Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2846919 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14880 Gepost op: 29 april 2019, 21:58:36 »
............Het licht is er nu uit.  ;)

Het licht is er nu weer aan. ;) Maar het is allemaal geen rozengeur en maneschijn.
Vanmiddag verdergegaan met de inbouw van de TTS-decoder in de fraaie A3. Eerst gaten geboord in het gewicht en die uitgevijld tot een sleuf. De draden konden nu door die sleuf naar boven zonder de wielen te raken.  (y) Na wat geklooi, omdat de speaker er scheef in zat, heb ik uiteindelijk de kap zo goed als netjes weer op de tender gekregen en kon ik de lok aankoppelen. Op de baan bleek, dat ik de decoder niet met mijn Lenz set kan programmeren.  :o Dat was een tegenvaller, want het was precies dezelfde klacht als waarmee ik deze plus nog een andere TTS-decoder vorig jaar terug naar Hattons gestuurd had. Blijkbaar heb ik decoders uit dezelfde ellendige batch teruggekregen als die van toen.  :-\ Hornby heeft dus ook geen terugroepactie gedaan, terwijl er gewoon een joekel van een softwarebug in zat. >:( Met Hornby regelaars schijnt het wel goed te werken, al heb ik op internet wel een héééééleboel klachten uit 2017/18 over TTS-decoders gezien. Overigens rijdt de lok wel goed, maar alleen op adres 3.

Ik heb hier nog drie andere TTS-decoders liggen, waaronder die van de King, die ook vorig jaar door Hattons vervangen is. Ik heb ze zojuist alle drie getest met de LoysToys Decoder Tester. De nieuwe van de 9F en de Coronation zijn gewoon programmeerbaar, en de oude van de King niet. Dus die moet nu voor de tweede keer terug.  :-\
Ik heb Hornby gemaild en verteld wat er aan de hand is. Ik heb gevraagd of ze de beide decoders willen vervangen. Nu maar hopen dat het goed afloopt.  ::)

Leen.

« Laatst bewerkt op: 01 mei 2019, 20:28:01 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14881 Gepost op: 29 april 2019, 23:08:53 »
De Britse spoorwegen worden idd wat Nederlandser:
Na de Schotland; Mercey en Greater Anglia francises, heeft de NS dochter nu ook de East Midlands fransise op zak.
Vanaf 19 augustus mogen ze treintjes laten rijden vanuit London St. Pancrass via de East Midland Mainline.
Daarbij gaat men de bestaande vloot gaan moderniseren en vernieuwen:

https://www.railwaygazette.com/news/news/uk/single-view/view/bimode-and-hydrogen-trains-as-abellio-wins-next-east-midlands-franchise.html

Het neemt de fakkel over van de Stagecoach group, die door het voortijdig stopzetten van zijn East Coast MainLine francise
alsmaar meer verbannen wordt voor verdere biedingen van spoorpakketten.
Hiermee wordt ook VirginTrains, dat met Stagecoach samenwerkt van de Britse sporen verbannen.
Virgin rijdt al van 1994 de snelle Intercity diensten op de West Main CoastLine; en verloor eerder reeds de Cross Country aan Arriva
https://www.transport-network.co.uk/Abellio-wins-East-Midlands-franchise-as-Stagecoach-is-barred/15807

Gr,
Jan(tje)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14882 Gepost op: 29 april 2019, 23:12:56 »
Dan kunnen we binnenkort misschien eindelijk met onze hondekop op de BMB gaan rijden.  ;D


Foto van partycorner.nl

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 april 2019, 15:31:24 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14883 Gepost op: 30 april 2019, 12:37:59 »
Op de WestSomerset vertrekt de trein van Class 33 "Crompton" D6566 uit Blue Anchor Station op weg naar Minehead:


Met een Heljan Class 33 en wat MK1 rijtuigen van Graham Farish of Hornby en/of Bachmann kunnen we in model zelf ook zo'n fraaie trein samenstellen.

En bij Corfe Castle op de Swanage Railway verschijnt ineens 34072 Bulleid Battle of Britain Pacific "257 Squadron" met een chique Pullman Observation Car in beeld!  (y):


Ook hiervan zijn modellen in 00 verkrijgbaar.

