Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3144210 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1770 Gepost op: 10 April 2012, 19:07:55 »
Knap werk, hoor, mijn complimenten.  (y)

Leen.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #1771 Gepost op: 10 April 2012, 21:51:46 »
Vandaag kwam dan eindelijk het pakketje uit Liverpool!

Twee keer een Metcalfe voor achteraan de baan en de langverwachte decoder... (y)
Morgen begin ik met de bouwpakketten, die worden verbouwd en gesuperd, de decoder...daar wacht ik even mee tot de muis er is.... :o

BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #1772 Gepost op: 10 April 2012, 22:16:28 »
Ah, Hier ben ik benieuwd naar, ik heb vergelijkbare kitjes,
alleen nog steeds keurig ingepakt :-[

Eentje is wel half af, maar die is dat al heeeel lang...

Groeten uit soaking wet Enschede,

Tis

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #1773 Gepost op: 10 April 2012, 22:20:58 »
Ik vind het fijne kitjes, redelijk eenvoudig te bouwen, zien er (zeker op afstand) prima uit en lenen zich uitsteekbaar tot verbouwen en superen. Want geen dakgoten en hemelwaterafvoer. Ik ben er blij mee, kosten geen drol!
PS Huizen NH..droog!

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #1774 Gepost op: 10 April 2012, 22:29:17 »
Nou dakgoten en hemelwaterafvoer is hier nu geen overbodige luxe ;D

Maar het zijn idd aangename prijs/kwaliteitskitjes...

Mvg,

Tis

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1775 Gepost op: 10 April 2012, 22:45:11 »
Rails schoonhouden is een eeuwigdurend probleem waarover al hele forums volgeschreven zijn. Ook op dit forum is er al het nodige over geschreven, en ik ben zelfs een keer tegen mijn wil in een discussie beland over of een track rubber nou krassen maakt op je rails of niet. Het leek wel of ze er boos over konden worden als je het alleen al dacht.  >:(  ;D ;D

Het probleem met nikkelzilver is dat het een oxydelaagje vormt. Dat lijkt net schoenpoets en het zorgt voor vieze wielen en laat je stroom niet meer door. De Hi Nickelsilver rail van C&L zou er trouwens geen of minder last meer van hebben.

Behalve het schrobben en poetsen met allerlei schoonmaakmiddelen zijn er ook nog poetswagons zoals de Dapol cleaner, die ik zelf ook heb. Slimme mensen die in poetsen geen zin in hebben, vaak Amerikanen, bedenken van alles om dat helemaal niet meer hoeven te doen, zoals grafiet van een timmermanspotlood op je rails smeren, of No-Oxyd vet van Walthers, of ATF (Automatic Transmission Fluid). Dat zijn middelen die de oxydevorming moeten voorkomen, maar ik vraag me wel af wat er met de trekkracht van je locomotieven gebeurt, want het zijn allemaal smeermiddelen, ook grafiet.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik zelf ook geen zin heb om elke keer te schrobben - zeker niet mijn rails als er straks een heleboel van ligt waar je slecht bij kan, en helemaal niet mijn wielen met die vieze drab erop - en een tijdje terug las ik ergens - ik weet niet meer waar - dat ze hun rails schoonmaken en ze dan behandelen met een product genaamd Flash Metal Polish. Dat laat een heel dun siliconenlaagje achter en dan blijven de rails maaaaaaaaaaaaandenlang goed zonder te poetsen.   ::)(y)  
Het spul is op Ebay te krijgen, maar goed, ik heb nu van mijn gulle neef uit Canada een potje metalpolish gekregen met dezelfde werking. Het is dit spul:

"Bluemagic", dat klinkt helemaal alsof je er een magisch resultaat van mag verwachten ;D , maar voor de zekerheid neem ik toch eerst maar de proef op de som. Ik heb dus 2 stukken rail op een plank gespijkerd en de ene gewoon met een trackrubber schoongemaakt en de andere eerst met spiritus en daarna met de polish (goh, wat een vieze troep kwam eraf), en daarna met een zachte witte doek drooggewreven:

Het resultaat met de polish ziet er prachtig glimmend uit, nòg mooier en egaler dan met het trackrubber.
Over een tijdje ga ik met een witte doek kijken of de rails weer zwarte prut afgeven.
Ik verwacht dat de rail met de polish hooguit een beetje een grijs streepje op de doek zal maken.
Het zou me in ieder geval tegenvallen als die een dikkere en zwartere streep op de doek zal maken dan die andere rail.

Ik vraag me ook bij dit proces af hoe het minimale siliconenresidu op de rail op den duur het rijden kan beïnvloeden. Het is ècht minimaal, want ik heb het met een oud T-shirt grondig afgepoetst totdat de rail vrijwel niets meer op het doek afgaf.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2012, 23:03:59 door Stoomboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #1776 Gepost op: 10 April 2012, 23:12:51 »
Leen, je gaat er nu vanuit dat stof en vuil neerdwarrelen en blijven liggen. Maar het rijden met het materieel? Dan wordt het vuil er een beetje ingedrukt. Denk ik.
Ben benieuwd naar de resultaten! Prima voor schaduwstations!

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #1777 Gepost op: 10 April 2012, 23:52:49 »
Beste recept voor het schoonhouden van de rails is juist een half uurtje daags rondrijden ;) Niets indrukken.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #1778 Gepost op: 11 April 2012, 09:08:42 »
Slimme mensen die in poetsen geen zin in hebben, vaak Amerikanen

Hahaha Leen, het is toch altijd een genot om jouw posts te lezen ;D
Spoor 0 adept

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1779 Gepost op: 11 April 2012, 10:26:14 »
Thijs, het vuil en het stof wat neerdwarrelt tel ik niet eens mee. Je rails oxyderen gewoon onder invloed van de aanwezige lucht. Dat veroorzaakt de schoenpoetslaag die je wielen zo smerig maakt als je erop rijdt. Leg maar eens een schoon stuk Peco rail een tijdje ergens neer en maak het daarna schoon met een doek met spiritus, dan zie je wat ik bedoel. Waar denk je dat die zwarte strepen op je doek vandaan komen? Stalen rail en de rail van C&L die ik voor Rob meegebracht heb zou hiervan geen last hebben.

Dus jullie denken dat het allemaal wel meevalt?  Nou, veel succes, hoor. ;D
Hou je ons hier dan ook op de hoogte hoe vaak je je rails en je wielen poetst?  (y)

Leen.

mat-60

• Offline Offline
« Reactie #1780 Gepost op: 11 April 2012, 11:19:29 »
Vroeger deed ik mijn messing Fl.Rails altijd met een doekje met wasbenzine, zo van mijn vader geleerd.
Dit vond ik altijd een heel gedoe, en de resultaten waren altijd mager.
Nu gebruik ik al jaren een poetsblokje, zal misschien wel minieme krassen geven (zie ik toch niet zonder leesbril  :D) maar geeft prima resultaten, ook op de sporen alwaar minder wordt gereden. Eén keer in de paar maanden er "even" overheen doet alles prima rijden. Het aankoeken op de wielen ligt naar mijn mening ook erg aan het merk, Roco heeft er bv vaak veel last van, maar de Bachmann / Hornby wielen weer absoluut niet. Die glimmen net zo mooi als bij 1:1.

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #1781 Gepost op: 11 April 2012, 19:26:08 »
Citaat
Dus jullie denken dat het allemaal wel meevalt?  Nou, veel succes, hoor

Oh nee Leen, het valt zeker niet mee! De oude messing rails waren een drama, maar ik gebruik al jaren het bekende poetsblokje voor de nikkelzilver. Hoewel er wel kruimeltjes van het blokje achterblijven. Geen echte Roco, maar een Conrad ding.
Als jouw potje bevalt...count me in! Ik hou van schone voeten!

Thijs

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1782 Gepost op: 11 April 2012, 20:17:11 »
Ik weet ook niet of het bevalt, maar ga het wel proberen. Met messing rails was het oxyderen helemaal heftig, maar met NZ is het er nog steeds. Het idee is dat het hele fijne siliconenlaagje door de wielen verspreid wordt en het oxyderen voorkomt. Dan worden je wielen niet meer vuil en de rails ook niet. Ik ga eerst eens kijken of er nog oxyde op beide rails komt, als het goed is wel op die met het rubber schoongemaakt is.
Trouwens, in Pendon gebruiken ze een stuk hardboard om de rails te poetsen omdat ze geloven dat er met een rubber krassen op komen, waardoor het vuil het helemaal gemakkelijk krijgt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2012, 20:22:45 door Stoomboy »

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #1783 Gepost op: 11 April 2012, 21:25:03 »
Vandaag een stuk opgebouwd met hele oude Fleischmann rails en die waren bijna zwart geoxideerd. Tot mijn grote verbazing had mijn oude Fleischmann testlokje (zo'n groene uit een startset) er helemaal geen moeite mee, maar de nieuwe loks (met meer wielen die stroom zouden moeten opnemen) bleven staan. Even met een blokje de rails schoongemaakt en dan doen alle loks het prima, voordeel is dat ik de rails bijna niet hoef te bewerken, omdat ze een natuurlijke oude uitstraling hebben.

mat-60

• Offline Offline
« Reactie #1784 Gepost op: 12 April 2012, 10:59:32 »
Denk dat het in min of meerdere mate oxyderen van rails ook te maken heeft met de thuissituatie zoals bv de vochtomstandigheden, hoeveelheid stof en de mate maarmee sommige hun loks smeren.

Laatst zo'n zeer kleine Roco Mallet zitten schoonmaken welke door de vorige eigenaar iets te veel was gesmeerd met van die dunne Faller olie, werkelijk tot het laatste schroefje en stroomlipje zat alles onder, en dan vreemd opkijken dat de lok wat minder rijdt, en de rails onder zit.

@- Leen, ben je niet bang dat evt antislipbanden, zover aanwezig op je Engelse machines hun grip geheel verliezen door deze siliconenbehandeling, immers siliconen is altijd enigzins vettig.