Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845859 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14925 Gepost op: 10 mei 2019, 16:31:46 »
@Jelle,

Spontaniteit? Dat valt toch wel mee. Wij hebben op onze goederenkarretjes juist daarom Kadee koppelingen. Bij het rangeren kun je immers wisselende treinen samenstellen, of splitsen.
Voor passagierstreinen rijden we daarentegen juist in vaste stammen. Een aantal daarvan rijden (nog) met Tension koppelingen, maar net als Leen, vind ik de Roco- cq Hornby kortkoppelingen prettiger. Je kunt veel gemakkelijker een wagen van de rails halen dan met die Tensions. De koppelingen aan het begin en einde van de wagenstam zijn echter weer wel Kadeekoppelingen. Met behulp van een magneet kan de loc dan losgekoppeld worden, om een andere wagenstam of goederentrein aan te pikken.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14926 Gepost op: 10 mei 2019, 16:55:24 »
@Jelle
Er is gewoon keuze.
De rijtuigen worden standaard met tension lock koppelingen geleverd. Je kan deze koppelingen gewoon laten zitten en dan "haak je ze gewoon aan" in jouw woorden. Maar desgewenst kun je naar smaak ook voor een mooiere oplossing kiezen bijv. om korter te koppelen.
Ik zie daar geen nadelen in hoor.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 18:19:41 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14927 Gepost op: 10 mei 2019, 18:36:49 »
In de jaren '30 reed de LNER met teak rijtuigen. Een suburban treintje met Gresley teak rijtuigen zou er zoals op deze foto uitgezien kunnen hebben:


Nadat de boze vijand verslagen was ging de LNER in 1948 op in British Railways. Na verloop van enige tijd kreeg een soortgelijke trein de BR-identiteit en zag hij er iets anders uit:




Geen teak met belijning meer, maar de rijtuigen waren in effen "crimson" geverfd. Er staan nu ook twee na-oorlogse Thompson rijtuigen tussen, deze bij voorbeeld:


Ook deze rijtuigen zijn kortgekoppeld met de Roco koppelingen. Er zitten geen gangways aan, dus die ruimte hoort er gewoon tussen:


Bij de lok is er wel iets teveel ruimte, maar dat is met onze gangbare tension lock koppelingen helaas niet kleiner te krijgen:


Met Kadees kan het wel, maar ik laat het nu even zo.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2019, 09:51:08 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14928 Gepost op: 10 mei 2019, 22:43:48 »
Vanavond onder twee oude Hornby rijtuigen NEM schachten geplakt. Van de oude GWR clerestory rijtuigen van toen ik nog niet geboren was had ik er eerder al twee gedaan, dus nu deed ik eerst even de derde, om het gevoel weer terug te krijgen. Het betreft de rechtse:


En hier de achterkant zonder koppeling:


En met:


Daarna maar eens bekeken of dat bij het oude restauratierijtuig met de Airfix koppelingen ook mogelijk is. Het plastic is van dat spul wat niet plakt, maar ik geloof daar nu wat op gevonden te hebben. Dit is dit het resultaat en nu maar hopen dat de hoogte een beetje goed klopt...  ::):


Links op de foto zit de koppeling er al in, alleen wel de verkeerde.  ;D
Ik heb dat nare plastic een beetje ruw gevijld met een fijne vijl. Daarna heb ik er evenals op het stukje NEM-schachtprofiel Loctite primer op gedaan, dat spul met een soort viltstift wat je gewoon bij de bouwmarkt kan kopen. Toen heb ik er een mespuntje baking soda op uitgespreid, zo goed als ik het kon. Nadat ik het stukje profiel met cyano uit Houten ingesmeerd had plaatste ik het op de juiste plek en heb het stevig aangedrukt. Het zat al snel echt muurvast en staat nu te drogen..  (y)

Morgen weer verder.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 23:49:33 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14929 Gepost op: 10 mei 2019, 23:48:25 »
Toch nog maar gauw even eentje gedaan  ;):
Zonder koppeling, je ziet de witte binnenkant van de NEM schacht onder het rijtuig zitten:


En met koppeling, ze zitten er nu allebei op:


Er zijn er nu vier gereed met NEM-schachten en metalen wielen i.p.v. de plastic jaren '60 wielen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 23:50:26 door St00mboy »

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14930 Gepost op: 11 mei 2019, 15:52:21 »
Digitrains uit Lincoln is een van de leveranciers van onze decoders. Ze waren ook in Warley, waar ik nog een sound decoder bij ze gekocht heb. Ik vond zojuist een villum met een blik achter de schermen. Het leek altijd een internetwinkel, maar dat blijkt niet zo te zijn. Volgende keer maar eens gaan kijken als we weer eens in de buurt zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=kIJmsVYEPc4

Leen.