Inmiddels hoorde ik de Crompton weer uit Minehead terugkeren - er zit dus een geluidsdecoder in  ;) - en hier kun je hem wat beter in al zijn schoonheid bewonderen, als je er tenminste van houdt:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2019, 19:57:46 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14884 Gepost op: 30 april 2019, 15:42:35 »
Er is nu voor dieselliefhebbers een Train Formations Handbook te koop waarin treinformaties staan die vanaf 1970 voorkwamen:
https://www.hattons.co.uk/360098/Mortons_Media_MortonsDEFormations_Rail_Express_Modeller_diesel_and_electric_train_formations_guide_132_page_Book/StockDetail.aspx

Misschien komt er ook nog een keer zo'n boek van treinformaties van vóór 1970.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2019, 20:22:11 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14885 Gepost op: 01 mei 2019, 19:39:23 »
Hornby heeft al vanaf 1971 een BR 9F 2-10-0 lok in het programma. De 9F was een van de laatste ontwikkelingen op stoomlokgebied bij BR. Omdat Hornby te lang vasthield aan hun oude model met tenderdrive met een pancake motor was de weg vrij voor Bachmann om in 2006 met een mooiere en betere 9F uit te komen. Daarna heeft ook Hornby het chassis van zijn 9F gemoderniseerd - de tenderdrive werd afgeschaft - maar die van Bachmann is tot nu toe wel het betere model gebleven.

Van de 9F bestonden twee versies, nl. de gewone 9F en de versie met een Franco-Crosti ketel. Niet lang geleden besloot Hornby om een Franco-Crosti 9F uit te brengen, en omdat dat met gebruikmaking van zoveel mogelijk onderdelen van het bestaande model zou gebeuren, werd besloten dat het een goedkoper Railroad model moest worden. Toen het model verscheen kostte het iets van £135 en veel onderdelen hadden ze toch opnieuw moeten maken, omdat het niet met de bestaande bleek te kunnen. Ik zie hem nu voor £112,50 aangeboden worden:
https://www.hattons.co.uk/430657/Hornby_R3756_Class_9F_Crosti_92028_in_BR_black_with_early_emblem_heavily_weathered_Railroad/StockDetail.aspx

Dat komt beter uit, want het Bachmann model wordt voor veel duurder in de etalage gelegd:
https://www.hattons.co.uk/431952/Bachmann_Branchline_32_859A_Class_9F_2_10_0_92212_in_BR_black_with_late_crest_as_preserved/StockDetail.aspx

Vorig jaar werd de 9F Crosti van Hornby voor veel minder aangeboden en toen ben ik er op een keer maar voor gezwicht. Het is een indrukwekkend monster...  (y):




Als je hem uit elkaar haalt om een decoder in te bouwen, dan zie je dat het echt een Railroad model is. Het mist gewoon op diverse punten de finesse van de top line. In dit geval vind ik dat niet zo erg, want aan de buitenkant geeft het model een goede, solide indruk en er vallen niet zomaar onderdelen vanaf, wat bij Hornby nogal eens gebeurt. Hij is ook "geweatherd"  ;D Dat is een lachertje, want ze hebben de wielen en het onderste deel van de lok gewoon grijsbruin geverfd. Verder is hij helemaal één kleur zwart. Ik heb wel eens een Peppercorn K1 van Hornby "ontweatherd", omdat ik het geen potje vond. Het leek wel of ze hem even in de hondenstront gedoopt hadden, alleen rook het anders....  ;D Wat mij betreft mogen ze ermee ophouden om dat op deze manier te doen.  :-\
Het voorste bogiewiel heeft een flens van op schaal zo'n 20 cm. Je kan wel zien wie er Lima overgenomen heeft  ;D:


Verder is het een keurige lok hoor, die heel netjes loopt. Een jaar of 25 geleden hadden liefhebbers er een moord voor gedaan. ;)

Een tijdje terug wilde ik er een TTS decoder inbouwen en omdat de tender niet bedraad is heb ik toen besloten om de speaker bij de decoder voorin de lok te maken i.p.v. twee speakerdraden naar de tender te trekken. Ik heb het gat in de schoorsteen uitgeboord en een sugarcube speaker voorin de ketel geplaatst. Maar toen ik ermee wilde rijden, hield hij er al snel mee op. :-\ De decoder gaf op een gegeven moment met een kortsluitmelding de geest maar nadat ik hem naar Hornby teruggestuurd had kreeg ik een nieuwe. Die heb ik vanmiddag ingebouwd, waarbij ik er iets beter op lette de decoder goed te isoleren.  :-[ Bovendien heb ik een iets kleinere sugarcube van Zimo gebruikt omdat er toch al zo weinig ruimte in de ketel beschikbaar is. Na een eerste hapering werkt het nu. Natuurlijk is het TTS-geluid van £36,50 niet geschikt voor echte fijnproevers, maar ik heb ook bij duur geluid "issues" gezien en voor zo'n lok als dit op de BMB vind ik TTS vooralsnog een prima oplossing. Totdat het tegendeel bewezen is...

