Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2846030 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17580 Gepost op: 17 februari 2021, 21:47:12 »
Voor de volledigheid dan ook nog de schaal 0 autocoach van Dapol


Bron: Hattons

Ja, bedankt, die was ik vergeten... :-[

Dat is een GWR diagram N rijtuig uit 1907, bedoeld om achter een z.g. steam railmotor te hangen. Als snel ontdekte de GWR de voordelen om i.p.v. steamcars kleine lokjes van het type van de 517 en later de 14xx class met deze rijtuigen te gebruiken. Hopelijk komt Dapol binnenkort ook met een 00-model van dit rijtuig.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2021, 10:46:22 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17581 Gepost op: 18 februari 2021, 22:14:28 »
We waren aan het rijden met een LMS-trein, weet je nog?:
Vanmiddag eerst LMS Princess Coronation no.6230 "Duchess of Buccleuch" voor de trein gezet en daarna de trein uitgebreid met een 60 ft Stanier rijtuig van Airfix en een 6-assig restauratie rijtuig van Hornby. Hier raast de Duchess voorbij in Ierland:


Het restauratie rijtuig met de gangway van de (Mainline) buurman:


...nogmaals, maar nu aan het andere einde met zijn eigen gangway naast het 60 ft Stanier rijtuig:


...en het 60 ft Stanier rijtuig:


................

De volgende stap is om er nog een paar rijtuigen aan toe te voegen totdat het de Duchess teveel wordt.

In mijn LMS-trein rijden overwegend oude jaren '80-rijtuigen mee, maar toch zijn er later nieuwe all dancing all shining  ;) LMS-rijtuigen uitgebracht, o.a. door Hornby. Zijn deze nieuwe rijtuigen nu echt zoveel beter, dat de oude in dezelfde trein pijn aan de ogen doen? Vooral de Stanier rijtuigen lijken veel op elkaar en soms blijken de nieuwe en de oude rijtuigen zelfs identiek te zijn, dus kunnen we er mooi twee vergelijken. Zo heeft Airfix in 1980 een LMS Stanier Brake Third Corridor (BTK) rijtuig uitgebracht:




Dat is LMS no. 5542, een in 1934 in Derby gebouwd 57 ft rijtuig volgens diagram 1905. Hornby heeft zo'n 30 jaar later een identiek BTK- rijtuig uitgebracht, ook volgens diagram 1905:




Dat is no. 5620, in 1934 gebouwd te Wolverton. Ik ga hier niet in op de prototypische correctheid van beide rijtuigen, maar op de verschillen in uitvoering tussen beide fabrikanten. Het Airfix rijtuig heeft grote volvobumper koppelingen en plastic wielen, dat van Hornby heeft NEM-schachten en metalen wielen. De ramen van Airfix liggen niet diep, maar hebben wel een prisma-achtig uiterlijk (dat stof hoort er trouwens niet op  :-[):


Hornby heeft mooiere ramen:


Tevens is te zien dat de belijning en het "LMS" op de zijkant er na 30 jaar wat fijner uitziet. Datzelfde geldt voor de andere details. Er is bij de Hornby ook beprinting op de solebar:




De kleine ramen bij het Airfix rijtuig zijn anders:


....dan die in het Hornby-rijtuig:


Mogelijk zijn ze beide prototypisch correct, dat kan ik niet beoordelen, maar de ramen bij Hornby zien er wel fijner uit.
Onder het Airfix rijtuig zit geen trapje:


...wat er bij Hornby wel zit:


Het Airfix-dak ziet er best goed uit, maar de leidingen zijn meegegoten:


....terwijl ze bij Hornby separaat aangebracht zijn:


