Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 18:48:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 18:44:14
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 18:14:51
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 18:00:21
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:56:58
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Jeroen Water
Vandaag om 17:50:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:24:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dennie
Vandaag om 17:19:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 17:17:05
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door IJmc
Vandaag om 17:12:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 17:11:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:14:56
Nijmegen in h0 door Rob S.
Vandaag om 15:46:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:12:34
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 14:41:29
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 14:35:14
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
Vandaag om 14:05:20
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:06:10
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 12:59:10
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:15:58
Aachenau West door NS264
Vandaag om 10:06:17
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Falkenberg
Vandaag om 08:42:04
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 07:20:20
rommenholler gasketelwagens door ArjanB
02 July 2025, 22:29:52
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
02 July 2025, 21:58:53
NL-baan in Canada door ArjanB
02 July 2025, 21:44:10
Raadplaatje door Klaas Zondervan
02 July 2025, 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
02 July 2025, 18:15:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 July 2025, 17:10:05
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
02 July 2025, 16:49:10

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3127407 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #225 Gepost op: 29 May 2011, 00:41:12 »
digitale kadees zijn er niet eens... ontkoppelen gewoon via een magneetje in t spoor.

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #226 Gepost op: 29 May 2011, 17:15:36 »
Overigens zijn de knuckle type koppelingen voor Engels spoor niet echt prototypisch,

Leen.

In het vml Southern gebied toch al heeeel wat jaartjes. Zie bv de slam door treinstellen.
En verder voor de lange afstandsreizigerstreinen.
Vele EWS kolenwagens hadden alleen automatische koppelingen, zonder buffers ! Ik weet niet wat de duitsers ermee gedaan hebben / gaan doen.

Groeten, Alexander

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #227 Gepost op: 31 May 2011, 07:46:31 »
Jouw opmerkling is juist, Alexander, en dat geldt niet alleen voor de Southern.

Hierbij de correctie voor mijn tekst:

"Overigens zijn de knuckle type koppelingen voor Engels spoor IN HET STOOMTIJDPERK niet echt prototypisch"

Bedankt voor het meedenken.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 31 May 2011, 17:22:42 door Stoomboy »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #228 Gepost op: 31 May 2011, 09:18:07 »
digitale kadees zijn er niet eens...

Jawel, ze zijn er wel....: http://www.tonystrains.com/technews/ddc/manual.htm  Beperkt voor enkele modellen, duur en met zelfwerkzaamheid maar toch :) ;) Zie onderstaande foto. Het geheel werkt met een stang en een micromotor:

Bron: http://www.tonystrains.com

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #229 Gepost op: 31 May 2011, 09:28:19 »
Citaat
hoe zit het eigenlijk met kadee's in engeland? Is dat net zoiets als hier, dat er 3 mensen ze hebben, nog 5 er weleens van gehoord hebben en dat is het, of rijden ze daar veel met die dingen?

De meesten hebben er nog nooit van gehoord, maar dan tellen we ook kleine Johnny met zijn modeltreintje mee. Uit publicaties in tijdschriften en op fora blijkt dat er door "de serieuze modelbouwer" best veel gebruik wordt gemaakt van Kadees, volgens mij ook veel op modern spul, al ben ik daar niet zo in thuis. Het thema van de ombouw naar Kadees en de onjuiste hoogte van de NEM schacht keert ook regelmatig terug:
http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?showtopic=17173&st=0
http://www.ukmodelshops.co.uk/other/mti_article.shtml

De overgrote meerderheid rijdt met de meegeleverde tension-lock koppelingen. Nu de oude Triang Volvo-bumper vervangen is door een fijner model is hij minder opvallend aanwezig en is er minder reden om tijd en geld te investeren in een vervanging.
De echte stoomfijnschalers - velen rijden geen 00 spoor, maar P4 of EM - gooien de TL-koppeling gelijk weg. Velen, zeker de P4-ders - kiezen voor de prototypische 3-link- , instanter of schroeflink-koppelingen. Die zijn niet automatisch en dus moet je ze met je vingers of beter nog met een zelfgemaakt tooltje aan- of afkoppelen. Dat koppelen noemen ze koppelen met de "Hand of God".
Degenen die dat gepulk - met of zonder een +5 bril op - niet zien zitten hebben een aantal alternatieven voor automatische koppelingen, zoals de Dingham, de Alex Jackson coupling,
http://www.mmrs.org.uk/technical/ajcoupling.htm
de Kadee en zo zijn er nog een paar die je af en toe in publicaties en op shows tegenkomt.

Een reden om niet voor Kadee te kiezen is naast de kosten het onprototypische uiterlijk. Op fijnschaalshows zie je ze dan ook niet echt supervaak. De Taunton Model Railway Group is misschien wel de bekendste club die erop heeft gestandaardiseerd:
http://www.ukmodelshops.co.uk/tmrg/image_gallery.html

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2011, 10:00:24 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #230 Gepost op: 31 May 2011, 19:12:38 »
Citaat
Ontkoppelen, kan dat ook zonder DCC? Op afstand? Weet jij dat Leen?

Zoals Floris al aangeeft gebeurt ontkoppelen met een magneet onder, maar ook op of tussen de rails.
Kadee heeft daarvoor een aantal producten:

http://www.kadee.com/htmbord/uncoupl.htm

De 309 kun je op afstand bedienen, de overige zijn - aangepaste -  magneten. Met een gewone magneet schijnt het niet te lukken, maar er zijn creatievelingen die het met kleine rare earth magneten voor elkaar gekregen hebben. Ik meen dat je er 2 naast elkaar moet leggen, maar weet alleen niet meer waar dat gepost is. Ik heb zelf een aantal van die magneetjes gekocht, maar moet er nog mee aan de slag.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2011, 20:35:37 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #231 Gepost op: 31 May 2011, 22:39:17 »
Vandaag weer terug van een treinentrip met z'n drieën door Engeland. Achtereenvolgens hebben we de North Yorkshire Moors Railway, het NRM, York zelf, Railex in Aylesbury, de Bluebell Railway en het Hornby Visitor Centre bezocht.
Mijn reisverslag met foto's - bijna af - is zojuist met een verkeerde klik (handleiding uploaden i.p.v. plaatje uploaden) in het niets verdwenen.   ??? >:(  :'(
Later deze week begin ik wel weer opnieuw.

Toch wil ik voor de inspiratie alvast graag een link met foto's en een met een video plaatsen van de Railex show in Aylesbury die wij afgelopen zaterdag bezocht hebben. De banen zijn zonder uitzondering van een hoge kwaliteit:

De link met de foto's, wel even naar beneden scrollen:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/16292-railex-2011/page__st__125

De link met de video, bij elke nieuwe baan staat de naam vermeld met daarna de schaal/spoorbreedte (00, P4, etc) waarin gewerkt is:

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 May 2011, 22:57:37 door Stoomboy »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #232 Gepost op: 31 May 2011, 22:47:38 »
Mozeskriebel, ik moet echt een keer mee Leen, wat is het toch mooi allemaal... Al die mooie stoomlocs en die mooie landschappen...
Spoor 0 adept

Myuktrains

• Offline Offline
« Reactie #233 Gepost op: 31 May 2011, 23:12:04 »
Over de Bluebell Railway gesproken, maken ze al wat vooruitgang met de 'extention' richting East Grinstead? Mijn plan is om daar komende maand (Juli) weer heen te gaan. Een paar jaar geleden ben ik er ook geweest toen ik mijn eerste bezoek aan de Chatham beurs combineerde met de Bluebell Railway.

Ik volg de werkzaamheden via de website,
http://www.bluebell-railway.co.uk/, klik op detail -> Extention -> Latest Progress on the East Grinstead Extension.

Dit heeft niets met treinen te maken maar om nu in style in Engeland rond te kunnen rijden heb ik twee maanden geleden een echte Engelse auto gekocht:
Een geweldig rijdende MGB uit 1973.

Martijn  

« Laatst bewerkt op: 31 May 2011, 23:24:04 door Myuktrains »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #234 Gepost op: 01 June 2011, 08:40:34 »
De Bluebell Railway rijdt nog tot Kingscote. Ze vragen nog steeds contributies voor het verwijderen van de rubbish uit de cutting naar East Grinstead en zijn daar nog niet klaar mee. Neem dus alvast maar wat extra geld mee.

In Kingscote is niet veel te beleven, er is een picknickveld naast het station.

