Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2858108 keer)

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16455 Gepost op: 24 juni 2020, 14:51:07 »
Enorm leuke serie inderdaad op bijzondere wijze gedaan.
Ook de overige series die ze gemaakt hebben zijn zeer interessant, althans...ik heb er als historicus en experimenteel historicus wel wat mee.
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16456 Gepost op: 24 juni 2020, 17:19:38 »
...ik heb er als historicus en experimenteel historicus wel wat mee.

@Sjoerd,

Ik ben geen historicus, maar als amateur heb ik er wel wat mee. Ik weet nu in elk geval op wie ik een beroep kan doen. 😀

Gr, Hans

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16457 Gepost op: 24 juni 2020, 19:26:53 »
Even een dingetje delen. Ik heb al een tijd een Bachmann E4 in LBSC Umber, mooi model, rijdt prima op valkke baan maar wel beetje onbetrouwbaar op mijn huidige plaatselijk bochtige en stijgende baan. Omdat het zo'n leuk model is, heb ik destijds de groene Southern versie van Sierd Jan (Tanks en Treinen) overgenomen. Die lag al tijden te wachten op digitalisering, een van de vele projecten on hold door mijn emigratie. Dus moest het er maar eens van komen, de Zimo sound decoder van YouChoos lag ook al tijden in een la.
Op die site staat een compacte en daarna ook nog een uitgebreidere beschrijving in 'plaatjes' https://www.youchoos.co.uk/Index-Resource.php?L1=Guides&Item=BachmannE4, dus ik dacht:'moet lukken'
Maar liep toch tegen wat onverwachts aan. In de uitgebreide versie kun je zien dat je de kap verwijdert (geen probleem) en daarna het plastic binnenstuk daar weer uit haalt. En dat lukte dus niet...Ik kijken en peuteren, gezocht op RM web en elders op internet, keertje met John van YouChoos gemaild, tenslotte geconcludeerd dat het wel aan het externe pijpwerk moest liggen.



En zoals je ziet, dat zit er bij de umber versie, die YouChoos gedaan heeft, niet op, Uiteindelijk die leidingen (twee, beide kanten) maar zo laag mogelijk met een scherp mesje doorgesneden en zie daar, toen kwam het los. Duidelijk later aangebracht dus, en Bachmann houdt (logisch) geen rekening met 'hardwirende' amateurs. Wel weer goed dat ze twee echt aparte liveries maken (y)
Dus, ter lering en vermaak, wie weet wil hier nog eens iemand eraan beginnen!

Cheers, Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16458 Gepost op: 25 juni 2020, 11:55:42 »
Zojuist gearriveerd:



LSWR B4 met open cab. Meer (iets) in Croppers Yard

Groeten,
Gerard

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16459 Gepost op: 25 juni 2020, 12:19:54 »
@Gerard,

Een erg leuk locje. Verleidelijk... Maar ik moet me een beetje afremmen. 😀

In plaats van materieel, me eens wat meer richten op de modelbaan. Hoewel de levering van Aliexpress moeizaam verloopt. Ik ben bang dat het gereedschap voor het aanleggen van de elektronica ergens in de puinzooi in België ligt. Volgens de melding van Alie ligt het al weken bij de Douane te wachten. Ik vrees dat ik maar eens moet bellen.

Gr, Hans

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16460 Gepost op: 25 juni 2020, 12:31:17 »
Mooi machientje dat Geurnsey ding. Reed waarschijnlijk ook op dat gelijknamige Engelse eiland? Het is ook een erg oud machientje. Het apparaat heeft ook nog alleen maar een borstplaat en een beetje dak bescherming voor de machinist.  (y) ;)
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2020, 12:33:08 door zuylen »

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16461 Gepost op: 25 juni 2020, 12:37:39 »
Reed in de haven van Southampton en omstreken. De LSWR heeft een aantal loks naar de kanaaleilanden en Franse steden en streken genoemd. Ik weet dat er in elk geval ook een Caen en een Normandy zijn geweest. Guernsey heeft overigens wel een klein tramlijntje gehad.

Groeten,
Gerard


Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16462 Gepost op: 25 juni 2020, 14:06:51 »
@Sjoerd,

Ik ben geen historicus, maar als amateur heb ik er wel wat mee. Ik weet nu in elk geval op wie ik een beroep kan doen. 😀

Gr, Hans

In mijn dagelijks leven ben ik slechts IT beheerder, maar heb wel een achtergrond met erfgoed behoud en experimentele archeologie.
Echter dat laatste voornamelijk rond de periode 900-1100 AD in het nabije Midden Oosten, het Byzantijnse Rijk.
Verder liggen mijn interesses in de periode 1920 - 1945 en dan met name techniek en samenleving.
Dus mocht ik je van dienst kunnen zijn dan hoor ik het wel.

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16463 Gepost op: 26 juni 2020, 21:30:04 »
Enorm leuke serie inderdaad op bijzondere wijze gedaan.
Ook de overige series die ze gemaakt hebben zijn zeer interessant, althans...ik heb er als historicus en experimenteel historicus wel wat mee.

Ik heb er wel wat kanttekeningen bij, maar ik kijk deze series ook graag.
Het beste vind ik echter "Tales of the Green Valley"uit 2004, waar het allemaal mee begon.
Dat was een van oorsprong archeologisch/sociologisch/historisch  experiment waarvan men ook besloot een documentaire te maken, in plaats van andersom. Aan te bevelen.

