Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:31:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3146062 keer)

Simplex

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1890 Gepost op: 05 May 2012, 11:27:13 »
Mooie brug Jan!
Mvh Steef

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1891 Gepost op: 05 May 2012, 12:25:34 »
Dank je Stedahult !

Mooie interessante Website heb je daar overigens.
Weer eens heel wat anders, al dat Scandinavische spul !
Heb zelf geen Noors of Zweeds materiaal maar ben wel een groot liefhebber van Noordelijke landen, vroeger met vakantie hoe verder van de evenaar af hoe liever het mij was (wat ik dan eigenlijk hier doe, dat is en blijft een goeie vraag  :)  ???).

Gr, Jan

morris1

• Offline Offline
« Reactie #1892 Gepost op: 05 May 2012, 13:51:10 »
Einde van het winterproject.
De goederenkoer en hout losplaats ( voor het maken van de whisky kratten) , is eindelijk zo goed als af... Nog een paar details.
Hier een paar foto's. Alle commentaar is welkom   ;D
grtjs,
Morris.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #1893 Gepost op: 05 May 2012, 14:12:33 »
(wat ik dan eigenlijk hier doe, dat is en blijft een goeie vraag  :)  ???).

Och, zó erg is "Oz" nou ook weer niet... Ze hebben er wel erg mooie dieseltjes van EMD en GE rondtuffen. Tenminste in licentie en aangepast naar "Ozzie taste". Hopelijk ploft er binnenkort weer een 'Motive Power' (= Australisch spoortijdschrift) op de deurmat. Zo nu en dan stuurt een vriend een exemplaar naar me toe, erg leuk.

Wel grappig om te zien dat jullie clubbaan typisch Australische trekjes bevat zoals de trestle bridge en de gum trees.  ;D

Groeten, Geoffrey

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #1894 Gepost op: 05 May 2012, 14:40:00 »
Dat is waar Geoffrey, het is hier nog wel uit te houden (zeker met de koele maanden in het verschiet) maar het gras in Holland lijkt soms wel erg groen van hieruit bekeken !
Vrijwel alles is hier monsterachtig duur en ook op banengebied is het hier een drama, honderden sollicitaties op de meest onbenullige casual jobs  :'(  Voor mezelf kan het mij niets schelen (ik solliciteer toch niet meer), maar het is wel heel vervelend voor mijn oudste dochter van bijna 29.

Die layout is inderdaad hartstikke leuk, en ik ben erg blij dat ik lid ben van die club.
Er zit heel wat werk in.
Er zijn inderdaad typisch Australische modellen zoals the "Ghan", en de "Indian Pacific", hoewel ik nog nooit iets Australisch heb gekocht.
De jaarlijkse modeltrein show op de RNA showgrounds in Brisbane is weer "on" dit weekend en maandag.
Bachmann en ook Hornby zijn daar sterk vertegenwoordigd.
Ik ben elk jaar nog geweest maar heb maandag iets belangrijkers te doen en eerlijk gezegd zo enorm veel nieuws is er meestal niet onder de zon, zeker niet in een jaar tijd.

Overigens als je ooit iets typisch Australisch op (model)treinengebied zou willen hebben laat het mij weten, dan kan ik het eventueel aan je opsturen.

Nog een goed weekend, Jan

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #1895 Gepost op: 05 May 2012, 15:24:29 »
Bijzonder fraai morris. Die whisky kratten spreekt mij natuurlijk persoonlijk ook erg aan. Ik denk dat als we ook een Spoorkaart van Engeland maken die lijn rechtstreeks naar mijn distilleerderij loopt
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

morris1

• Offline Offline
« Reactie #1896 Gepost op: 05 May 2012, 16:12:51 »
Thanks Johan.
Mijn werk kan natuurlijk niet aan dat van jou tippen. Zou wat zijn als we de twee konden kombneren he !!!  (y)
grtjs,
Morris

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #1897 Gepost op: 05 May 2012, 17:11:17 »
Mijn werk kan natuurlijk niet aan dat van jou tippen.

Huh? Halloi, dat was mijn eerste modelbouw project ooit. Ik ben ook maar beginner  ;D
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #1898 Gepost op: 08 May 2012, 16:07:58 »
@ Johan & Morris:  (y) Knap! Toppie!

