Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2846046 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14910 Gepost op: 07 mei 2019, 11:09:35 »
Nou? Wat zie je dan?  ???

Leen.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14911 Gepost op: 07 mei 2019, 11:22:13 »
Schots design  ;)

Groeten,
Gerard

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14912 Gepost op: 07 mei 2019, 11:44:26 »
De Blauwe Brabander, zo lees ik in "De Noord-Brabantsch-Duitse Spoorweg-Maatschappij, de Vlissinger Postroute", is een door Beyer, Peacock & Co uit Manchester geleverde 2C-machine met een asdruk van 14 ton. Robinson Immingham machines met binnenliggende cylinders. Hoogte 4m28. Groote Blauwen of ook wel Blauwe Brabanders. De NBDS heeft de kleur bepaald. Ze reden er vanaf 1908 mee. Het StaatsSpoor heeft ze een paar jaar later ook besteld. Dat zou de latere serie 3700 worden.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14913 Gepost op: 07 mei 2019, 13:20:18 »
Robinson heeft bij de Great Central Railway een aantal succesvolle loks gebouwd. Zijn 4-6-0 loks horen daar echter niet bij, want er bleken designtekortkomingen in te zitten, waardoor hun performance niet optimaal was. Toch hebben zijn GCR 8F/LNERB4 Immingham loks blijkbaar als inspiratie gediend voor de 3737 en de Blauwe Brabander.
Hier vind je meer informatie over de Immingham Class:
https://www.lner.info/locos/B/b4.php

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2019, 13:25:50 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14914 Gepost op: 07 mei 2019, 14:03:19 »
Kijk en vergelijk...

Schots design? Ja, een heleboel loks zijn Schots design. Niet alleen kwamen er veel invloedrijke CME's (Chief Mechanical Engineers) uit Schotland, maar in Glasgow bevond zich de NBL en zijn voorgangers, een van de belangrijkste locomotiefbouwers:
https://en.wikipedia.org/wiki/North_British_Locomotive_Company

Tot zover de overeenkomst.

Het verschil is o.a. dat de ene blauw is en de andere zwart  ;D en dat je op dit moment 3 Hornby Black Motors kan kopen tegen één enkele CR 812 en dan hou je ook nog geld over  ;):
https://www.hattons.co.uk/65274/hornby_r3421_drummond_class_700_0_6_0_30698_in_br_black_with_early_emblem/stockdetail.aspx

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2019, 18:23:55 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14915 Gepost op: 08 mei 2019, 11:53:58 »
Kijk, zo kan het ook!  Ze kunnen het nog steeds!(y)
Hoera, 66 jaar na het uitmoorden van o.a. de GWR Churchward "Saint" Class hebben we er weer een!  (y) Ze hebben van GWR "Hall" Class 4942 "Maindy Hall" en wat onderdelen weer een nieuwe "Saint" gebouwd. Op 5 april was die voor het eerst onder stoom in Didcot te bewonderen:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=210&v=VMP7qnZF0uQ

Op Didccot hebben ze een kort spoor waarover heen-en-weer gereden kan worden. Op de villum kun je vanaf 7:30 de lok met de fraaie GWR rijtuigen zien rijden.

De Churchward "Saint" is een iconische lok die aan de basis stond van de Britse ontwikkeling van stoomloks in de 20e eeuw. Mede dankzij de standaardisatie bij de GWR, waarbij veel onderdelen op meerdere loks toegepast werden, is het nu nog steeds mogelijk om zo'n mooi resultaat te behalen.
Nu nog een eigentijds model s.v.p. .....  De oude Hornby heeft teveel tekortkomingen ::)


