Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845919 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16710 Gepost op: 12 oktober 2020, 22:36:29 »
De Southern Region van British Railways reed vanaf het begin in 1948 gelijk met groene rijtuigen, in die tijd nog met 1e en 3e klasse. In 1949 werd bepaald dat alle BR-passagiersrijtuigen op de mainline in carmine and cream, oftewel blood & custard, oftewel rood met wit, uitgevoerd zouden gaan worden. Toen dat in 1956 weer afgeschaft werd heeft de SR de rijtuigen zo snel mogelijk weer groen geverfd. Vanaf 1956 verdween de 3e klasse en werd 2e klasse als "standard class" weer geherintroduceerd.
De Bulleid rijtuigen in de uitvoering van Bachmann reden pas vanaf 1949 bij BR en hebben dus niet meer in de Southern Railways uitvoering rondgereden, maar ze waren in het begin nog wel groen. Omdat mijn trein uit slechts 9 rijtuigen bestaat, waarvan 2 met hetzelfde nummer, is het misschien leuk voor de variatie om er eventueel nog wat rood-witte rijtuigen aan te koppelen. Daartoe heb ik nog twee Bulleid rijtuigen te modificeren, maar ik zou er natuurlijk ook Mk1's voor kunnen gebruiken. Daarom heb ik eerst maar eens gekeken of het koppelen met een Bachmann Mk1 geen problemen geeft. Eerst gekoppeld aan de kant met de papieren harmonica:


Daarna aan de andere kant van het Bulleid rijtuig, waarbij tussen de rijtuigen een klein spleetje te zien is:


Dat spleetje is te klein om op te vullen en je ziet het tijdens het rijden nauwelijks. In de S-bocht gedroeg de Mk1 zich netjes: beide rijtuigen bleven gewoon in de rails.  (y)

Dit alles biedt voldoende perspectief om op basis van de Bulleid rijtuigen diverse BR/SR-treinen samen te stellen om voor de periode van 1950 - 1960 een geloofwaardige BR/SR-trein uit te beelden. Eerst uit de groene periode tot begin de jaren '50 met alleen de groene rijtuigen, eventueel aangevuld met wat Maunsell rijtuigen van Hornby in malachite green. Na 1949 duurde het nog wel even eer alle rijtuigen rood-wit geschilderd waren, want het schijnt dat de SR de groene kleur eigenlijk liever behouden had. We kunnen daarom voor begin de jaren '50 rustig een Bulleid trein samenstellen in groen en rood-wit, eventueel aangevuld met wat rood-witte MK1's en Maunsell rijtuigen. Voor na 1956 kunnen we ook groene en rood-witte Bulleid rijtuigen gebruiken, maar dan evt. aangevuld met groene en/of rood-witte MK1's. Ik neem aan dat er na 1956 ook op de SR nog wel enige tijd rood-witte Mk1's rondgereden zullen hebben, hoewel de SR snel was om alles weer in het groen te krijgen. Tot wanneer de Maunsell rijtuigen nog in expresstreinen meereden weet ik niet, maar bij een trein van vóór 1960 zou ik er niet te moeilijk over doen, tenminste als je zoals ik globaal een mooie indruk van zo'n trein uit die periode uit wil beelden.
Mocht je alles puntje precies tot op de laatste rivet (klinknagel) in orde willen hebben dan komt het allemaal natuurlijk iets anders te liggen, maar t.b.v. het neerzetten van het genoemde beeld van een SR-trein uit een bepaalde periode gaat dat mij te ver. Dan moet je echt gaan kijken hoe de dienstregeling was en hoe de SR zijn rijtuigensets samenstelde en dan kun je alleen die betreffende rijtuigen laten rijden. Ja, de SR formeerde zijn rijtuigen in vaste sets. Enige informatie daarover is hier te vinden:
https://www.bloodandcustard.net/Bulleid59ft01.html

Op die manier duik je echt diep in de SR. Dat is natuurlijk ook heel leuk, maar voor mij is dat een andere hobby.  ;D
Als alle rijtuigen klaar zijn stel ik nog wel een paar treinen samen ter illustratie van het bovenstaande.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2020, 11:58:27 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16711 Gepost op: 13 oktober 2020, 15:01:02 »
Ook de Great Electric Train Show is virtueel gegaan. Nu exposities in real life in deze barre tijden niet meer mogelijk zijn en ook deze show in Milton Keynes helaas niet meer door kan gaan heeft men eieren voor zijn geld gekozen en er een ruim twee uur lange villum van gemaakt: de Great Electric Virtual Exhibition:

