Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 23:22:07
Terugverende koppeling door Ronald69
Vandaag om 23:22:06
Bahnstrecke 5867 door ruudns
Vandaag om 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
Vandaag om 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
Vandaag om 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
Vandaag om 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3164076 keer)

Merlin674

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #7980 Gepost op: 04 November 2015, 11:18:07 »
Leen,
De rails van de kruising zijn goed aangesloten. Heb alles al een paar keer doorgemeten. Bovendien zou de sluiting dan altijd en bij iedere lok moeten ontstaan en dat is niet het geval. Bovendien ontstaat dan de sluiting al op het moment van de overgang van de voorgaande rail naar de kruising en dat gebeurt ook niet. Ik heb inmiddels de kruising behandeld met kleine stripjes duck-tape om de spoorstaven die dicht bij elkaar liggen te isoleren, dat maakt het voor de meeste loks goed. Alleen de P2 met zijn lange wielbasis heeft er kennelijk nog moeite mee. Ik moet het dus wel in die richting zoeken.  ???

Een dag met Pacifics en groter rijden lijkt me leuk. We moeten dan wel een goede baan hebben met een run-round loop zodat we ze lekker kunnen laten rijden.  (y)

Ik ga eens een van mijn vertrouwde lokpilot decoders in de P2 zetten. Kijken wat het verschil is. Overigens zie ik nu meer verschillen tussen de huidige en de eerdere series van de Hornby P2. Ik zal vanavond eens het manual inscannen en op het forum plaatsen. Zo zitten er kennelijk nu twee 8 polige NEM stekkers in; één in de tender en één in de loco-body. Er staat ook beschreven dat je een gewone decoder in de loco body kunt/moet plaatsen. en dat de sound decoder in de tender moet. Beetje vreemd...  :-[

Ik geloof inderdaad dat hij nu sprung-buffers heeft. Ik zal het vanavond nog eens goed bekijken allemaal.

Die geweatherde versie kun je inderdaad geen buil aan vallen. Ik vind hem schitterend. Als ik dit eerder had gezien had ik hem ook besteld. Nu moet ik zelf aan de slag. Ook leuk!  ;)
Ed
« Laatst bewerkt op: 04 November 2015, 13:04:42 door Merlin674 »

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #7981 Gepost op: 04 November 2015, 13:37:56 »
Over de P2-dag moeten we het nog maar eens een keer hebben.  ;)
We kunnen er ook nog een A4-dag aan vastknopen, denk ik, en misschien ook nog wel een A3-dag.  ;D

Doe dan ook meteen maar een T9- en O2-dag.
  :D

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7982 Gepost op: 04 November 2015, 13:49:12 »
En welk hotel is dan handig...

Overigens is een ticket voor zaterdagochtend heen, zondagavond terug wel wat duurder dan 110 euro :-(

Ik zat de laatste keer in het HolidayInn op Birmingham airport...

Heeft een gratis pendelbus vanaf het spoorstation (Tussen de luchthaven en NEC) naar het hotel.. Rijdt ieder half uur heen en weer.. Het scheelt je een dure Taxi... Eten in het hotel is goed...

Michael

Michael, sluit ik me bij aan. In 2009 voor OntraXS geweest en in dat bewuste hotel geslapen. Is goed, eten is goed maar even een eindje rijden naar Solihull en je eet in een echte pub. Daar zijn we vorig jaar (toen ik met 2 banen daar stond) weer geweest en is een aanrader.
Holiday Inn: zit vlak naast het luchtspoor dat naar de NEC gaat. Scheelt je lopen en is erg gemakkelijk. Alleen het laatste stuk in de NEC moet je dan lopen maar dat is verder geen probleem :)

Ben nu 3x geweest, 2x met baan en 1x zonder. Blijft een heel mooie show die zeker de moeite waard is (y) volgend jaar ben ik er weer :)

Voor de vlucht even goed zoeken, kan je veel geld schelen. Aangezien ik dichtbij Duitsland woon zijn we toen met FlyBe vanaf Düsseldorf gevlogen. Misschien een idee?

EDIT: https://www.cheaptickets.nl/vluchtresultaten?out0_dep=DUS&out0_dep_all=false&out0_arr=BHX&out0_arr_all=false&in0_date=2015-11-22&out0_date=2015-11-21&adt=1&chd=0&inf=0&cls=Y

Inderdaad, rond de 150 euro pp.
« Laatst bewerkt op: 04 November 2015, 13:51:52 door Ronald Halma »

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #7983 Gepost op: 04 November 2015, 14:26:32 »
Ronald,

Het Holidayin Express bij het luchtspoor is meestal door de organisatie afgehuurt voor deelnemers.. Toen ik daar probeerde te boeken was dat weekeinde al in juli helemaal vol... Maar ik ben met je eens dat dat het ideale hotel is..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7984 Gepost op: 04 November 2015, 15:05:33 »
Oke, wist ik niet... weet dat de organisatie meestal kiest voor goedkopere hotels in de omgeving zoals in bv Solihull.

