Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2841702 keer)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16485 Gepost op: 08 juli 2020, 17:08:34 »
Hou ik ook eventjes in het oog...  ;)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16486 Gepost op: 08 juli 2020, 17:52:38 »
Als je wilt rangeren zijn er maar 2 koppelingen die je wilt overwegen. Kadee koppelingen en de marklin beugelkoppelingen beter bekend als relex koppelingen. Ik zou om te rangeren magneetkoppelingen niet eens overwegen. Klappen die niet hard op elkaar bij het aankoppelen? En op afstand loskoppelen, kan dat wel?


Ze hebben beiden voorontkoppeling. De kadee's kan je loskoppelen door middel van een magneet onder je baan. Zelf heb ik ze niet dus ik kan er niet veel meer over zeggen

De marklin relex koppelingen kan je op de standaard manier ontkoppelen door de lipjes aan de onderkant omhoog te drukken. Het fijne van deze is, is de voorontkoppeling. Dat lipje boven de haak doet die truuk voor ons. Als je de beugels opendrukt, dan valt het lipje weer dicht. Als je dan de beugels weer laat zakken dan rusten ze op de lipjes waardoor ze niet meer haken.

Als je ze hebt ontkoppeld, dan kan je de wagonnen naar een andere plaats duwen. En als je dan terugrijdt blijven de wagons staan. Zo kan je bijvoorbeeld 1 ontkoppelaar gebruiken voor meerdere opstelsporen. Je ontkoppelt voor de opstelsporen, duwt de wagons naar het het spoor en je laat ze daar achter.

Verder hebben ze ook goed koppelgedrag. Ze koppelen goed en laten niet spontaan los zoals de marklin kortkoppelingen dat doen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16487 Gepost op: 08 juli 2020, 17:59:09 »
Heeft iemand hier ervaring met https://www.englishmodelrailways.shop ?
Blijkbaar in NL. Had er nog nooit van gehoord, maar kwam er via Google op omdat ze iets van DCC concepts hebben wat ik graag wil en wat bij DCC concepts zelf en in het VK overal uitverkocht is.
(terzijde; DCC concepts prima producten, maar hopeloze verkrijgbaarheid/levertijden, althans mijn ervaring)

Grtz Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16488 Gepost op: 08 juli 2020, 18:34:50 »
De English Modelrailways shop is er sinds een paar jaar. Ik heb de eigenaar op Ontraxs 2018 ontmoet, het leek me een aardige kerel. Hij probeert ook zoiets te doen als wij bij de BMB: het Britse modelspoor in dit land op de kaart te zetten. (y) Ik heb er nog nooit iets besteld, maar zie geen enkele reden tot wantrouwen.

Leen.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16489 Gepost op: 08 juli 2020, 18:55:35 »
Zelfs keurmerk thuiswinkel, maar had er zoals gezegd nog nooit van gehoord, dus vandaar mijn wantrouwen. Zal wel hobbymatig zijn, maar Vraag me dan wel af of zo iets 'uitkan'...... ???

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16490 Gepost op: 08 juli 2020, 19:21:42 »
Hallo Gerard,

Ik heb er al wel besteld. Goede en snelle levering. Niets om je druk over te maken. Gewoon bestellen.

Groeten,
Werner

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16491 Gepost op: 08 juli 2020, 19:26:44 »
OK, thx, goed om te horen, ik ga bestellen!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16492 Gepost op: 08 juli 2020, 19:31:34 »
Als je wilt rangeren zijn er maar 2 koppelingen die je wilt overwegen. Kadee koppelingen en de marklin beugelkoppelingen beter bekend als relex koppelingen. Ik zou om te rangeren magneetkoppelingen niet eens overwegen. Klappen die niet hard op elkaar bij het aankoppelen? En op afstand loskoppelen, kan dat wel?

Je kan Hunt koppelingen alleen ontkoppelen door wagons met brute kracht los van elkaar te trekken. De harde klap bij het aankoppelen van rijtuigen valt wel mee hoor.
Ik overweeg niet eens om Hunt koppelingen bij karretjes te gebruiken, maar bij rijtuigen vind ik het een mooie oplossing. Het mooiste is dat er een aantal speciaal voor Britse eigenaardigheden gemaakt is, waardoor ik nu oude rijtuigen ineens zonder veel hak- en breekwerk aardig kort kan koppelen. Er is een oplossing voor NEM, voor NEM met de NEM-schacht op de verkeerde plek, voor Airfix en voor Bachmann/Mainline geschroefde koppelingen. Ik moet alleen nog kijken of ik de Hunt koppelingen zelf nog iets kan inkorten, want als dat mogelijk is, dan kan ik vrijwel alles kortkoppelen wat ik wil. Dan heb ik alleen nog een probleem met de ellendige aangegoten TL-koppelingen. Ik kan nu al een LMS-rake maken met 4 of 5 verschillende rijtuigen en een GWR-rake met 4 verschillende, of misschien ook wel 5, waarbij ik dus nieuwe en oude rijtuigen door elkaar gebruik. OK, die zitten dan op dit moment nog niet allemaal even kort gekoppeld.

Nog niet zo heel lang geleden, nl. in de jaren '90, hadden we alleen maar de brede volvobumper versie van de tension lock (TL) koppeling. Onbegrijpelijk hoe dat lelijke monster het tot de standaardkoppeling van het Britse 00-modelspoor heeft kunnen schoppen!  :'( Daar was elke liefhebber het wel over eens. Maar met de huidige smalle TL is vrij aardig te leven, al koppelt hij niet lekker met de brede volvobumper. Van de TL zijn dezelfde versies verkrijgbaar als die ik zojuist voor Hunt omschreef, dus hij is zonder veel breekwerk vrijwel universeel toepasbaar. Het gaat er echter wel om, dat je je wagons mooi kan kortkoppelen, en dat gaat niet met TL. Kadee koppelingen met NEM-schachten zijn er in 4 lengtes, dus dat geeft meer mogelijkheden. Alleen zijn ze er niet in een "stepped" versie, ook niet van Bachmann. Onder nogal wat karretjes heb ik Kadee no. 18 zitten, waardoor het in een trein mooi kort gekoppeld zit. Verder is er volop keuze aan allerlei koppelingen die je ergens onder kan schroeven. Daarom is Kadee mijn eerste keuze, ook al zien ze er op karretjes niet erg prototypisch uit. We hebben ook al Dingham geprobeerd, die zien er trouwens heel goed uit, maar zijn heel erg kritisch qua hoogte en hebben hetzelfde nadeel als Hunt m.b.t. het in één richting opstelbaar zijn.
En ja, de Märklin-koppeling is functioneel ook prima; volgens mij is het nog steeds dezelfde als die ik vroeger op mijn Märklin spullen had en daar mankeerde niets aan, vond ik. Maar ik heb geen idee of die er ook in diverse lengtes en hoogtes is.

Op veel Britse rijtuigen is in schaal 1 op 1 gebruik gemaakt van knuckle koppelingen. Op de rijtuigen heb ik dan ook Kadees geprobeerd en dat staat ook nog mooi.  (y) Maar wat mij zowel bij TL, (Märklin/H0-) beugelkoppelingen als Kadees opvalt is dat de rijtuigen tijdens het rijden binnen de trein ook altijd een beetje van voor naar achter horten en stoten. Dat is niet prototypisch en ik erger me soms aan zulke dingen, vooral als het te voorkomen is. Daarom heb ik al een tijdje een mix van de Roco 40270 en de iets langere Hornby R8220 koppelingen onder een stel van mijn rijtuigen zitten. Die doen dat namelijk niet, evenmin als  de Hunt koppelingen. Echter bij gebruik van de Roco/Hornby koppelingen moet ik me alsnog in bochten wringen om mijn (ex-) Airfix en Mainline/Bachmann rijtuigen te kunnen gebruiken, zoals eerder in dit topic te zien is geweest. Met Hunt gaat dat tot nu toe gewoon een heel stuk makkelijker.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2020, 10:07:12 door St00mboy »

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16493 Gepost op: 08 juli 2020, 19:34:16 »
Als je wilt rangeren zijn er maar 2 koppelingen die je wilt overwegen.

Met de kortkoppelingen van Märklin en de universele van Roco gaat het ook prima, zelfs in combinaties van die twee!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16494 Gepost op: 08 juli 2020, 19:48:16 »
Mijn ervaring met die koppelingen is dat ze extreem gevoelig zijn voor hoogteverschillen. Zijn ze perfect uitgelijnd dan koppelen ze perfect, maar bij het minste of geringste hoogteverschil doen ze hun taak al niet meer: koppelen. Ook als een koppeling ook maar een beetje naar links of rechts uitwijkt, koppelen ze niet. In een flauwe boog koppelen? kan je vergeten.

+ die dingen zijn redelijk berucht om het feit dat dat ze wel eens spontaan los willen laten. Ik ben lang niet de enige die dit ooit meegemaakt heeft.

