Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3157203 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3690 Gepost op: 07 September 2013, 23:37:45 »
Mooie foto van de D49, Michael en welcome back.

@Ed,
Nee, nog niks gehoord. Ik ben benieuwd of het wat wordt, maar ik heb in ieder geval het aas uitgegooid.

Gaat er dit jaar nog iemand naar Warley?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 September 2013, 23:45:39 door St00mboy »

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #3691 Gepost op: 07 September 2013, 23:55:15 »
Verrry nice!

Ziet er wel heel strak uit, die slanke wielen met lage flens...
Zeker als je naar de foto van een 1:1 lok erboven kijkt 8)

Mvg,

Tis

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #3692 Gepost op: 08 September 2013, 11:25:42 »
Ik vind het echt geweldig om te zien hoe mijn "miskoop" tot zo iets moois wordt verbouwd. Sjappoo - of hoe je dat ook schrijft.  ;D (y) (y) :o

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #3693 Gepost op: 08 September 2013, 11:49:55 »
Leuk om te zien dat er weer geknutseld wordt. Ik hoop vandaag weer wat tijd te vinden om verder te gaan met mijn wagonnetje.
Overigens kwam ik onlangs deze informatieve website tegen: http://www.railbrit.co.uk/

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3694 Gepost op: 08 September 2013, 18:54:19 »
Toen ik met deze verslaving begon in 1990, was de LMS no. 6234 Duchess of Abercorn een van mijn eerste loks. Na enige tijd werd me duidelijk dat het bepaald geen topmodel was, maar het bleef een indrukwekkende lok.

(foto van Ebay.co.uk)

Hij was tenderdrive en nam slechts van een paar wielen stroom op (maar liep wel goed (y)). Er zaten geen ramen in, de ruimte onder de ketel was opgevuld, de aandrijfstangen waren nogal grof en vooral glimmend, de bogie onder de cabine klopte niet enz. Maar hij had wel een lichtje, ik weet niet eens of hij dat in het echt ook had.  ;D
Een tijdje later heb ik eens een Duchess body in verregaande staat van ontbinding gebracht in een poging om al het detail er zelf op te maken o.a. met behulp van een Crownline kit. Maar die kit was lang niet genoeg, want er was nòg veel meer werk aan dan waar alleen de Crownline kit in voorzag. Ik heb er toen de brui aan gegeven. De body ligt hier nog ergens te rollen.

In 2001 kwam eindelijk een verbeterde versie van deze lok uit. Hij kostte toen al iets van 65 pond en ik heb hem direct gekocht:

Veel zaken waren verbeterd, maar de achterste bogie deed nog steeds pijn aan je ogen. Vreemd genoeg maakte Hornby in die tijd veel afbeeldingen vanaf de zijkant van de loks, zodat, vooral bij een pacific, het in de lucht hangen van de halve lok nog eens extra geaccentueerd werd. Nou ja, blijkbaar waren ze er zelf nogal trots op.  (y) Maar ik blijf het lelijk vinden.

In post 3268 van 12 maart in dit topic was ik al begonnen met het aanpassen van de trailing bogie van het chassis van mijn 6230 Duchess of Buccleuch, wat nu onder een zwarte LMS 6246 City of Manchester staat (ik heb de beide loks van chassis verwisseld). Gisteren ben ik er na de Class 67 van Class 37 mee verder gegaan.

Het gaat om deze onderdelen:

Rechts zie je wat er over is van de bogie van de Duchess. Ik heb de beide zijkanten eraf gezaagd en hem enigszins op maat gevijld. Erin zit een nieuwe 4' 3" (17mm) wielset van Alan Gibson. Links zie je het onderdeel van Hornby wat ze met het vernieuwde chassis onder de huidige Duchess cabines monteren.

Hier is de plek waar het allemaal moet komen:

Het plastic gedeelte wat ik in maart gemaakt heb is nu netjes zwart geverfd.
Hier zit het allemaal gemonteerd:

Prachtig tot dusver. Maar toen ik de lok op de rails zette, werd het achterste aandrijfwiel minstens 1mm opgetild. Dus heb er maar een kleiner wiel ingezet:

Dat ziet er niet verkeerd uit,hoor.  (y)
Maar daarna ben ik wel een paar uur bezig geweest om de lok aan de praat te krijgen voor het proefritje. Sjongejonge, wat lag hij dwars, het leek wel een puber.
Na de decoder getest te hebben en de rails, de wielen, de stroomopnemers en alles waar de stroom langs moet schoongemaakt te hebben, deed hij het eindelijk.
Met de kap erop:

Close-up:

Mooie lok, hè? Alleen is het pijpwerk onder de voetplaat afgebroken en moet hij nog omgenummerd worden.
En het wiel is dus in feite te klein. Hoe hoog hangt eigenlijk de bogie onder de cabine bij het prototype, dus m.a.w. hoe groot is eigenlijk het gat onder de cabine tussen het nieuwe onderdeel en de onderkant van de cabine:

(foto van Flickr.com)
Dat is dus maar een klein gaatje. Bij de mijne hangt de bogie een heel stuk lager.