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16464 Gepost op: 26 juni 2020, 21:36:25 »
@Sierd Jan,

Jij en Sjoerd hebben veel gemeen, denk ik.

Gr, Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16465 Gepost op: 27 juni 2020, 15:04:51 »
@ Hans

Iedereen die iets met archeologie en/of geschiedenis doet heeft bij mij een streepje voor.  ;D
Maar over het algemeen houd de belangstelling binnen Nederland niet over.... :(

Sierd Jan

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16466 Gepost op: 29 juni 2020, 10:23:33 »
Ik heb er wel wat kanttekeningen bij, maar ik kijk deze series ook graag.
Het beste vind ik echter "Tales of the Green Valley"uit 2004, waar het allemaal mee begon.
Dat was een van oorsprong archeologisch/sociologisch/historisch  experiment waarvan men ook besloot een documentaire te maken, in plaats van andersom. Aan te bevelen.

Sierd Jan

Kanttekeningen zeer zeker, met name bij "The Wartime" farm.
Ik heb een behoorlijke kennis en ook ervaring van en met de periode en de spullen die gebruikt werden.
En daar zie je dat ze toch meer toegeven aan populaire opvattingen en aannames, de research lijkt oppervlakkiger te zijn.

Uit de gehele serie is inderdaad Tales of the Green Valley de beste en ook mijn favoriet, maar ook de Victorian en Edwardian farm vindt ik erg leuk om te zien. Nu heb ik een redelijk zwak voor veel van dit soort historische reality programma's waar mensen uit deze tijd een tijdje proberen in het verleden te leven. En op dat vlak vindt ik "The Edwardian Country House" een hele aardige, al was het maar door de betrokkenheid van zijn deelnemers en de menselijke emoties. Zeker van de downstairs servants.

Maar we dwalen af :-)

Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16467 Gepost op: 29 juni 2020, 18:38:30 »
Komend weekend is er weer een grote virtuele modelspoorbeurs in de UK. Deze keer van en met de grootste spelers daar. Als je alles wil zien, wordt het een lange dag.



Zie: https://www.world-of-railways.co.uk/news/the-biggest-ever-virtual-model-railway-exhibition/

Gr, Hans

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16468 Gepost op: 30 juni 2020, 21:42:01 »

Maar we dwalen af :-)

Nee hoor. Treinen zijn voor het grootste gedeelte geschiedenis en soms zelfs archeologie. Ik heb ooit, jaren geleden, archeologisch onderzoek gedaan op het oude spoorwegemplacement in Sneek, als voorbereiding voor het herinrichten van dit terrein voor de Friese Stoomtrein Maatschappij. Helaas is dit plan gestrand...  :(

Sierd Jan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16469 Gepost op: 30 juni 2020, 22:34:58 »
Ik ga nog even verder met mijn zoveelste koppelingenavontuur........

......De vraag is nu, of ze ook door mijn/onze bogen willen rijden. Misschien heb ik ze wel te kort gekoppeld, het zal niet de eerste keer zijn. :-\ Daarom ga ik ze a.s. zaterdag eerst op de Forumbaan laten rijden, voordat ik met deze koppelingen weer verder ga. De Forumbaan gebruikt een minimumboog met een radius van 55 cm.

Ik heb mijn Britse trein met de magneetgekoppelde rijtuigen afgelopen zaterdag op de BNLS-Forumbaan laten rijden. Er deed zich op sommige bakovergangen een aantal ontsporingen voor en daardoor heb ik minder uitgebreid getest dan ik van plan was. Verder ontspoorden er in alle bogen op één na geen rijtuigen. In deze ene boog ontspoorden alleen de beide ultra kortgekoppelde Porthole coaches. Zoiets had ik eigenlijk wel een beetje verwacht. De minimale maat voor bogen bij BNLS is 55 cm en gemeten met de Tracksetta bleek deze boog iets krapper dan 24 inch (61cm). Ik moet nog zien of ze wel door onze eigen 24 inch bogen zullen gaan. Conclusie: m.u.v. de Porthole coaches functioneerden de koppelingen naar wens:


Ik heb nu ook de schroefbare versie van de Hunt koppelingen binnengekregen. Daarmee heb ik twee van de oude GWR Collett rijtuigen uitgerust. Helaas is de afstand tussen de rijtuigen daardoor groter geworden dan met de normale TL-koppelingen. Met tension lock:



Met Hunt:


Dat is dus een tegenvaller. Ik hoopte met deze koppelingen mijn oude Bachmann en Mainline rijtuigen eenvoudig en snel kort te kunnen koppelen. Nu moet er natuurlijk eerst weer iets controversieels bedacht worden.... :-\

Maar gelukkig is er ook goed nieuws. De Hornby/Airfix GWR Centenary coaches koppelen mooi kort met de normale Hunt HST clip koppelingen:


Hier gekoppeld met een Bachmann Mk1 Pullman:


...en hier met een Bachmann GWR Collett rijtuig:


De buffers van de Centenary coaches staan vanwege de lange gangway nogal ver uit elkaar en het Pullman rijtuig heeft een kortkoppelmechaniek ingebouwd, dus dat zou allemaal goed moeten gaan. Het Collett rijtuig ziet er samen met een Centenary rijtuig beter uit, maar ik vind het gat nog steeds te groot.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2020, 23:20:58 door St00mboy »