Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3164662 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #11325 Gepost op: 12 March 2017, 13:44:02 »
Ik krijg een beetje het idee dat de loks van de "Nieuwe fabrikanten" veel harder worden aangepakt als van b.v Hornby.. Al het nieuwe moet even wennen... En dat gezeur over trekkracht... Die dingen waren gebouwd om korte treintjes te rijden...

Ik denk zelf dat dit wel meevalt. Ik heb indertijd de kritieken over Hornby DesignClever gelezen en daarbij kreeg Hornby er zo ongenadig van langs dat ik een hele tijd gewacht heb met er hier iets over te posten. Als iemand iets over Hornby wilde zeggen, dan begon hij vaak eerst met te melden "dat het absoluut niet zijn bedoeling was om Hornby te bashen", zo erg was het. Het vertrouwen was absoluut zoek en er deugde helemaal niets van Hornby. Dat is voor een deel zelfs nu nog steeds zo.
Toen de Hornby J15 uitkwam, waarbij geen DesignClever meer toegepast was, kreeg deze lok daarentegen heel goede kritieken, maar de "foute" details, zoals de horizontale handrail supports langs de ketel, werden beslist vermeld. Datzelfde geldt voor Bachmann, o.a. bij het toepassen van de remhangers op de verkeerde plek bij hun LMS-tenders. Die zitten aan de tender vastgegoten en zijn dus niet in lijn met de wielen.

De kritieken op RMWeb zijn doorgaans beslist niet onterecht te noemen en deze hadden misschien (deels?) zelfs gemakkelijk vermeden kunnen worden.
De verkeerde balans in de lok vind ikzelf een grote vaudt. Iedereen weet dat 4-4-0 en 0-4-4 loks hier gevoelig voor zijn.
Als de mijne komt zal ik eens kijken of er plek is voor een propje lood voorin naast de decoder.
Wees maar blij dat de jouwe wel goed rijdt.

Verder alles weer OK met de gezondheid?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2017, 14:35:13 door St00mboy »

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #11326 Gepost op: 12 March 2017, 13:47:03 »
Leen,

Het gaat langzaam vooruit...

Morgen weer eens kijken of ik een beetje kan modelbouwen aan tafel....

Het laatste wissel voor het havendiorama is binnen...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #11327 Gepost op: 12 March 2017, 14:23:08 »
.. En de ombouw op DCC is bij het Dave Jones model ook nog eens beter... Ik heb net de Peckett van Hornby op DCC omgebouwd en kan alleen maar zeggen dat ze zich bij Hornby echt "de ballen uit hun broek" moeten schamen dat ze dat prachtige machientje uitrusten met zo'n 4 polige Baggerdecoder..

Ja, de inbouw van een decoder is bij DJM heel soepel geregeld. Alleen vraag ik me af of de decoder bij dit model niet beter in de kolenbunker had gekund. Dan had er meer lood voorin de ketel gepast.
En Hornby moet zich inderdaad dood schamen voor zo'n speelgoed-decoder en ook dat ze, zelfs na jaren, zo weinig aan de verouderde modellen doen en in plaats daarvan de modellen van hun concurrenten kopiëren, blijkbaar om ze uit de markt te houden.

Mooi trouwens dat het weer vooruit gaat met je, want dat is toch wel het belangrijkste hoor.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2017, 14:32:06 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #11328 Gepost op: 12 March 2017, 14:41:45 »
@Michael,

Ik had er al over gelezen, die ondermaatse decoder voor de Peckett. Ik ben benieuwd hoe onze Rolph dat gaat doen (of gaat laten doen). De trekkracht van dat kleine ding lijkt fenomenaal te zijn, gezien de filmpjes op Youtube. Hij trekt met gemak een stevige goederentrein.

Gr, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #11329 Gepost op: 12 March 2017, 14:50:26 »
Ik vind hem uiterlijk wel mooi. Groen en mét koper spreekt me wel aan. Jammer als blijkt dat hij technische tekortkomingen heeft.

Hans, hij heeft technische tekortkomingen als hij niet functioneel is.
In dit geval krijgt hij deels kritieken - nogal veel zelfs - op zaken die visueel beter hadden gekund.
Te grote wielen is natuurlijk onverklaarbaar, omdat de splashers, zelfs bij iets te kleine wielen, tòch altijd al te groot zijn.

Er is deels ook sprake van slechte rijeigenschappen en te weinig trekkracht, maar er is niet duidelijk of dat voor alle exemplaren in gelijke mate van toepassing is.
Wel is duidelijk dat de trekkracht beter had gekund, als het ontwerp meer in balans geweest was, t.w. meer gewicht aan de voorkant t.o.v. aan de achterkant.
Het lijkt erop dat niet iedereen er evenveel last van heeft en met één autocoach heeft Michael er in ieder geval geen problemen mee.

De inbouw van een kleine decoder in een Peckett is niet moeilijk. Je moet hem hardwiren, d.w.z. 4 draadjes aan de decoder solderen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2017, 17:51:36 door St00mboy »

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #11330 Gepost op: 12 March 2017, 15:17:35 »
Hans,

Ik heb de kleinste ESU in de ie Peckett  gebouwd.. Dat is voor iemand met verstand van zaken  geen probleem.. Dat kleine lokje is heel zwaar en dus erg sterk... De beste lok van Hornby in jaren..

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #11331 Gepost op: 12 March 2017, 17:08:19 »
... Dat kleine lokje is heel zwaar en dus erg sterk... De beste lok van Hornby in jaren..

Dat eerste , daar ben ik het mee eens. Of het tweede ook waar is, kan ik niet beoordelen. Ik geloof wel dat Hornby hiermee een nieuwe standaard heeft neergezet. Ik hoop dat mijn H Class van hetzelfde niveau zal blijken te zijn.

Gr, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #11332 Gepost op: 12 March 2017, 17:57:49 »
Voor Hornby zelf was de Peckett zeker een van de beste loks in jaren.
Binnen luttele weken waren alle modellen uitverkocht zonder gedumpt te zijn, dat is niet mis.

Overigens had DJM eerder een Hudswell Clarke lokje aangekondigd. Ik weet niet of dat Hornby soms geinspireerd heeft om de Peckett uit te brengen, en ik weet ook niet of ze nu ook een Hudswell Clarke gaan aankondigen.
Het zou zomaar kunnen.....  :-\

Juist daarom vind ik het zo sneu dat er slechte kritieken kwamen op de 14xx en die waren m.i. grotendeels (te grote wielen en de onjuiste balans) vermijdbaar geweest.
DJM kan dit soort kritieken missen als kiespijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2017, 18:23:05 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #11333 Gepost op: 13 March 2017, 10:31:13 »
Nog even over de Hattons/DJM.
Hier vinden we een uitgebreide en "balanced" review over deze lok.
Zowel de sterke als de zwakke punten worden vermeld en de lok wordt zelfs compleet uit elkaar gehaald.
Dat is het èchte werk!  (y)

Leen.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #11334 Gepost op: 13 March 2017, 10:47:57 »
Ik vond deze review nog redelijk mild... Ik heb ook de review van de J94 even gelezen van dezelfde auteur en daar wordt je echt niet blij van... Ben ik toch wel blij dat ik die heb afgesteld....

Michael

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #11335 Gepost op: 13 March 2017, 12:48:17 »
Hier vind je de review van de DJM J94.

De conclusie is dat het niet zozeer een slecht model is, maar dat dit model het door DJM aangekondigde "setting higher standards" niet waarmaakt.
Er zit volgens de auteur teveel compromis in het model en zelfs "backward steps" zoals schroeven in de schoorsteen en aan de zijkant van het chassis en ook een coupling rod uit één stuk i.p.v. uit twee. Dus geen "higher standards" bij dit model.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat Dave met "setting higher standards" van tevoren iets te hoog van de toren heeft geblazen en dat misschien beter niet had kunnen doen.  :-\
De lat van onze verwachtingen was hierdoor wel erg hoog komen te liggen en de J94 en de GWR 14/48/58xx stellen in dat opzicht teleur.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2017, 18:44:25 door St00mboy »

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #11336 Gepost op: 13 March 2017, 17:22:09 »
Overigens is de Model Rail redelijk mild over de 14xx..
Totaalscore 90 punten en beschreven als een "must have" met een goede "value for money"

Michael

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #11337 Gepost op: 13 March 2017, 20:08:56 »
Het leuke van DJM is dat de CAD tekeningen van nieuwe modellen vanaf het begin op het internet te zien waren. Ook heeft hij een eigen topic "Ask Dave" op RMWeb waar hij zijn fans netjes te woord staat. In principe kunnen opmerkingen en kritiek heel laagdrempelig rechtstreeks aan Dave zelf gemeld worden en daarmee kan hij zijn voordeel doen. In deze wereld is dat uniek te noemen. De andere fabrikanten hebben een meer traditionele aanpak.

Het chassisprincipe van DJM is het aloude split-framed chassis, bij ons bekend van Mainline/Bachmann. Dat is een heel mooi principe, want er zijn geen stroomopnemers nodig en je hebt ook geen vermogensverlies door de wrijving ervan. Als je het chassis , maar vooral de geïsoleerde assen, goed en duurzaam kunt uitvoeren is dat natuurlijk fantastisch.  (y)
Het split-framed chassis van Mainline/Bachmann is oerdegelijk en simpel van ontwerp, KISS zou je zeggen. Het ging hierbij mis met de zwakke constructie van de geïsoleerde assen en er was geen voorziening voor DCC, gewoon omdat DCC in die tijd nog niet of amper bestond.

Alle gekoppelde assen van de DJM-stoomloks worden door een soort geartower aangedreven, net als bij een dieselbogie. Ook dat lijkt mij een uitstekend principe. Hierbij loopt men bij de 14xx tegen het fenomeen aan dat de assen heel weinig verticale speling hebben. De conclusie op RMWeb is dat dit blijkbaar tot ontsporingen kan leiden op wissels, kruisingen en onvlak spoor. Waarom dat dan bij een diesel niet het geval is, is mij niet duidelijk. Dit zou eerder te maken kunnen hebben met de coupling rod, die weliswaar cosmetisch aan de buitenkant mee draait, maar daar toch voor problemen zou kunnen zorgen, bijv. indien de gaten te klein zijn of de kwartering niet goed afgesteld is. Want die kritische afstelling blijft gewoon van toepassing, tenzij je rods van elastiek zijn.  ;)
We hebben op RMWeb ook het filmpje kunnen zien van de 14xx die een beetje "hinkepoot":
https://www.youtube.com/watch?v=d73UU1bh6MY
Dat is een filmpje van de reviewer. Hij heeft daarna de stangen losgemaakt en opnieuw getest en nu is het probleem over:
https://www.youtube.com/watch?v=F4m73Ykr_JQ
De koppelstangen zaten klem. Natuurlijk mag dat eigenlijk niet gebeuren. :(
Waarschijnlijk hebben de ontsporingen dus niet met het principe van de aandrijving te maken, maar misschien moet Dave nog eens goed naar zijn toleranties kijken.  ???

Tot slot gebruikt DJM een coreless motor. Faulhaber motoren zijn coreless en behoren tot de crème de la crème op modelspoorgebied. Voor een Portescap wordt in het UK een klein vermogen neergeteld. De Chinezen maken ze nu ook en ze zijn goedkoop en blijkbaar ook betrouwbaar en van goede kwaliteit. Ik denk dat de coreless motor misschien wel de toekomst heeft, vooral nu ook Mashima ermee stopt. DJM is trouwens niet de enige die ze gebruikt.
Coreless motoren gaven vgoegâh veel problemen met feedback controllers en in het begin ook met DCC feedback-decoders. Met de moderne decoders schijnt dat over te zijn. Ik heb begrepen dat de oude decoders met een veel lagere feedback-frequentie werkten dan de huidige en daar schijnen deze motoren niet tegen bestand te zijn.
De klachten hierover komen, voor zover ik het op RMWeb gezien heb, o.a. van mensen die met feedback controllers, soms nog uit de jaren '70, de treinen aansturen.

Dat DJM bij de loks concessies heeft gedaan is op zich niet zo vreemd, want dat kan bij massaproductie bijna niet anders. Maar sommige van die concessies, zoals te grote wielen, zijn niet te begrijpen en met een missie-statement als "setting higher standards" word je daarop afgerekend. Dat moet je niet willen en ik vind dat ontzettend jammer. :'(

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 March 2017, 19:24:15 door St00mboy »

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #11338 Gepost op: 13 March 2017, 23:47:00 »
Vandaag bericht gehad van Hattons dat mijn 14xx binnenkort verstuurd wordt. Kan ik hem zelf testen.  :)

Wat mij overigens in het eerste filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=d73UU1bh6MY) op viel, is het feit dat er geen koppeling tussen lok en wagen zit. Zouden het magnetische buffers zijn?

Werner

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #11339 Gepost op: 14 March 2017, 12:02:26 »
Hier ook net een mail van Hattons.. Mijn groene 1440 is ook "ready for takeoff"..

Ik ben heel benieuwd...

Michael