Ik haal/bestel al mijn sound decoders bij Digitrains. Met afstand de beste geluidskwaliteit. Altijd met een Zimo decoder en de service van Jeremy is heel persoonlijk, snel en to-the-point. Zeker aan te rdaen. Ik heb ook een paar TTS decoders geprobeerd. Ze hebben al twee sugar cubes opgeblazen en het geluid wordt nooit goed. Ook zijn de extra geluiden zoals stoomfluit, remmen, kolen scheppen van zeer matige kwaliteit en voor iedere lok hetzelfde. Maar ja, wat verwacht je voor dat geld.
Mijn Hornby N2 (zo’n oud Airfix model) met de Zimo sounddecoder van Digitrains is echt een fantástische combinatie. Geluid is perfect en hij rijdt zó mooi. Wel moest er een extra elco in maar het past allemaal precies. Digitrains weet écht kwaliteit te leveren.

Ed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14931 Gepost op: 11 mei 2019, 22:19:06 »
Er zijn nu 8 GWR rijtuigen gereed. Hier zie je ze met een GWR Churchward "Star" lok ervoor:


Nu verder met Midland rijtuigen.

Leen.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14932 Gepost op: 11 mei 2019, 22:35:10 »
Citaat
...Het plastic is van dat spul dat niet plakt...
Oh, DELRIN® misschien?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14933 Gepost op: 11 mei 2019, 23:12:49 »
Ik was eigenlijk niet van plan om hier vanavond nog een keer te posten, maar omdat jullie van die leuke lezers zijn  ;) en omdat dit mijn 9000e post is moet het maar. Ja, ik heb hier alweer 9000 keer - vrijwel alleen maar over Brits (model-) spoor - geroeptoeterd. Dat is eigenlijk best speciaal en daarom vier ik het maar op gepaste wijze met een drupje Gouden Regen:


PROOST!  :P

Bovendien ging het zoëven over deze Midland rijtuigen die ik aan het moderniseren ben:



Mooi hè?  (y) Maar het zijn niet echt schaalmodellen van een prototype, want het zijn dezelfde Hornby rijtuigen als hierboven, alleen met een ander verfje.  :-[ Sja, dat is nu eenmaal wat we voor redelijk geld kunnen krijgen, tenzij je ze zelf uit kits wil/kan bouwen. Maar probeer ze maar eens zo mooi beschilderd te krijgen.....  :-\ En probeer tegenwoordig nog maar eens aan de juiste pre-grouping transfers te komen....  :-\  En het is veel werk, al is het dan wel weer leuk werk.... ;)
Het is natuurlijk het mooist als je een mooie prototypische trein kan samenstellen en die kan laten rijden. In principe willen we dat ook graag, maar het spul wat je wil hebben is niet altijd verkrijgbaar. En ik heb nog ouwe zooi die ik mooi vind, zoals bijv. deze rijtuigen, en we doen het met wat we hebben.
Ik heb deze rijtuigen evenals die van de GWR al heel lang, maar met die lelijke Volvobumper koppelingen haal je een hele sleep naar beneden en daarom heb ik ze nog nooit op de BMB laten rijden. Als ze opgeknapt zijn geven ze straks een fraaie indruk van een sleep clerestory LMS/MR-rijtuigen, ook al is het niet helemaal super authentiek. Maar als het op de baan rijdt, dan gaat het toch voornamelijk om de algemene indruk, want dan zie je de details niet meer. En dan vind ik dat bijv. een trein met deze Hornby rijtuigen gewoon moet kunnen. Ik heb op de BMB al eerder "fake" treinen laten rijden zoals bijv. deze:


De lok is OK, maar de rijtuigen lijken m.u.v. de beschildering bepaald niet op het prototype. Bovendien heeft het prototype nooit in deze uitvoering in de UK gereden.
Of deze:


Deze Q6 lok is ook OK, maar de karretjes zijn van Hornby Railroad en het prototype is een GWR wagon. Hornby heeft er "NE" op geverfd en nu lijkt het net een LNER-vistrein. Ik vind beide treinen gewoon leuk en ze geven een goede indruk. OK, de purist zal er anders over denken. Voor de echtheid kan ik de vistrein nog wel een geurtje geven.... ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2019, 20:32:06 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14934 Gepost op: 11 mei 2019, 23:13:38 »
Oh, DELRIN® misschien?

Ja, misschien wel. In elk geval plakt het nu wel.  (y)

Leen.

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14935 Gepost op: 11 mei 2019, 23:47:45 »
Leen: je schrijft dat het lastig is aan pre- grouping transfers te komen. Je kunt die toch ook zelf maken ?