De kleur van beide rijtuigen verschilt. De donkerder kleur van Airfix geeft de indruk van een wat oudere, verschoten lak. Het Airfixrijtuig ziet er niet slecht uit, maar als je mag kiezen dan zou je vast voor het Hornby-rijtuig kiezen: mooiere ramen, mooiere kleur, fijner detail en uitvoering, NEM-schachten, op alle punten scoort Hornby net iets beter. Maar nu de mitsen en maren.... ::)
In mijn rijdende trein vallen de details minder op en dragen de Airfix-rijtuigen nagenoeg evenveel aan de feestvreugde bij als die van Hornby. Het is echt niet zo dat een Airfix-rijtuig een "eyesore" is. Bovendien kost het Hornby-rijtuig momenteel minimaal £45, terwijl Airfix rijtuigen op de beurs, ook af en toe hier te lande, voor €10 te koop zijn. In de tweedehands online shop van Hattons zijn ze regelmatig voor rond de £10 pond te koop.
Hornby heeft ook een ouder Stanier BTK rijtuig, momenteel in de Railroad Range, maar dat is op basis van een ander type 57 ft rijtuig nl. diagram 1851 uit 1933. Dat is een eenvoudiger uitgevoerd rijtuig dan het hierboven beschreven Hornby-rijtuig, maar ook veel goedkoper, nl. zo'n £10 tot £15:

Foto © hattons.co.uk

Zo zie je eens te meer dat er best veel mogelijkheden zijn om een gevarieerde jaren '30 LMS-trein samen te stellen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2021, 23:29:27 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17582 Gepost op: 18 februari 2021, 22:48:48 »
Over het algemeen hebben de nieuwere stoomloks van Hornby meer trekkracht dan die van Bachmann. Bij Hornby zit het gewicht in het chassis, terwijl de kap meestal geheel van plastic is. Bij Bachmann is het chassis lichter, maar is de kap een stuk zwaarder, omdat de footplate altijd van metaal is. Bij oudere loks gaat dit verhaal niet altijd op: we hebben al kunnen zien dat de LMS Black Five van Hornby niet veel meer dan 8 rijtuigen kan trekken. De laatste versie van de Jubilee van Bachmann is ook alweer een wat ouder model, nl. van 2007. Veel van die oudere Bachmann loks staan niet bepaald bekend om hun enorme trekkracht, dus wilde ik wel eens weten wat de Jubilee ervan terecht zou brengen. Ik heb hem voor mijn LMS-trein van 11 rijtuigen gezet en hij had er geen enkele moeite mee. Hier raast hij met ruim 110 km/h over de BMB-baan, een eitje  (y):

<a href="https://www.youtube.com/v/7g6OpuXy6fM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/7g6OpuXy6fM</a>

Na de Jubilee moest de LMS 10000 diesel er ook maar eens aan geloven. Ik heb de uitvoering van Bachmann, maar er bestaat er ook een van Dapol en deze hele dure van FIA Trains:

Foto © hattons.co.uk

Hier zie je mijn Bachmann lok voor de trein van 11 rijtuigen. Natuurlijk speelde hij ermee, er kunnen nog wel wat rijtuigen achter  :D:
<a href="https://www.youtube.com/v/eZLEcg_34fs" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/eZLEcg_34fs</a>

Voor wie het nog niet wist: alle rijtuigen zijn voorzien van magnetische koppelingen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2021, 23:33:02 door St00mboy »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17583 Gepost op: 18 februari 2021, 23:07:44 »
Blijkbaar heb je een goed exemplaar Leen, itt tot Sam:
https://www.youtube.com/watch?v=yFeSnTvr0R0&feature=youtu.be  (vanaf 15:32)

Cheers Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17584 Gepost op: 18 februari 2021, 23:12:34 »
Die van Sam is een recent uitgebrachte. Hij heeft er een hoop aan te prutsen, zag ik zojuist even snel.  :-\
De mijne is van een jaar of vijf geleden en reed toen al gelijk goed. (y)

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17585 Gepost op: 19 februari 2021, 15:44:28 »
Ik vind dat ie wel veel ophef maakt over een relatief eenvoudige reparatie. Natuurlijk had dit niet nodig moeten zijn, maar ik vind hem altijd een beetje overdrijven.

Werner

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17586 Gepost op: 19 februari 2021, 16:54:24 »
Sams jeugdige "enthousiasme" zal dit wel veroorzaken.. :)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17587 Gepost op: 19 februari 2021, 17:44:11 »
Ik vind dat ie wel veel ophef maakt over een relatief eenvoudige reparatie. Natuurlijk had dit niet nodig moeten zijn, maar ik vind hem altijd een beetje overdrijven.
Werner
Eens, tegelijkertijd had het met de bogies idd wel anders/ingewikkelder in elkaar kunnen  zitten

Cheers, Gerard

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17588 Gepost op: 19 februari 2021, 18:01:56 »
Veel tijd over? Vast niet. Maar je gaat waarschijnlijk toch klikken op deze link naar 5971 plaatjes. Goed nieuws: ze laden niet meteen. Je kunt gewoon naar beneden scrollen (en onderwijl genieten) terwijl er steeds meer wordt geladen. De plaatjes lopen van ongeveer 1950 tot heden. Veel oude opnames, veel inspiraties tot nabouwen (korte haltes, half vervallen gebouwen en soms ongelofelijke smerige locs) en dus veel heerlijke scenes om naar te blijven kijken. Maar dan scrol je niet verder, terwijl er nog meer fraais in aantocht is. Ik zit nu op 5% van het totaal... Waarschijnlijk begint de teller weer opnieuw als je voor de 2e keer gaat kijken....
Als je op het plaatje klikt kom je op een flickr-pagina waar de foto groter te bekijken is (en soms te downloaden).
https://www.flickriver.com/photos/taffytank/popular-interesting/

Groet, Raymond van den Hoven.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2021, 18:05:05 door R v/d Hoven. Reden: aangevuld »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17589 Gepost op: 19 februari 2021, 19:27:19 »
Heel mooi, die foto's.
Bedankt voor het posten, Raymond.  (y)

Leen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17590 Gepost op: 19 februari 2021, 21:15:35 »
Peter Brabham heeft zeker fraaie platen op zijn Flickr-account. Ik volg hem al een tijd. Zeker zijn foto's van de John Wiltshire collectie zijn fraai: https://www.flickr.com/photos/taffytank/albums/72157624820751216/

Een link naar zijn flickr account: https://www.flickr.com/photos/taffytank/

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17591 Gepost op: 19 februari 2021, 21:21:25 »
Ik vind dat ie wel veel ophef maakt over een relatief eenvoudige reparatie. Natuurlijk had dit niet nodig moeten zijn, maar ik vind hem altijd een beetje overdrijven.

Ik voel me geroepen om het hier even voor Sam op te nemen. Het gegeven is dat je vocabulaire zich vanzelf uitbreidt als je met onwillige locomotieven aan de gang gaat. Sam koopt een lok van £155 en die blijkt totaal geen trekkracht te hebben. Dan gaat hij op onderzoek uit. In dit geval blijkt de oorzaak te zijn dat een of andere prutser in China vet i.p.v. lijm gebruikt heeft, waardoor de wielen nauwelijks aangedreven worden. Ik vind dat hij zijn reparatie heel netjes en zelfs parlementair becommentarieerd heeft. Of het een geweldig ontwerp is om plastic busjes in een messing vliegwiel te plakken kan ik niet beoordelen, maar dat je vet gebruikt om iets vast te plakken is natuurlijk volslagen idioot. Sam heeft tijdens zijn ontdekkingstocht geen lelijke woorden gebruikt, heeft niemand de worstmolen of erger toewenst, heeft geen hogere machten aangeroepen en zich niet laten gaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn eigen commentaar in zo'n situatie hier niet neer zou durven zetten.  :-X Hier is Sam aan het plakken:


Een in de UK veelgehoorde klacht is dat de quality control (QC) regelmatig te wensen overlaat sinds onze spullen uit China komen. Het schijnt tevens zo te zijn dat Chinees personeel bij de smartfoonfabrieken meer geld kan verdienen dan bij de modelspoorfabrikanten, waardoor er personeelsverloop is en dus niet altijd even ervaren personeel. Bij de assemblage van onze modeltreinen gaat er daarom wel eens iets mis en ik heb daarvan al de nodige voorbeelden bij de hand gehad. Ik juich het dan ook toe dat Sam nu de vinger op de zere plek van de QC legt. Die lok had nooit de fabriek mogen verlaten.

