Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
De Projecten van RetroJack door Eric B
Vandaag om 15:11:41
Fleischmania Nostalgia door tijgernootje
Vandaag om 15:11:10
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3141320 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18045 Gepost op: 30 April 2021, 19:35:54 »


De pre-grouping rijtuigen van Hattons zullen minstens zo fraai zijn, vermoed ik.

Zo, nu is het wachten op Hornby met de aankondiging van hun kopie. ;D


@ Hans
Die vlieger gaat deze keer niet op.  ;D
Rapido kondigde zijn APT-E aan op 23 juni 2014. Dat is een trein uit 1975. Geen idee waarom het zolang moest duren. Misschien staat het in dit forumdraadje van 180 pagina's.

Hornby kondigde in januari 2020 de Class 370 APT-P (Advanced Passenger Train Prototype) aan. Dat is een later prototype dan de APT-E (Advanced Passenger Train Experimental) van Rapido.


In deze villum komt de APT-E na ca. 1 minuut in beeld:

<a href="https://www.youtube.com/v/p9rBcSZb3bE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/p9rBcSZb3bE</a>

In deze villum bezoekt de APT-P Glasgow en krijg je een indruk van dit hoofdpijnproject:

<a href="https://www.youtube.com/v/FI8gwAz8MFA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/FI8gwAz8MFA</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 April 2021, 19:53:43 door St00mboy »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18046 Gepost op: 30 April 2021, 20:23:28 »
Ik had laatst voor mijn goederenwaggels een setje marklin relex koppelingen gekocht. Ik dacht, ik vervang die ellendige tensionlocks door iets beters en iets kleiners.

Dat 'iets kleiners' was dus 6 mm minder klein dan de tensionlocks. Ik zou nog steeds graag zien dat ze 3mm speling verkleinen, maar tot die tijd.. moet ik er maar mee rangeren.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18047 Gepost op: 30 April 2021, 20:26:16 »
@Bas,

Waarom stap je niet over op Kadee koppelingen?

Gr, Hans

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18048 Gepost op: 30 April 2021, 20:26:33 »
Ik zie toch duidelijk het verschil in de fronten van die APT's.
(Niet echt een beeld van mooiheid & loop er niet warm voor)

Gr
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18049 Gepost op: 30 April 2021, 20:47:16 »
@Jan,

Ik vind ze geen van tweeën mooi. Het was in Nederland gebruikelijk om de treinen van bijnamen te voorzien: Hondenkop, Apenkop en recent Wesp of Boevenkop voor de nieuwste NS intercity trein. Dat gedrocht van een APE-E heeft voor mij altijd iets gehad van een Baviaan. Bavianenkop dus! Past eigenlijk wel bij dat APE, nietwaar?

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18050 Gepost op: 30 April 2021, 23:07:46 »
Ach, soms moet je er gewoon even aan wennen. Je eerste biertje smaakte vast ook niet zo lekker als de honderdste.

Leen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18051 Gepost op: 30 April 2021, 23:11:58 »
Omdat Hans, €€€  ;D
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18052 Gepost op: 30 April 2021, 23:22:43 »
Dingham koppelingen misschien? Volgens mij zijn die wel gevoelig voor slecht gelegd spoor, maar ze zien er wel mooi uit.


Afb. © dingham.co.uk

En 40 koppelingen voor £13,50 lijkt me niet duur. Hier zie je hoe ze werken.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 30 April 2021, 23:27:17 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18053 Gepost op: 30 April 2021, 23:39:12 »
...
Op het schilderij staan naast de Class 86 links Class 90 No.90009 "The Economist" en rechts een Class 87.
Misschien kunnen we het daar morgen eens over hebben....  ::)
...

Leen.


Nog es een keertje verder bomen (Virgin Trains was dan ook één van mijn favoriete operatoren op het Britse net):

De 87 Class werd halverwege de 70's dus op de sporen losgelaten voor de snelle diensten op de WMCL en ontworpen om de hellingen op het Schotse gedeelte aan te kunnen en konden 110mph aan.
Van de meer dan 30 gebouwde loc's (na de privatisering volledig in dienst bij VT) werden er een 20-tal loc's verscheept richting het vroegere oostblok
In model:
De laatste 'geretoolde' Hornby 87 Class versie is van een paar jaar terug en is best wel voorbeeldig te noemen.
de DCC ready versies zijn geschikt voor 8-pin decoders

Ook de Mk2/Mk3 coaches is Hornby aan het opwaarderen, maar gaan best wel de warmte in de nek voelen van deze van Oxford Models versies.

De 90 Class loc is eigenlijk een gemoderniseerde versie van de 87 Class, die oorspronkelijk als 87/2 class bedoeld was.
De 50 door BRELL (Crewe) gebouwde loc's kwamen eind de 80's in dienst en moesten de loc's van de lagere 80' reeksen gaan vervangen. Ze werden zowel op reizigers als op de goederen gebruikt.
Met de komst van de 390 Class Pendolino EMU's begin het nieuwe millennium gingen de meeste 90 Classen van Virgin treinen over naar de andere operatoren en op de goederen diensten.
3 Loc's werden voor het openen van de Kanaaltunnel services in het rode jasje van de DB, het blauwe van de NMBS en de Sibic kleuren van de SNCF gemeten.

