Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2846964 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16500 Gepost op: 17 juli 2020, 15:34:39 »
In januari heeft Hornby nieuwe karretjes aangekondigd die successievelijk uitgebracht worden. Er is toen daarover door Hattons een korte video gemaakt om ze voor het voetlicht te plaatsen:
<a href="https://www.youtube.com/v/rxVfPUfv8nI&amp;feature=emb_logo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/rxVfPUfv8nI&amp;feature=emb_logo</a>

De meeste van deze karretjes zijn duidelijk van een ander type dan die van Bachmann en dat draagt bij aan de feestvreugde van de variatie. (y) Het is immers leuk om in een goederentrein met PO-wagons ook eens een ander type te zien dan alleen maar die van Bachmann. Deze nieuwe karretjes zijn eindelijk voorzien van NEM-schachten en ook van metalen wielen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2020, 15:42:28 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16501 Gepost op: 18 juli 2020, 20:19:35 »
Afgelopen donderdag online gezet door onze (helaas nog steeds gesloten) Bluebell Railway:
<a href="https://www.youtube.com/v/sFQBFoSTRz0&amp;feature=emb_logo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/sFQBFoSTRz0&amp;feature=emb_logo</a>

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16502 Gepost op: 19 juli 2020, 12:50:22 »
Ik ga nog maar weer even verder met mijn zoveelste koppelingenavontuur. .....


.......... Waren de koppelingen op de ex-Mainline rijtuigen geschroefd, die van Bachmann zelf waren meegegoten half-brede tension-lock koppelingen.......
........ Bovendien zijn er twee typen Thompson bogies. Voor het tweede type moet ik nog een oplossing bedenken.

Tot nu toe heb ik een veertigtal rijtuigen met allerlei koppeling-mounts voorzien van Hunt magnetische koppelingen.
Even een opsomming, het betrof rijtuigen:
1) Met de NEM-schacht op de correcte hoogte.
2) Met de NEM-schacht te hoog (Bachmann).
3) Met Airfix-mount (Hornby, Dapol en Airfix)
4) Met geschroefde koppelingen (ex-Mainline).
5) Met meegegoten koppelingen.

Bij het monteren plak ik NOOIT een koppeling vast en ga ik uit van een minimale radius van 61 cm. Dat wil niet zeggen dat alle door mij gemodificeerde rijtuigen niet door kleinere bogen kunnen, maar als ze door een 61 cm-boog gaan, dan is het voor mij OK. M.b.t. het probleemloos monteren zijn er voor punt 1 t/m 4 voldoende mogelijkheden in het Hunt arsenaal aanwezig. Voor punt 2 voldoen de Pullman koppelingen, voor punt 3 de in 2 lengtes geproduceerde "HST clip-couplings" en voor punt 4 de "screwed" versie van Hunt, die eigenlijk voor karretjes bedoeld is. Alleen werd bij de Bachmann GWR-rijtuigen de afstand tussen de rijtuigen met geschroefde Hunt-koppelingen iets groter dan met tension-locks.  :-\ Hunt heeft helaas geen korte versie van deze koppeling, dus moet er nog wel iets voor bedacht worden. Hoe dan ook kunnen we na een paar weken experimenteren stellen dat er voor punt 1 t/m 4 oplossingen zijn om probleemloos deze magnetische koppelingen aan rijtuigen aan te brengen en ermee te kunnen rijden. Ik heb nog niet goed kunnen testen met hoeveel rijtuigen in een sleep gereden kan worden, maar tot 10 à 12 rijtuigen verwacht ik bij normaal gebruik zeker geen problemen met het ongewenst losschieten van de magneten.

