Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 20:21:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:14:32
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 20:08:37
Sfeer op je modelbaan door grossraumwagen
Vandaag om 19:54:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 19:53:18
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:25:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Bartje81
Vandaag om 18:21:38
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3169405 keer)

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4920 Gepost op: 30 March 2014, 08:33:51 »
Hendrik Jan,
Sellafield ligt niet direct aan zee. Het ligt aan de river Hene, die daar parallel aan de kust loopt. Tussen de rivier en de zee loopt nog een soort landrug. Je hoeft alleen maar een lichtgevende rivier te maken  ;D. Ik had het zo bedacht dat je standpunt op het terrein van Sellafield zou zijn, zodat ik dat complex, inclusief alle sporen die daar liggen, niet zou hoeven bouwen. Het idee was om het als en soort grote donut te doen, met ongeveer de helft zichtbaar. De achtergrond zou dan de rivier met de landrug zijn. Lichtgevend: fluoriserende verf (als dat nog bestaat).

Gerard

FransS

• Offline Offline
« Reactie #4921 Gepost op: 30 March 2014, 15:45:43 »
Hallo allemaal.
Ik zit al een aantal jaren op dit forum en heb me al eens bekent gemaakt. Dus doe ik het nog een keer in deze topic.
Waarom!!
Ik bouw al  jaren in H0, Nederlands /tijdperk 3/ loconet/Koploper.
Door omstandigheden heb ik mijn hele baan, bestaande uit modulebakken afgebroken en opgeruimd.
Dat geeft altijd gelegenheid om na te denken, want ik ga natuurlijk wel door met de hobby.
In de eerste plaats gaat de nieuwe baan naar 1,30 hoogte en wordt gebouwd op een vast frame. (het houtwerk is klaar).
Ik stap af van Nederlands en die artikelen ga ik verkopen.
Ik doe dat omdat ik gek ben van de tijdperken 1 en 2 en op dat gebied is er werkelijk niets te krijgen. In mijn tijdperk (1940-1955) is het al schaars.
Uit wanhoop ben ik zelf couperijtuigen van Staatsspoor gaan bouwen.
Ik heb de NS3500 van Liliput, Blokkendoos en wat dieselmaterieel, maar stoomlocs van de oude maatschappijen zijn niet te krijgen. Ja bij DJH, Philotrain of andere ateliers.
Ik schrik me altijd rot als ik de prijskaartjes zie, zelfs bij Artitec.
Je wordt arm en ik krijg thuis ruzie.
Duitse locomotieven vind ik verschrikkelijk. Alles is zwart met rode wielen. Een einheitsworst.
Dus ik stap over naar schaal 00. Ik heb daar goed over na gedacht en ook de kritieken gelezen.  Engels stoommaterieel vertoont qua bouw veel gelijkenis met de oude locs van SS en HSM, die trouwens ook bij Beyer en Peacock en Stuart vandaan kwamen. Ze zijn kleurrijk door de verschillende maatschappijen, sierlijk en ook de oudjes uit het begin van de vorige eeuw zijn verkrijgbaar.
En....heel belangrijk, de spullen zijn erg vriendelijk voor de knip. Ik snap niets van het prijskaartje die aan een Pacific met geluidsdecoder hangt. De merken aan deze kant van Noordzee zijn haast twee keer zo duur.
Dus reden genoeg om een stap te wagen.
In Nederland is Hornby en Bachmann moeilijk te krijgen maar EHattons biedt als ik het goed heb uitkomst.
Dus de eerste stap is gezet.
Ik zal via deze topic wel eens om de hoek komen kijken en misschien een vraag stellen, want  het is voor mij toch nog onbekend terrein.
Ik heb jullie 329 pagina's met genoegen gelezen.

Frans
Op de klei rijden ook treinen

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #4922 Gepost op: 30 March 2014, 16:30:22 »
Gerard,
die fluorescerende verf is nog gewoon te koop.
Als je de Engelse schrijver Terry Pratchett kent, dan ken je mogelijk ook zijn anekdote over de man die te radioactief was om toegelaten te worden op een kerncentrale. :o
Zegt dit je niets, dan moet je dat maar eens opzoeken. Geniaal verhaal en bovendien echt gebeurd.

De Ierse zee is tegenwoordig niet meer zo verontreinigd, ze hebben in Sellafield hun zaakjes wat beter op orde dan in de jaren '70. Dus je lichtgevende verf is tijdperkafhankelijk! Dat geldt natuurlijk ook voor eventuele demonstranten en ander langharig tuig (hear hear) alsmede de inzet van oproerpolitie met die oubollige Engelse waterkanonnen.

cheers
Hendrik Jan

Een donut, klinkt smakelijk. Ik ben benieuwd.

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4923 Gepost op: 30 March 2014, 23:17:31 »
@ FransS
Frans, welkom in ons Britse hoekje.
Jouw overwegingen komen me bekend voor. Toen ik in 1990 weer met modelspoor wilde beginnen, wilde ik ook per se met stoomloks kunnen rijden en kwam zodoende op Brits uit, ook omdat ik de Flying Scotsman en de V2 gewoon mooie machines vond.

De laatste 15 jaar zijn de Britse modellen er qua detaillering en technisch flink op vooruit gegaan - al is er nog steeds wel kaf onder het koren - en de prijzen zijn inderdaad nog steeds redelijk te noemen.

Als je vragen hebt dan horen we het wel en we zien hier natuurlijk graag je voortgang in woord en beeld verschijnen.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 31 March 2014, 17:20:22 door St00mboy »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #4924 Gepost op: 30 March 2014, 23:53:43 »
Lekker weer even wat bij te lezen op mijn favo draadje! (y)

Ondanks de lente buiten, vandaag de nodige uurtjes onder (pff)  de baan doorgebracht. Ineens is het op een gedeelte niet meer mogelijk om wissels om te zetten.
Niets te vinden, geen losse draad, geen sluiting...om gek van te worden.  :-\
Vanavond maar besloten om alles los te halen en opnieuw aan te sluiten. Dat is best een klusje, ik hoop dat de oorzaak snel boven water komt.
Maar ja, met een stralend humeur vanwege het naderend kampioenschap van de godenzonen  ;D moet het te doen zijn...

Gaan er nog mensen naar Houten volgende week?

Thijs
« Laatst bewerkt op: 31 March 2014, 00:06:53 door Thijs1271 »
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #4925 Gepost op: 31 March 2014, 07:01:56 »
Thijs,

Ik ben zeker even in Houten... Heb het eea nodig voor mijn h0e baantje..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4926 Gepost op: 31 March 2014, 17:19:22 »
Ik ben niet van plan om te gaan, maar dat kan nog veranderen...

Leen.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #4927 Gepost op: 31 March 2014, 17:22:45 »
Wij gaan wel, even bij GM&S langs. En het gebruikelijke OHen.
Mvh Steef

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #4928 Gepost op: 31 March 2014, 18:45:40 »
IRL - N IRL - UK? Zelf nog nooit problemen gehad met betalingen per Visa/Mastercard als per PayPal. (vingertjes kruisen!)

m'n Stoel mag eindelijk nog es in de gang: Op 02/05/2013 besteld, nu pas bericht gekregen van verzending:
Een Murphy Models '071' Class lok 082. Samen met de 'eigen' door de Modelshop Belfast gemaakte sounds voor de diensten op Dublin <> Cork/Galway routes. De bestelling was ergens uit het oog verloren.
(nu, we weten dat de Ieren niet van de snelste zijn en dat je bij hen af en toe eens 'aan den boom' moet schudden)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4929 Gepost op: 31 March 2014, 19:01:45 »
Hoe later hij komt, hoe nieuwer hij is.  (y)

Leen.

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #4930 Gepost op: 31 March 2014, 19:56:09 »
Beloofd is beloofd...
Ik heb in London de Dean Sidings kit gekocht van de LNER N7. Hierover stond een mooi artikel in een Railway Modeller van afgelopen zomer. Dat gaf mij de inspriratie om toch eens zelf een loc te bouwen. Nadat ik eerst een geschikt chassis (de oude Hornby Class 08/Jinty) had gescoord heb ik de kit opgehaald. Eenmaal thuis kon ik het niet laten. Er moest gebouwd worden..
Natuurlijk was het allemaal minder simpel dan geadverteerd. Met name de toevoeging van de rear bogie was niet zo simpel.   :-\ De asindeling van de N7 is 0-6-2 en ik had een 0-6-0 chassis. Eerst maar eens precies volgens de bouwbeschrijving. Niet dus, de beschrijving gaat uit van een volkomen vlakke onderkant van het chassis. De mijne dus niet, die heeft onder iedere as een verdikking in het plastic. Kun je ook niet wegsnijden want dan valt de bodemplaat uit elkaar. Verder schreef Dean dat de bogie gelijmd kon worden. Nou... dus niet als je wilt rijden. Hij kan dan geen enkele bocht maken!  :-[
Bovendien bleek het zaakje, via de metalen bogie sluiting te maken.
Ergo, zelf een compleet nieuwe bogie gefabriekt van styreen met versterkingen en op een schroefje gezet achter onderaan het chassis. Het rijd als een trein!  ;D Inmiddels het chassis ook gechipt en dat gaat ook goed. Heb nu een heel oud Hornby chassis  dat digitaal rijdt. ;)
Hieronder wat foto's van de voortgang:

Het stokoude chassis

De zelf gefabriceerde bogie

Het eerste lijmwerk gedaan. Overigens, bijna alles is gelijmd met twee compenenten epoxy. Werkt perfect!  (y)

Testfit op het chassis. De voorkant moet ietsjes zakken

Het resultaat na nog een middagje noeste arbeid. Het leidingwerk is een eigen toevoeging op basis van foto's. Dit zit niet in de kit maar maakt het geheel wel mooier.

Vanmiddag ook even proefgereden. Kwam er achter dat de middelste as antislipbandjes nodig heeft.  :-\ De wielomtrek is iets kleiner en met vier wagons glibbert hij alle kanten op behalve vooruit. Misschien ga ik alle wielen nog wel vervangen voor Markits.
Ed

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #4931 Gepost op: 31 March 2014, 20:15:20 »
Ed! Dat doe je goed!  (y)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4932 Gepost op: 31 March 2014, 20:36:25 »
En supersnel!  (y)

Leen.

iarnrod

• Offline Offline
« Reactie #4933 Gepost op: 31 March 2014, 20:51:38 »
De andere helft van m'n trouwboek is zaterdag 40 geworden.
Zij mocht de dagtrip uitkiezen:
Bodiam Castle (East Sussex); En een oer degelijke gezellige pub en als afsluiter een bezoekje aan een Superstore waren de wensen.

Laat die eerste nu net aan het eindpunt van de Kent & East Sussex Railway liggen:
Vanaf de Shuttle Terminal te Folkstone is het stadje Tenderden na een half uurtje te bereiken met de wagen.
Daar aangekomen kochten we een 'Rover' Ticket. En de openingsdag van de K&ESR werd volgens de RED Timetable gereden. Steam-Diesel-Steam-Diesel-Steam retourtjes Tenderden Town - Bodiam. De Diesel railcar werd echter niet van stal gehaald en 2 stoomloc's werden reeds 's ochtends vroeg opgestookt te Rolvenden Depot om alle 5 de retourtjes maken.
En een 3è stoomloc werd van stal gehaald om een speciale 'Charter' met de Pullman rijtuigen te maken. Die zagen we op de terugrit vanuit Bodiam te Wittersham Road om te kruisen.
Terug te Tenderden bezochten we de Shop. Amper een handvol spulletjes van Hornby waren er te verkrijgen. Anders wel veel spullen van Thomas Train (Deze zomer is deze 4 maal te gast op de K&ESR)
Daarna bezochten we de 'Tree Chimneys' een meer dan 600 jaar oude Public House te Biddenden.
Voor we de Shuttle terug opreden ging onze geldbeugel op vermageringskuur in de ASDA te Ashford.

De getuigen: https://picasaweb.google.com/celtjan/DagtripKent

Voor onze volgende dagtrip over het Kanaal: Helaas geen Chatham Show. Dat weekeinde draai ik de late shift. Een kijken welke expo we wel kunnen meepikken...

iarnrod

• Offline Offline
« Reactie #4934 Gepost op: 31 March 2014, 20:52:31 »
@ Ed: knap locje!