Maar het valt te proberen ;)

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #7985 Gepost op: 04 November 2015, 19:00:03 »
Voortbordurend op het P2 thema; bijgevoegd het manual. Zoals je ziet een 5 polige motor en twee decoder connectoren, heel vreemd. Verder heeft hij nog steeds geen sprung-buffers, al zijn ze wel van metaal. De smoke-box dart daarentegen is nog van het design-clever (ugly) type. Afijn je kunt niet alles hebben nietwaar? En voor dit geld!  (y)

Manuals courtesy Hornby Hobbies Ltd.

Ed

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #7986 Gepost op: 04 November 2015, 22:30:53 »
Doe dan ook meteen maar een T9- en O2-dag.

(y) Ik ben wel in voor een T9 dag.

Grzz, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #7987 Gepost op: 04 November 2015, 23:07:22 »
De T9 dag moet dan zeker in de Southern region plaats vinden, dat zal dan wel Eindhoven worden.  ;)

@Ed
In de manual van mijn P2 staat ook dat er een 5-pole motor in zit.
De kenners in de snoepwinkel zeggen allemaal dat het een 3-pole motor is.
Dat geeft niet, als hij het maar goed doet. De motoren van Bachmaan zijn ook 3-pole.
Maar de motor van mijn P2 ligt hier te rollen want die was gewoon defect. Bij ca. 5V begint hij ineens te lopen, daar beneden doet hij niets.
Ik heb er zelf een 5-pole motor in gezet, die van een King.
Die 2 decoder connectoren is ook een leuke. Ik geloof dat hij in de eerste oplage bij de niet-sound versie zoals die van mij in de lok zat, en bij de TTS-versie in de tender. Blijkbaar is het nu zo goedkoper voor ze.

Leen.

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #7988 Gepost op: 05 November 2015, 14:14:49 »
Leen,
Das lullig van die originele motor. Het is dat we onze vrienden uit Margate niet het vel over de neus willen trekken maar als je de zaak opspeelt kun je gewoon een nieuwe vijf-polige motor bij ze claimen. Overigens zitten ze nu in Sandwich voor zover ik weet. :P

Ik merk nu wel dat de P2 beter begint te rijden. Het fluctueren van de snelheid is nog maar een beetje. Wellicht dat het toch een kwestie van (wat langer) inrijden was. Ik vind op zich dat hij ook wel mooi optrekt en afremt. Denk dat het, zeker in vergelijk met de eerdere Hornby decoders, geen slechte is. Ook valt me op dat sommige geluiden precies hetzelfde zijn als op een ESU sound decoder. Hoe kan dat nou? ???
Het grootste verschil is inderdaad dat de steambeats niet gesynchroniseerd zijn met de wielen en dat sommige geluiden wel erg synthetisch klinken. Maar, wat verwacht je van een sounddecoder die een kwart kost van een normale.  ;)
Daarnaast... met die tweede NEM decoder connector zou het mogelijk moeten zijn om in de loco-body een functiedecoder te plaatsen waardoor je gemakkelijker allerlei extra functies zoals verlichting en rook generator kunt inbouwen. Ik zie een projectje aankomen!
Al met al, best een leuke lok, al moet ik nog wel wat aan die pony truck doen. Ik ga jouw advies maar eens opvolgen.
Voorlopig doe ik ff niet veel. Heb maandag hard op m'n duim geslagen met een rubber hamer.  :-[
Ed
« Laatst bewerkt op: 05 November 2015, 14:20:08 door Merlin674 »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #7989 Gepost op: 05 November 2015, 15:01:20 »
Ik begrijp dat het geen schuimrubber hamer was?  :-\

Mooi dat je begint tevreden te zijn over de P2.
Dat geeft hoop voor de geweatherde die eraan komt.

Leen.

Paul Delcour

• Offline Offline
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
« Reactie #7990 Gepost op: 05 November 2015, 15:21:15 »
Het is natuurlijk al tig keer voorbij gekomen, en ik heb ook in het forum gezocht, maar weinig gevonden: ik zit nu in het stadium dat ik moet kiezen voor een bepaald railtype. Ik vond dit artikel dat een voor mij frisse benadering heeft:

http://s374444733.websitehome.co.uk/code75/index.htm

Qua maat zou code 100 beter zijn, maar qua looks code 75. Interessant. Mijn materieel is allemaal erg nieuw op wat goederenwagentjes na waarvan het niet erg zou zijn als die weer weg moeten als ze niet goed over code 75 rijden.

Mijn grootste zorg is: hoe betrouwbaar rijdt alles op code 75 t.o.v. code 100? Wat zijn jullie ervaringen? Qua prijs scheelt het bar weinig, dus dat is geen punt. Kwetsbaarheid is groter? Secuurder leggen?

Ik wil gewoon rijden en hoe mooi realisme ook kan zijn, alle moeite daarvoor is niks voor mij. Gewend als ik was aan M-rails... (ahum).
Attic Junction • www.train.delcour.org

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #7991 Gepost op: 05 November 2015, 15:34:39 »
Paul,
Ik ga nog wat extra toevoegen aan de verwarring; code 83!
Ik heb nu zelf alles code 100 van Peco. Uitstekende rails op de kruising na die kennelijk bekend staat om problemen met wielflenzen die sluiting veroorzaken. Het nadeel van mijn code 100 is dat ik graag alle wissels van de Electrofrog versie wilde hebben. Dat rijdt gewoon beter. Peco code 100 heeft dat niet op alle wissels en diamond crossings, Peco 75 wel.
Echter, zoals het artikel in de link al aan geeft is Code 100 vaak net iets te fors en Code 75 net iets te klein.
Een goed alternatief daarvoor is Code 83. Dat is de rails die in de (Duitse) H0 wereld wordt gebruikt maar ook in de UK steeds populairder wordt. Vooral Tillig Elite. Dat is echt prachtig spul, heeft schitterende wissels (met 'electrofrog') en ziet er gewoon goed uit. De spoorbreedte is exact hetzelfde als bij 00, 16,5mm. Bovendien, Tillig is goed te verkrijgen in Nederland.
http://www.tillig.com/Elite_Gleissysteme_Weichen_Kreuzungen.html
Mocht je willen combineren met smalspoor dan heeft Tillig daar zelfs een standaard 3-rail systeem voor.
Ergo, kijk er eens naar. Mocht je toch voor Peco willen gaan en je hebt nog niets gekocht, ga dan voor Code 75.

By the way, het 3D baanplan op je website ziet er erg fraai uit! Nu krijg je een prima indruk van hoe het gaat verlopen. Gaaf!
Ed
« Laatst bewerkt op: 05 November 2015, 15:36:42 door Merlin674 »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7992 Gepost op: 05 November 2015, 15:35:32 »
In dat artikel vergelijken ze code 75 en code 100 met UIC60. Dat lijkt me niet realistisch, UIC60 wordt alleen nog maar toegepast op nieuwe en zwaarbelaste lijnen, in Nederland b.v. op de Betuweroute en op de HSL. Op oudere en lokale lijnen wordt een lager profiel toegepast, en code 75 komt daar het dichtste bij.
Verder staat er een opmerking: "locos and rolling stock must have tighter tolerance wheel profiles and gauge settings, to operate reliably on this track."
Naar mijn mening is dat onzin. De railhoogte heeft niks met toleranties te maken. Het enige wat roet in het eten kan gooien is de flenshoogte. Maar als die voldoet aan de NEM, dan is er niks aan de hand.
Ik ben zelf al een tijdje gestandaardiseerd op code 75 en daar heb ik geen problemen mee.

O, wacht. Ik realiseer me nu dat het niet over H0, maar over schaal 00 gaat. Dan zou code 83 inderdaad dichter bij de werkelijkheid komen.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2015, 15:48:13 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #7993 Gepost op: 05 November 2015, 16:13:04 »
@Paul,

Omdat wij op een deel van de baan code 100 toepassen en op het Britse deel code 75, het volgende.
We gebruiken Piko A code 100 omdat het een heel smal boven profiel heeft. Bovendien kun je de railstaven heel makkelijk vervangen door C&L code 75 Bullhead rail.
Voor (zelfbouw-)wissels, zie mijn bouwdraad.
Maar ik kan me voorstellen dat het laatste te veel tijd en moeite kost.
En dat je niet zomaar een instrument maker bij de hand hebt, om je te helpen.
C&L Bullhead met de fragiele rail chairs? Niet aan beginnen. Duur, onhandig en heel frustrerend.

'Quick & Dirty'? Peco code 75

Grzz, Hans

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #7994 Gepost op: 05 November 2015, 18:06:24 »
@Paul
Hoe moeilijk wil je het maken?  ::)
Als je zoals jij allemaal nieuw materieel hebt, dan is Peco code 75 eigenlijk een no-brainer.
Koop gewoon een stuk en laat je spullen er even overheen gaan als je zeker van je zaak wil zijn.

Vorig jaar bracht Hornby ineens zomaar een GWR tanklok uit met een pizzacutter wiel op de bogie met een soort Lima flens van op schaal bijna een halve meter, maar dat is tegenwoordig echt een uitzondering.
En zelfs die raakte de railschoen niet eens.
Ik heb de flens wel gelijk afgevijld: wiel in de boormachine en langs een vijl laten lopen.

Dit topic begint op pag. 1 trouwens over hoe je je rails de illusie kan geven van realistisch Brits spoor.
00 is in feite smalspoor, en met code 100 lijkt het helemaal op smalspoor.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2015, 18:33:14 door St00mboy »