Punt 5, het vervangen van meegegoten koppelingen is m.i. een van de grootste trauma's in de modelspoorhobby. In ons geval kan ik me bijv. niet voorstellen dat er een hobbyist is die als standaard gekozen zou hebben voor onze gigantische volvobumper tension lock koppeling, maar helaas is die al tientallen jaren nog steeds op veel van ons materieel aanwezig, en niet zelden niet-afneembaar. Het meegegoten gedrocht zit altijd precies op de plek waar de nieuwe koppeling moet komen en je ontkomt dus niet aan het nodige slagerswerk aan je mooie gave karretje of rijtuig. In de voorbeelden hierboven heb ik geprobeerd om het hak- en breekwerk tot een minimum te beperken, bijv. door het aanbrengen van een zelfgemaakte NEM-schacht of door gebruik van een "screwed" versie van de koppeling, maar al doende kwam ik erachter dat er nòg een mogelijkheid is voor het aanbrengen van Hunt koppelingen op "ontmande" bogies, d.w.z. bogies ontdaan van hun meegegoten TL-koppeling. Hunt heeft namelijk een "stepped" versie van zijn koppeling in het assortiment, waarbij de magneet niet centraal zit, maar verticaal verschoven. Hier zie je links de standaard en rechts de "stepped" versie:

Foto © westhillwagonworks.co.uk

Zij beweren dat deze "stepped" koppeling geschikt is voor Bachmann Mk1's, maar ik ben daar zelf niet van overtuigd. Daarvoor gebruik ik nl. met succes hun Pullman versie. Ik vroeg me eerlijk gezegd tot deze week af waar we deze "stepped" koppeling dan wel voor zouden kunnen gebruiken, maar als je hem plat legt op de koppelboom van je gekortwiekte bogie, dan komt de magneet "ongeveer precies" op de correcte hoogte te zitten. Hierbij moet je òf de koppeling vastplakken, òf je maakt even een NEM-schacht op de koppelboom. Hier zie je een "ontmande" Thompson bogie:


Hier zie hem van de zijkant. De TL-koppeling zat exact op de hoogte van het vooruitstekende platformpje, waardoor het onmogelijk is om zonder extra plak- of breekwerk een normale TL-, Kadee- of andere koppeling op de juiste hoogte aan te brengen:


Hier hou ik er een "stepped" NEM-koppeling op. Je ziet dat het magneetje nu vóór het platformpje hangt, m.a.w. op de correcte hoogte:


Helaas heb ik maar twee "stepped" koppelingetjes om mee te experimenteren, maar de komende week kan ik wel alvast wat rijtuigen van NEM-schachten voorzien. Volgende week ben ik van plan om weer een nieuwe bestelling te plaatsen. Naast deze "stepped" koppelingen wil ik graag de "Elite" versie om te zien of die goed werkt met de "original" versie, die ik heb.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2020, 21:37:56 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16503 Gepost op: 19 juli 2020, 20:49:22 »
Dank je wel Leen, samen met de eerdere berichten over de installatie van de Hunt koppelingen heb ik nu een goed idee wat ik zoal nodig heb. Ga eens in de voorraad rijtuigen kijken en een lijstje maken.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16504 Gepost op: 19 juli 2020, 21:19:28 »
Hornby heeft in zijn assortiment een fraaie van Airfix afkomstige 12-wheel LMS dining car:


Dit model werd naast o.a. Bulleid rijtuigen ooit door Airfix aangekondigd, maar pas later in de jaren '80 door Dapol uitgebracht. Hier staat het bovenaan in de GMR/Airfix catalogus van 1980:

Afbeelding © airfixrailways.co.uk

Het rijtuig heeft dan ook alle kenmerken van een Airfix rijtuig. Het kwam bij Hornby terecht toen zij in de jaren '90 de uitzet van Dapol overnamen. Opvallend zijn de misvormende "cutouts" in de solebar boven de bogies en je vraagt je af of die er altijd al hebben gezeten. Zij zitten er om met de bogies haaks op het rijtuig goed door de speelgoedbochten te kunnen van het leuke baantje van onze kleine Johnny. Die bogen hebben een radius van -1 en als de solebar conform het prototype zou zijn, dan gaat het rijtuig daar niet door de bocht.  :-\
Dapol bracht indertijd deze rijtuigen uit met een iets fraaiere belijning en zoals je op de foto ziet zat er ook een apart onderstel bij met de solebars intact:

Foto © hampshiremodels.co.uk

Het Dapol rijtuig kostte in de jaren '80 al £25 en in de jaren '90 zelfs ca. £35. In die tijd, toen een rijtuig nog zo'n ca. £5 resp. £10 kostte, was dat zeker geen gibelegein. Maar op een gegeven moment was het niet meer verkrijgbaar, totdat het ineens in 1999 door Hornby voor een bedrag van £12.95 opnieuw uitgebracht werd, weliswaar met cutouts en zonder apart chassis. De wielen waren toen nog van plastic.
Ik vond het altijd al een fraai rijtuig en natuurlijk heb ik er toen gelijk eentje aangeschaft. Na enige tijd verschenen er van Modelspares uit Burnley op Ebay onderstellen met een gave solebar en daarvan heb ik er maar liefst vijf laten komen, want je moet het ijzer smeden als het heet is. Die dingen zijn inmiddels al jaren niet meer verkrijgbaar en ik denk dat er duizenden Britse modelspoorders zijn die er maar wat graag een moord voor zouden doen.  ;D
Op de foto zie je bovenaan het onderstel met de cutouts en eronder dat zonder:


Inmiddels is het een jaar of twintig later en heb ik al drie dining cars omgebouwd en ben met de vierde bezig. Voor de ombouw zijn een paar kleine aanpassingen nodig - Hornby heeft een paar kleine verbeteringen aan het chassis gedaan - en natuurlijk worden de plastic wielen ook meteen vervangen:


Op de foto zie je op het onderstel de er door mij opgeplakte witte plastic schroefbevestigingen zitten, dat had de oude Dapolversie niet. Ook zie je de afschrikwekkende tension-lock koppeling op de bogie zitten, je durft amper de kamer nog binnen te komen...  :-\ De koppeling wordt natuurlijk meteen vervangen door een Hunt magneetje type HST clip short coupling.
Hierbij allereerst de Dapol LMS dining car....:


...die van Hornby...:


..en die van Hornby in BR blood & custard:


De beide LMS-rijtuigen gekoppeld met de Hunt koppeling:


en de beide Hornby rijtuigen:


Van het vierde onderstel was een truss rod gebroken. Met Plastic Weld kreeg ik het weliswaar aan elkaar, maar niet erg netjes zoals ik het graag gewild had. Er bleef een dip en een gleuf zichtbaar op de plek van de breuk. Toevallig heb ik kort geleden eens een tubetje Bondit UV-lijm aangeschaft om mee te experimenteren, en dit leek me bij uitstek de juiste gelegenheid. Hier zie je op de foto de uitgeharde Bondit druppel:


Het lijkt aardig stevig vast te zitten en na het gladgevijld te hebben zie je er bijna niets meer van. Dit onderstel komt z.s.m. onder het laatste restauratierijtuig.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2020, 11:28:38 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16505 Gepost op: 20 juli 2020, 15:37:34 »
De laatste Dining Car no. 235 is nu ook "gedaan":


En hier is hij gekoppeld met no. 234:


Het leuke van de Hunt koppelingen is, dat ze veel oplossingen bieden voor het Britse modelspoor. Wat vind je bijv. van deze koppeling?:


Hij heeft een magneetje met daarachter een gaatje. De bedoeling van deze koppeling is dat je hem behalve met magneetkoppelingen ook met TL-koppelingen kan gebruiken. Je zou hem bijv. op een lok kunnen prikken. Ik ga het zeker een keer proberen.

Op de website is niet bij elke koppeling duidelijk hoe hij eruit ziet, hoe lang hij is etc. Daardoor weet je van bepaalde koppelingen niet of ze nog een ander doel kunnen dienen als wat erbij vermeld staat. Ik heb wel ergens een tabelletje gevonden met de maten van twee gekoppelde koppelingen, gemeten tussen hun NEM-schachten:


Als enig nadeel van de Hunt-koppelingen zie ik tot nu toe de geringe taaiheid van het gebruikte materiaal. Ik geloof dat ze er een soort resin voor gebruiken. In de lengterichting van de koppeling is dat waarschijnlijk wel sterk genoeg, maar het spul is meer hard dan taai. Als je gaat proberen om iets een beetje te verbuigen, dan breekt het al vrij snel. Ik heb tot nu toe op die manier van twee of drie koppelingen een NEM-pootje afgebroken. Het steeds in- en uitnemen van een koppeling kun je daarom misschien maar beter vermijden, maar als hij eenmaal zit dan is er niets mee aan de hand en lijkt hij beresterk. Bedenk bij dit alles ook even waarmee de NEM-schacht aan een Bachmann karretje of rijtuig bevestigd is: bijna met niets.  :o Dat had ìk niet kunnen bedenken. Eigenlijk is het belachelijk, maar het werkt wel ;D