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14936 Gepost op: 11 mei 2019, 23:54:39 »
Ja, waarschijnlijk wel. Maar hoe dan ook is het gedoe: je moet hoe dan ook een goed voorbeeld hebben voor je transfer. Die liggen niet voor het grijpen. Vroeger waren er nog genoeg bedrijven die transfers maakten, maar tegenwoordig houdt het meestal op bij de Big Four, en vaker nog bij BR.

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14937 Gepost op: 12 mei 2019, 06:02:45 »
@Jelle,

Ik zou mijn zoektocht beginnen bij de LBSCR.org via http://www.lbscr.org/History/index.html
Misschien de moeite waard om er eens een research tripje aan te wagen. Voor transfers zou je Rien Gerrits kunnen aanschieten.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14938 Gepost op: 12 mei 2019, 09:43:00 »
Je wordt op je wenken bediend  ;D: hier heb je een uitgebreide pagina van de lbscr.org over dit onderwerp:
http://www.lbscr.org/Models/index.html

Transfers vind je dus bij Blackham Transfers:
http://www.blackhamtransfers.com/catindex.html#RB00

Maar op de website zie je dat er alleen transfers zijn voor een heleboel smalspoor en voor standaard spoor maar één transfer van een Cambrian Railway karretje.  :-\
Natuurlijk kun je met de eigenaar bellen of mailen, en die zal ze misschien wel voor je willen maken, want zo werkt het vaak in dit soort gevallen. Maar het is wel allemaal sores die je liever niet wil.
De makers van pre-BR transfers zijn er nog wel, maar ze zijn tegenwoordig heel dun gezaaid en je moet ze meestal speciaal vragen of ze jouw transfers voor je willen maken.
Ik heb ook wel eens op internet gezocht naar emblemen en nummers, maar voor mij zijn de letter- en cijfertypen een complete doolhof - en dan zijn ze vaak ook nog geschaduwd - en de emblemen die ik vond waren van slechte kwaliteit.

Uit het verleden heb ik nog wel een paar pre-grouping transfers overgehouden, maar daar kun je geen hele trein mee doen.  :-\

De Britse modelspoorwereld is in de laatste halve eeuw enorm veranderd. Voorheen had je enerzijds "toys" voor kinderen en schaalmodellen voor de serieuze modelspoorder. Dat waren twee verschillende werelden. Er bestond een uitgebreide cottage industrie die van alles maakte met als doelgroep de laatste categorie. Toen ik in 1994 bij Mainly Trains in Watchet rondliep, stond daar de hele ruimte vol met kapstokstandaarden waaraan allemaal zakjes met onderdelen hingen. Hornby en Bachmann modellen waren er niet. Het was met recht een snoepwinkel. In die tijd waren er nog veel bedrijven die kits en toebehoren maakten. Maar vanaf toen gingen de fabrikanten, vooral onder druk van Bachmann, steeds betere modellen maken. Er kwamen nieuwe en betere locomotieven uit, en niet zelden waren dat de modellen waar de kitbouwers als DJH en Wills het van moesten hebben. Er zijn nog nooit zoveel RTR pre-grouping loks verschenen als de laatste jaren. Daarmee en met het tellen der jaren is de kitmarkt aardig gekrompen. Er zijn complete ranges verdwenen, denk maar eens aan Falcon Brass kits, D&S, Sharman wielen etc. Als de eigenaren op leeftijd kwamen, dan is het vinden van een opvolger in deze barre tijden niet altijd eenvoudig. En de opvolgers hadden niet altijd hun zaakjes goed voor elkaar. Denk daarbij maar eens aan Coopercraft, die o.a. Slaters, Ian Kirk kits e.v.a. in zijn portefeuille heeft, maar niet in staat is om het tot bloei te brengen ondanks de grote vraag, die er nog is.
Bovendien is met het verstrijken der jaren het accent steeds meer op BR komen te liggen. Zelfs voor de Big Four worden sommige types loks al niet meer gemaakt, zoals de Ivatt 2MT tank en de LNER V3 van Bachmann. Het schijnt nu eenmaal normaal te zijn dat modelspoorders vaak voor een prototype uit hun jeugd kiezen. Was dat in 1990 nog de Big Four en werd BR toen afgeschilderd als de vandaal, die het hele spoorwegnet verruïneerd had, nu spreekt men over de BR-periode als de "halcyon days".

Hoewel de treinen en uitvoeringen qua diversiteit en fraaiheid in de BR-periode m.i. niet kunnen tippen aan die van daarvóór, heb ik me allang bij de situatie neergelegd. Om zelf de ornate uitvoeringen te schilderen lijkt me weliswaar mogelijk, maar life's too short.

Leen
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2019, 20:56:20 door St00mboy »

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14939 Gepost op: 12 mei 2019, 10:02:19 »
Zelf ontwerpen is eenvoudiger, lijkt me, dan ergens een net totem of logo vandaan te halen. Iets als dit is simpel te doen:

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk