geprivatiseerde bezorgbedrijfjes lag. :-X Na vier weken hebben ze vanuit Duitsland de loc teruggestuurd naar de verkoper. Toen die hem in huis had wilde hij dat ik opnieuw verzendkosten ging betalen. Dat werd me te gortig en ik heb de zaak toen voorgelegd bij Ebay. Dezelfde dag nog had ik m'n geld terug. (y). Al met al heeft het hele zaakje zes weken geduurd.  :-\

Als je met een creditcard hebt betaald, zoals Visa, kun je de transactie ook betwisten. Ze handelen dat keurig af. Binnen 24 uur staat het geld weer op je rekening en gaan zij een bericht sturen naar de leverancier. Die raakt dan vaak in de stress omdat ze het geld en het product kwijt zijn. Het zet ze aan tot snelle actie. Zodra jij je loc dan toch eindelijk geleverd krijgt schrijft Visa het geld weer van je account af. Komt er niets, heb je toch je geld terug. Kortom, de transactie betwisten bij Visa helpt om je leverancier tot spoed aan te zetten. Ondanks dat ik Hattons hoog heb zitten als bedrijf, blijft het toch gewoon een leverancier die zelf het bedrijfsrisico moet nemen bij gemaakte fouten en deze niet op de klant moet afwentelen.  Dat is niet netjes. :-[

Succes!
Ed

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2674 Gepost op: 07 December 2012, 11:30:01 »
Ed, bedankt voor je uitleg rondom de creditcard. Op zich heb ik Hattons ook hoog zitten, afgaande op de snelle levering van de eerste loc en de positieve verhalen hier. Maar je verwoordt het mijns inziens goed met betrekking tot de bedrijfsrisico's.

Even wat anders: het lijkt er op dat de nieuwe editie van British Railway Modelling uit is. Volgende week maar weer eens naar de plaatselijke Bruna! Weet iemand trouwens waar in NL de Railway Modeller als los blad te koop is? Van Stockum in Den Haag heeft 'm in elk geval niet.

Groeten, Geoffrey

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2675 Gepost op: 07 December 2012, 11:38:51 »
Nee, ik zou het niet weten waar de RM te koop is. Had Hattons de lok in die uitvoering niet meer op voorraad? Dat zou kunnen verklaren waarom ze het op deze wijze afhandelen.

@Thijs
Hèhè, mijn stoel is eindelijk weer uit de gang, want ik heb een C Class en een LNER A1 binnengekregen. Soms vraag ik me af of ik geen LAS heb.  ;D

Leen.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2676 Gepost op: 07 December 2012, 12:35:25 »
Hier in Enschede koop ik hem altijd op het station ;D
Ik geloof dat het boekenwinkeltje van de AKO is...

Mvg,

Tis
********

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2677 Gepost op: 07 December 2012, 13:43:16 »
@ Leen: Klopt, de Vitrains Class 47 in uitvoering van Advenza Freight is inderdaad niet meer leverbaar bij Hattons. Ik heb echter aangegeven dat ik ook akkoord ga met de uitvoering in Railfreight Grey/Red solebar of de 47 van Heljan in BR Green van Riviera Trains. Die schelen een paar pond, geen probleem om dat bij te betalen. Maar het kwartje leek gisteren in Liverpool niet te vallen.

Ik moet ook uitkijken voor LAS, ik kwam op eBay een nostalgische Class 50 in NSE orginal livery tegen. Past goed bij de Lima 47 van vorige week. Maar misschien moet ik maar eerst eens wat Nederlandse meuk verkopen om wat ruimte te maken voor de Britse en Ierse modellen.  8)

Enneh... zijn jouw pakketjes al wèl binnen? Het volk wil foto's van de aanwinsten!  ;)

Groeten, Geoffrey

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2678 Gepost op: 07 December 2012, 14:06:39 »
Ik durf die foto's niet te plaatsen, anders krijgt iederen die ze ziet acuut de LAS.  ;D

Ik ga ze zo meteen uitpakken.

Leen.

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2679 Gepost op: 07 December 2012, 14:26:56 »
Ik heb ook LAS!  :o  ;D
Wil graag foto's zien Leen. Ben erg benieuwd naar de A1.
Heb overigens zelf een aardig prbleem gehad met mijn Tornado model.
Hij reed al vanaf het begin nogal 'rauw'. Heb er nooit veel aandacht aan besteed, dacht dat het er bij hoorde. Totdat hij vorige week bijna helemaal niet meer wilde. Toen maar eens uitgebreid gekeken en wat bleek? :o Een metalen bezandingspijpje zat tegen een wiel aan en drukte de zaak klem. Daar heb ik jaren mee rondgereden!  :-[ Het zat achter de frames langs. Dat moet gebeurt zijntijdens de assemblage in de fabriek. Om niet de hele loco uit elkaar te moeten halen heb ik het met een klein tangetje er uit gebogen en daarna weer in model gebracht. En guess what? Tornado loopt perfect en volkomen geruisloos!  :P
Ed

