Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door MRdirect
Vandaag om 15:33:14
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2847075 keer)

UKRyan

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
    • Ryan's fotopagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15675 Gepost op: 21 november 2019, 17:30:41 »
Mijn loc zojuist weer teruggestuurd naar SLW en ik krijg een nieuwe toegestuurd. Ook de verzendkosten krijg ik vergoed. (y)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15676 Gepost op: 21 november 2019, 18:37:42 »
Dat is het beste wat je kan doen.  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15677 Gepost op: 21 november 2019, 19:05:12 »
Die heeft een grote smakkert gemaakt. :'(

Jaja, een smakkert, dat kun je wel zeggen!  :-\

In 2013, toen we nog jong en mooi waren, kocht ik van toenmalig forumlid Cottage Railways voor een redelijke prijs een Flying Scotsman in de USA-1969-set met dubbele tender en de Observation Car van Hornby. Deze A3 lok had ook een flinke ehhhh....."smakkerd" gemaakt  :-\. Het betreft deze set:

Foto © hattons.co.uk

Ik had grote plannen en al snel verving ik het achterste platte wiel onder de cabine door een echt wiel:

Gisteren kwamen de Alan Gibson wielen binnen voor de trailing bogies van de Flying Scotsman en ook de Duchess.
De wielen van de Flying Scotsman moeten volgens het prototype  3' 8¨, ca. 14,8mm zijn, maar toen ik die er onlangs onder deed bleken die te klein te zijn en raakten niet constant de rails. Daarom heb ik nu wielen van 3' 11" laten komen.
Gisteravond heb ik ze gelijk chemisch zwart gemaakt en ze te drogen gezet. Vanmorgen heb ik er Electrofix op gedaan.
Vanavond heb ik de wielen vervangen door de nieuwe:


Sja, je ziet het amper, maar het past nu precies en het wiel raakt continu de rails zonder dat de aandrijfwielen opgetild worden........

Cottage Railways vertelde - het staat ergens in dit topic vermeld - dat hij minder goede ervaringen had met de loks en de service van Hornby. Deze Flying Scotsman was op zijn baan ten val gekomen en, hoewel het chassis nog intact was, had de kap behoorlijke schade opgelopen. De smokebox door had hij er zelf weer in teruggeplakt, maar die zat een scheetje beef en er zaten flinke barsten ter hoogte van de smokebox.  De bedoeling was eigenlijk om de lok om te nummeren naar een andere A3 en hem een beetje te weatheren. In de periode erna heb ik de scheve deur weer losgemaakt en er recht ingeplakt plus hier en daar wat schade hersteld. De barsten werden weggewerkt en bijgeplamuurd, maar daarna ben ik ergens bij het opknappen blijven steken (veel tijd aan de BMB besteed misschien?) en de kap ligt hier nu alweer een paar jaar rond te rollen. Hij moet nog verder gedecoreerd worden en daarnaast ontbreekt er een snifting valve (de paddestoel achter de schoorsteen) en een paar cabinedeuren.
Maar gisteren heb ik eindelijk de hele boel maar weer eens bij elkaar geraapt en het ziet er niet eens zo slecht uit:




Eerst reed hij analoog niet goed (vooruit wel goed, maar achteruit soms wel, soms niet :-\), maar er bleek een Hornby decoder met wat fratsen in te zitten: ik kon zelfs het adres niet eens omzetten....  :-\ Dat heb ik daarna met CV's wel gedaan gekregen en ik heb gelijk CV29 op alleen digitaal gezet. Hij rijdt nu prima en nu ben ik van plan om hem mee naar Rijswijk te nemen om eens de benen te strekken op de BMB-baan.
Eerst nog wel even checken of hij goed door de bogen gaat met dat nieuwe achterwiel....  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 november 2019, 20:41:15 door St00mboy »

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15678 Gepost op: 21 november 2019, 23:44:28 »
Het lijkt wel of de muizen eraan gevreten hebben!
Kwam dat zo uit de doos? Vreselijk!  :'(

De loc kwam ook van Engeland, al die kleine stukjes zijn aan de binnenkant van de kap afgebroken, het waren 4 strippen die in gleuven op het onderstel pasten, zodat de kap niet te ver naar voor of achter kan gezet worden. Dus die heb ik niet nodig, gewoon de kap goed juist zetten.
Ik heb de andere stukken maar terug in mekaar geplakt, omdat ik de loc al lang zocht, ik wou niet verder zoeken naar een andere zelfde loc.
Nu worden ze blijkbaar af en toe op Ebay terug aangeboden, maar wel veel duurder.
Ik had de verkoper foto's van de beschadiging opgestuurd, ik mocht hem terug sturen naar Engeland, of ik kreeg een korting op de aankoop, ik heb dan maar voor de korting gekozen.
Buiten deze loc heb ik eigenlijk geen elektrische loco's, omdat ik geen bovenleiding wil leggen, ik rij alleen met diesels.
Maar omdat ik een sleep DHL wagons heb die door deze loc gesleept werd, heb ik toch maar deze elektrische loc gekocht.
Waarschijnlijk gaat die nooit de vitrinekast verlaten, enkel als testritje.
En de herstelling valt eigenlijk niet op als je het niet weet, het beschadigde deel is langs de achterzijde van de loc waar de sleep aanhangt.