Mooi, zo'n karaktervolle MGB.

Leen.

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #235 Gepost op: 01 June 2011, 09:25:27 »
........Toch wil ik voor de inspiratie...............Leen.

Prachtig allemaal !  (Ga mijn baan maar weer afbreken..... ;) )
Ook Engelse treinen zijn leuk

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #236 Gepost op: 04 June 2011, 11:18:22 »
De komende weken zal het rustig zijn in mijn werkplaats. Het is er zo'n zooitje, dat alles begint te bewegen als ik er probeer rond te lopen. Gisteren is er een lok, de G2A, van 1,50m, op schaal zo'n 110 meter, naar beneden gevallen  >:(.  Er lagen zomaar 2 stukken rail bovenop elkaar en de lok stond daar bovenop te tuitelen. Hoe dat kan? Het is me nog steeds een raadsel. Mijn woordenschat is iig weer een stukje uitgebreid.

De schade valt gelukkig mee: een buffer van de tender afgebroken, en die zit er alweer opgelijmd. Verder een losse rookkastdeur (ook weer vastgelijmd) en twee afgebroken draadjes, die ik vandaag ga vastsolderen en een afgebroken tendertrelpin. Hij stond klaar om digitaal gemaakt te worden, dat kan nu mooi gelijk gedaan worden, want hij ligt nog uit elkaar. De condensatoren zijn al uit de lok verwijderd.

Als dat klaar is ga ik eerst alles eens reorganiseren voordat ik weer verder ga.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 June 2011, 16:40:55 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #237 Gepost op: 05 June 2011, 22:41:37 »
Soms heb je van die dagen dat alles misloopt. Eerst loopt het verslag van het verblijf in Engeland in de soep door een verkeerd klikje, en daarna plettert er een nieuwe lok op de grond. Vandaag bezig geweest om die te repareren, van messing een nieuwe trekpen gemaakt voor onder de tender, deze met M2 in het plastic getapt en daarna chemisch zwart gemaakt. Hij ligt nu te drogen voordat ik de Electrofix op het zwarte aanbreng. De afgebroken draadjes zijn weer aan het plugje gesoldeerd en hij heeft alweer testgereden. De lelijke NEM-schacht van de voorkoppeling is ook verwijderd en aan de tender zit nu een Kadee no. 18. Morgen bouw ik de decoder in en maak ik hem verder af. Dan weer gauw de doos in voordat hij nog een keer valt.

Eergisteren buiten op het terras de rails voor mijn baan bruin geverfd. De wissels en de rails voor het schaduwstation zijn nu klaar om gelegd te worden. Dat doe ik nadat ik de werkplaats verplaatst heb. Mijn werkplaats is in de treinenkamer en daar is eigenlijk te weinig ruimte voor. Dus is het steeds een rommeltje en ga ik hem verplaatsen naar de kamer ernaast in de hoop dat het verbetering geeft.

En dan nu opnieuw een poging om het verslag te maken van de treinenreis die ik van 25 tot 30 mei met 2 goeie maten naar Engeland gemaakt heb.
Op woensdagavond 25 mei vertrokken we met de boot naar Hull. De volgende morgen na aankomst zijn we direct naar Pickering gereden voor een tochtje op de North Yorkshire Moors Railway. Daar zagen we het nieuwe stationsdak van buiten:

en van binnen:

Na wat rondgekeken te hebben stapten we op de trein naar Whitby, getrokken door Southern Railways S15 no. 825:

We waren niet de enige aanwezigen op de NYMR, zoals hier op station Goathland goed te zien is:

Het was gewoon poepdruk.
Onderweg zagen we nog een fraaie J72:

Aangekomen in Grosmont moesten we uitstappen en wachten op de trein naar Whitby. Dat duurde een beetje langer dan verwacht, omdat ineens de beroemde "Tornado" van elders op de NYMR aankwam om daar een tijdje dienst te doen:

Tornado had eigenlijk 's morgens al moeten aankomen, maar onderweg werd hij opgehouden, doordat koperdieven bij het spoor bij Northallerton hun slag geslagen hadden.

Hij was in het gezelschap van een Class 33 diesellok:

Onder tussen hebben we een pintje genomen in de pub naast het station en een beetje sfeer geproefd:

Op de foto zie je een Standard Class 4MT tanklok gereed voor vertrek naar Pickering.

Een beetje laat gingen we eindelijk naar Whitby, achter Standaard Class 4 no. 76079:

Whitby is een leuk plaatsje met veel fish and chips tentjes wat veel door dagjesmensen wordt bezocht:

Na achter no. 76079 weer teruggegaan te zijn naar Grosmont, stapten we over op de trein naar Pickering. Die werd getrokken door een SR Bulleid Pacific. Ik heb daar helaas geen foto van gemaakt.

Op vrijdag hebben we een bezoek gebracht aan York met zijn Minster:

Natuurlijk gingen we naar het NRM om de Flying Scotsman te zien. Wij hebben de reparatie van de FS de afgelopen jaren bij elk bezoek aan York trouw gevolgd, en waren benieuwd hoe hij er bij zou staan, nu hij eindelijk gereed was. Nou, hij had een soort négligé aan:

De volgende dag zou de officiële onthulling van de FS plaats vinden, maar helaas, dan waren wij alweer vertrokken.
In de werkplaats stond nu een ander monster in zijn plaats:

Een Class 52 Western diesellok.

Gelukkig was er in het NRM nog genoeg te bewonderen:

North Eastern Railway "Aerolite".

No. 6229 "Duchess of Hamilton", de Princess Coronation Class lok, die ze een paar jaar geleden opnieuw gestroomlijnd hebben. Helaas is hij niet buiten onder stoom te bewonderen.

De South Eastern & Chatham Railways Wainwright Class D.

Eeen mooie oude Pullman.

London North Western Railway Jumbo Class "Hardwicke".

Bulleid Light Pacific Battle of Britain no. 34051 "Sir Winston Churchill".

Great Western Churchward 28xx Class.

en er stond ook nog een EM1, no. 26020:

Deze zou ook hier in Holland nog gereden hebben.

Vanuit York zijn we 's middags naar het zuiden afgezakt, om op zaterdag bij Railex in Aylesbury aanwezig te kunnen zijn. Hierboven heb ik al een paar links geplaatst van deze leuke show, maar ik heb zelf ook nog een paar amateuristische foto's gemaakt:

Dat van die scheve foto's komt niet door de drank hoor. Er wordt daar geen drank verkocht, alleen fris, koffie en thee.
Buiten zat er nog een uil op een antenne:

Hij zat wel heel erg stil, en toen bleek het dus een kunstuil te zijn.

Zondag zijn we naar de Bluebell Railway gegaan. We hebben een tochtje naar Kingscote gemaakt achter een Standard 4MT tank:

Kingscote is een leuk stationnetje

waar niet erg veel te beleven is. Naast het station is een picknickveld, maar er zijn geen pubs of winkels in de buurt. Als de extensie naar East Grinstead klaar is, dan krijgt de Bluebell een veel levendiger eindpunt.
We gingen terug met de trein achter rebuilt Pacific no. 34059 "Sir Archibald Sinclair", een lok van de Battle of Britain Class:

Op maandag hebben we het Hornby Visitor Centre buiten Margate bezocht:

Daar is een tentoonstelling van modellen die door de jaren heen door de fabrikanten gemaakt zijn, die nu deel uitmaken van Hornby:

Natuurlijk is er ook een treinenbaan:

en passend vertier voor de kinderen:

Er is ook een winkel waar Hornby producten verkocht worden. Het is dus zeker de moeite waard om er met je gezin heen te gaan, en voor ons is het leuk om er een keer geweest te zijn.

's Middags zijn we moe en blut, maar voldaan in Dover weer op de boot huiswaarts gestapt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 June 2011, 23:03:04 door Stoomboy »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #238 Gepost op: 05 June 2011, 22:47:36 »
Mooi verslag, Leen. Met plezier gelezen (y) :)

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #239 Gepost op: 05 June 2011, 22:59:23 »
De lok BR 26020 heeft nooit in Nederland gereden.
Alleen de lok "BR 26000" (Prototype lok Tommy) heeft bij NS gereden, en natuurlijk de zes (van de zeven) loks uit de serie BR 27000-27006 (NS serie 1501-1506)

Verder heel mooi verslag Stoomboy !
Ook Engelse treinen zijn leuk