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2680 Gepost op: 07 December 2012, 15:08:49 »
Gelukkig dat ik niet de enige besmette ben.  (y)
Ja, het klopt dat ze de loks niet altijd even zorgvuldig in elkaar zetten. Het zal wel erg snel moeten, en daarom gaat er wel eens wat mis. Als "kit of parts" zijn ze bijna perfect, maar de assemblage laat nogal eens te wensen over. Ik moet af en toe flink de neiging onderdrukken om ze eerst helemaal uit elkaar te halen, als ik denk dat er weer eens iets niet helemaal perfect klinkt of zit.

Ik ga nu maar eens de nieuwe aanwinsten laten proefrijden en op de foto zetten.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2681 Gepost op: 07 December 2012, 16:46:35 »
Zo, eerst maar even deze.... :)
Een paar dagen geleden alweer kwam de Hornby lok binnen, die ik vorige week bij Rails had besteld. Het was de LNER Gresley A1 no. 4476 "Royal Lancer" in een speciale "The Royal Mail - Great British Collection" editie van 1.200 stuks.

Deze editie is al enige tijd geleden verschenen, en de verkoopsprijs lag aanvankelijk boven de GBP140,00. Waarom Hornby dit soort dingen doet is mij niet duidelijk, want op deze manier worden ze in een crisis met steeds meer arme sloebers gewoon niet verkocht.
In mei bood Monk Bar Model Shop in York ze al aan voor GBP 99,00, maar die was als enige winkel in York gesloten toen ik er was om hem op te halen. Ik zat sindsdien al een tijdje te loeren naar Hattons, want die heeft er nog steeds meer dan 10 in stock, maar daar is het zelfs al een bargain voor GBP 129,00? nou ja, bargain.  :-\  En toen kwam ineens Rails met zijn email: GBP 79,50 voor deze mooie lok en dus hapte ik maar toe.  :D
Je mag zelf beoordelen of het de moeite waard is (alle foto's zijn klikbaar en met CTRL en + kun je ze groter maken):

De lok 3/4 van voren, zoals je er naar toe loopt:


Nog wat dichterbij:


en halverwege, voordat je de cabine in klimt  :P:


De cabine, geen supermeesterwerk maar ik zou wel willen dat ik mijn kitgebouwde lokje zo kon maken. Onderaan zie je het "De Sade"-plugje waarmee Hornby tot voor kort zijn loks uitvoerde om ook met de tender stroom te kunnen opnemen:


De zijkant ter hoogte van de cabine. Let op de pony truck: er zit geen gat meer tussen het draaistel en de cabine onderkant, en wat denk je van de lining?:


Het aandrijfwerk:


Nog een keer, nu vanaf de cylinder, let ook weer op de belijning, ook op de ketel:


De belijning op een aandrijfwiel:


En nog een zijaanzicht van de complete lok. Het is bijna niet te zien, maar het is de corridor tender:


Deze loks hebben sinds 2005 van Hornby evenals de A4 een 5-polige motor in de lok geplaatst gekregen en lopen heel mooi. Zij zijn uitgevoerd met NEM-schachten en verende buffers en het valve gear is een stuk fijner dan bij de oude versies en het huidige Railroad model. Hij neemt op alle aandrijf- en tenderwielen stroom op.

Achter deze lok kun je mooi je teak Gresley rijtuigen laten rijden, of zelfs de Pullmans met of zonder de verlichte tafellampjes. Ik heb hem een stukje laten lopen op mijn baan van 1 meter en er zit een licht rateltje in, niet verontrustend, maar ook niet helemaal muisstil. Ik denk dat dit wel goed komt, als ik er een decoder ga inbouwen of anders na het inlopen.

Leen.





« Laatst bewerkt op: 07 December 2012, 16:58:02 door Stoomboy »

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2682 Gepost op: 07 December 2012, 17:09:07 »
Hoop dat deze lok het ook buiten je metertje mooi blijft doen. Zelf helaas de ervaring dat het rijden op Fleischmann Pro rails en met name de wissels problemen geeft en de lok zijn voorste boogie er nog al eens naast zet. Ook de starre achterste nep wieltjes blijven wel ens haken in bochten en bij hellingen en wippen de lok uit de rails. Op Roco rails heb ik deze problemen bijna niet, na het verwijderen van de achteras is het probleem helemaal verholpen. Dat staat minder fraai, maar wil je een lok die rijden kan of een vitrine model?  Misschien vind ik er nog eens een goede en vooral fraaiere oplossing voor.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2683 Gepost op: 07 December 2012, 17:27:18 »
En nu dan - pèeeeepperdepèèèp!!! - zomaar een goedkoop lokje van Bachmann van 69 pond, de SE&CR C Class:

Eerst weer 3/4 van voren, zoals hij op je afkomt:


En wat dichterbij voor het detail:


Nu van achteren:


En schuin van achteren:


Nu klimmen we in de cabine, dit is wel een super cabine hoor:


De belettering en belijning van de tender, daar kunnen we nog iets van leren:


en van de lok:


en tussen de lok en de tender in (de afstand tussen lok en tender is verstelbaar):


De zijkant van de hele lok:


en de tender:


Lok en tender samen:


Als je er nog een wilt hebben, dan moet je snel zijn, want ze raken nu al uitverkocht, en dat binnen 2 weken.
Hij is uitgevoerd met een 3-polige motor, die trouwens heel goed loopt en heeft verende buffers en NEM schachten en geen rubberen trekbandjes.  (y) (y) (y) Die heeft de A1 van hierboven trouwens ook niet hoor.

Waarom ik er geen 2 gekocht heb met mijn LAS?  ;) Nou, ik heb ook de zwarte in Bulleid SR uitvoering nog, maar die wil je hierna vast niet meer zien.  ::) Eigenlijk wilden ik een SR uitvoering van vóór Bulleid, maar die is er niet. Dat wordt dus omnummeren.  :-\

Voor deze lok hoef je niet per se SE&CR rijtuigen te kopen - die er alleen in kitvorm zijn - want het is vooral een goederenlok. Er kunnen van die kleurrijke PO wagons achter, een genot voor het oog. :D :D Als je de Bluebell na wilt maken bijv. met die mooie gebouwtjes van Bachmann, dan kun je hem laten rijden met de mooie Maunsell rijtuigen van Hornby in de SR olive green uitvoering.
Ik weet trouwens niet of deze "humble" goederenlok vroeger bij de SE&CR wel zo ornaat beschilderd geweest is. Bij de Bluebell is hij wel in deze uitvoering te bewonderen:

(foto van http://www.bluebell-railway.co.uk)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2012, 22:15:17 door Stoomboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2684 Gepost op: 07 December 2012, 17:54:42 »
@ Cottage Railways
Op mijn baan komen geen hellingen en ik heb er Peco wissels en zelfgemaakte wissels van bullhead rail voor klaarliggen. Die hebben allemaal een radius van minimaal 30" (ca. 75 cm). Verder ga ik Peco code 75 rails en C&L bullhead code 75 gebruiken, bijna alles ligt al klaar. De minimale radius wordt noodgedwongen 2' (ruim 60 cm) en ik verwacht er veelal ruim boven te kunnen blijven. Het is nu eenmaal zo dat veel Engelse loks niet of slecht door krappe bochten gaan.  :(

Daarna zullen we wel zien hoe de loks lopen - er zijn ook nog A4 loks met hetzelfde chassis en ook nog lange Bachmann loks als de A1 en de A2 - maar ik verwacht er geen noemenswaardige problemen mee te krijgen. De Hornby A1 "Great Northern" met hetzelfde chassis heeft bij mij al rondgereden op mijn proefbaan en ik heb er geen problemen mee gehad.

Nochtans vind ik de slingerende draaistellen van Hornby een slechte oplossing, ze zouden geveerd moeten zijn zoals bij Bachmann. Nadeel daarvan is weer dat de lok opgetild kan worden door de veerspanning, en ik weet zeker dat een paar van mijn loks dat hebben. Daardoor gaat de trekkracht omlaag en kunnen ze het vel niet meer van een rijstpudding trekken, om het maar eens op zijn Engels te zeggen. Dus moet je in zo'n geval de veer iets korter maken.

Ik heb lang overwogen om een helling te maken, maar na mijn ervaringen van een jaar of 10 geleden met een helling van ca. 2,5% in een radius van 2' (60 cm) waarbij veel loks amper 4 rijtuigen omhoog konden trekken, en wat rekenwerk, waarbij ik tot de conclusie kom dat mij de lengte voor een redelijk prototypische helling (max. 1 à 1,5%) ontbreekt, ben ik van het idee afgestapt. Hoe mooi ook, het is m.i. het recept voor een hoop ellende. :-\ Ik ben een tegenstander van het plaatsen van rubberen bandjes om de wielen - treinen zijn geen auto's - en vind het dan ook heel jammer en onbegrijpelijk dat Hornby hiernaar terug gegrepen heeft o.a. bij hun verder heel mooie SR T9 lok.

Even een vraagje, de helling die problemen geeft bij de Gresley lok, gaat die vanaf level eerst geleidelijk omhoog, of is mogelijk de plotselinge stijging er misschien de oorzaak van dat een deel van de lok opgetild wordt?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 December 2012, 18:04:38 door Stoomboy »