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15679 Gepost op: 21 november 2019, 23:55:33 »
Kun je die kap niet los bij de fabrikant bestellen?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15680 Gepost op: 22 november 2019, 02:44:04 »
Mijn loc zojuist weer teruggestuurd naar SLW en ik krijg een nieuwe toegestuurd. Ook de verzendkosten krijg ik vergoed. (y)

Dat is goed nieuws (niet alleen voor jou maar ook voor mij) en van een bedrijf als Rail Exclusive mag je dat ook verwachten !
Volgens mij hoef je ze geen email te sturen om de nieuwe 24 goed na te checken, dat zullen ze nu zeker wel gaan doen na dit fiasco.

Groeten, Jan

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15681 Gepost op: 22 november 2019, 12:18:15 »
Kun je die kap niet los bij de fabrikant bestellen?

Not available staat er op de website van Roco.
En de prijs van de kap zou 97,10 € zijn, dat is meer dan de loc me gekost heeft.
Maar het is ok voor mij.  ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15682 Gepost op: 22 november 2019, 12:50:30 »
Mannen, ik doe het even in jullie draadje. Ik zou graag naar zuid Engeland willen deze zomer om o.a. de Victory te bezoeken in Portsmouth. Zijn er op die route daar naartoe nog digen die voor ons liefhebbers een must zijn? Alvast dank!

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15683 Gepost op: 22 november 2019, 13:17:31 »
Er is onderweg zat te beleven, zeker met het mooie weer.
Hierbij een link naar een kaart waarop de museumbanen aangegeven staan:
https://www.easymapmaker.com/map/HRA-members

Even aanklikken en inzoomen, dan kun je kijken of er iets van je gading bij is.

In deze link vind je de model railway exhibitions van juli 2020. Je kan zelf een andere maand kiezen:
https://www.ukmodelshops.co.uk/events/y2020/m7

In deze link vind je de minder belangrijke, maar vaak ook leuke swapmeets en toyfairs:
https://www.ukmodelshops.co.uk/eventsSMT/y2020/m1

Voor juli 2020 staat er nu nog niet veel vermeld, maar dat komt nog wel.

En op deze website staat ook erg veel per regio:
https://www.steamheritage.co.uk/museums-and-attractions/region/south-and-south-east

Verder zijn er nog meer musea etc. op allerlei gebied., zoals dit bijv.:
https://www.britainsfinest.co.uk/places-to-visit/search/in/United%20Kingdom?&Lat1=50.538&Lat2=51.107&Lng1=-1.736&Lng2=-1.171&zoom=11&category=Museum%20Gallery&category=Museum%20Gallery&classification=transport-cars-railway-museums

Kijk vooral verder op die website.

En je vindt ter plekke altijd erg veel brochures over wat er in de omgeving voor leuks te bezoeken en te doen is. Er is altijd teveel om op te noemen.

O, en als je de smaak te pakken krijgt van het Britse spoor, kom dan als je weer terug bent maar gerust bij ons langs  ;D:
https://britsemodulebaan.wordpress.com/activiteiten/

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2019, 13:33:20 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15684 Gepost op: 22 november 2019, 13:47:41 »
Elders op het forum wordt er, met dank aan forumlid Erik Mijd, regelmatig een link naar het Railtalk Magazine geplaatst.
De link betreft deze keer de UK-editie met veel prachtige foto's.
Ik haal die link maar even hierheen, anders ziet niemand het misschien, en dat zou zonde zijn:
https://www.railtalk.info/magazine/issue158high.pdf


Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 november 2019, 14:07:14 door St00mboy »

UKRyan

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
    • Ryan's fotopagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15685 Gepost op: 22 november 2019, 13:52:55 »
En hier kun je zien of er nog speciale excursie treinen over het hoofdrailnet rijden: http://www.railtourinfo.co.uk/diesel.html
http://www.uksteam.info/tours/trs19.htm (Deze is nog niet beschikbaar voor 2020)

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15686 Gepost op: 22 november 2019, 14:00:06 »
Not available staat er op de website van Roco.
En de prijs van de kap zou 97,10 € zijn, dat is meer dan de loc me gekost heeft.
Maar het is ok voor mij.  ;)

Verre van goedkoop van Roco voor een kap die gemaakt is van kunstof ! >:(
Ik vermoed dat Roco misbruik maakt van de verzendkosten, ik heb dat weleens vaker gezien van Duitse merken.
Ik moest eens een trapje hebben van een Roco 1100 en dat moest iets van 30 € verzendkosten opleveren.
Ik heb het toen geregeld via een bedrijfje (Roco dealer) uit Emmen in Drente.

