Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door johanw
Vandaag om 18:42:46
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3145772 keer)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1905 Gepost op: 14 May 2012, 23:48:18 »
@ Jan:
Citaat
Het gras in Holland lijkt met iedere week steeds groener te worden .....
Die mentaliteit Jan, die heerst hier ook. Met name door nepagenten, parkeerwachters, controleurs en gemeentemeneren (voorheen Melkertbanen) terroriseren hier de hardwerkende burger! Niks groen gras hier!  :-\

@Leen: Jij hebt een prima cursus gevolgd, en behoorlijk wat opgestoken. Hartstikke leuk! Dus jij gaat nu de cursussen voor de BMB verzorgen? ;D Goed idee!  ;D
Ik heb in het verleden veel aan weathering van gebouwen gedaan, rollend materieel moet ik nog aan beginnen...
Je eerste pupil is binnen!  ;)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1906 Gepost op: 15 May 2012, 02:22:14 »
@Leen
Wat een leuke cursus en je hebt weer mooie dingen gezien aan de foto's te oordelen !
De Yorkshire-moors zijn op zich al schitterend om te zien en niet te vergeten York zelf !!
Goed lakken en weatheren is een enorme kunst die je niet moet onderschatten.
Ik koop zelf alleen maar pristine materiaal maar mooi geweatherde modellen zijn ook prima.
Dat was me het weekje wel weer dacht ik zo.

De 4CEP maakt inderdaad een hoop goed en reken maar dat het lang, heeeeel lang gaat duren voordat de eerste dollar van die boete is betaald !
Ze hebben hier trouwens wel een zeer vuil truukje om betaling af te dwingen :
Bij wanbetaling gaat de boete net als in Holland naar een soort Justitieel incassobureau (zat dat niet in Leeuwarden ?), in dit geval SPER geheten en ze zitten (om voor de hand liggende reden) in het gerechtsgebouw in de City. Een verlengstuk van de Court dus en ze hebben het zo enorm druk, dat je minstens 20 minuten aan de telefoon moet wachten voordat je ze te spreken krijgt.
Bij verdere wanbetaling kan arrestatie volgen (en die piefen wil je zeker NIET aan je deur zien !) of ........ opdracht aan Queensland Transport om je rijbewijs ongeldig te laten verklaren !!!
Dus dan rijdt je plotseling geheel onverzekerd rond laat staan dat je nog taxi rijdt !!
En als je daarmee wordt gepakt, rinkelt de Overheidskassa hier zo hard dat jullie hem zowat kunnen horen :-\
Plus dat je geheid een jaar zonder rijbewijs zit ...... en denk maar niet dat het hen ook maar een biet interesseert dat je daardoor je job en je inkomen verliest. Ze zijn volkomen gevoelloos en totaal onverschillig voor enig menselijk begrip noch persoonlijke omstandigheid. Your Problem Mate !!

Mijn procedure : vlak voor de uiterste datum dat de boete betaald moet worden kiezen voor een Courtcase hetgeen betaling 8 tot 9 maanden uitstelt, dan "not guilty" verklaren en weer 2 maanden later de echte "hearing" waarin je het altijd verliest, zeker zonder advocaat. De boete is dan inmiddels gestegen tot $275 (Court costs), daarna naar de SPER in hetzelfde gebouw, boete komt bovenop de bestaande schuld en dan $20 per maand afbetalen, hetgeen ik nu ook doe ........ Dat laatste is wel een zeer speciale deal waarmee ik enorm mazzel heb gehad een paar jaar geleden. Ik heb trouwens liever deals met Hattons of Rails  (y)