Foto © hattons.co.uk

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 13:46:43 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14916 Gepost op: 08 mei 2019, 19:48:30 »
De Blauwe Brabander, zo lees ik in "De Noord-Brabantsch-Duitse Spoorweg-Maatschappij, de Vlissinger Postroute", is een door Beyer, Peacock & Co uit Manchester geleverde 2C-machine met een asdruk van 14 ton. Robinson Immingham machines met binnenliggende cylinders. Hoogte 4m28. Groote Blauwen of ook wel Blauwe Brabanders. De NBDS heeft de kleur bepaald. Ze reden er vanaf 1908 mee. Het StaatsSpoor heeft ze een paar jaar later ook besteld. Dat zou de latere serie 3700 worden.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Nou,
dat laatste is een beetje teveel eer voor de NBDS, die in sommige kringen ook bekend stond als `Nooit Betalen Die Smeerlappen´.
De latere NS 3700 is een viercylindermachine en niet echt vergelijkbaar met de Brabantse machine.
Wel was de Blauwe Brabander de eerste 2C machine van een Nederlandse maatschappij.
Pas enkele jaren later kwamen de Zeppelins van de NCS (okergeel) en de Jumbo´s van de SS (Appelgroen). Maar dat waren beide viercylinder machines.

Moet toch enige tijd een kleurrijke aanblik zijn geweest.
Net als in het perfide Albion.

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14917 Gepost op: 08 mei 2019, 20:06:26 »
De GCR "Immingham"Class had twee buitenliggende cylinders:

Foto van Wikipedia.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2019, 20:08:59 door St00mboy »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14918 Gepost op: 08 mei 2019, 23:20:31 »
Dat de NBDS machines "Imminghams" met binnenliggende cylinders zouden zijn is kletspraat. Wie de gegevens van beide
machines naast elkaar legt vindt alleen maar verschillen. De wieldiameter was in eerste instantie hetzelfde, maar de "Imminghams"
kregen al rap een iets grote wielbanddiameter. ZIe http://www.stoomlok.nl/NBDS38/
Links staan .pdf verwijzingen.
Mvrgr
Koopmans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14919 Gepost op: 08 mei 2019, 23:40:51 »
De Gresley V1/V3 tanklok is in de Litter Bin nog niet erg vaak langsgekomen. Bachmann heeft daarvan in 1992 een 00-model uitgebracht. Het was zelfs het allereerste Bachmann model onder eigen vlag, de andere zoals de B1 en de GWR Manor waren van voorganger Mainline/Palitoy afkomstig. Het model had zoals in die periode gebruikelijk een split-framed DCC-onvriendelijk chassis en verscheen in diverse LNER- en BR-uitvoeringen. Pas enkele jaren geleden werd het chassis gemoderniseerd en verschenen er twee V3-modellen in BR-uitvoering: een met early en een met late crest. Er kwamen geen LNER-uitvoeringen meer en ik verwacht dat die ook niet meer zullen komen. Ik heb nu een oude LNER V1-kap uit 1997 op het nieuwe BR-chassis gezet - dat past perfect - en daar voor de lol een paar Gresley suburban coaches van Hornby achter gezet:








Zo'n trein met 8 van die fraaie rijtuigen wil ik graag nog wel een keertje zien rondrijden. Misschien is de N7 van Oxford dan misschien ook uit, dan mag die ook een paar rondjes doen.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 13:47:22 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14920 Gepost op: 09 mei 2019, 13:29:31 »
Digitrains uit Lincoln is een van de leveranciers van onze decoders. Ze waren ook in Warley, waar ik nog een sound decoder bij ze gekocht heb. Ik vond zojuist een villum met een blik achter de schermen. Het leek altijd een internetwinkel, maar dat blijkt niet zo te zijn. Volgende keer maar eens gaan kijken als we weer eens in de buurt zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=kIJmsVYEPc4

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 11:29:30 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14921 Gepost op: 09 mei 2019, 23:40:40 »
Toen de Gresley suburban rijtuigen van hierboven in post #14919 eenmaal op het spoor stonden heb ik ze gelijk maar van Roco 40270 kortkoppelingen voorzien.
En eenmaal bezig ben ik gelijk met mijn LMS Stanier rijtuigen verdergegaan. Voor de foto heb ik er even een Duchess voor gezet, dan heb je gelijk een indruk van een leuke LMS-express:


Na het kortkoppelen bleven er flinke kieren te zien tussen de rijtuigen. Deze is standaard:


Hornby heeft de gangways aan de korte kant gehouden. Daar kwamen klachten over en bij latere versies van deze rijtuigen werden er toen langere gangways apart in een zakje meegeleverd, maar de meeste van mijn rijtuigen hebben die niet:


Aan het linker rijtuig op de foto zit zo'n meegeleverde gangway bevestigd:


Ik heb er ook een restauratierijtuig met gewone koppelingen tussen gezet. Dat zie je links op de foto:


Het is het oude van Dapol afkomstige LMS-rijtuig. Ik moet nog eens kijken of ik daar geen NEM-schacht op kan febriceren. Dan ziet het er vast beter uit.