Nu we er toch over bezig zijn is hier een ander defect. Dit is het plastic batterijklepje van een Roco WLAN muis:



De ontwerper heeft bedacht dat de veerkracht van een dun verend plastic lipje voldoende is om het klepje op de muis te klemmen:


Na het klemmen wordt het klepje geborgd met een schroef. Ik geloof dat iedereen die schroef niet meer gebruikt, omdat het verwisselen van de batterijen daardoor "minder leuk" wordt..
Het verende klepje heeft inderdaad enige tijd gewerkt, maar de witte streep geeft aan waar het nu gebroken is  :-\:


Ik weet niet hoe het gekomen is, maar het klepje met de breuk zat ineens op mijn muis in de doos.
Wat nu? Het zit gelukkig nog wel aan elkaar maar de vering is lam en klemt het klepje niet meer vast. Als je de schroef vastdraait kun je het klepje nu nog sluiten, maar als de breuk helemaal loslaat is Leiden in last.  :-\
Ik heb de breuk zojuist gelijmd met baking soda met de dunne cyano van de Olba, vandaar het witte streepje. Het lijkt nu weer goed vast te zitten.
Ik heb me over het ontwerp verbaasd toen ik de breuk zag en tijdens de reparatie heb ik heel even aan de worstmolen gedacht, maar verder kon ik het gelukkig netjes houden.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2021, 11:20:53 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17592 Gepost op: 19 februari 2021, 22:27:39 »
Het defect is inderdaad absurd. En ik vind dit een van de interessantere video's van Sam wat mij betreft. Wat mij een beetje irriteert is dat hij doet alsof het een hele ingewikkelde reparatie is, terwijl het uiteindelijk niet veel voorstelt. Ik heb zelf modellen gehad waar het lastiger was om überhaupt de kap te openen om er een decoder in te kunnen zetten (voor zover die al pasten).

Maar goed, waarschijnlijk is dat nodig om het interessant te houden voor YouTube.

Groeten,
Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17593 Gepost op: 19 februari 2021, 22:50:36 »
Bij deze lok valt het wel mee om die aandrijfasjes weer terug op hun plek in het vliegwiel te krijgen, maar ik heb er wel eens een gehad waarbij je het zo'n beetje op de tast moest doen.
Ik denk hij daar bang voor was.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17594 Gepost op: 20 februari 2021, 11:53:50 »
In 1992 kwam Bachmann uit met de SR/BR Maunsell 4-6-0 "Lord Nelson" Class stoomlok. De lok verscheen in 4 uitvoeringen nl. SR olive green, SR malachite green, BR early en BR late. Hier zie je er een in SR malachite green:

Foto © hattons.co.uk

De lok leek wel enigszins op de LMS Royal Scot, dat kwam omdat de LMS heel collegiaal de SR de helpende hand had toegestoken met de tekeningen van hun lok. Het Bachmann model had een eigentijds split-framed chassis met "Super Smooth Flywheel Drive" en was daarmee niet DCC-vriendelijk, wat in 1992 nog niet zo'n probleem was. Hoewel Bachmann rond de eeuwwisseling aankondigde om alle split-framed chassis te vervangen is de Lord Nelson een van de loks die daarvoor nooit in aanmerking is gekomen. In 2008 werd voor de laatste keer een Lord Nelson class lok door Bachmann uitgebracht, daarna niet meer.
Een jaar of 3 geleden kondigde Hornby ineens een "Lord Nelson" Class model aan. Die is er inmiddels alweer ruim twee jaar. In deze villum zie je SR no. 851 "Sir Francis Drake" moeiteloos met 9 SR- en twee Pullmanrijtuigen over de BMB-baan razen:

<a href="https://www.youtube.com/v/nspdOEvyVjs" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/nspdOEvyVjs</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2021, 14:43:19 door St00mboy »