@Thijs
Ja, dat klopt Thijs, ik vond de parkeerwachters in Holland het ergst, die was ik in mijn woede op Australie even vergeten !
Die heb je hier ook in de City, en ze komen pennen en bonnenboekjes te kort. Ik denk dat het de hardst werkende Australiers zijn die je je maar kunt indenken.
Ook auto's weg laten slepen voor $300, $400 (en exclusief de boete) is een geliefde bezigheid van deze over-ijverige arrogante apen. Wielklemmen heb ik hier nog nooit gezien, daar waren ze in Holland toch zo gek op ?
Een zeer lucratieve Win-Win situatie voor zowel de City Council als de sleepbedrijven.
Ik krijg de slachtoffers weleens in de taxi om hen naar de "impounding" plaats te rijden om tegen grof geld hun auto weer op te pikken. Soms is de waarde van de auto MINDER dan wat daar gelapt moet worden om hem terug te krijgen.
Remedie ? In de parkeergarage met die auto (ook verre van goedkoop trouwens) of met trein naar de City en not taking any chances !
Tuurlijk, ook in Holland is het geen koek en ei, maar ze pakken je hier op de meest onbenullige menselijke dingen zoals het vergeten van die ID kaart ! Een snelheidsovertreding of een parkeerbon is nog tot daaraantoe maar dit ??? En dan de boete ?? Omgerekend is het wel even 155 Euro !! Ben benieuwd wat de rechter hier straks van gaat bakken, maar ik heb geen enkele illusie op ook maar de geringste consideratie.

Kreeg dat (uiterst prettige) virus weer even te pakken en ik wacht nog op een leuke Post Sorting Van van Hattons, volgens mij een nieuw rijtuig van Bachmann, zelfde draaistellen als de 4CEP.



Gr, Jan

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1907 Gepost op: 18 May 2012, 16:59:48 »
Gisteren was het dan eindelijk zo ver, het eerste stukje test track is gelegd. Daar is wel het nodige denkwerk aan vooraf gegaan, dat begon met het deelnemen aan het BMB project. En toen ik eenmaal besloten had me in dat avontuur te storten, wilde ik dat dan ook meteen helemaal goed gaan doen. Zo was ik er al snel van overtuigd, geholpen door Stoomboy, om op de modules zelf al het trackwork te leggen, dat wil zeggen geen standaard Peco track, maar maatwerk. Want voor mij is het specifieke en  niet-standaard Permanent Way (PW) één van die zaken die Brits modelspoor zo aantrekkelijk maken. En dat betekent zelf wissels en zo voorts maken. Nadat ik me daar in verdiept had, bleef dat nog wel heel uitdagend en soms zelfs overweldigend. Maar na me enige tijd verdiept te hebben in zelf track leggen, en op internet is er aardig wat te vinden, kwam ik tot de conclusie dat het wel een hele klus zou worden, maar zeker goed te doen.
Dat riep al snel een heleboel vragen op, zoals solderen of lijmen, wel of geen chairs (railschoenen), wat voor soort sleepers (bielzen). Ook hier is weer het nodige te vinden op de diverse uitstekende Britse fora. En gelukkig zijn er een aantal fabrikanten en leveranciers van de benodigde onderdelen, voor zowel het door BMB gebruikte 00 als bijvoorbeeld EM en P4 (beide finescale varianten op de 1 inch is 4 feet schaal, te vergelijking met wat Proto 4 is voor H0). Na het nodige denkwerk en veel overpeinzingen heb ik uiteindelijk gekozen om voor de modules plastic sleepers te gebruiken, waarop de chairs met de rail worden gelijmd. Dat zal meer werk opleveren dan de rail rechtstreeks op copperclad sleepers solderen, maar naar mijn mening vele malen natuurgetrouwer en mooier.
Nu was Stoomboy al zo aardig om enige weken geleden de nodige onderdelen voor het zelf leggen van track uit Engeland mee te nemen, zodat in elk geval het eerste beginnetje gemaakt zou kunnen worden. En gisteen was het dan eindelijk zo ver. Na de afgelopen week de video  “Right track 10” waarop track goeroe Norman Solomon alles haarfijn uitlegt, meermalen bestudeerd te hebben, besloot Ik eenvoudig te beginnen met een stukje testtrack, dat daarna meteen zou kunnen dienen als een stuk ”spoordijk” om aanwinsten te kunnen fotograferen.
Als basis diende een sjabloon voor een stukje track dat ik met behulp van Templot had gemaakt.