<a href="https://www.youtube.com/v/MM7dxPJhcqo&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/MM7dxPJhcqo&amp;feature=youtu.be</a>

Na alles wat we moeten ontberen is het een verademing dat deze mensen er ondanks deze barre tijden voor ons nog het beste van proberen te maken.  (y)
Natuurlijk is het geen echte show zoals we ooit gewend waren, maar we zullen het er voorlopig mee moeten doen.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16712 Gepost op: 13 oktober 2020, 18:59:54 »
Bij het Britse modelspoor is men nogal vrij omgesprongen met de norm voor de NEM-schacht. Bij het vervangen van onze tension-lock koppelingen hebben wij dan ook al jaren behoefte aan NEM-koppelingen met verschillende hoogtes en lengtes. Zoals hierboven vertoond gebruik ik de close en de ultra-close magnetische NEM-koppelingen van Hunt t.b.v. de afstand tussen de rijtuigen en de MK1/Mk2/Pullman koppeling ter compensatie van het hoogteverschil van de NEM-schacht bij onze Britse rijtuigen. De lengte van de koppeling is bepalend voor de afstand tussen de rijtuigen en de grootte van de bogen waar je doorheen kunt rijden.

Maar vanavond is alles anders  ;), want op speciaal verzoek van Jan (Iarnrod) doe ik een experiment met Hunt NEM-koppelingen op een paar Artitec NS Plan E's. Jan gaf aan benieuwd te zijn hoe Hunt koppelingen het op continentaal spul zouden doen en daarom heb ik twee Artitec Plan E's voorzien van Hunt koppelingen. Het zijn rijtuigen uit de eerste serie.
Dit zijn de Plan E rijtuigen met de normale beugelkoppelingen op recht spoor:


Hier met de NEM Close coupling van Hunt, waardoor de afstand iets groter wordt:


Met links een close en rechts een ultra-close koppeling:


Met een ultra-close en een close koppeling blijven de rijtuigen keurig in de boog:


Nu met op beide rijtuigen de ultra-close coupling, waarbij het veermechaniek opgerekt is om te kunnen aankoppelen. N.B. bij een Plan E zit de NEM-schacht niet aan het draaistel vast en kan enigszins voor- en achteruit veren, waardoor ik ze kon aankoppelen:


In de boog met op beide rijtuigen de Ultra-close koppeling kun je niet aankoppelen en eenmaal gekoppeld lopen ze uit de rails  :-\:


Conclusie: met de Hunt close NEM-koppelingen blijven de rijeigenschappen t.o.v. de meegeleverde beugelkoppelingen ongeveer gelijk. Het gat tussen de rijtuigen wordt iets groter. Met aan één kant een close en aan de andere kant een ultra-close NEM-koppeling verklein je de afstand tussen de rijtuigen en kun je door een boog van 61 cm radius rijden. Om door kleinere bogen te kunnen rijden kun je eventueel N50 magneetjes tussen de koppelingen doen om de afstand tussen de rijtuigen te vergroten. Met aan beide rijtuigen een Hunt ultra-close koppeling wordt de afstand tussen de rijtuigen te klein om in bogen te kunnen rijden.

Ik ga ervan uit, dat de H0-fabrikanten, anders dan de 00-fabrikanten, de NEM-norm strikt gehanteerd hebben. Dan zouden deze koppelingen zich ongeveer hetzelfde gedragen op andere H0-rijtuigen. Van belang is daarbij hoever de buffers en de gangways voor de NEM-schacht uitsteken en hoe groot de bogen zijn, waar de rijtuigen doorheen moeten kunnen.
Geen paniek als het nèt niet door je boog gaat. Je doet er een piepklein magneetje tussen (of twee) en dan gaat het wel:


Wel even de zijkant van het magneetje zwart maken natuurlijk....  :-[

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2020, 20:01:30 door St00mboy »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16713 Gepost op: 13 oktober 2020, 19:41:56 »
De Rails/Dapol Terriers worden achtervolgd door misere. Na de leverings problemen in het begin werd door Rails al aangegeven dat er problemen waren met de elektrische verbindingen, wat eerst hersteld zou moeten worden. Hierdoor zou nog meer vertraging zijn ontstaan bij de DCC fitted en sound fitted exemplaren. En nu meldt iemand nu op RM web dat hij zijn exemplaar geleverd kreeg met de luidspreker er los bij, terwijl de beschrijving duidelijk vermeld dat die standaard (dus ook bij de niet decoder/soiund fitted) ingebouwd zou moeten zitten.
Bij reclamatie heeft Rails hem verteld dat de bevestiging zo slecht was dat de 'luidspreker eruit viel' en nu los geleverd wordt :-[
Vroeg me af of iemand hier al een Rails Terrier heeft? Ik wacht op mijn 'Brighton' maar houdt inmiddels mijn hart vast.......

Grtz Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16714 Gepost op: 13 oktober 2020, 19:51:48 »
Vanwege de manier waarop Dapol het dak met een lelijke en onnodige gleuf verknald en de kolenbunker toegetakeld heeft zie ik er vanaf:


Dat heb ik hier al een keer beschreven:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36295.msg3222149755#msg3222149755

Zie ook deze review van een deskundige:
https://grahammuz.com/2020/05/18/another-terrier-a1-a1x-class-takes-to-the-rails-of-sheffield/

Ik hou mijn hart vast voor SECR Class D.  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2020, 20:08:17 door St00mboy »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16715 Gepost op: 13 oktober 2020, 21:04:29 »
Hallo Leen,

Jouw post en die Terrier review van Graham Muz herinner ik me, de review is niet alleen maar negatief. Het is zoals met veel concurrerende modellen (de Adams' Radials zijn natuurlijk het meest in het oog springende voorbeeld) dat de een op het ene punt beter is en de ander op het andere punt. Maar dit gaat dus over een mogelijk ernstige technische tekortkoming.

Grtz Gerard

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16716 Gepost op: 13 oktober 2020, 21:11:47 »
@Leen,

De proto die mijn maatje heeft gemaakt voor Dapol, heeft die lelijke naden in ieder geval niet.



Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16717 Gepost op: 13 oktober 2020, 21:26:24 »
Hallo Leen,

Jouw post en die Terrier review van Graham Muz herinner ik me, de review is niet alleen maar negatief. Het is zoals met veel concurrerende modellen (de Adams' Radials zijn natuurlijk het meest in het oog springende voorbeeld) dat de een op het ene punt beter is en de ander op het andere punt. Maar dit gaat dus over een mogelijk ernstige technische tekortkoming.

Of dit een ernstige tekortkoming is mag iedereen voor zichzelf beoordelen, maar ik koop hem daarom niet.
Hier zie je er een in GWR-uitvoering in een villum:
<a href="https://www.youtube.com/v/2ONFKidsbpQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/2ONFKidsbpQ</a>

@Hans
Wacht nou eerst maar tot hij er is. Je hebt zelf gezien hoe ze de SR-versie al een Flying Scotsman kleur wilden geven en wie weet wat ze nog meer bedenken.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2020, 22:00:24 door St00mboy »


BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16719 Gepost op: 14 oktober 2020, 08:48:57 »
Even corrigeren over de speaker in de Rails/Dapol Terrier, wat het overigens alleen maar vreemder maakt:
Blijkbaar wordt de speaker door Dapol verwijderd als ze een decoder plaatsen, dat proces is blijkbaar niet goed uitvoerbaar zonder dat de speaker losraakt????? Heel bijzonder :-\  https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/132605-rails-of-sheffielddapolnrm-announce-oo-gauge-stroudley-a1a1x/page/59/
Maar bij de niet DCC fitted (en uiteraard bij de sound fitted) zit hij er wel gewoon in :-[
Ik had een DCC fitted besteld maar overweeg nu om te switchen naar eentje zonder decoder, sound past ff niet in mijn budget en ik wil ze nu eerst wel eens ff zien....