Die beugelkoppelingen daarentegen, die zijn tollerant naar kleine uitlijningsafwijkingen, ze kunnen in flauwe bogen nog koppelen en ze laten niet spontaan los. Deze dingen doen wel waar ze voor bedoeld zijn.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16495 Gepost op: 08 juli 2020, 20:08:22 »
Het is de bedoeling dat ik Huntings tss mijn 4-assige personenrijtuigen ga gebruiken. En tussen de loc's en het eerste rijtuig van mijn stam de Roco beugel koppelingen of de Roco/Hornby kortkoppelingen. Al gebeurt het al eens dat die laatste op den BMB al eens spontaan ontkoppelen...
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16496 Gepost op: 08 juli 2020, 23:04:52 »
@Jan,

Mijn Locs hebben Kadee, de reizigerstreinen vanaf nu steeds vaker hunt.
Alle karretjes dan weer Kadee.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16497 Gepost op: 09 juli 2020, 23:11:24 »
Op de Woodhead Line in 1954, dit is best een aardig filmpje met stoom maar ook de EM2 (y):
<a href="https://www.youtube.com/v/tBH8nNQtzbM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/tBH8nNQtzbM</a>

Banking on the Lickey Incline in 1958, ook leuk:
<a href="https://www.youtube.com/v/rXD659VTJvg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/rXD659VTJvg</a>

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2020, 23:19:24 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16498 Gepost op: 15 juli 2020, 11:10:09 »
Ja hoor, hij is er weer met zijn fraaie foto's:


https://www.railtalk.info/magazine/issue166high.pdf

Zoals gebruikelijk met dank aan forumlid Erik Mijd.  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16499 Gepost op: 16 juli 2020, 23:49:32 »
Ik ga nog even verder met mijn zoveelste koppelingenavontuur. .....

Het koppelingenverhaal is een continuing story. Bachmann heeft begin jaren '90 na de van Mainline afkomstige GWR- en LMS-rijtuigen zelf ook nieuwe rijtuigen uitgebracht. Ik heb in die tijd, en later ook op beurzen, de nodige SR Bulleid en LNER Thompson rijtuigen aangeschaft. In die tijd werden deze rijtuigen nog niet voorzien van een kortkoppelmechaniek. Waren de koppelingen op de ex-Mainline rijtuigen geschroefd, die van Bachmann zelf waren meegegoten half-brede tension-lock koppelingen, zoals rechts op de foto:


Het is altijd een trauma om meegegoten koppelingen te vervangen door een gewenst type, want het meegegoten deel, waaraan je de nieuwe NEM-schacht c.q. nieuwe schroefkoppeling wil bevestigen, zit altijd precies in de weg. Daarom heb ik het tot op de juiste maat ingekort en er daarna een strip plasticard bovenop geplakt. Aan de onderkant van het plasticard kan ik dan de schroefkoppeling bevestigen of, bij voldoende lengte, een NEM-schacht aanbrengen. Bij deze rijtuigen heb ik gekozen voor schroefkoppelingen. Per rijtuig duurt het ongeveer een uurtje.
Na de koppeling afgeknipt te hebben heb ik de bogie van het stripje plasticard voorzien, zoals links op de foto te zien is en ook hier:


In het plasticard heb ik gaatjes geboord t.b.v. de Hunt koppeling (en evt. een tension-lock) en daarna heb ik het zwart gemaakt en de koppeling eraan vastgeschroefd:


De 1,4mm schroefjes zijn iets te lang, maar er zijn al kortere onderweg. Daarna heb ik gekeken hoe het gesteld was.
Twee Bulleid rijtuigen:


Een Bulleid en mijn eerste (iets tè kortgekoppelde) Thompson rijtuig:


Bij de Thompson rijtuigen bleek de koppeling iets verder naar voren op de bogie gemonteerd te moeten worden dan bij de Bulleids. Bovendien zijn er twee typen Thompson bogies. Voor het tweede type moet ik nog een oplossing bedenken.

Een Thompson en een ex-Mainline GWR-rijtuig:


Twee Thompsons:


Twee Thompsons, waarvan één iets tekort gekoppeld is:


Ik hoop in de bogen met die tekort gekoppelde weg te kunnen komen, maar het zal een dubbeltje op zijn kant worden. Om te testen heb ik even een boog opgehaald en de rijtuigen in de binnenste boog van 61cm radius gezet:
De tekort gekoppelde Thompson met een Bulleid:


Twee Bulleids:


De andere kant van de Thompson en een Bulleid:


Het leek er net aan doorheen te rijden, maar ik zag ineens dat de boog niet goed lag: er bleek een stukje te recht in te zitten en dus ook twee iets te scherpe bochtjes. Die heb ik aangepast, maar daarna heb ik niet meer getest. Morgen wil ik nog graag de tekort gekoppelde Thompson testen met twee andere Thompsons, die ik vanavond gedaan heb.

Inmiddels heeft Bachmann nieuwe verbeterde Thompson rijtuigen uitgebracht en zijn er nieuwe Bulleid rijtuigen aangekondigd. Hoewel de nieuwe Thompsons onmiskenbaar beter zijn, kosten ze een veelvoud van wat ik voor de mijn "oude" betaald heb. Maar als ik ze door elkaar in een rake op de baan laat rijden kunnen de oude best nog aardig meekomen, zeker als ze kortgekoppeld zijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2020, 11:28:35 door St00mboy »