Templot is een op het eerste gezicht complex Engels tekenprogramma waarmee men track maar ook hele banen kan ontwerpen en wel zodanig dat als je het goed uitprint, het meteen als sjabloon voor het trackwork kan dienen.

De aangeschafte sleepers en chairs moesten eerst uit hun gietwerk worden losgesneden, waarbij de chairs ook nog in rechter en linker chairs verdeeld moesten worden.



Al met al een hele klus, maar al gauw kreeg ik er wat handigheid in en ging het steeds sneller.

Na het aanbrengen van wat dubbelzijdig plakband op het sjabloon brak een gedenkwaardig moment aan, namelijk het leggen van de eerste twee bielzen. Deze mijlpaal is uiteraard gevierd met een goed glaasje Single Malt.



Al snel waren alle sleepers op het sjabloon geplakt, waarbij meteen al wat mis ging. In elk setje sleepers zat namelijk een beduidend bredere sleeper, maar ik begreep de functie daar niet meteen van en plakte de sleepers dus min of meer at random op het sjabloon. Maar na het nodige spitwerk kwam ik er achter dat die brede sleepers daar worden aangebracht waar de ene rail eindigt en de volgende begint. Nu is templot zo slim om dat met een minuscuul streepje aan te geven, dus toen ik het eenmaal doorhad, was het snel gecorrigeerd.



Daarna kwam het lastige werkje om alle chairs op de rail te schuiven en zoals op de foto te zien zijn die chairs niet al te groot.



Wederom kon Norman Solomon heel goed laten zien hoe je dat het handigst kunt doen  dus toen ik het kunstje ook door had ging het relatief snel en na een kwartiertje had ik de eerste rail voorzien van de 78 chairs. Want in mijn enthousiasme was ik meteen aan een flink stuk trackwork begonnen van 78 sleepers !  Helaas ontbrak me daarna  de tijd om ook de tweede rail van chairs te voorzien, dat staat weer voor vandaag op het programma.

Wordt vervolgd.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1908 Gepost op: 18 May 2012, 19:27:17 »
OMG..... :o :o

Dat is echt wel even een priegelwerk om zo spoor te bouwen...

Maar ik neem aan dat het resultaat de moeite waard is :)

Ik heb vandaag weer eens de British Railway modelling gekocht waar een
leuk kort artikeltje is over het optisch upgraden van Peco rails, en een
erg mooie N-spoorbaan met code 40 rails die op de bielzen gesoldeerd was,
dubbelpriegelwerk dus :P Ik zal het gelijk toegeven, daar heb ik niet de
geduld voor om dat te maken....

Ik zou hoofdzakelijk mijn vinges branden ;D

Mvg,

Tis
********

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1909 Gepost op: 19 May 2012, 17:19:25 »
Hee Rob, wat een goed verhaal. ;D
Ik vind het ook echt het mooist om de rails zelf te maken. Serieus overwogen, maar tijd ontbreekt. Dus maar gewone Peco.

Maar chapeau! (y)
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1910 Gepost op: 19 May 2012, 18:33:58 »
Echt knap Rob  (y)! Het enige dat ik mezelf momenteel zie nadoen is... van het heerlijk glaasje te 'snoepen'. Slainté! (Als Ierlandliefhebber wil ik daar best wel eens voor 'vreemdgaan') ;D
« Laatst bewerkt op: 19 May 2012, 18:35:54 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1911 Gepost op: 20 May 2012, 12:03:19 »
Heren,