De 90015 reed tijdens de zomer van 2004, als laatste 90'er in het VT jasje, de dienst tss Euston en Glasgow Central.
Door het grote ongeval in 2007 met een VT Pendolino,EMU, werden deze ritten vervangen door een van de EWS gehuurde 90'er en werden Mk3 rijtuigen in het 'Pretendolino' jasje gestoken.
Ook deze werden door Hornby DCC ready set met EWS 90 Class loco + 'Pretendolino' DVT aangeboden,
alsook pretendolino coaches.
Andere operatoren bleven/blijven de 90'ers gebruiken en doorheen de privatiseringen werden/worden al es loc's van een andere operator, in huur als voorspan gebruikt. (Zo kan ik m'n 90125 model in het SNCB jasje perfect voor mijn VT Push-Pull stam inzetten.)
Voor de diensten van de 'Calledonian Sleper' huurde First Scotrail enkele 90'ers van EWS en deze werden in de First Scotrail gespoten.
Tijdens de revisie verdwenen bij de loc's in goederendienst de Push-Pull uitrusting en om dit herkenbaar maken veranderde men de cijfer 1 door een 0  (901xx >>> 900xx)

90'rs in model (00):
De oorspronkelijke Hornby modellen waren analoog met behoorlijk wat bedrading.
De 'geretoolde' versies kregen een 8 pin voorbereiding mee.

(eventjes a/h tokkelen gegaan op zoek naar service schema's)
Sheet 90 Class analoog (3-polig motoren): http://www.hornbyguide.com/service_sheet_details.asp?sheetid=247
Sheet 90 Class DCC ready: (5-polige motoren): https://www.newmodellersshop.co.uk/service_sheets/hss-359b-class-90.pdf

Een kleine 2 jaar terug bracht Bachmann de 90 Class uit in het Swallow jasje, de Railfreight Distribution en Freightliner jasje
Speciaal voor de eigen collectorsclub werd ook de 90128 SNCB 'Vrachtverbinding.
 (Ik heb hier ergens wel enkele 'battleshots' geplaatse van de Hornby t.o.v. de Bachmann versie. De Hornby is ondertussen overgenomen door een collega van Lineas in de Kempen)

De Hornby = analoog en met Pancake motor en met bedrukte frontseinen en schuifschakelaar on-off op het dak, door deze te bedienen kan je de lok 'parkeren' waar je maar wenst op de baan.
De Bachmann = Digitaal Sound, met bewegende pantograaf, functionele frontseinen en schakelbare cabine verlichting.
Deze kost een veelvoud van den Hornby, maar is dan ook gewoonweg prachtig (waardoor de Hornby uit m'n collectie verdween.

N-gauge:
Tijdens de m'n eerste reis naar het VK deden we een dagtocht met de lijnbus van Windermere, met een overstap te Penrith naar Carlisle. Daar kocht ik m'n eerste Engelse modellen. (Een GrahamFarish 125 HST met Mk3/Mk4 coaches in de IC Swallow kleuren).
Een paar jaar later kwamen er enkele bij dankzij een gespecialiseerde N-spoor stand + een 90 class in hetzelfde jasje.
Deze gaan allen wellicht uit m'n collectie.
Dankzij de Kent dagtrips de voorbije jaren, en via enkele gerenomeerde UK shops heb ik nu ook een mooie VT 86 class Push-Pull rijtuigenstam van Dapol. Deze is uitgerust met werkende frontseinen en gewone 6-polige digitaalstekkers.
De rijeigenschappen zijn best wel goed te noemen.
Met Dapol moet je wel opletten: De Mk3 Coaches zijn zowel met als zonder buffers te verkrijgen.

(voor het hier veeel te laaaang wordt)

Gr,
Jan(tje)
« Laatst bewerkt op: 01 May 2021, 00:22:23 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18054 Gepost op: 01 May 2021, 10:42:39 »
Nu worden we natuurlijk wel nieuwsgierig naar de volgens Jan prachtige - en ik geloof hem gelijk - Class 90 van Bachmann. Daarom ter aanvulling op de post van Jan (bedankt Jan! Super! (y)) hierbij een foto van de Class 90 in een passende "Vrachtverbinding" uitvoering:


....en als bonus een korte villum van de Class 90 op Tony Wright's Little Bytham layout voor de ongeduldige liefhebber:

<a href="https://www.youtube.com/v/rbQYTXol1as" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/rbQYTXol1as</a>

....en voor de geduldige liefhebber een langere villum met een review met de nodige tips van maar liefst drie versies van de Bachmann Class 90:

<a href="https://www.youtube.com/v/1PRxiThaF-s" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/1PRxiThaF-s</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 May 2021, 10:44:18 door St00mboy »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18055 Gepost op: 01 May 2021, 16:57:01 »
Dingham koppelingen misschien? Volgens mij zijn die wel gevoelig voor slecht gelegd spoor, maar ze zien er wel mooi uit.
Hm interessante dingen  :police:. Ik zie er alleen geen nem schacht bij. Maar dat zullen ze vast ook wel hebben.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18056 Gepost op: 01 May 2021, 18:51:34 »
@Bas
Nee, dit werkt niet met een NEM-schacht.

Leen.

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18057 Gepost op: 01 May 2021, 18:54:09 »
Hm interessante dingen  :police:. Ik zie er alleen geen nem schacht bij. Maar dat zullen ze vast ook wel hebben.

Mvg,

Bas

Ik hou me op dit moment niet meer zo bezig met modelspoorbouw, maar met de Dinghams heb ik nog geexperimenteerd. Ze hebben geen Nem schacht, het is de bedoeling dat je ze monteert op de plek waar de koppelingen ook daadwerkelijk horen. De nemscachten of welke koppelingssysteem er dan ook onder een wagon hangt kun je dan verwijderen. Dat ziert er zo uit:
















Dinghams zijn wel eenrichtingsverkeer, dwz je kunt je wagons niet meer willekeurig aan elkaar koppelen.

Sierd Jan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18058 Gepost op: 01 May 2021, 18:59:07 »
Het is het echte werruk.
Mooi, Sierd Jan!  (y)

Leen.

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18059 Gepost op: 01 May 2021, 19:05:38 »
Bedankt Leen!

Sierd Jan