Ik heb ook foto's gezien waarbij het gat iets groter is, zoals op deze foto:
http://www.flickr.com/photos/stuart166axe/6327154556/lightbox/

Bij de nieuwe Hornby Duchesses hangt hij ook te laag en is het gat dus ook te groot:

Maar blijkbaar is er dus iets variatie.
Ik heb een paar nokjes van het Hornby onderdeel afgeknipt waardoor het nu wat hoger tegen de cabine aandrukt. Bovendien heb ik er hier en daar nog wat afgevijld waardoor ik hoopte het grote 4' 3" wiel weer te kunnen plaatsen.
En verdraaid, dat is nog gelukt ook!:

(Let op de trailing bogie).
Dit is voor mij het beste resultaat wat ik eindelijk na een jaar of 20  ;D met dit chassis kon bereiken m.b.t. de achterste bogie. Als ik ook nog de kapotte pijpen repareer, nieuwe wielen aan de voorste bogie maak en de lok omnummer en van nieuwe naam- en nummerplaten voorzie, dan is de lok echt helemaal klaar.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2013, 19:01:45 door St00mboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #3695 Gepost op: 08 September 2013, 19:36:54 »
Kijk, dat is nog eens een lange termijn project  ;).
Knap dat het je gelukt is de trailing bogie zo aan te passen dat het geheel er beter uit ziet, volgens mij is het ook wel een beetje een obsessie geworden of vergis ik me daar in?.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #3696 Gepost op: 08 September 2013, 20:25:47 »
ziet er super uit evenals de class 67 bedankt voor het verder fixen van de lok Stoomboy ;) kunnen mijn postwagons getrokken worden door de lok die er voor hoort :)
British Rail diesel Fan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3697 Gepost op: 08 September 2013, 20:45:01 »
@Rob
Sja, obsessie is misschien een groot woord, maar heb je allemaal op een gegeven moment niet iets wat je per se toch een keer in orde wil hebben?
Ik had nu eenmaal dat chassis van de ongestroomlijnde lok met die lelijke overhang, en het is een oude wens om het met eenvoudige middelen goed (genoeg) te kunnen krijgen. Toch was het lastiger dan ik dacht, vooral omdat het oude chassis niet voorziet in plaatsing van iets als het nieuwe onderdeel.

Maar ik heb ook nog een paar gestroomlijnde Coronations met hetzelfde oude chassis, en nu ik dit eenmaal weet kan ik die ook aanpassen en hoef ik daarvoor geen nieuw chassis meer te kopen. De vraag is alleen of het verschil even goed zichtbaar zal zijn, want er hangt gedeeltelijk een valance voor.
Maar goed, het is wat werk, maar dan heb je ook wat.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2013, 20:47:42 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3698 Gepost op: 08 September 2013, 21:30:49 »
Dit is de Hornby R2441 Flying Scotsman. Het is de NRM versie van vóór de grote reparatie zoals die in 2005 uitgebracht werd met dubbele schoorsteen,  flaporen (die heb ik eraf gehaald) en een A4 ketel:

Ik heb onder de cabine een nieuwe set nieuwe Alan Gibson wielen geplaatst:

De platte wielen kunnen nu de litter bin in.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 September 2013, 21:32:47 door St00mboy »

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #3699 Gepost op: 08 September 2013, 21:47:50 »
Mooi dat de flying schotsman ook weer bijna hersteld is (y) hopelijk gaat het niet als bij the real thing hahaha dan moet ie iedere ca 10 jaar helemaal uit elkaar...

Zoals je al  stoomboy die boogie in de duchess ziet er echt goed uit gaat bijna kriebelen om mijn duchess ook aan te pakken  ;D
British Rail diesel Fan

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #3700 Gepost op: 09 September 2013, 05:42:02 »
Petje af Leen !

Voor al dat gepriegel en geknutsel met die 67 en de City of Manchester, dat doe ik je niet na.
Maar zeer interessant om te volgen op dit draadje.

Vandaag (Maandag) kwam de 25276 in de bus van Hattons.
Hij ziet er piekfijn en onbeschadigd uit zonder missende onderdeeltjes.
Moet hem nog wel testen op de club, maar Hattons heeft dat op mijn verzoek ook al gedaan en dat is kennelijk goed verlopen anders hadden ze hem niet opgestuurd.

Ik heb nog wel een analoge Bachmann BR blauwe 25279 die er nog precies zo uitziet als de dag dat ik hem kocht 8 jaar geleden en hij loopt ook nog fijn.
Het plan is dat hij binnenkort eBay opgaat maar als iemand ge-interesseert mocht zijn stuur mij dan even een PM.
Hou wel rekening met de postale kosten van hier uit  :(
Ik doe twee foto's hierbij van deze 25279 met witte handrails.
Heb hem zaterdag nog laten lopen op de club.

Een andere loco (eigenlijk 2), waarvan ik haast vergeten was dat ik ze had is een Union Pacific F3A en F3B met Sound op zowel DC als DCC notabene !
Het zijn een zogenaamde A-Unit (met cabine) gekoppeld aan een B-Unit (zonder cabine) Van Athearn Genesis.
Beide hebben een aparte decoder en ze deden het verder prima ook qua Sound (y)

Gr, Jan

De 25276 aan de voorkant

Let op het opvallende verschil in handrails tussen de 24035 en de 25276 !

Deze is te koop !

De A-unit (1402) gekoppeld aan de B-unit (1402C)

Roeltje!

• Offline Offline
« Reactie #3701 Gepost op: 09 September 2013, 05:54:10 »
@Jan de Jager,

Mooie F3 units (y) ben sinds kort helemaal in de ban van de Amerikaanse spoorwegen. Probeer voornamelijk locs en rolling stock van de New York Central te bemachtigen, maar er staat ook al een UP unit in de kast ;D

Groet, Roelof, die aan de bovenkant van de aarde woont.
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #3702 Gepost op: 09 September 2013, 07:18:43 »
Dank je wel Roelof  :)

Ze hadden al meer dan twee jaar helemaal niet gereden en (anders dan Bachmann loco's !) reden ze zo probleemloos weg alsof ze gisteren nog gereden hadden !!  ;D
Voor het analoog rijden op DC zit er een soort afstandsbedieninkje bij met 6 functies voor de bel, de onderste koplamp, de dynamische rem, de typische Amerikaanse hoorn enzovoorts.
Ook dat werkte nog prima evenals het motorgeluid. Geluid komt ook uit BEIDE units afzonderlijk.
Ik moet toch wel zeggen, dat Athearn Genesis een behoorlijk goeie job heeft gedaan met deze F3 units die ook nog eens prima gedetailleerd zijn.

Union Pacific is een interessante maatschappij waarvan ik ook nog een (zeer gepeperde) Trix BigBoy heb plus hier en daar wat typische goederenwagons en een caboose van Trix. Ik vind de kleurencombinatie van rood op dat knalgeel met die grijze daken en onderstel hartstikke mooi staan !
Ik laat hier een foto zien van een F7 (A & B) van Pennsylvania eveneens van Athearn Genesis maar zonder Sound en analoog.
Ze zijn Brunswick Green bijna op het zwarte af.
Het verschil tussen een F3 en een F7 is volgens mij marginaal, het dak is in elk geval iets anders.
Zit weleens te dubben om hem op eBay te zetten maar kan het eigenlijk niet over m'n hart verkrijgen want er is absoluut niks mis mee. Ze hadden zelfs meer dan twee jaar lang geen daglicht meer gezien (in de doos dus) maar liepen net zo goed als de UP met werkende koplamp alleen dus geen Sound en DCC.
Het zijn dezelfde soort locomotieven zoals die ook op mijn Avatar staat.

Pennsylvania is ook een favoriete maatschappij van mij met nog een roestbruine GG1, en een K4 Pacific, beide van Broadway Limited met Sound en nog een switcher.

Groeten van Jan van de onderkant van de aarde maar helaas niet ver genoeg bij de evenaar vandaan  >:(

De F7 A-Unit, let even niet op het stof  :)

De F7 B-Unit

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #3703 Gepost op: 09 September 2013, 07:44:03 »
@Roelof

Ik heb net even op je profiel gekeken en zie dat je in Marum woont !
Ik heb van 1985 tot 1991 in Roden gewoond vlakbij Leek, hetgeen wat dichter bij Marum is dan Ipswich  ;D
Hartstikke mooi en leuk dorp, en er liep een spoorlijn doorheen, die ze zo nodig af moesten breken toen ik er woonde  >:(
Ik had m'n werk toen in Groningen bij het EGD, m'n oudste dochter (nu 30) was toen een schattig klein hummeltje. En de jongste bestond toen nog lang niet.
Tja dat was een mooie tijd ........ oftewel "langs het tuinpad van m'n vader" zoals Win Sonneveld zo mooi kon zingen !

Gr, Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3704 Gepost op: 09 September 2013, 11:30:41 »
Blijkbaar komt er weer een nieuwe fabrikant  op het toneel (y):
http://djmodels.co.uk/?page_id=11&preview=true

Dave Jones is blijkbaar weg bij Dapol en is voor zichzelf begonnen.
Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 September 2013, 11:34:42 door St00mboy »