Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
03 August 2025, 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3164180 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #11310 Gepost op: 06 March 2017, 10:37:58 »
@Henk
Geen ervaring met POW sides. Ook geen slechte recensies gelezen.
Misschien kun je even op RMWeb kijken wat de gebruikerservaringen zijn voor de kits die je wil bestellen.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #11311 Gepost op: 06 March 2017, 11:00:03 »
Na maanden stilte was er vorige week weer eens een Catawiki Modeltreinen (UK 00) veiling.
Er waren 40 objecten, bestaande uit oud Hornby en Triang spul, modern Hornby en Bachmann en een paar kitgebouwde loks.
Er was, ook voor mij, best interessant materieel bij.

Gisteravond liep de veiling af en vanmorgen heb ik even naar de resultaten gekeken.
De bieders hebben flink geboden, de biedingen waren over het algemeen hoger dan ik verwacht had.
Een Wrenn unrebuilt Merchant Navy behaalde het hoogste bod, nl. €236,00, een kavel met 4 Pullmans met lichtjes behaalde €154,00.
Prijzen zijn excl. 9% veilingkosten en de per kavel vermelde verzendkosten.
Geen idee of er nu ook bieders zijn uit het UK.

Gezien de behaalde prijzen zou je mogen verwachten dat er meer veilingen in het verschiet liggen en wordt het nu ook interessant voor als je zelf eens iets wil verkopen.
Dat is de goede kant van de zaak.
Aan de andere kant zullen koopjes, zoals we die vorig jaar wel eens hadden, moeilijker te vinden zijn, als deze veiling eenmaal "ontdekt" is. Daar lijkt het wel een beetje op na die van vorige week.
Ik ben benieuwd wanneer de volgende UK-veiling van start gaat, want het is wel gewoon leuk om te volgen, ook al bied je zelf niet mee.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2017, 12:04:32 door St00mboy »

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #11312 Gepost op: 06 March 2017, 11:04:14 »
Net als bij Marktplaats zijn er op Catawiki ook NEP bieders. Je opent gewoon nog een account op naam van je vrouw en kan als "vreemde" lekker je eigen spul gaan opbieden.  :angel:  Daarbij komt ook nog dat er veilingkosten bovenop de prijs komen en verzendkosten en dat staat niet altijd even duidelijk vermeld.  :o  Zelf wel eens meegedaan maar als je voor een Thalys van Methabo meer moet betalen als in de winkel is het wel duidelijk waar ik mijn aankoop doe.  (y)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #11313 Gepost op: 06 March 2017, 11:09:47 »
Ja, dat is van alle tijden. En ook dat je je niet gek moet laten maken op zo'n veiling.
Als de vrouw van een nep-bieder het hoogste bod heeft, dan krijgt de nep-bieder zijn kavel weer terug en draait hij gelukkig zelf voor de kosten op.  (y)

Ik kan niet zeggen dat de extra kosten bij Catawiki verborgen of extreem hoog zijn. Bij ieder kavel staan expliciet de verzendkosten vermeld en daaronder kun je op "zo werkt de veiling" klikken. Daar staan alle voorwaarden zoals de 9% veilingkosten in kort en duidelijk Nederlands vermeld. Bovendien vind ik het zelf mooi dat de klok bij een bod binnen de laatste minuut weer een minuut teruggezet wordt.

Ik heb vorig jaar een paar leuke kavels gescoord en blijf het een beetje in de gaten houden.
Daarnaast vind ik het gewoon leuk dat er hier in NL naast alle H0-veilingen ook een UK-veiling is.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 March 2017, 11:54:30 door St00mboy »

FransS

• Offline Offline
« Reactie #11315 Gepost op: 09 March 2017, 22:53:39 »
Vraagje....
Op onze clubbaan willen we een stukje smalspoor aanleggen. Je kent dat, het uiterlijk van veldspoor. Nu zie ik dat Hattons  "4-wheel narrow gauge "Rugga" hopper wagons in brown" van Peco  in zijn winkel heeft. Een verpakking van 3 stuks voor 24 pond. Dat zijn van kiep karretjes. Ik kan geen locs vinden. Dat mag een dieseltje of licht stoomlocje zijn.
Wie weet een adres, zonder dat ik in 3D prints op Kato onderstellen verzeil. Die heb ik wel gevonden.
Met dank voor het meedenken namens de club.
Frans
Op de klei rijden ook treinen

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #11316 Gepost op: 10 March 2017, 10:13:29 »
@Frans
Ik weet niet veel van smalspoor, maar heb je hier misschien iets aan?

Leen.

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #11317 Gepost op: 10 March 2017, 10:27:42 »
@Frans,
De Heljan Manning Wardle (Lynton and Branstaple/Southern) wordt zoals het er nu naar uit ziet vanaf eind maart uitgeleverd. De Baldwin 4-6-0 van Bachmann komt waarschijnljik eind dit jaar. Minitrains heeft een Bagnall wingtank uitgebracht. Deze kan je onder andere bij Gaugemaster bestellen, maar Spoorzoeker (uit Borkel) levert ook Minitrains. De Bagnall hadden ze tot voor kort nog niet in het sortiment. In GB werden ook wel loks van O&K gebruikt, Minitrains levert een variant. Tot slot is er Fourdees, kant en klaar 3D geprint op een (kato) onderstel, geschilderd. Deze loks zijn wat prijziger, maar bijvoorbeeld de Glyn Valley tramlok is wel erg mooi.

Groeten,
Gerard

FransS

• Offline Offline
« Reactie #11318 Gepost op: 10 March 2017, 11:59:20 »
Dank jullie wel voor het mee denken. Leen die locs bij Hattons heb ik gezien, maar die zijn te zwaar voor een veld spoortje.
De links van Gerard ga ik even onderzoeken.

Frans
Op de klei rijden ook treinen

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #11319 Gepost op: 12 March 2017, 13:17:53 »
De nieuwe GWR 14/48/58xx van Hattons/DJM is al een tijdje uit en - ook al heb ik ze gisteren op Ontraxs niet gezien - er zijn er zelfs al een paar hier in het land:

(foto © hattons.co.uk)

Al sinds een tijdje volg ik op Rmweb de reacties op de ontvangst van dit nieuwe model.
Gezien de aankondigingen - het zou een bijna compromisloos supermodel worden -  had ik niet verwacht dat er zoveel kritiek op zou komen, maar helaas is dat wel het geval.
Uiterlijk ziet het model er goed uit, beter dan de Hornby/Airfix versie. Daar zijn de critici het over het algemeen wel over eens, maar is nogal wat commentaar over de details en de rijeigenschappen.
Wat er zoal opgemerkt is:
1) Er zit geen ashpan onder de lok.
2) De remstangen lopen niet door onder de lok.
3) De wielen zijn te groot. Ja, je leest het goed! Hierdoor zijn de wielsplashers extra groot.
4) De connecting rod is lelijk grijs geverfd.
5) Er zitten ovalen gaten in de connecting rod.
6) De plek om de number plate vast te plakken zit al verzonken in de zijkant van de cabine. Hierdoor zit de plaat niet goed en steekt hij volgens de kenners niet genoeg uit.
7) De voorkant van de cabine is dubbeldik uitgevoerd en de beglazing heeft te scherpe hoeken.

Er is ook veel commentaar over het chassis en de rijeigenschappen:
1) De lok is tailheavy, waardoor hij trekkracht mist, vooral op hellingen. Zelfs bij het trekken van één enkele autocoach zijn er problemen gemeld.
2) Er is nauwelijks verticale speling op de assen, waardoor de lok alleen op zeer strak gelegen spoor goed rijdt. Op iets ongelijk spoor kunnen zich problemen voordoen.
De lok heeft een "bogietype" aandrijving: beide assen zijn aangedreven net als bij een diesel. Hierdoor drijft de connecting rod niets aan en is alleen cosmetisch aanwezig.
3) Er zijn veel klachten over de rijeigenschappen zoals hier:
https://www.youtube.com/watch?v=d73UU1bh6MY

4) Vanwege de onconventionele constructie is het lastig om de lok te servicen, uit elkaar te halen etc.

Een deel van deze klachten heeft ook betrekking op de SR O2, die een soortgelijke constructie heeft.
Natuurlijk is er over vrijwel elk model wel iets op te merken, en sommige dingen zijn waarschijnlijk best gemakkelijk te verhelpen.
En ik heb geen idee of de lok echt moeilijk te servicen is, of dat we eerst moeten leren hoe je dat bij deze constructie moet doen.
Toch had ik gehoopt op iets minder kritiek....  :-\

Leen.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #11320 Gepost op: 12 March 2017, 13:21:45 »
Aangezien ik Ontraxs en Ally Pally dit jaar moet missen bleef er een beetje budget over voor iets heel moois....

FOTO

Een mooie Ruston en Hornsby 48 DS in spoor 0... Een lokje geknipt voor mijn toekomstige havendiorama... En voor die 60 UKP extra (valt mij erg mee) heb ik zelfs de variant met DCC lawaaibox besteld......

Dit is zo'n lief machientje.. En geknipt voor zo'n klein baantje... 

Het plaatje is gelinkt naar de site van de Little Loco Company

Groeten,

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #11321 Gepost op: 12 March 2017, 13:27:08 »
Leen,

Ik krijg een beetje het idee dat de loks van de "Nieuwe fabrikanten" veel harder worden aangepakt als van b.v Hornby.. Al het nieuwe moet even wennen... En dat gezeur over trekkracht... Die dingen waren gebouwd om korte treintjes te rijden...

Mijn O2 rijdt ook prachtig.. Daar horen ook maar een paar rijtuigen achter en geen sneltrein van 12 bakken...

Het is even wennen aan ander constructies...

Ik kan niet wachten tot mijn 1440 komt... Het rijtuig staat al klaar..

Michael

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #11322 Gepost op: 12 March 2017, 13:31:33 »
Dave Jones heeft gemeld dat de Hattons/DJM King er voorlopig niet komt. Dat staat in post #704 op deze pagina:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/86890-ask-dave/page-29

Jammer maar helaas.
Hornby heeft de markt overspoeld met hun Kings die soms voor een prikkie te koop zijn, zegt hij.
Ik vraag me af wie daar nu iets aan heeft, maar probeer ondertussen zelf wel een goedkope King te scoren. ;)

Op de langere termijn is dat natuurlijk geen goede zaak. Het is m.i. al het zoveelste geval waarin Hornby een concurrent dwarszit i.p.v. gewoon zelf een goede degelijke eigen koers vaart.
De Raven Q6 werd ook al ineens door Hornby uitgebracht, nadat hij eerder door DJM aangekondigd was.
Nu wordt hij overal als bargain aangeboden:
http://www.hattons.co.uk/stocklist/SiteResults.aspx?searchfield=q6

Ook de Class 71 werd ineens na de aankondiging door Dave Jones ook door Hornby gemaakt, terwijl er aan de upgrade van veel oude modellen niets gedaan wordt:
http://www.hattons.co.uk/135691/Hornby_R3376_Class_71_E5022_in_BR_Green_with_no_yellow_ends/StockDetail.aspx

Ik vraag me af waar het met deze beide fabrikanten heen moet, als ze elkaar het licht in de ogen niet gunnen.
Hornby heeft al volop problemen, en DJM krijgt ze op deze manier ook. :'(

Leen.

« Laatst bewerkt op: 12 March 2017, 14:27:23 door St00mboy »

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #11323 Gepost op: 12 March 2017, 13:33:03 »
@Leen,

Ik vind hem uiterlijk wel mooi. Groen en mét koper spreekt me wel aan. Jammer als blijkt dat hij technische tekortkomingen heeft.

Gr, Hans

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #11324 Gepost op: 12 March 2017, 13:42:28 »
Hans,

Ik denk dat de rijeigenschappen nog steeds beter zijn als dat bejaarde ding van Hornby.. En zoveel duurder is ie ook niet.. En de ombouw op DCC is bij het Dave Jones model ook nog eens beter... Ik heb net de Peckett van Hornby op DCC omgebouwd en kan alleen maar zeggen dat ze zich bij Hornby echt "de ballen uit hun broek" moeten schamen dat ze dat prachtige machientje uitrusten met zo'n 4 polige Baggerdecoder.. Alle instellingen zijn gebokkeerd en je kan alleen het adres instellen..... Echt schandalig... Ik weet inmiddels wel hoe ik dat aan moet pakken maar voor de niet zo technisch ingevoerde is een Hardwire optie misschien wat te hoog gegrepen..

Michael