Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2845913 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14940 Gepost op: 12 mei 2019, 10:09:01 »
@Jelle,

Erg fraai! Maar nogmaals ga maar eens praten met Rien.
In de modelautowereld heeft men wel enige ervaring.
Zie ook: https://youtu.be/saOu13B_Goo

Gr, Hans

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14941 Gepost op: 13 mei 2019, 10:10:01 »
Even een advies vraagje aan de deskundigen. Ik ben op zoek naar een sleep(-je) Pullmans voor achter mijn
Atlantic H2 S. Foreland. Nou heeft Leen al een keer aangegeven dat dat dan zg 'white pullman' coaches moeten zijn, die zijn tweedehands nog wel te krijgen, maar van het oude type. Daarnaast wil ik ze eigenlijk ook achter mijn class 73 Brighton Evening Argus kunnen hangen. Nou ja, deze combi gaat het dus prototypisch niet worden, maar gelukkig ben ik
niet heel strict :)
Na deze omslachtige inleiding: is deze deal waar voor zijn geld:
link
En, mezelf tegensprekend, staat het dan niet al te belachelijk achter deze twee locs? Alternatieven?
Dank voor het meedenken!

gr Gerard
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2019, 11:34:03 door Reinout van Rees. Reden: URL ingekort »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14942 Gepost op: 13 mei 2019, 10:16:00 »
@Gerard,

Ernst had ze zaterdag een week geleden in Houten liggen voor € 39,- per wagen.
Komt dus qua prijs wel overeen. Al had je dan geen verzendkosten gehad.
Ik zou ook nog eens kijken op Ebay.co.uk

Gr, Hans

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14943 Gepost op: 13 mei 2019, 10:33:36 »
En als we wat verder terug in de tijd gaan, ik heb de LBSC Class H2 La France. Wat moet daar dan wel niet achter ?


Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14944 Gepost op: 13 mei 2019, 10:50:19 »
Fieptouwtje: Class H1 uiteraard

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14945 Gepost op: 13 mei 2019, 10:52:26 »
Nu je het zegt, was even in de war, ik had eerst de LBSC variant op het oog, en daar reageerde Leen toen op met de white pullman suggestie. Ik raak ook nog steeds in de war van al die Hornby Pullmans.....
Maar South Foreland kwam eerst voorbij voor een aangename prijs, dus toen ben ik daarvoor gezwicht. In ieder geval v.w.b. era dichter bij mijn Class 73....

Gr Gerard

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14946 Gepost op: 13 mei 2019, 12:59:27 »
@Jelle,



In 1908 werd de oorspronkelijke Brighton Belle in gebruik genomen. Hij werd toen "The most luxurious train in the world" genoemd. De Pullman trein bestond uit zeven hagelnieuwe coaches, gebouwd door de Metropolitan Amalgamated Carriage & Wagon Company in Lancaster.

De originele First Class rijtuigen waren:
  • Alberta en Verona. First Class Parlour / Brake cars - Zitrijtuigen voor 31 personen.
  • Bessborough, Belgravia, Cleopatra en Princess Helen. First Class Parlour cars - Zitrijtuigen voor 33 personen.
  • Grosvenor. First Class buffet car - Zitrijtuig voor 25 personen.


O-gauge rijtuig Alberta uit de collectie van Ronald George Wheel 1921-1998

Het rijtuig heeft duidelijk een boller dak dan de bekende Pullmann serie van Hornby met witte daken. Ook heeft het een venster minder. Eventueel zou je een Hornby uit de railroad serie kunnen gebuiken. Die hebben nl zes vensters.


Foto: https://www.thepullmansociety.org.uk/

Deze Grosvenor heeft ogenschijnlijk het zelfde livrei als de Hornby 4 wheel Pullman rijtuigen. Hoogstwaarschijnlijk een opname uit latere tijd, want deze heeft een donker dak. Bovendien hebben de deuren geen ovale ramen, zoals bij de Hornby versies. Je kunt wel rijtuigen krijgen met een donker (grijs) dak, maar om zo'n relatief duur rijtuig te gaan versnijden... ? Zou ik niet doen.