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2019, 20:25:29 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14886 Gepost op: 02 mei 2019, 00:04:28 »
Vandaag keek de hele modelspoorwereld uit naar de van tevoren aangekondigde aankondiging van Dave Jones (DJM Models). Er werd een nieuw model verwacht o.i.d., maar rond 6h00 heeft Dave het volgende op zijn website gezet:
https://djmodels.co.uk/wp-content/uploads/2019/05/DJM-release-010519.pdf

Hij gaat zijn modellen en ontwerpen laten beschermen door het Intellectual Property Office van de Britse regering, zodat ze - zoals hij beweert - niet zomaar meer gedupliceerd kunnen worden.
Dit hebben we nog niet eerder meegemaakt.... ::)

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14887 Gepost op: 02 mei 2019, 00:33:09 »
Ik snap de bedoeling, maar ergens toch wel vreemd.

Begrijp ik het goed dat wanneer DJH een model op de markt heeft gebracht, Hornby c.s. niet meer met een concurrerend model mogen komen. Noch dat iemand zelf een vergelijkbaar model met een CAD programma mag knutselen en het bij Shapeways mag laten printen? Als dat laatste (ook) het geval is, geldt dat m.i. ook omgekeerd. Degene die een CAD ontwerp van een modeltrein maakt en dit deponeert, kan DJH aanklagen als die toevallig datzelfde model op de markt wil brengen.

Vreemd... Ik vraag me af of er verschil is tussen het volledig zelf bedenken en creeëren van een ontwerp, en het maken van een model naar een bedenksel en creatie van een ander. Zo niet dan ondermijnt dat onze hobby. Immers wij bouwen per definitie modellen na van voertuigen en/of gebouwen die door anderen zijn bedacht en gecreëerd.

Vannacht is er in de FaceBook Group van de BRM een flinke discussie op gang gekomen over het persbericht van DJM. Men geeft Dave Jones geen schijn van kans. Er schijnt bovendien enige jurisprudentie te zijn in zijn nadeel. Hij kan het IP claimen op zijn eigen CAD ontwerpen, maar hij kan niet voorkomen dat anderen op basis van hun eigen research CAD ontwerpen en modellen maken van hetzelfde object.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14888 Gepost op: 02 mei 2019, 11:24:22 »
Ja, dat klopt. De vraag is hoever dit gaat, maar als ik geen tekening meer mag maken van een prototype omdat iemand anders dat al gedaan heeft, dan zijn we inderdaad snel uitgekakt.
Natuurlijk heeft vooral Hornby Dave Jones het leven flink zuur gemaakt door ineens modellen zoals de Q6, de GWR King en de Class 71 te gaan fabriceren, die eerder door hem aangekondigd waren. Vervolgens werden die tegen afbraakprijzen op de markt geslingerd. Logisch dat hij nu probeert zich hiertegen te wapenen. Maar als dit inhoudt dat alleen diegene het model mag maken die het het eerst tekent, dan staan we er niet al te best op.  :-\ Dan gaat iedereen snel aan het tekenen en wordt de prijs van een model bepaald vanuit een monopoliepositie.

Verder hoop ik maar dat het goed met hem gaat. Nadat hij door Hornby dwarsgezeten werd, waardoor DJM jammer genoeg niet goed van de grond kon komen, heeft hij voor Kernow en Hattons een aantal modellen gemaakt. Vooral die van Hattons onderscheiden zich door niet goed lopende mechanismes, waardoor Dave zijn reputatie een behoorlijke deuk opgelopen heeft. Heel jammer allemaal, want hij was een paar jaar geleden echt een veelbelovende fabrikant met een hart en met een goede band met zijn klanten en hij is ook een echte hobbyist.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2019, 12:17:57 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14889 Gepost op: 02 mei 2019, 17:40:37 »
Op de baan bleek, dat ik de decoder niet met mijn Lenz set kan programmeren......... Blijkbaar heb ik decoders uit dezelfde ellendige batch teruggekregen als...................
...........Dus die moet nu voor de tweede keer terug.............
Ik heb Hornby gemaild en verteld wat er aan de hand is. Ik heb gevraagd of ze de beide decoders willen vervangen.............