Grtz Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16720 Gepost op: 14 oktober 2020, 12:38:36 »
Toen ik gisteren met de NS Plan E's bezig was zag ik weer eens hoe klein ze ogen t.o.v. ons 00-spul:


Klein hè? Het is net geen N.  ;D
Maar goed, nu staat de Pullman vooraan, dus dat vertekent de verhoudingen. Daarom heb ik ook nog maar een foto gemaakt vanaf de andere kant:


Nu staat de Plan E vooraan, maar hij oogt nog steeds heel iel.
Met een foto recht van voren zie je precies hoe groot het verschil werkelijk is:


Maar ook zo lijkt de Pullman op de foto bijna wel spoor 0.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2020, 12:49:01 door St00mboy »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16721 Gepost op: 14 oktober 2020, 13:08:07 »
Hallo Leen,

De plan E was ook wel erg laag. Een betere vergelijking is Pullman 1:87 met Pullman 1:76:



Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16722 Gepost op: 14 oktober 2020, 13:13:36 »
Ja, dit is beter. Zo breng je het verschil terug tot aanvaardbare proporties.  ;D

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16723 Gepost op: 14 oktober 2020, 20:05:32 »
...........
Dit alles biedt voldoende perspectief om op basis van de Bulleid rijtuigen diverse BR/SR-treinen samen te stellen om voor de periode van 1950 - 1960 een geloofwaardige BR/SR-trein uit te beelden. Eerst uit de groene periode tot begin de jaren '50 met alleen de groene rijtuigen, eventueel aangevuld met wat Maunsell rijtuigen van Hornby in malachite green. .............We kunnen daarom voor begin de jaren '50 rustig een Bulleid trein samenstellen in groen en rood-wit, eventueel aangevuld met wat rood-witte MK1's en Maunsell rijtuigen. Voor na 1956 kunnen we ook groene en rood-witte Bulleid rijtuigen gebruiken, maar dan evt. aangevuld met groene en/of rood-witte MK1's. Ik neem aan dat er na 1956 ook op de SR nog wel enige tijd rood-witte Mk1's rondgereden zullen hebben,................

Dat lijkt misschien wel een logisch verhaal, maar wat snappen we nu? Weten we nu een beetje over welke rijtuigen we het hebben?  ::) Om te beginnen zijn een heleboel typen rijtuig nooit door de 00-fabrikanten uitgebracht en hooguit in kitvorm verkrijgbaar. Voor de SR (Southern Railways) en de BR/SR (British Railways/Southern Region) zijn er door de jaren heen diverse typen in 00 verschenen, waarvan de meeste oudere teveel van het prototype afwijken om geloofwaardig te zijn. Voor het samenstellen van onze post-1949 treinen gaan we daarom in de basis uit  - voor zover beschikbaar - van de volgende rijtuigen:
1) De bovengenoemde Bulleid 64 ft. rijtuigen van Bachmann in malachite en BR/SR-green en in blood & custard (rood-wit):




2) De recent uitgebrachte Bulleid 59 ft. rijtuigen van Hornby, ook in malachite en BR/SR-green. Tot nu toe zijn er nog geen rood-witte uitgebracht:


3) De Maunsell high en low window rijtuigen van Hornby, eveneens in malachite en BR/SR-green en in blood & custard (rood-wit). Ik heb geen groene:


4) De MK1 rijtuigen van Hornby en Bachmann in BR/SR-green en blood & custard (rood-wit), de rood-witte op de foto's zijn trouwens geen BR/SR, maar BR/LMR (London Midland Region) uitvoeringen, maar ze zien er wel ongeveer hetzelfde uit:



Bij de SR was de kleur malachite green al in 1939 door Bulleid geïntroduceerd. Vanaf 1951 kwamen er onder BR steeds meer rood-witte rijtuigen en vanaf 1956 steeds meer BR groene. Voor de fijnproever is er verschil tussen malachite en BR green, maar dat is voor normale stervelingen en ook op onze modellen niet in alle gevallen even duidelijk. Voor het gemak scheer ik ze over één kam, zodat ik dezelfde groene BR-rijtuigen zowel voor een trein uit rond 1950 (malachite) als na 1956 (BR/SR green) kan gebruiken. Op de door Hornby en Bachmann uitgebrachte BR-rijtuigen zijn de 2e (vanaf 1956) c.q. 3e klasse (van vóór 1956) compartimenten geheel conform het prototype niet aangegeven. In beide tijdperken staat er bij de 1e klasse een "1" op de deur.