Er staat ook een geweatherd rijtuig tussen:


Aan de achterste brake van heb ik een Kadee koppeling bevestigd:


Zo'n sleep LMS-rijtuigen ziet er best goed uit, maar als ik hem helemaal goed wil krijgen zit er nog wel wat werk aan. Dan moet ik alle gangways door langere vervangen en dan moet ook het restauratierijtuig kortgekoppeld worden. En voor de variatie zou het ook wel leuk zijn om er een paar rijtuigen van een ander type tussen te zetten, zoals bijv. die van Bachmann/Mainline:


Heel leuk natuurlijk, maar dan moet ook dat rijtuig eerst voorzien worden van de juiste attributen.
Eerst maar eens even een nachtje over slapen....

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 11:31:02 door St00mboy »

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14922 Gepost op: 10 mei 2019, 00:20:56 »
Leen, is er een reden voor de kadee koppeling aan het laatste rijtuig?

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14923 Gepost op: 10 mei 2019, 11:19:25 »
Bij de LNER werd bij treinen met Gresley express rijtuigen gebruik gemaakt van klauwkoppelingen.
De buffers deden daarbij geen dienst en werden dan ook teruggetrokken.
Om dit te benaderen heb ik aan het achterste teak brake rijtuig van mijn rake een Kadee koppeling bevestigd.
Voor het gemak ben ik er vanuit gegaan dat dit bij deze jaren '30 rijtuigen van de LMS ook zo was.
Als uit de boeken blijkt - ik moet het nog verifiëren - dat de Kadee niet correct is, dan haal ik hem er weer af.

Vooraan gebruik ik een zo kort mogelijke tension lock koppeling, omdat onze loks daarmee nu eenmaal geleverd worden. Verder zijn alle rijtuigen indien mogelijk gekoppeld met de Roco 40270 koppeling. Als de Roco koppeling te kort is, dan gebruik ik de iets langere Hornby R8220 koppelingen van hetzelfde type. Ik vind ze er weliswaar niet erg fraai uitzien, maar een sleep rijtuigen met deze koppelingen rijdt gewoon een stuk fraaier rijdt dan een met tension locks of Kadees. Dat komt omdat er binnen de sleep nauwelijks speling is waardoor ze niet stoterig van voren naar achteren kunnen schuiven. En eenmaal gekoppeld zie je niet hoe lelijk ze zijn.

Helaas gaan onze producenten nogal slordig om met de NEM-norm. Bachmann heeft met een lulsmoesje jarenlang de NEM-schachten van veel loks, rijtuigen (Mk1's) en alle wagons ca. 2mm te hoog bevestigd en daarvoor zelfs een "cranked" tension lock koppeling geproduceerd, waardoor het aanbrengen van andere types koppelingen voor velen m.u.v. de knutselaars buiten bereik ligt.  :'(  Bij sommige types Hornby rijtuigen merk ik nu dat de NEM-schacht iets verder naar achteren zit t.o.v. de buffers dan bij andere. Dus om dit op te vangen komt het bij mij voor dat er aan de voorkant een Roco koppeling zit en aan de achterkant een Hornby. Dit is o.a. het geval bij de LMS suburbans en ik meen ook ook bij de Maunsell rijtuigen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2019, 16:09:14 door 44 »

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14924 Gepost op: 10 mei 2019, 15:50:00 »
Interessant. De grote diversiteit in koppelingen en (in mindere mate) merken maakt dat je eigenlijk nooit 'zo maar' een stelletje rijtuigen of wagons kunt aanhaken. Om het er natuurlijk uit te laten zien, en zonder schokken, moet je dan dus een vaste samenstelling maken. Spontaniteit is ver te zoeken. En dat vond ik vroeger juist zo leuk, en dat zie ik bij mijn kleinzoons terug. De realiteit is hard

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk