Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Hendrik Jan
Vandaag om 19:34:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3144189 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2085 Gepost op: 12 September 2012, 22:24:14 »
Citaat
Is deze om te bouwen tot een Garrat van de LTM?

Geen idee, maar als je googlet op "LMS Garratt", dan kun je je een beeld vormen.
Er staan voldoende afbeeldingen bij van de LMS Garratt:
http://www.google.nl/search?q=lms+garratt&hl=nl&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=1e5QUKi4L4W-0QWK-IHABQ&sqi=2&ved=0CCoQsAQ&biw=1440&bih=766

Leen.

P.S. Tis, je was me net voor.

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #2086 Gepost op: 12 September 2012, 22:30:32 »
Ik heb mijn vingers net uit de knoop na het snelle typen ;D

Mvg,

Tis

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #2087 Gepost op: 12 September 2012, 22:32:02 »
Op dit moment is er  in deze uitvoering een nieuw model verkrijgbaar van Bachmann met het nieuwe verbeterde chassis, de 31-954B:

Denk dat ik ga voor de Bachmann, mijn laatste Hornby (Flying Scotsman in USA uitvoering) heeft slechte rijeigenschappen, vooral de voorwielen verlaten vaak het spoor. Vind ook de open wielkast voor mooier dan die afgedichte, dus volgend jaar op naar Hattons.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2088 Gepost op: 13 September 2012, 11:50:07 »
Voor degenen die het gemist hebben: het bericht dat Ben van Zeijl, alias Maasdam, die in dit topic regelmatig postte, aan zijn ziekte overleden is:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46381.0.html

Ik zal Ben missen met zijn belangstelling voor het Britse spoor en zijn mooie website over de Holland-Amerika Lijn, ook al kende ik hem niet persoonlijk.

Leen.

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #2089 Gepost op: 13 September 2012, 19:24:00 »
@stoomboy dat is inderdaad erg triest te lezen,Zeker als iemand maar zo jong heeft mogen worden.
heb net even een berichtje gepost.
British Rail diesel Fan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2090 Gepost op: 13 September 2012, 20:07:23 »
Ja, het is kl**te. Ik heb er de hele middag aan lopen denken.

Vandaag kwam de V2 terug uit Liverpool. Ik heb nog geen tijd gehad om hem uit de doos te halen. Dat ga ik zo meteen doen.

Vanmiddag ben ik begonnen met het in elkaar sleutelen van mijn schaduwstation:

Dat hout op de schragen is de tafel waarop de wisselstraat moet komen. Ik maak 3 tafels van 50 cm breed en totaal 370 cm lang. Dat komt allemaal in zo'n metalen muurrek te hangen wat je in de bouwmarkt kan kopen met van die sleuven waar je een metalen steun in klikt.

Vorige week had ik al hout gekocht en maandag heb ik de latten voor het frame laten zagen en alles lag dus klaar om ermee te kunnen beginnen. Het frame maak ik van 18mm multiplex, want dan heb je het meeste kans dat het mooi recht blijft en niet gaat werken. Gelukkig had ik ooit een paar stukken multiplex van een gulle gever gekregen en die konden nu eindelijk gebruikt worden. Het blad is 9mm triplex- ik zie maar 3 lagen. Ik heb een mooi vlak blad uitgezocht, want ik zie dat ze soms aardig krom zijn. Morgen verder (als het tenminste niet regent).

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2012, 20:10:31 door Stoomboy »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #2091 Gepost op: 13 September 2012, 20:16:46 »
Ha leen,

Ja, raar hè, had dat ook dat ik er de hele tijd mee bezig was.

Maarre, even wat anders, schaduwstation? Het moet niet gekker worden! Ben heel benieuwd naar je bouwsels...

Gr.

Tom

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2092 Gepost op: 13 September 2012, 21:13:18 »
Goed dan, in dit hoekje noemen we onze opstelsporen eigenlijk fiddle yard i.p.v. schaduwstation.  ;D
Toen je bij mij was heb je vast wel gezien dat er de ene kant van de tussenmuur een plank in het rek hing, bestemd voor de fiddle yard.
Die is 40cm breed en bestaat uit 18mm spaanplaat met daarbovenop 9mm multiplex, bedekt met grijs schuimplastic.

Inmiddels heb ik bedacht
a) dat het nu eens tijd wordt voor meer spoor dan 2 meter.
b) dat ik meer treinen dan 6 wil kunnen opstellen en daarom heb ik besloten dat de fiddle yard 50cm breed moet worden i.p.v. 40, en ook dat het hout geen 27mm dik moet zijn, maar 9.

Op de nu geplande manier kan ik ook de twee verplaatsbare modules - in de deuropening en voor het raam - iets kleiner en dus lichter maken en beter ondersteund bevestigd krijgen. De manier waarop ze nu bevestigd zaten maakte dat ze krom trokken omdat al het gewicht - hoe weinig ook - al een paar jaar aan de 9mm multiplex hing.

Leen.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #2093 Gepost op: 13 September 2012, 21:17:06 »
Gossie, dan kan er dus daadwerkelijk iets rijden :D Maarre leuk hoor, kom binnenkort wel eens een keer kijken!

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #2094 Gepost op: 13 September 2012, 22:17:57 »
Ik lees net de berichtjes over Maasdam/Ben. Heel treurig, ook ik zal z'n posts hier missen.

Het gevoel is voor mij een beetje dubbel, want gisterochtend is onze dochter en tevens eerste kindje geboren. Ze is 49 centimeter lang, weegt iets meer dan 6 pond en heet Róisín Iris Emilia.

Mijn vrouw en ik zijn natuurlijk heel dankbaar en trots om onze kleine meid. Wel klapwieken we van de slaap, want daar is het de afgelopen 36 uur weinig van gekomen. Haar eerste nachtje heeft ze ons goed wakker weten te houden, overigens vooral als gevolg van onze eigen onhandigheid als nieuwbakken ouders. Ik zal hier dus vooral meelezen, actief posten komt later wel weer. Maar tussen de hazeslaapjes door lees ik graag jullie berichtjes over Brits (en Iers) modeslpoor. ;)

Groetjes, Geoffrey

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2095 Gepost op: 13 September 2012, 22:23:31 »
Van harte gefeliciteerd, Geoffrey.
Gelukkig dat alles goed gegaan is zodat ze jullie bij de les houdt.
Ach, dat beetje slaap, het went wel en daar kom je wel weer overheen. Het hoort er nu eenmaal bij.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2096 Gepost op: 13 September 2012, 23:25:51 »
De V2 pak ik morgen wel uit, nu ffff wat anders.

Ook Hornby is bezig om zijn oude tenderdrive loks te vervangen door nieuwe met locodrive. De bekendste voorbeelden ervan zijn de Duchess/Princess Coronation, de Princess en vooral de loks uit de Railroad serie als o.a. de A3 en A4. Deze A3 en A4 loks moet je trouwens niet verwarren met de geheel nieuwe versies van deze loks zoals bijv. de R2339 Mallard en de loks van het NRM uit de niet-Railroad serie.

Onlangs hebben ze ook het oude paard van de Gresley D49 4-4-0 weer van stal gehaald en van een nieuw chassis voorzien. Van de D49 zijn er door de jaren heen diverse uitvoeringen geweest in BR zwart en LNER groen, maar de laatste is alweer van een hele tijd geleden, nl. 1998, dus is het best leuk dat ze hem nu weer uitgebracht hebben.

Voor GBP 49,00 bij Hattons in de aanbieding, kon ik het niet weerstaan om het eens te proberen:

Het is no. 222 The Berkeley, jammer eigenlijk, want dat is ook precies de laatste LNER groene lok die ze in 1995 uitgebracht hebben.
Het nieuwe chassis is voorzien van een 5-polige motor en loopt goed. De voorste aandrijfwielen zijn voorzien van rubberen (auto) banden  :( om de trekkracht te vergroten. De cylinders staan net als vroeger nog steeds te ver naar achteren. Zij horen midden onder de pijp vanuit de ketel te zitten, een mm of 4 (1 hele voet dus) naar voren. Waarom ze dat vroeger deden is tot daar aan toe, maar waarom ze dat nu niet gelijk verbeterd hebben? ???.....

De D49 bestaat eigenlijk uit 2 typen loks, nl. de Shires met Walschaerts valve gear en de Hunts met "rotary cam operated Lentz poppet valves". Dat ziet er visueel behoorlijk anders uit met aan 2 kanten verschillende componenten. De Berkeley is een Hunt, maar is door Hornby uitgevoerd met een presentatie van Walschaerts valve gear. De bogie heeft ook nog steeds de oude Volvobuffer koppeling uit de speelgoedtijd. De smokebox dart en de grote koppeling vooraan de lok zijn ook meegegoten zoals op de oude modellen. De boiler handrail is nu van mooi dun donkergekleurd draad gemaakt zoals ook op de duurdere loks. Vroeger was het wat dikker en glom het nogal erg. De fraaie rode belijning aan de zijkant van de voetplaat ontbreekt ook, waarschijnlijk uit kostenoverwegingen.
Verder ziet het model er prima uit en rijdt ook goed.

Hier nog even een plaatje van de oude tenderdrive Cheshire uit 1983:

Deze weegt 2 x zo zwaar vanwege het gewicht in de tender en heeft wel de rode belijning. Verder vond ik het altijd een mooi model, zeker voor zijn tijd. Hij is te verbeteren o.a. met een Comet chassiskit en de nodige details.

Conclusie: De upgrade van de Hornby D49 is half werk: de motor zit nu in de lok en verder is er eigenlijk niets verbeterd., terwijl de in het oog lopende bovengenoemde details als de positie van de cylinders, de smokebox dart etc. mooi gelijk meegenomen hadden kunnen worden. Dan had de lok ook voor de liefhebber waarde gehad en bovendien weer een paar jaar meegekund. Nu heeft alleen kleine Johnny van 6 er weer een leuk lokje bij voor niet te duur. Trouwens ook mooi hoor, in deze barre tijden.  (y)  (y)
Voor de liefhebber is er niets veranderd en is het gewoon nog steeds een project: je moet er toch nog een Comet chassis onder zetten en details verbeteren. De paar tientjes extra voor een goed model had ik er wel voor over gehad. Ik koop geen Hornby D49 meer.

De upgrade van het chassis van de Bachmann V2 is kwalitatief een stuk beter dan die van de Hornby lok. De nieuwe V2 kost nu GBP 90,00, dat is 20 pond duurder dan de oude V2 een jaar of 2, 3 geleden.
De D49 is niet duur en kost slechts GBP 56,00 (ca. €70,00), maar onlangs in de aanbieding GBP 49,00. Volgens mij kostte hij in 1995 iets van GBP 35,00 - 40,00 (Hfl. 120,00 - 145,00). Hij is in ruim 15 jaar dus nauwelijks duurder geworden, maar was 15 geleden zijn geld meer waard dan nu, omdat de kwaliteitsstandaard nu hoger is dan toen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2012, 10:28:48 door Stoomboy »

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #2097 Gepost op: 13 September 2012, 23:46:35 »
gefeliciteerd en voyage met de nieuwe spruit kan me best voorstellen dat het allemaal erg wennen is ;D

Stoomboy goed bezig (y) maareh die D49 is voor het geld best netjes ondanks de tekortkomingen :) ik vind persoonlijk de kap
van de oudere iets meer spreken door de rode accenten (y)

vandaag zelf 2 mooie boeken gekocht bij een 2e hands winkel in Den Haag Damokles genaamd,had al e.e.a gekocht toen ze hier in Dordrecht op de boekenmarkt stonden en ik had vandaag tijd om es te gaan kijken bij ze.ze hebben een enorm assortiment engelse treinboeken vooral van de big four en br.

boek van de gresley loks is erg mooi (y) hierin worden de a1 a2 en a3 beschreven evenals de a4 (y)
het andere boek is vooral intressant omdat ik volgend jaar wil gaan bouwen aan een baan die vooral gefocust zal
zijn op de laatste 10 jaar van de br 1985/1995.Ook met hier op veeel specials natuurlijk zodat ik ook kan gaan stomen ;D
British Rail diesel Fan

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #2098 Gepost op: 14 September 2012, 02:19:53 »
Een heel triest bericht (Ben) en een heel mooi bericht (Geoffrey) op een pagina.

Gefeliciteerd Geoffrey en ook je vrouw natuurlijk.
En MET sound (wat je NIET naar believen aan/uit kunt zetten), anders had je normaal kunnen slapen natuurlijk  :)
Ik ben bijna jaloers op je, en ik wou wel dat mijn dochters mij nog wakker hielden, maar dat is lang lang geleden.
De volgende baby zal ons tot grootouders promoveren maar wanneer dat is de grote vraag ........

@Leen
Mooi dat je die V2 weer terughebt.
Beetje jammer van die D49, en het blijkt toch weer dat Bachmann een betere job doet dan Hornby.
Ik heb met Hornby een paar bokken geschoten in het verleden en ben niet zo happig meer op dat merk alhoewel de zeer gedetailleerde BR blauwe Class 08 die ik nog steeds heb van Hornby een heel mooie kleine loco is, die ook nog eens prima loopt.
Maar ooit had ik een BR groene Class 08 ven dezelfde lichting van Hornby en die motor maakte zo'n monsterlijk krijsend geluid, dat je het buiten het clubgebouw kon horen (inderdaad MET sound, maar niet de sound die ik graag wil horen). Het was ook niet meer goed te krijgen, dus afgevloeid via eBay met uiteraard een eerlijke vermelding wat er mis mee was.
Hornby maakt ook wel goed spul maar anders dan met Bachmann moet je goed uitkijken wat je koopt.
Ook uit de reviewsite www.intertrains.com is dat goed naar voren gekomen.
Succes met je schaduwstation !

Groet, Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2099 Gepost op: 14 September 2012, 10:31:30 »
Citaat
maareh die D49 is voor het geld best netjes ondanks de tekortkomingen
Ja, het is een heel mooi speelgoedlokje, maar geen goed model, een gemiste kans dus gezien de update van het chassis.

@Jan
Hornby maakt nu onderscheid: het oudere minder gedetailleerde spul gaat in de Railroad serie. Helaas doen ze dat lang nog niet met alle spullen, zodat het soms moeilijk is om bijv. op Ebay het juiste spul uit te kiezen.

Overigens zit de D49 wel in de budget Railroad serie, maar de mooie nieuwe Tornado van vorig jaar ook en een geheel nieuwe vereenvoudigde A1/A3 (Flying Scotsman) ook. Hornby doet dus niet alleen het oude speelgoedspul in de Railroad.

Van de LNER A1/A3 zijn er zo nogal een paar versies verkrijgbaar:
a) De oude R855 Triang versie met de motor in de lok.
b) De oude Hornby versie met de 3-polige motor in de tender (R398 etc.).
c) Vanaf ca. 1998 de China-made beter gedetailleerde versie met de 5-polige motor in de tender.
d) De vanaf ca. 2004 verkrijgbare top-of-the-bill super gedetailleerde versie.
e) De Railroad versie met de motor in de lok maar op basis van de oude tooling van b of c.
f) De versies in de trainpacks wijkt qua detail af zowel de Railroad versie als de andere versies.
g) Vanaf 2012 de nieuwe Railroad versie met de motor in de lok en op basis van geheel nieuwe tooling.
h) Er is ook een live steam versie van deze lok, maar die rijdt alleen met de speciale live steam controller.

Kies je Flying Scot nu maar uit.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 September 2012, 11:23:25 door Stoomboy »