Na de cardio vorige week heb ik vandaag m'n 3-jaarlijkse gedaan. Eindelijk kan ik nu plannen maken voor m'n module baantje "Bally-Leprechaun". Hoewel: Volgende maand moet ik nog langs de 'zieleknijper' passeren voor psycho-technische proeven. Blijkbaar zou dit een nieuwe Europese richtlijn zijn voor de hercertificatie van TB's.

Ik zit in twijfel of ik nu Bachmann; Hornby of gewone Piko rails ga gebruiken. ('t gedacht gaat eerder uit naar Hornby)Het wordt m'n eerste effectieve project. En het moet vlot verplaatsbaar worden
(=> gebruik op IRL-informatiestand van de vzw Vlaanderen-Ierland op Celtic Events)

Fad saol agat!
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1899 Gepost op: 09 May 2012, 20:41:41 »
@Iarnrod
Met de code 100 rails van Hornby, Bachmann en Piko zul je niet zo'n mooi effect kunnen bereiken als met code 75 en 83 rails, zoals bijv. die van Peco of Tillig.
Voor een Ierse baan van een prototype met 5'3" spoorbreedte zou je op schaal rails nodig hebben met 21mm spoorbreedte. Met H0 rails van 16,5mm is het verschil met de "werkelijkheid" maar liefst 4,5mm (voor 00 is het verschil 2,3mm).

De H0 rails lijken op een Ierse baan dus nog een stuk erger op smalspoor dan bij 00. Dat effect wordt nog versterkt door het hoge - en dikke - railprofiel van de code 100 rail. Neem je echter rails met een lager en fijner railprofiel, zoals bijv. Peco code 75 of Tillig code 83, dan is het visuele effect een heel stuk beter, vooral als je ze in de juiste kleur schildert.

Leen.

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #1900 Gepost op: 10 May 2012, 16:23:24 »
@ Leen

Alvast van harte bedankt voor de reactie. Maar aangezien het m'n eersteling wordt, wens ik niet te gaan lopen eer ik kan gaan.
Het baantje zou wat 'Basic' & polyvalent moeten worden: relatief klein, handig om te verplaatsen & op te bergen.
Niet echt met volledige piekfijne afwerking, maar hoofdzakelijk met grasvlakken met de mogelijkheid om daarin wisselbare decor gedeelten van gebouwen/landschapstukken te plaatsen. (ik heb ook nog wat NMBS spullen die ik ook op schaal 1:1 bestuur).
(zit al met een constructie in m'n hoofd. Nu nog op papier omzetten.)
Wellicht gebruik ik een MDF-plaat met fijne versterkingslatten (per 2 klapbare elementen), te gebruiken op de ter plaatse beschikbare tafels of combi van schragen en brochure rek(ken).

Sturing wordt het EZ Command Dynamis Systeem.(met een speciale actie in complete aanbieding, met pro-box & bijkomende IR zenders & ontvangers & Switch Pilot voor nog geen €400 aangekocht)
ESU & afgeleide Bachmann decoders zijn hier mee te programeren.
m'n Hornby, Lenz &TCS decoders echter, dien ik met m'n (gelukkig bewaarde) oude blauwe Roco Maus in te stellen.
Ik ben meer dan tevreden
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #1901 Gepost op: 14 May 2012, 15:59:57 »
Zo, het staat hier al een tijdje stil, maar gelukkig heeft Hattons die stilte doorbroken vandaag (maandag) :-)

In plaats van B&b (nee, GEEN Bed & Breakfast, in Australie staat dat voor "Bills en Boetes") maakte de postman op z'n scooter eens een goede uitzondering door mij een pakje uit Liverpool te overhandigen.