Er zijn nu ook koppelingen verkrijgbaar in spoor N en binnenkort in spoor O en voor de Elite koppelingen zullen alle huidige 00-modellen ook beschikbaar komen. Er worden zelfs buckeye koppelingen verwacht.
De magneten van "Elite" 00-koppelingen zouden sterker zijn dan die van de "original" versie. Dat kan een voor- zowel als een nadeel zijn, maar binnenkort ga ik het uitproberen. Een rijtuig met een "Elite" koppeling kun je wel twee kanten op gebruiken, dus als je het rijtuig omdraait, dan koppelt hij gewoon weer aan. Dat is heel mooi, maar ik ben vooral benieuwd of de "Elite" goed gebruikt kan worden samen met de "original" koppelingen, die ik nu gebruik.
Voorlopig zijn we nog niet uitgekakt m.b.t. dit onderwerp.  ;)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2020, 21:45:15 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16506 Gepost op: 21 juli 2020, 21:26:41 »
.......Ik heb nu ook de schroefbare versie van de Hunt koppelingen binnengekregen. Daarmee heb ik twee van de oude GWR Collett rijtuigen uitgerust. Helaas is de afstand tussen de rijtuigen daardoor groter geworden dan met de normale TL-koppelingen. Met tension lock:



Met Hunt:


Dat is dus een tegenvaller. Ik hoopte met deze koppelingen mijn oude Bachmann en Mainline rijtuigen eenvoudig en snel kort te kunnen koppelen. Nu moet er natuurlijk eerst weer iets controversieels bedacht worden.... :-\

Nou, dat controversiële is vandaag bedacht hoor. De originele TL-koppeling wordt gewoon losgeschroefd:


Dan krijg je een koppelboom te zien met een gaatje en een paar nokjes, waar de koppeling op past:


Maar ik ga de koppeling niet net als vorige week op de nokjes plaatsen, maar erachter. Maar daar is het niet helemaal vlak en dus moet er iets ruimte gemaakt worden eer hij past:


Dan schroef ik de koppeling met 2 schroefjes vast:


Ik had eigenlijk zwarte schroefjes besteld en deze zijn voor hier ook iets te lang:


...maar nadat ze afgeknipt zijn zie je er geen bal meer van:


Dit is het resultaat, het magneetknobbeltje komt mooi voor de bufferlijn uit:


En als je er nu twee aan elkaar koppelt:


...en in de 24" boog:


Het leuke is, dat je met deze koppelingen ook gewoon in een boog rijtuigen aan elkaar kan koppelen. De magneten zoeken elkaar vanzelf op.
De LMS-rijtuigen van Mainline hebben een kortere gangway dan die van Bachmann. Ook bij die heb ik de koppeling verder naar achteren gezet om het gat enigszins acceptabel te houden. Hier is er een gekoppeld aan een Bachmann Collett:


...en hier zie je twee gekoppelde Mainline LMS-rijtuigen:


In alle gevallen kun je er zo weer de originele tension-lock koppeling op knutselen, als je dat zou willen.

Het is mijn bedoeling om op deze manier een gevarieerde passagierstrein te kunnen samenstellen voor elk van de Big Four en deze treinen zonder extreem slagerswerk zo kort te koppelen als binnen mijn mogelijkheden ligt. De oude rijtuigen, vooral die van Airfix en Mainline, zijn als model helemaal niet zo slecht, zeker niet als je kijkt naar hoe oud ze zijn. Die van Hornby zijn meer generiek en wijken meer af van het prototype, maar in een rijdende trein zien ze er gewoon leuk uit. Treinen m.u.v. de top class treinen waren meestal samengesteld uit meer dan één soort rijtuig en samen met de oude rijtuigen hebben we nu eenmaal meer mogelijkheden dan zonder.

In 1935 introduceerde de GWR de "Centenary" rijtuigen op de iconische Cornish Riviera Express. Ik heb begrepen dat dat hun Pullman trein was, superdelux dus. Twee van de rijtuigen zijn in de jaren '70 door Airfix en later door Mainline, Dapol en Hornby geproduceerd en hier zie je op de foto een daarmee samengestelde  "Cornish Riviera Express" op het spoor langs Backwater razen:


Een King of een Castle ervoor, en zo kunnen we, kortgekoppeld met de HST clip koppelingen van Hunt en de plastic wielen vervangen door metalen, weer een fraaie GWR-trein op de baan zetten.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2020, 15:50:29 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16507 Gepost op: 21 juli 2020, 22:42:32 »
....... en lijkt hij beresterk. Bedenk bij dit alles ook even waarmee de NEM-schacht aan een Bachmann karretje of rijtuig bevestigd is: bijna met niets.  :o Dat had ìk niet kunnen bedenken. Eigenlijk is het belachelijk, maar het werkt wel ;D

De NEM-schacht van Hornby en Bachmann is er ik meen sinds 1996. Bachmann kwam er als eerste mee, o.a. op zijn nieuwe Blue Riband karretjes. In die tijd kwam Bachmann met een aantal echt goede innovaties en ze noemde het daarmee uitgeruste materieel dan "Blue Riband" en in de verpakking van een lok als de SR "N" Class zat in die tijd een lintje met een soort medaille. De nieuwe karretjes kwamen in de plaats van de van Mainline afkomstige, die overigens ook niet verkeerd waren. Maar de nieuwe waren revolutionair en konden de gelijkenis met kitgebouwde karretjes glansrijk doorstaan. M.u.v. enkele types (herkenbaar aan het 33-xxx nummer) werden er daarna geen Mainline karretjes meer gemaakt, ook niet in een soort "Railroad" versie of zo.

Nu weer terug naar de NEM-schacht die verbonden is met een soort "fishtail", een driehoekje, wat in een uitsparing in het karretje wordt gedrukt. De verbinding tussen de vissestaart en de NEM-schacht bestaat slechts uit twee flinterdunne stukjes plastic. Aan die nietige stukjes plastic kun je dus wel een trein van 40 of 50 karretjes hangen, dat is al menigmaal vertoond. Hier een bovenaanzicht van de NEM-schacht, deze is geloof ik van Hornby:


...en hier het zijaanzicht:


De onderste verbinding lijkt op de tweede foto aardig stevig, maar is dat alleen maar vanaf de zijkant gezien.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2020, 11:30:52 door St00mboy »

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16508 Gepost op: 23 juli 2020, 19:42:32 »
Iet wat te grote modellen voor op een modulebak  ;D  Maar..... wat hangt er nu die eerste 2 minuten achter die dieselloc ??????
https://www.youtube.com/watch?v=7fDPU3sUpK8

Iets van "east meets west" of zo? Of zijn er echt meer Engelsen die met dit materieel rondrijden?

Groet, Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16509 Gepost op: 23 juli 2020, 19:48:17 »
@Raymond,

In de UK is een groepje fanatiekeling actief onder de naam “Vuilnisbak” die daar het Nederlandse modelspoor promoten. 😜

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16510 Gepost op: 23 juli 2020, 20:37:52 »
Mooie villum van een fijne rijdag, Raymond! En wat een materieel in 5 inch gauge, schitterend!  (y)
Dat NS-materieel zou je daar zeker niet verwachten.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16511 Gepost op: 23 juli 2020, 21:52:33 »
Ik ga nog maar weer even verder met het Hunt koppelingenavontuur. .....

..........Om te testen heb ik even een boog opgehaald en de rijtuigen in de binnenste boog van 61cm radius gezet.........
Twee Bulleids:


Het leek er net aan doorheen te rijden, maar ik zag ineens dat de boog niet goed lag.......... Die heb ik aangepast, maar daarna heb ik niet meer getest.

Vandaag heb ik eindelijk de twee Bulleid rijtuigen in de boog getest:


Dat lijkt goed te gaan. Als deze rijtuigen straks in een trein rijden zal het toch niet veel anders zijn, mag ik hopen.
Hiermee zijn alle Hunt koppelingen m.u.v. de NEM-versies nu opgebruikt op de oude rijtuigen. Binnenkort ga ik weer een bestelling plaatsen t.b.v. de laatste oude rijtuigen en nieuwe experimenten.

Hoewel het werk om de oude rijtuigen geschikt te maken per rijtuig niet gigantisch is, moet het wel allemaal gebeuren. Het beperkt zich niet tot alleen de koppeling mount aanpassen, maar niet zelden moeten ook de plastic wielen nog vervangen worden:


...en dit is maar een klein deel van de verwijderde TL-koppelingen:


De afgeknipte zitten er sowieso niet bij. Het leuke is, dat ik nu op een makkelijke manier meer gevarieerde treinen kan samenstellen, waarbij ik er vrij zeker van kan zijn dat ze niet zomaar ineens zullen ontkoppelen. OK, ik moet nog niet te hard hoera roepen, want het moet eerst nog wel allemaal blijken goed te functioneren, maar met de drie verschillende breedtes van TL-koppelingen en dan ook nog van verschillende merken was het natuurlijk vragen om moeilijkheden.

Gisteren heb ik een jaren '30 GWR chic-de-friemel trein samengesteld met de oude Centenary coaches, vandaag een van de LMS met ervoor Stanier Princess Coronation lok no. 6230 "Duchess of Buccleuch". Hier rijdt hij toevallig net langs Backwater....:


....en dit is de trein:


De trein is opgebouwd uit 6 verschillende types LMS-rijtuigen en op oude foto's zie je vaak een dergelijke diversiteit. Het betreft:
1) Hornby 57 ft Stanier 3rd
2) Airfix Stanier 57 ft composite
3) 2 x Bachmann/ Mainline 57ft composite
4) Bachmann 57 ft brake 3rd.
5) Hornby clerestory composite
6) Airfix/Hornby 68 ft restaurant car.

De Stanier rijtuigen lijken nogal op elkaar, maar die van Hornby en Airfix zijn niet van hetzelfde diagram en vullen elkaar mooi aan, want in deze serie levert Hornby geen composite coach. Natuurlijk zie je, vooral in de raamstijlen, er wel iets van terug dat de Airfix rijtuigen een jaar of 30 ouder zijn, maar dat kan de pret niet drukken. Zonder de oude rijtuigen hebben we voor de LMS eigenlijk alleen maar de Hornby Stanier 57 ft rijtuigen. Voor nog meer variatie zijn er nog rijtuigen in de toverdoos van Hornby, Lima en Airfix plus een rijtuig van Replica, maar dit zijn vooral brake rijtuigen en ze moeten nog aangepast worden.
In het verleden zijn er naast van Hornby en Bachmann ook LMS-rijtuigen verschenen van Dapol, Lima, Replica en natuurlijk van Mainline en Airfix/GMR, dus eigenlijk van alle fabrikanten. Op deze manier probeer ik met wat er aanwezig is zo goed mogelijk een beeld neer te zetten van zo'n trein zonder te mieren**ken over welk diagram rijtuig en welk rijtuignummer er precies in hoort.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2020, 21:24:43 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16512 Gepost op: 28 juli 2020, 10:18:23 »
Peco heeft laten weten dat vanwege corona veel Peco-producten de rest van het jaar "in short supply" zullen zijn:
https://www.hattons.co.uk/newsdetail.aspx?id=805

Dat is al een tijdje zo, en er komt voorlopig dus nog geen einde aan.  :-\

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16513 Gepost op: 28 juli 2020, 22:17:17 »
Vanmiddag vanuit de snoepwinkel bezorgd:


Set 965 van de nieuwe Bulleid 59' rijtuigen van Hornby in SR malachite (sr coach green) uitvoering:


En van dichterbij:








Hier is een pagina met wat informatie over deze rijtuigen:
https://www.bloodandcustard.net/Bulleid59ft01.html

Daar kun je o.a. zien dat set 965, weliswaar wat later in 1955, bestond uit drie rijtuigen: nos. 2845/6 en 5711.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2020, 23:08:05 door St00mboy »

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16514 Gepost op: 30 juli 2020, 18:38:08 »
Zien er mooi gedetailleerd uit Leen (y)

Grtz Gerard