Ik heb vanmorgen netjes antwoord van Hornby gekregen en de beide decoders zijn zojuist naar hun op de post gegaan.
Nu is er nog het probleem van de garantie: de decoders zijn in november 2016 ge-pre-ordered en in september 2017 geleverd toen ze uitkwamen. In juli 2018 - dus nog binnen de garantie - kwam ik erachter dat ze niet goed waren en heb ik ze teruggestuurd naar Hattons. Maar Hattons heeft mij decoders uit dezelfde batch met dezelfde software bug weer teruggestuurd. Pas deze week kwam ik erachter dat deze ook niet goed waren.  :-\
Ik heb maar op de brief geschreven: "Please replace or repair!".
Wat kun je anders doen? Nu maar afwachten.......  :-\

Leen.

Dutch

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14890 Gepost op: 02 mei 2019, 19:45:35 »
Ik snap de bedoeling, maar ergens toch wel vreemd.

Begrijp ik het goed dat wanneer DJH een model op de markt heeft gebracht, Hornby c.s. niet meer met een concurrerend model mogen komen. Noch dat iemand zelf een vergelijkbaar model met een CAD programma mag knutselen en het bij Shapeways mag laten printen? Als dat laatste (ook) het geval is, geldt dat m.i. ook omgekeerd. Degene die een CAD ontwerp van een modeltrein maakt en dit deponeert, kan DJH aanklagen als die toevallig datzelfde model op de markt wil brengen.

Vreemd... Ik vraag me af of er verschil is tussen het volledig zelf bedenken en creeëren van een ontwerp, en het maken van een model naar een bedenksel en creatie van een ander. Zo niet dan ondermijnt dat onze hobby. Immers wij bouwen per definitie modellen na van voertuigen en/of gebouwen die door anderen zijn bedacht en gecreëerd.

Vannacht is er in de FaceBook Group van de BRM een flinke discussie op gang gekomen over het persbericht van DJM. Men geeft Dave Jones geen schijn van kans. Er schijnt bovendien enige jurisprudentie te zijn in zijn nadeel. Hij kan het IP claimen op zijn eigen CAD ontwerpen, maar hij kan niet voorkomen dat anderen op basis van hun eigen research CAD ontwerpen en modellen maken van hetzelfde object.

Gr, Hans

Nee, dat klopt niet.

Volgens hetzelfde IP zou nooit merr iemand een foto van - laten we zeggen - de Kennedytoren mogen maken omdat iemand IP heeft op zijn foto. Wat IP zegt is dat DJH de rechten heeft op de unieke verkoop van het mkdel van DJH. Klanten gingen vroeger naar de fabriek om het model van DJH wat goedkoper te kopen. Dat mag nu niet meer. Bovendien is het makkelijker om een CAD model eerder te delen, want het mag toch niet gekopieerd worden.

Bachmann of Hornby of wie dan ook mogen nog steeds gewoon hun eigen modellen verkopen.

Natuurlijk kan het zijn dat in de UK het IP wat strenger is ingericht, maar het zal niet zo zijn dat als er 1 fabrikant IP aanvraagt op een model, dat hij dan een monopolie heeft.
Mvg, Bjorn.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14891 Gepost op: 02 mei 2019, 20:20:17 »
Nooit geweten dat diesels ook op water en kolen liepen  ;):


Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14892 Gepost op: 02 mei 2019, 20:32:17 »
Net een mailtje van Rapido: de Stirling Single die ik onder garantie had opgestuurd doet het weer prima. Probleem opgelost: maandag sturen ze hem weer op. Ik ben benieuwd, ik ga hem in Stolwijk lekker uitlaten!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14893 Gepost op: 02 mei 2019, 20:37:07 »
Heel mooi!  (y)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14894 Gepost op: 02 mei 2019, 20:39:40 »
Hattons heeft voor de liefhebbers een "BR Class 47 Guide" online gezet. Daarin vind je in een notedop allerlei nuttige informatie over o.a. de nummering, en uitvoeringen van dit populaire type lok:
https://www.hattons.co.uk/newsdetail.aspx?id=503#liveries

Leen.