Blijft over... Gewoon de standaard Hornby set achter je Atlantic. Past fantastisch qua kleur. En je hebt er een mooi verhaal bij te vertellen.

Meer weten? Zie:
- https://www.thepullmansociety.org.uk/history
- https://railwaywondersoftheworld.com/lbscr.html

Gr, Hans

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14947 Gepost op: 13 mei 2019, 13:51:02 »
Dit is weer allemaal interessante informatie. Leen heeft hier inderdaad al eerder veel over gedeeld. Net als Gerard - neem ik even aan - laat ik e.e.a. indalen en gebruik deze info (mits natuurlijk niet alsnog getorpedeerd door een impulsaankoop hier of daar).

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14948 Gepost op: 13 mei 2019, 13:55:56 »
Ik zat trouwens ook te zoeken naar sound voor de La France, maar daar is niks voor als ik Rails of Sheffield moet geloven.Daar raden ze als mogelijke oplossing dit aan: " V4.0 Steam Q1 (Generic) suitable for Le maitre fitted King Arthur and Q Class - 21 pin".
Ik kan niet beoordelen of dat een acceptabele oplossing is.
Iemand wel?

gr, Jelle


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14949 Gepost op: 13 mei 2019, 14:17:27 »
Voor Hans zijn verhaal geldt zo'n beetje hetzelfde als voor de Midland en GWR clerestory rijtuigen. Je kan het doen met wat je hebt, maar wil je het tot in detail goed neerzetten, dan wordt het niet RTR voor je gemaakt en moet je zelf aan de slag. Je kan wel met bestaand materiaal een leuke indruk van een door jou gewenste trein op de baan zetten.

De types Pullman rijtuigen van vóór de Big Four worden niet door Hornby geproduceerd. Op het plaatje in Hans zijn post is te zien dat de bovenrand van de rijtuigen wit was. Dat is van de LBSCR afkomstig en het was in die tijd gebruikelijk:
"...In 1906 the LBSCR introduced three new thirty-five ton twelve-wheelers Princess Ena, Princess Patricia, and Duchess of Norfolk. These last three cars were the first Pullmans to be painted in the now familiar umber and cream livery. Hitherto the Brighton Pullmans had been painted dark mahogany brown with gold lining and scrollwork. Some of the older cars had the name in an oval panel on the side. In 1903 Mr. Billinton changed the colour of the ordinary L.B. & S.C.R. coaches to umber brown with white or cream upper panels, and in 1906 this colour scheme was also adopted by the Pullman Car Co., with the name of the car in large gilt letters...".
Citaat van Wikipedia.org

De SE&CR en de GER hielden er een eigen uitvoering op na met rood resp. groen. Die uitvoeringen zijn niet RTR geproduceerd.
Als je Pullmans met witte bovenranden wil benaderen, dan heb je de witte Pullmans van Hornby nodig. Die zijn niet van het juiste type, maar geven wel een leuke indruk van Pullmans met witte bovenrand. Ze hebben echter geen lichtjes.
De andere Pullman rijtuigen met lichtjes zijn gebaseerd op rijtuigen van tijdens de Big Four periode en erna. Toen kregen ze ook een bruine bovenrand, ik meen vanaf 1929.

In de pre-grouping periode reden er ook veel 12-wheel Pullmans. Hornby heeft er een type uit 1920-21 van gemaakt, maar met bruine bovenranden. De genummerde 3e klas rijtuigen als no. 95 en 97 zijn veelal in latere jaren ('30 en '40) omgebouwd van genaamde 1e klas rijtuigen. Evengoed kun je met deze rijtuigen natuurlijk een mooie pre-grouping Pullman trein neerzetten als je graag 12-wheel Pullmans op de baan wil zien. We hebben nu eenmaal niet anders.

