Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 20:24:19
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronaldk
Vandaag om 20:07:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:33:19
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3156637 keer)

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3600 Gepost op: 20 August 2013, 21:10:53 »
Hallo Litter-Binners,

Bedankt voor al jullie informatie betreffende de Flying Scotsman (y)  De geschiedenis van deze loc was mij al enigszins bekend, maar toch erg leerzaam.
Op Ebay vond ik nog de R2261, is dat wat? Is een Nederlandse aanbieder, vraagt er echter wel 119,95 voor :(
De trieste foto van Merlin674(Ed) laat helaas zien hoe het nu met deze dame gesteld is :'( Hoop toch dat ze over een paar jaar(paar miljoen Pond :-X) weer rijvaardig is...

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3601 Gepost op: 20 August 2013, 22:07:37 »
@Ed,

Mooie foto's, zeker inspirerend. Ik moet ook weer eens een bezoek aan het NRM brengen, laatste keer was nog in de vorige eeuw. En aan NYMR uiteraard.
We waren vorig weekend in Berwick upon Tweed, hebben nog onder de beroemde brug van Stephenson daar gestaan en uiteraard gefotografeerd, inclusief de langzaam rijdende grijze ECML expresses zoals op de foto van Ed. Zal volgende week wat foto's plaatsen.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3602 Gepost op: 20 August 2013, 22:31:59 »
@Roelof
De R2261 is een tenderdrive lok uit ca. 2002.
http://www.hornbyguide.com/item_year_details.asp?itemyearid=7005
Volgens mij is het er een met een vijfpolige Ringfield (pancake) motor, die beter loopt dan de 3-polige. Het is een model in de uitvoering van het prototype in de jaren '80. Ik zou zeggen dat hij E50,00 - 60,00 mag kosten. Hij staat voor GBP 47,50 + verzending op Ebay aangeboden door Gostude, een van de duurste aanbieders uit de UK.
Ik zal je nooit een van de oude tenderdrive versies van de A1/A3 aanraden, ook al zien de latere Chinese versies van de A3 er best mooi uit en lopen ze beter. Ik heb er zelf ook een. Maar de nieuwere uitvoeringen zijn beter qua proporties, finesse en details, hebben betere en mooiere bogies, motordrive en betere rijeigenschappen (op bochten met min. 430mm radius) en zijn DCC ready.

Ik zou je persoonlijk de NRM versie aanraden, die is het mooiste, maar kost GBP 115,00 + verzending, bij elkaar zo'n E150,00. Als je dat teveel vindt, dan zou ik voor de Railroad versie van Hattons gaan en er zelf ramen in zetten. Dat kost je GBP 64,00 + 3,00 verzending, zo'n E80,00. Ik geloof dat deze nieuwe Railroad versie qua afmetingen correct en voor zijn geld goed van detail en finesse van de aandrijving is. Op de foto ziet hij er goed uit en hij is ook DCC-ready, er zit dus een NEM socket in. Wel zullen er bij het decoreren hier en daar wat lijnen weggelaten zijn en de cabine zal niet supergedetailleerd zijn. Bovendien hangt er volgens mij nog het oude type tender achter, alleen zonder motor.

Hierbij een review van een tenderdrive A3:
http://www.youtube.com/watch?v=XSEKXQOTIn4

Ook hier vraagt iemand of de R2261 de moeite waard is:
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/60773-r2261-flying-scotsman-info-request/

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2013, 22:51:17 door St00mboy »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3603 Gepost op: 20 August 2013, 22:47:09 »
Indrukwekkende foto's, Ed (y)

Die opengewerkte Bulleid is wel heel knap gemaakt :o is zo nooit meer rijvaardig,
maar wel fraai om te bekijken...

Die pigmentbehandeling is grondig gedaan bij dat locje,
het is nu echt wel een roestige oude draak geworden ;D

Mvg,

Tis
********

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3604 Gepost op: 20 August 2013, 22:50:11 »
Mooie foto's Ed, ik heb gelijk zin om ook weer een trip te plannen.
Stonden alle 6 de A4's nog steeds in York?

Leen.

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3605 Gepost op: 21 August 2013, 00:11:12 »
@Leen/St00mboy,

Bedankt voor de info (y) Hornby heeft  in al die jaren best wel veel uitvoeringen van de Scotsman gemaakt,moeilijk kiezen dus. Persoonlijk vind ik de applegreen, single stack , toch wel de mooiste, dus de R3086 past mij wel. Nou vertelde Cottage  railways  dat deze loc achter een vaste bogie heeft en daarom ook geen flenzen .
Klopt dit? Het zou voor mij een goede reden zijn om toch voor een duurdere versie te gaan.
In oktober is het ook weer Eurospoor, daar ook maar even rondneuzen.

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3606 Gepost op: 21 August 2013, 09:05:03 »
Mooie foto's Ed, ik heb gelijk zin om ook weer een trip te plannen.
Stonden alle 6 de A4's nog steeds in York?

Leen.

Leen,
Negatief, SNG was uiteraard weer gewoon op de NYMR aan het werk en de Union Of South Africa was volgens mij Main Line tours aan het rijden. Bittern stond gepland voor nog een paar 90 Mph tours maar die waren uitgesteld vanwege de droogte en de risico's op brand vanwege hete as. Bittern stond dus op de turntable. Een "small gathering" dus, maar voor mij goed genoeg.
Ed

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3607 Gepost op: 21 August 2013, 09:21:58 »
Gistermiddag de nieuwste loc van Bachmann ontvangen uit Liverpool ;



Bachmann Branchlines; Midland Class 4F 43875 in Early Crest.



Kijk, daar wil je als machinst en stoker wel verkeren, een mooi gedetailleerde voetplaat.
Tis een mooie loc, lekker zwaar dus genoeg trekkracht voor een lekkere kolentrein.

Ik heb al even analoog testgereden op de baan in aanbouw en dat ging geheel naar verwachting soepeltjes, vanmiddag de decoder er in en een setje met loclantaarns er op zetten, eventueel nog
een cabinelamp.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3608 Gepost op: 21 August 2013, 09:28:06 »
@RobbertJan,

Mooie aanwinst, ook al gezien bij de nieuwe aanwinsten (y)
Past hier zo een decoder in, of moet je de loc kompleet verbouwen?

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3609 Gepost op: 21 August 2013, 09:31:07 »
Deze is al digitaal voorbereid, maar er zal wel een vaag printplaatje inzitten welke ik
vervang door een eigenbouw exemplaar, zodat ook de verlichting er op aangesloten kan
worden.

Ik zal, als ik er aan denk foto's maken tijdens de ombouw.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3610 Gepost op: 21 August 2013, 10:41:02 »
De 4F ziet er fraai uit, Robbert Jan.
Je hebt gelijk een primeur!  (y)
Als het goed is komt deze week de LMS versie hier binnen.
Ik zal er ook wat foto's van plaatsen.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3611 Gepost op: 21 August 2013, 11:06:47 »
@Roelof
De oude tenderdrive loks hadden een heen-en-weer fladderende bogie met wielen met flenzen met als nadeel een gapend gat onder de cabine, omdat er ruimte moest zijn voor de bogie om heen en weer te kunnen.

Bachmann heeft dat bij hun A1 (nee, niet de Gresley A1 maar de Peppercorn A1) als eerste opgelost door de zijframes vast te monteren, met daar binnenin een as, die enigszins heen en weer kon bewegen. Deze as heeft voldoende ruimte om een R2 (ca. 450mm) boog te kunnen nemen.

Hornby heeft in 2005 bij de dure versie van de A1/A3 ook de zijframes vast gemonteerd, maar heeft gekozen voor een as met flensloze wielen, die nauwelijks heen en weer kan bewegen. Daarbij levert Hornby een extra asje met wielen mèt flenzen om eventueel zelf te monteren, indien je grote bogen hebt. Daarbij moet je denken aan bogen van 75 cm of meer. Met wat zelfarbeid (vijlen en zo) is het mensen gelukt om het reserve asje zodanig gemonteerd te krijgen, dat er ook kleinere bogen mee genomen kunnen worden.

Ik zie op deze foto:
http://test.ehattons.com/images/products/R3086_45704_Qty1_3.jpg
dat de R3086 een flensloos wiel heeft als ik hem vergroot (met CTRL +). Daarmee ziet hij er weliswaar vanaf de zijkant een stuk mooier uit dan de oude tenderdrive A3 met zijn lelijke overhang onder de cabine, maar ik kan me voorstellen dat je er, evenals ikzelf, liever wielen met flenzen op wil zien. Ik weet echter niet of die bij deze lok meegeleverd zijn. Dat hoeft geen probleem te zijn, want voor een paar euro heb je een as van Alan Gibson. Daarvan zijn de wielen ook ca. 0.5mm smaller en dus heb je dan automatisch meer zijspeling op je as, minder vijlen dus. Ik ga dit zelf bij mijn loks ook zo doen, want je krijgt gewoon gratis bijna 1 mm zijspeling en dat scheelt gewoon erg veel vijlwerk op een plek waar je het liever niet doet.

Voor de volledigheid nog een (mogelijk) nadeel van deze Smart Design lok? Volgens mij zijn de buffers nu van plastic. Zolang ze heel zijn is dat geen probleem, maar ja, ik weet niet hoe lang ze heel blijven. Het lijkt me echter niet zo'n grote klus om  die door metalen buffers, evt. van Bachmann, te vervangen.

Nogmaals de R3086 is een heel mooie lok, vooral om zelf te pimpen, en ook qua afmetingen etc. en visueel is het een mooie lok voor het geld, ondanks de nadelen is hij mooier en beter dan de voorgangers. Daar is iedereen het geloof ik wel over eens.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2013, 20:02:38 door St00mboy »

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3612 Gepost op: 21 August 2013, 14:21:55 »
Robbert-Jan,
Mooie lok hoor. Heeft bijna een hoog knuffelgehalte  :P
Je schrijft iets over eigenbouw decoderstekker plaatje? Ben zelf voortdurend aan het rommelen met die plaatjes van Bachmann en Hornby als ik verlichting wil aansluiten. Kun je iets meer laten zien van jouw plaatjes?  ???
Ed

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3613 Gepost op: 21 August 2013, 20:35:58 »
Hoi Ed,


Ik heb inderdaad in de laatste paar stoomlocjes zelf een printje gezet zodat ik gemakkelijk
de verlichting kan aansluiten, de bachmann 8 polige printjes zijn daar niet op voorbereid.

Kom er ook achter dat de 4F beschikt over een 21 MTC aansluiting....
Mwa, 't printje gaat er in elk geval uit om er zelf een nieuwe 8 polige in te bouwen  ;D

Overigens, ik gooi niks weg, heb een bakje met alle verwijderde printplaatjes.
En nu ik zit te tikken en aan het opereren ben, de nep kolen op de tender zijn van metaal,
een gietstuk wat niet vast zit, viel er spontaan uit.
Er komen in mijn geval toch echte kolen op, scheelt weer breekwerk  :)


Update;

't printje is klaar voor inbouw, de verlichting kan er later zo aan gesoldeerd worden.



Het binnenwerk van de tender, hier is ook ruimte voor een speaker, hiervoor wordt zelfs
nog een extra plastic onderdeel meegeleverd.
Tussen loc en tender zit een 4 polige stekkerverbinding.



Hier nieuwe printje vanaf de onderzijde, het is een standaard stukje strokenprint, geheel
gescheiden over het midden zodat er geen kortsluiting ontstaat.
Zoals al wel te zien is zijn de stroomtoevoer en de motoraansluiting naar de middelste 4
contactpunten gezet, zodoende komen de functie-uitgangen aan de buitenzijde te liggen
waardoor het makkelijk is daar weerstandjes te situeren, deze zijn aangebracht, 4,7K per stuk.



De bovenkant met een 8 polige aansluiting gemaakt uit een IC-voetje.
Naast het voetje zijn pennetjes te zien waarop later de draadjes van de verlichting worden
gesoldeerd.

Simpel maar doeltreffend.

Gr.

Robbert Jan.

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2013, 22:00:13 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3614 Gepost op: 21 August 2013, 21:36:44 »
Dat is precies de reden van het losse stuk kolen, nl. dat je er zelf gemakkelijk echte kolen in kan doen.
Ja, Bachmann gebruikt in zijn nieuwe typen stoomloks sinds enige jaren een 21-polige socket.
Ik vind dat ook lastig want ik heb nog een aardig voorraadje 8-polige decoders.

Leen.