En die boete had ik gisteren alweer te pakken. Per ongeluk mijn Taxi ID (ter grootte van een envelop met mijn foto erop) in mijn auto laten liggen toen ik de taxi oppikte voor een 15 urige shift op zondag. Rond 7 uur 's-avonds stonden Queenland Transport inspectors (nog ergere apen in tirannie dan de politie) taxi's te checken op deze nieuwe wet die op 21 november 2011 van kracht is geworden. Tja, ID vergeten mee te nemen vanochtend ?? Das nou jammer, oh nee je krijgt hier GEEN 24 of 48 uur de tijd om alsnog je ID op kantoor te laten zien ...... Meteen de taxi aan de kant en schrijven dat het een lieve lust is, je bent in Australie remember ??? Meteen een enorme boete van 200 dollar, you broke the LAW, no excuses and see you later !!! >:( >:( >:( En in 3 minuten tijd was mijn 15-urige shift dus weggevaagd ....... Tja ook iets vergeten hetgeen toch iets normaal menselijks is (een overtreding kun je dit toch nauwelijks meer noemen !!) wordt hier op uiterst grove wijze door de Overheid uitgebuit ! Het gras in Holland lijkt met iedere week steeds groener te worden ......  :(

Maar ok, nu even een heel wat prettiger onderwerp en weer on topic : Hattons maakte er vanochtend na die zwarte zondag gelukkig weer een blauwe maandag van, een British Rail blauwe maandag kan ik wel zeggen. De 4CEP arriveerde in prima staat  (y). Zie de foto's. Ben benieuwd hoe die het op de layout gaat doen. Hij ziet er goed uit en voor $140 ben ik er heel happy mee.
Eigenlijk 4 rijtuigen, waarvan 1 eindrijtuig 2 aangedreven assen heeft en ook beduidend zwaarder is dan de overige 3 rijtuigen.

Gr Jan

Links de dummy en rechts de motor coach

Links de dummy en rechts de motor coach

De 2 binnenste rijtuigen

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #1902 Gepost op: 14 May 2012, 18:24:05 »
Ik heb hier nog weleens ingezeten. Deze treinstellen maakten enorm veel herrie. Maar dat betekent sfeervoller hierdoor.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #1903 Gepost op: 14 May 2012, 22:16:14 »
Vandaag weer verder gegaan met de BMB bakjes. Rails leggen, wisseltjes uitmeten en dan..  o ja.. kortsluiting. Het Peco Electrofrog gedoe met DCC. Dat snap ik dan weer niet. Dat ze dat niet in orde maken. Maar goed..morgen verder.
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1904 Gepost op: 14 May 2012, 23:24:08 »
Jammer van die boete, Jan.  >:(
Die 4-CEP maakt maakt het toch weer een beetje goed?
Denk nou maar niet dat het gras hier groener is, want hier is er ook van alles hoor.  :-\
Dat plukken hebben ze hier zelfs misschien wel uitgevonden.

Het is hier in dit hoekje een beetje een saaie boel de laatste weken. Blijkbaar is iedereen druk aan het knutselen zonder de voortgang netjes met foto's e.d. op het forum te zetten.  ;D
Of zou het voorjaarsvermoeidheid zijn?
Gelukkig heeft Thijs terwijl ik hiermee bezig was weer iets geplaatst. Het is dus geen voorjaarsvermoeidheid.

Ik heb eigenlijk een heleboel te melden, want vorige week ben ik teruggekomen van de workshop weatheren, die ik samen met mijn maat Cor in Engeland gedaan heb. Eerst zijn we nog op de North Yorkshire Moors Railway geweest en hebben daar een tochtje naar Whitby gemaakt:

De maandag na de workshop zijn we ook nog in York geweest. Bij het NRM reed zomaar de City of Truro rond:

Erachter reed een Queen Mary brake van van de Southern Railways. Daar werden voor deze gelegenheid de passagiers in vervoerd.
In het NRM stond o.a. ook de Horwich Crab, waarvan Bachmann een mooi model uitgebracht heeft:

In de werkplaats van het NRM stond deze keer een Class 20 diesel met daarachter de Bulleid Pacific "Sir Winston Churchill":

In York Station was ook nog het e.e.a. te zien:

En dan de weatheringscursus. Tim Shackleton was de tutor, en die heeft bepaalde technieken die in zijn boek beschreven worden, vooral met de airbrush, maar ook o.a. met weatheringpowders. Hij had Tony Simmons bij zich, een expat die in de USA woont, en die heeft weer heel andere technieken, nl. niet met de airbrush maar met verfkwastjes. Detailweathering: de rivets roestig maken, de wielen mooi bruin/zwart maken, de smokebox en de ketel in de juiste tint brengen, accenten aanbrengen, zodat een geheel zwarte stoomlok ineens op een echte begint te lijken, en dat allemaal met geklieder met verf, poeder, verdunners met een paar kwastjes. In aanvulling daarop kun je natuurlijk met een airbrush weer mooie toevoegingen doen. Denk vooral aan opspattend vuil etc.
Ik had wel eens gelezen dat mensen het weatheren met "artist's paints" deden, maar had het nog nooit gezien. Ik heb die 2 dagen dan ook bijna bij Tony op schoot gezeten om iets van zijn technieken te kunnen leren. Het was allemaal heel fascinerend en inspirerend.

Doordat ik vooral gekeken heb hoe Tony het deed heb ik eigenlijk niet veel om te laten zien:

De smokebox van de oude Airfix 4F die ik meegenomen had.

De tender van de 4F.

Een oud Hornby karretje tot leven gebracht, het was eerst helemaal één kleur egaal geel.

Bovenstaande voorbeelden zijn door Tony geweatherd. Het zijn misschien niet in alle opzichten de meest tot de verbeelding sprekende resultaten - de lok is ook nog niet klaar - maar dienen om de technieken te leren. De 4F wil ik nog een keer afmaken, maar het karretje vind ik nu wel mooi genoeg, want het blijft een speelgoedkarretje.  :D

Ik wil nu eerst zelf graag een mooie PO wagon weatheren. Mijn probleem/uitdaging bij het weatheren is, dat ik de PO wagons geweatherd wil hebben zoals die in de jaren '20-'30 rondreden. Daarvan zijn nauwelijks kleurenfoto's gemaakt, waarop je de details een beetje kunt zien. Wel valt op dat ze er betrekkelijk schoon uitzien en dat de opschriften duidelijk leesbaar zijn. Ze werden blijkbaar regelmatig schoongemaakt en ook zelfs overgeschilderd.
Het zal trouwens een echte kunst worden om een geweatherde wagon van een jaar of 30 - 40 oud te maken, die recent  - in bijv. 1925 dus - overgeschilderd is. Dan heb je dus wel oude planken, en soms een gerepareerde nieuwe, maar de kleuren zijn gaaf en hij is niet echt supersmerig. Maar goed, zover ben ik nog niet.

Later na de oorlog werden de PO wagons, die nog goed waren, aanvankelijk nog wel geschilderd en gerepareerd. Dan kwamen ze er ongeveer zo uit te zien:

Dit is een RTR Bachmann model.

Nog weer later in de jaren '50 werden deze wagons steeds meer verwaarloosd en kon je bij wijze van spreken onder het vuil soms niet eens de wagon meer zien.  >:( Datzelfde gold vaak ook voor onze mooie stoomloks. Veel UK-modellers die tegenwoordig de BR periode doen willen graag hun materieel op deze manier weatheren en daardoor is het weatheren in de UK nu een echte rage aan het worden.

Vorige week toch maar gelijk aan de slag gegaan met een oud Mainline karretje, om te kijken of ik zelf nu ook een mooi resultaat kan behalen. Uit de showroom ziet het er zo uit:

Na het nodige denkwerk en geëxperimenteer ben ik nu zover:

De wielen liggen al klaar en ik moet nog even kijken of ze mooi op het karretje passen.

Mijn karretje is dus nog niet klaar. Hij is ook nog te vuil en het vuil zit nog niet overal op de juiste plek. Bovendien zit er nog helemaal geen grijs en zwart op en ook nagenoeg nog geen invloed van de regen. Het vuil wat erop ligt is gouache verf en dat kan ik door het nat te maken gewoon nog bewerken. Door het maken van de meest meedogenloze foto's wil ik kijken hoe goed ik het kan krijgen. Vanavond heb ik met olieverf en een 00000 kwastje de roest rond de rivets aangebracht. Ik denk dat het wel aardig gelukt is.

Nu moet hij eerst drogen - en ik slapen - en dan ga ik het vuil op de zijkanten iets veranderen.

Leen.