Een trein met deze rijtuigen reed misschien achter de "Lord Anson", een lok uit de Lord Nelson Class. Met het  late BR-embleem van na 1956 past daar prima een groen Mk1 Full Brake rijtuig achter:


Hier zie je achtereenvolgens een rood-witte Bulleid, een groene Bulleid met gele streep (en dus van na 1960), twee rood-witte Mk1's met achteraan een rood-witte en een groene Bulleid. Overigens heb ik slechts een paar groene BR/SR Mk1-rijtuigen en helemaal geen malachite groene ex-SR rijtuigen. De combinatie van een Mk1 met gele streep en zoveel rood-wit is voor die periode niet 100% optimaal, denk ik, maar there's a prototype for everything ;):


Hier zie je v.l.n.r. een 64 ft Bulleid, een Maunsell (die ik er later tussen gezet heb) en een Mk1 restaurant car:


Alle rijtuigen op de foto's zijn gekoppeld met Hunt magnetische koppelingen. Van de Hornby 59 ft Bulleid rijtuigen heb ik alleen de SR-versie van vóór 1948 en die past dus niet bij deze trein. Er zijn wel groene, maar geen rood-witte BR-rijtuigen van en we weten ook niet of die nog zullen komen:
https://www.hattons.co.uk/stocklist/siteresults.aspx?searchfield=bulleid%20coaches&showpreowned=false&pageid=1

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2020, 22:33:16 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16724 Gepost op: 16 oktober 2020, 23:20:09 »
We gaan nog even verder met de kortkoppelingen. Gelukkig zijn er de laatste jaren steeds meer rijtuigen gekomen met kortkoppelmechaniek, waarbij het alleen een kwestie is om de koppeling met de juiste lengte te op te zoeken. We worden steeds meer verwend.  (y) In de jaren '90 was ik nog heel erg onder de indruk van de kortgekoppelde Hornby Pullman treinen, die Keen Systems op Britse beurzen door een ovaal liet rijden. Het betrof toen nog de oude Hornby Pullmans die geen kortkoppelmechaniek hadden. Keen systems produceert ook nu nog steeds kortkoppelingssytemen voor diverse types rijtuigen:
https://www.keen-systems.com/Couplings.html

De kosten per rijtuig variëren, maar ik heb indertijd een paar setjes aangeschaft om onder mijn Pullman rijtuigen te knutselen. Om het te monteren moet je o.a. met slagersgereedschap aan de slag en zover ben ik er helaas nooit mee gekomen. Het spul moet nog steeds ergens liggen. Maar het resultaat in een rijdende trein is verbluffend en verderop in deze video kun je er iets van zien:

<a href="https://www.youtube.com/v/M-k73yY4PLk&amp;t" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/M-k73yY4PLk&amp;t</a>

Zoals je hierboven hebt kunnen zien, pas ik mijn oude rijtuigen op een manier aan, waarbij het papieren harmonicaatje van de gangway functioneel ongeveer hetzelfde doet als het koppelingssysteem van Keen, nl. het gat tussen de rijtuigen dicht houden. Op die manier kunnen ze gewoon met de nieuwe blijven meedoen. Of die aanpassing bij alle oude rijtuigen even gemakkelijk gaat zullen we zien.
Ik ga nu eerst verder met de Collett 60 ft. GWR rijtuigen van Bachmann/Mainline. Voor de 4 types rijtuig worden door Bachmann slechts twee bodyshells gebruikt. Maar hoewel deze rijtuigen dientengevolge op meer dan alleen details afwijken van het prototype vind ik het toch mooie rijtuigen en zou ik er graag een flinke trein van willen samenstellen. De rijtuigen kregen vanaf 1943 hun laatste fraaie GWR-uitvoering zoals op de foto. Vanaf 1948 ging de GWR op in British Railways, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle rijtuigen daarna gelijk omgeschilderd waren:


De rijtuigen hebben geschroefde koppelingen - lekker makkelijk - en dus had ik al eerder aan twee rijtuigen de Hunt schroefkoppelingen en nu ook de papieren gangways bevestigd. De van Ebay geleverde papieren setjes hebben niet helemaal de door mij gewenste vorm en zijn iets aan de krappe kant. Daarom heb ik zelf een kleine aanpassing gefabriceerd in de vorm van een stukje zwart papier wat wèl goed over de rubberen gangways past (jammer, geen scherpe foto  :-\):


Op dat papiertje plak ik dan het Ebay harmonicaatje en hier zie je de beide rijtuigen gekoppeld:


Met dit resultaat ben ik niet ontevreden. De rijtuigen lopen ook door de S-bocht zonder te ontsporen, al moet dat natuurlijk in de praktijk met een lange trein met 10 - 12 rijtuigen nog wel bevestigd worden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2020, 23:28:19 door St00mboy »