Kortom, we hebben nu eindelijk mooie pre-grouping loks, maar we moeten sjoemelen met de details om er iets achter te hangen of we moeten het zelf maken. O, en denk nou niet dat de karretjes in pre-grouping uitvoeringen van Hornby en Bachmann qua type correct zijn. Er zijn er inmiddels in o.a. GCR, SE&CR-uitvoering verschenen. Die laatste hebben wij bijna allemaal. Hoewel de uitvoeringen heel leuk zijn en aardig kloppen, is het gebruikte type van de karretjes wat minder correct. Ook de fabrikanten doen het met wat ze hebben.....  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2019, 14:24:50 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14950 Gepost op: 13 mei 2019, 14:53:52 »
Even een advies vraagje aan de deskundigen. Ik ben op zoek naar een sleep(-je) Pullmans voor achter mijn
Atlantic H2 S. Foreland. Nou heeft Leen al een keer aangegeven dat dat dan zg 'white pullman' coaches moeten zijn,...................

De H2 reed waarschijnlijk ook na 1929 met Pullmans en dan zouden de normale "K" type Pullmans van Hornby zoals uit die set, maar dan met "matchboarded sides" prima geschikt zijn. Ik vermoed dat ze vóór 1929 nog met witte bovenranden reden, maar ja, zoals gezegd hebben we die niet. Dus dan rijdt hij maar in de jaren '30...  ;)
Maar van dit type bestaan er twee uitvoeringen nl. met de "matchboarded" zijkanten en de beplate gladde zijkanten. Deze Pullmans werden nieuw als "matchboarded" gebouwd, dus met plankjes en in latere jaren werden daar aluminium platen overheen bevestigd. Ik denk dat de gladde niet voor WW2 en waarschijnlijk pas in de jaren '50 te zien waren.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2019, 15:40:13 door St00mboy »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14951 Gepost op: 13 mei 2019, 15:57:56 »
Ik weet niet of deze website bekend is: http://www.semgonline.com/coach/coupe/index.html
Hier is ontzettend veel informatie over Pullman rijtuigen te vinden, maar je moet wel zoeken  :(

Er zijn ook een aantal documenten over 00 (Hornby etc) modellen zoals: http://www.semgonline.com/coach/coupe/coupe_se14.pdf

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14952 Gepost op: 13 mei 2019, 15:59:44 »
Ja, die website is bijeen aantal van ons wel bekend, maar het kan natuurlijk geen kwaad als hij nog even gepost wordt.  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14953 Gepost op: 13 mei 2019, 16:05:46 »
Ik zat trouwens ook te zoeken naar sound voor de La France, maar daar is niks voor als ik Rails of Sheffield moet geloven.Daar raden ze als mogelijke oplossing dit aan: " V4.0 Steam Q1 (Generic) suitable for Le maitre fitted King Arthur and Q Class - 21 pin".
Ik kan niet beoordelen of dat een acceptabele oplossing is.
Iemand wel?

gr, Jelle

Het is al lang gelden dat er een Atlantic gereden heeft. Daarom schijnen ze er geen echte soundfiles van te hebben. Als de nieuwe Marsh Atlantic op de Bluebell klaar is, dan komt daar waarschijnlijk verandering in.
Voorlopig hebben we soundfiles als deze van Digitrains, waar ik ook die voor mijn Ivatt Atlantic gekocht heb:
https://www.digitrains.co.uk/zs038a-h1-atlantic-steam-zimo.html

Leen.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14954 Gepost op: 13 mei 2019, 16:11:11 »
Dank voor alle reacties, Leen, Hans en Fred! Weer hoop bijgeleerd (y)
Jammer dat die set van Hattons glad is, vond het wel een mooie aanbieding.
Ik ga rustig verder zoeken, het heeft geen haast, de baan is ook nog niet rijklaar.....
Wat sound betreft, ergens (weet niet meer waar) op RM web werd de T9 soundfile geadviseerd, ik meld het voor wat het waard is.....

Gr Gerard