bedankt voor de vriendelijke woorden tot zover. Nu verder met deel twee.
Het lastigste van het hele project bleek het leggen en vastzetten van de eerste rail, die wilde ik uiteraard zo recht mogelijk leggen. De eerste chair uitgelijnd op het sjabloon en vervolgens vastgezet met een kwastje met MEK (ik heb momenteel alleen de variant van Bison ter beschikking, die wordt op de markt gebracht als lijmrestenverwijderaar). Dat gaat verbazend eenvoudig, chair en rail goed op de plaats, met een kwastje een druppeltje MEK op de chair en de capillaire werking zorgt er meteen voor dat de MEK zich onder de chair trekt, dan 10 seconden aandrukken en het zit vast. Mocht het niet goed zitten, dan kun je het voorzichtig met een scherp mesje loswrikken. Na de eerste met behulp van de truc met de spiegel de hele rail zo recht mogelijk leggen en vervolgens elke 10de chair op de eerder beschreven manier weer vastzetten. Met een spiegeltje aan het einde van de rail kun je heel goed zien of de rail strak ligt, beter nog dan langs de rail kijken. Na elke tiende vervolgens elke vijfde chair tussen de al vastgezette chairs vastzetten en daarna kun je alle tussenliggende chairs vastzetten. Klinkt ingewikkeld, maar als je het eenmaal doorhebt, gaat het best snel. En na een kwartiertje rommelen zit de eerste rail vast.



Nadat alles een uurtje te laten drogen verder met de tweede rail. Dat ging eigenlijk redelijk eenvoudig met behulp van de Gauges. Helaas had ik er maar twee, waardoor het wat langer duurde, maar met wat secuur werken zat ook de tweede rail in een kwartiertje goed vast. Het eerste stuk zelfgelegd Trackwork was klaar !!!



Ook dit was uiteraard weer aanleiding voor een passend glaasje, maar om allerlei misverstanden te voorkomen zal ik niet elke keer foto´s van alcoholische versnaperingen op het forum zetten.  ;).
En toen kwam het moment supreme, de eerste rit van een loc op het zelfgemaakte trackwork.



En tot mijn grote vreugde ging dat meteen goed en liep mijn Bachmann J39 zeer soepel over de track. Bij controle bleek dat de rail redelijk strak en op de goede onderlinge afstand lagen, maar wel zag ik dat er veel speling op de assen zit, waarschijnlijk hoort dat zo voor de bogen, maar ik moet nog eens nagaan hoeveel die speling mag zijn en hoeveel die werkelijk is.

Een paar zaken die ik de volgende anders ga doen:
- Ik moet in elk geval nog een paar gauges aanschaffen, dat werkt een stuk makkelijker.
- in plaats van plastic sleepers wil ik overstappen op plywood sleepers, het vastzetten werkt op dezelfde manier als met plastic sleepers, maar die kun je kant en klaar verkrijgen plus dat je de sleepers voor points goed op maat kunt maken.

Volgende stap is het maken van een point (wissel) van copperclad sleepers waar de rails op gesoldeerd worden. Die zal ik niet gaan gebruiken voor zichtwerk, maar zowat iedereen die met trackwork bezig is, raad je een om eerst een paar points van copperclad te maken, zodat je het bouwen van een point een beetje in de vingers krijgt.

Conclusie: Al met al ongeveer 2,5 uur bezig geweest, maar daar zat ook nog wat uitzoek- en leerwerk bij. Met name het losmaken van de sleepers en chairs van de frames kan sneller en netter, waardoor je later minder opknapwerk hebt.
Het is zeker veel , maar wel erg leuk werk en de voldoening die je krijgt als de loc voor het eerst probleemloos op je zelfgemaakte track rijdt, is onbetaalbaar. Het smaakt naar meer, gelukkig heb ik geen haast met BMB  ;)

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1912 Gepost op: 20 May 2012, 16:30:01 »
Lovende woorden deel 2: Keurig! Ziet er echt prima uit!

Dat Mek...ik heb er nog nooit mee gewerkt  :-\ wel eens van gehoord. Is een soort lijm begreep ik. Lijm die geen lijm is. ???
Ik zal even het forum doorsnuffelen...
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1913 Gepost op: 20 May 2012, 21:48:31 »
Mooi verhaal, Rob, en lekkere whisky.  (y)

Voor zover ik weet, is MEK (methyl ethyl ketone) een oplosmiddel. Tegenwoordig noemt men het Butanone. Het schijnt bij de schildersgroothandel verkrijgbaar te zijn in grotere en voordeligere verpakkingen dan bij de modelspoorwinkel.
Slaters heeft (of had) het spul als Mekpak, en bij Hobby Holidays heb ik een flesje Butanone te koop zien staan.
Het is prima spul om plastic mee te lijmen, maar voor de gezondheid is het lang niet zo goed als dat spul in Rob zijn glaasje.

Leen.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1914 Gepost op: 23 May 2012, 21:08:14 »
Vandaag de eerste preview foto's van Hornby's O1 heavy freight Loc, een absolute must have voor mijn BMB baan




Ziet er geweldig uit, de loc komt in een paar uitvoeringen, de hier getoonde LNER uitvoering maar ook een early BR. De officiele verkoopsprijs voor DDC ready is 125 pond, zal dus wel voor rond de 110 en mogelijk lager verkrijgbaar zijn. Helaas nog geen release datum. Ik ban al aan het sparen  ;D

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1915 Gepost op: 23 May 2012, 21:33:18 »
@Rob
Ik heb de volgende info van Hattons:

"Hornby Model Railways R3088 Thompson Class 01 LNER 3755 - DCC Ready. £100.00

Our latest information from the supplier suggests this item will arrive with us on or after Friday 28th September 2012

Whilst we are hopeful this information is accurate, manufacturer lead times are frequently prone to be delayed. This information is to be used as a guide only
."

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1916 Gepost op: 23 May 2012, 22:14:27 »
Ik zag um op mijn facebook verschijnen. Ziet er echt prima uit. Is meer dan welkom op mijn BMB inbreng! En..je hebt nog even tijd om te sparen! Ik hoop tegen die tijd mijn C Class ook binnen te krijgen! ;D
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1917 Gepost op: 24 May 2012, 01:53:49 »
Mooie loco Rob !

Nog even geduld oefenen dus, maar dat is normaal in deze hobby.
Gaat de VAT (16%) er ook nog af zoals bij mij of geldt dat alleen als je niet in Europa zit ?
Ik heb bericht van Wentink dat ze mij nog BTW teruggave zijn verschuldigd over de DE-2 van vorig jaar en de reeds betaalde maar nog niet ontvangen DE-1, moet ook een leuk bedrag zijn want Artitec is duurder dan Bachmann.
Ik vind Hattons ook gemiddeld genomen toch nog wel goedkoper dan Rails, zelfs nog qua postage.
Maar Rails blijft een goede "tweede" zeker in vergelijking met Australische prijzen !

Have a nice day ;D

Jan

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1918 Gepost op: 24 May 2012, 08:02:17 »
Eind september komt goed uit, ik ben eind oktober jarig dus dan kan die op de wenslijst. En nu maar hopen dat Hornby op tijd is.

@Jan de BTW moeten we helaas gewoon betalen.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1919 Gepost op: 28 May 2012, 12:51:25 »
Wat is het stil in ons hoekje, is iedereen hard aan het werk of heeft men zich massaal richting strand gestort ?.

Hier is inmiddels de Hold 'n Fold binnengekomen


en ik heb hiermee nu ook mijn hulpje voor het goed plaatsen en bevestigen van de assen op kit wagons in elkaar gezet. Overigens een goede tip van Stoomboy.


Binnenkort ga ik het eerste kitje in elkaar zetten, een Parkside Dundas 5 plank Wagon.


Het trackwork ligt even stil, ik wacht op de goede Gauges voor 00-SF, die komen van de 00-SF society, maar ik kreeg vandaag een mailtje dat ze in productie zijn en dat het nog wel een paar weken kan duren voordat ze gereed zijn en verzonden kunnen worden. Voor een nadere toelichting van 00-SF (tevens een heldere uitleg over de verschillen tussn de diverse 00 varianten) zie: http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/38726-handbuilding-turnouts-using-gauges/, het zesde bericht.

Ik ga proberen de komende week hier nog wat foto's te plaatsen van de recente aanwinsten, ik loop daar wat achter  ;D

Rob 
Engelse banen zijn gewoon.....  anders