Ik heb hier nog een avontuur wat ik heb meegemaakt met een zeer gerenommeerd Duits merk (TRIX).
Het begon in 2016 toen ik mijn droom locomotief (de TRIX GG1) kocht van iemand in Duitsland via eBay, dat was de donkergroene 4935.
Ik was heel blij totdat ik iets ontdekte wat "Ome Jan" een stuk minder blij maakte (zie de foto).



Dit was niet genoemd in zijn listing en evenmin zichtbaar op een van zijn foto's van de GG1.
Ik probeerde het op een prettige manier op te lossen met de Duitse verkoper maar hij bleef bij hoog en bij laag volhouden dat het een nieuwe GG1 was en dat hij geen schuld had aan die nare rotplekjes.
Afijn, ik ging toen een PayPal dispuut aan met hem via eBay waarbij zijn PayPal account werd bevroren.
Ik ging toen akkoord met een teruggave van een derde van de aankoopprijs en dacht het probleem op te kunnen lossen door de GG1 aan Paul Baker alias 'The Trainman" hier uit New South Wales te sturen.
Paul deed in eerste instantie een goede job tot mijn grote opluchting (zie foto).



Edoch, lang mocht mijn opluchting niet duren want het probleem kwam weer TERUG en HOE !





Wederom teruggestuurd naar Paul die een gevecht tegen de bierkaai moest leveren .........
Hij stuurde hem Juli vorig jaar aan mij terug en wilde GEEN geld van mij hebben, en het werd mij spoedig duidelijk waarom niet.





Eigenlijk ook heel netjes van Paul en ik nam hem verder ook niets kwalijk.
Niet alleen de goudgele opdrukken waren aan het vervagen, ook de donkergroene lak ging finaal naar de Filistijnen !  >:( >:(
Gratis "Weatheren" terwijl u wacht ............ maar ik kon er niet om lachen !!

Dus of verpatsen op eBay aan een enthousiaste schilder hobby-ist of ........... de Website van TRIX/Marklin in Goppingen Duitsland opgaan.
Tot mijn enorme verbazing trof ik daar de allerlaatste body (of kap) aan en ook nog van "mijn" GG1 !!
Hun GG1's zijn tenslotte van 2005 en het was inmiddels 2018 !
Ik mailde niet maar belde meteen naar TRIX van hier uit om die kap vast te leggen voor mij !
Goedkoop was hij niet zijnde geheel van metaal en hij kostte inclusief verzending 149 €

Ik besloot om ter plekke te lappen waarbij ik nog wat moest soebatten met TRIX om het via mijn credit kaart te doen.
TRIX wilde eerst een bank deposit wat het voor mij nog veel duurder had gemaakt vanwege de hoge extra bankkosten aan BEIDE kanten van de wereld !
Maar goed, het lukte mij uiteindelijk en in Augustus 2018 arriveerde mijn "nagel-neue" GG1 kap bij mijn voordeur (zie foto).
De kap werd gelukkig ook compleet geleverd met alle onderdelen die er op en aan horen te zitten zoals de stroomafnemers.
Eindelijk eindelijk eindelijk had ik de GG1 die ik altijd zo graag had willen hebben  (y) (y)
Overigens is het chassis en ook de Sound verder goed in orde  :)



De oude kap heeft nog prima reserve onderdelen zoals de stroomafnemers, de machinisten trapjes, en wat slangetjes aan voor en achterkant.
Een van de stroomafnemers van de nieuwe kap was niet in orde en die kon ik heel easy meteen vervangen met een stroomafnemer van de oude kap.
Ik heb zojuist nog twee foto's van die oude kap gemaakt en het is een grote daverende puinzooi  >:( >: tenzij je wellicht een weather freak bent maar zelfs dan .......

EIND GOED AL GOED !!  (y)

Groeten, Jan
















St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15687 Gepost op: 22 november 2019, 14:05:52 »
Had die kap mazakrot of zo?

Leen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15688 Gepost op: 22 november 2019, 14:08:35 »
Alvast dank, mannen! (y)

UKRyan

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
    • Ryan's fotopagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #15689 Gepost op: 22 november 2019, 14:13:27 »
Bijzonder verhaal, Jan! Gelukkig heb je nu een kap waar alles op blijft zitten!

Ik heb net een mailtje gehad van SLW. Nog voordat mijn kapotte exemplaar bij hem is aangekomen heeft Jamie gisteren direct al een nieuwe loc op de post gedaan! :D