Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2858251 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14715 Gepost op: 08 maart 2019, 22:19:20 »
Crivens!

Waar is dat nou weer?

cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14716 Gepost op: 08 maart 2019, 22:33:43 »
Lang geleden dat ik een 66 zag.

@Frank,

De Class 66 is een regelmatige gast op de Brabant route. Aan de ene kant een machtige loc om naar te kijken (ook al omdat het een Britse loc is, natuurlijk), aan de andere kant meer dan eens voor een trein met gevaarlijke stoffen. Daar waar we in Nederland een prima goederentraject hebben via de Betuwe route, stuurt men die gevaarlijke treinen over een traject dwars door Brabantse steden en dorpen.

Gr, Hans

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14717 Gepost op: 08 maart 2019, 22:58:18 »
Hoewel weatheren niet echt mijn "cup of tea" is zijn dat mooi geweatherde locomotieven.
Hier nog twee video's van mijn Hornby Electric Class 87 met Legomanbiffo Sound.

Groeten, Jan

https://www.youtube.com/watch?v=qLJNL8LkB80
https://www.youtube.com/watch?v=6NGSb2fNc2E
 

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14718 Gepost op: 10 maart 2019, 19:20:01 »
Mooie lok, Jan!  (y)

Ik zou best eens in de '30's langs het spoor willen kijken, dus heb ik zojuist op de fiets naar deze villum gekeken:
https://www.youtube.com/watch?v=gOOYEesRhJc

Jammer dat hij niet erg scherrup is....  :-\

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14719 Gepost op: 10 maart 2019, 20:55:48 »
Het type autotrailer van Bachmann is er niet in GWR-uitvoering, gewoon omdat het toen nog niet bestond..........:


Toen ik thuiskwam realiseerde ik mij, dat ik eigenlijk niets had om het rijtuig te trekken........dus moesten er maatregelen genomen worden:


........... nu kunnen we wel een fraai setje maken:


.........Het lokje lijkt goed te rijden op mijn stukje flex.

Op RMWeb staat de GWR/BR 14/48/58xx van Hattons/DJM inmiddels bekend als een fraaie lok met een slecht chassis. Het chassis heeft tekortkomingen, maar als je geluk hebt, dan tref je een goede. En als jouw lokje het op DC goed doet, dan kan het  alsnog misgaan met een decoder erin. Op hellingen schijnt hij helemaal niet goed te kunnen rijden. Wat er dan gebeurt? Haperingen, horten, stoten en zelfs blokkeren.  :-\

Toch heb ik er twee weken geleden een uit de "Sale of the Century" laten komen.  ::) En ja hoor, toen ik vorige week de GWR 5814 uit de doos pakte en hem op de rails zette, kwam hij nauwelijks vooruit: hij blokkeerde aanvankelijk zelfs. Ik kon hem wel achteruit laten rijden, maar amper vooruit. "Getver een horrel, dat wordt terugsturen", dacht ik meteen. Maar ik heb hem op de rollenbank gezet en hem een tijdje flink van katoen gegeven. Daarna reed hij een heel stuk beter, ik zou zelfs zeggen dat hij nu goed rijdt, als ik niet wist dat hij er in het begin niets van bakte. Hij staat op dit moment weer op de rollenbank en als het tijdstip daar is, dan krijgt hij zijn decoder. Hattons adviseert voor deze loks trouwens de 6-pin decoder van Gaugemaster, niet die van hunzelf. Waarom? Dat weet ik niet, maar ik neem in dit geval niet de gok van een Hattons decoder en dus krijgt de 5814 een Gaugemaster decoder.

Een 58xx ziet er hetzelfde uit als een 48xx, maar reed niet met de bekende autotrailer. Met een paar karretjes erachter kun je een leuk kort treintje maken.Dit is 'em op de rollenbank:

Leen.

De 14xx/48xx/58xx is zonder twijfel het meest bekende karakteristieke kleine lokje van de GWR. In 00 is hij sinds 1980 verkrijgbaar van Airfix, Dapol en later Hornby. Vorig jaar verscheen er van Hattons een nieuwe versie van dit type lok in verschillende uitvoeringen. Het model werd gefabriceerd door DJM (Dave Jones Models). Omdat ik er toevallig emplooi voor heb, heb ik er drie aangeschaft, een GWR versie voor mijn oude autotrailers van Dapol, een BR versie voor de mooie autotrailer van Bachmann en een 58xx in GWR-uitvoering voor een leuk goederentreintje.

Toen de lokjes binnenkwamen zagen ze er fantastisch uit. Ik heb ze even analoog op DC laten rijden en twee ervan reden ontzettend slecht. De ene in BR, die hierboven nog aardig leek te rijden, bleek de ergste te zijn. Ik heb nog nooit loks gehad die zo verschrikkelijk slecht reden! Abominabel gewoon. :-\ Dus even gekeken of ik de enige was met zulke ervaringen, maar op RMWeb waren de conclusies eensluidend: deze loks waren verschrikkelijk, Dave Jones was volksvijand no. 1 en ik koop nooit meer een DJM lok!   :o  Toch stuurde niet iedereen zijn lokjes terug, omdat er nu eenmaal geen ander goed model van verkrijgbaar is. De Hornby uitvoering kan niet tippen aan die van DJM en heeft ook zijn quirks. En die rijdt ook nog eens op rubberen banden.  :'(

Ik heb heel lang in dubio gestaan wat ik hiermee aan moest. Ik dacht dat ik het wel in orde zou kunnen krijgen, maar had vanwege de bijzondere constructie weinig trek om ze open te maken en dan mijn garantie te verspelen. Terugsturen naar Hattons kan natuurlijk binnen een jaar en dan krijg je weliswaar probleemloos je geld terug, maar dan heb je niets voor je treinbedrijf want er zijn geen vervangingsexemplaren meer.  :-\
Uiteindelijk kwam ik tot twee mogelijkheden voor een acceptabele oplossing:
1) Ik mail Dave Jones en vraag of hij weet hoe ik ze goed kan krijgen.
2) Ik stuur de loks terug, vraag mijn geld terug en wacht tot er een nieuwe batch gemaakt wordt.

Het ene sluit het andere niet uit, dus heb ik eerst Dave Jones gemaild. Antwoord binnen een uur: "Welke DC-regelaar gebruik je?" Dus ik zeg: "Wel, een Trix uit 1980 of nog ouder van type weetikveel???". Antwoord van Dave: "Probeer eens een moderne regelaar. Wij gebruiken tegenwoordig coreless motoren in onze loks en die zijn met moderne regelaars goed te besturen".

Mijn nieuwste regelaar is 25 jaar oud, dus twee weken geleden nam BMB-er Cees op zaterdagmiddag een Fleischmann 6720 regelaartje mee en hebben we samen alle drie de loks op mijn BMB-bak laten rijden. Ze reden perfect, die in BR-uitvoering iets minder dan de andere twee, maar zeker acceptabel.  (y) Daarna heb ik eerst in de BR-lok een DCC23 decoder van Gaugemaster gedaan, die door Hattons geadviseerd wordt. En ja hoor, het slechte rijden was gelijk weer terug!  :'( In de bijgesloten 1 pagina lange manual van deze decoder was niets te vinden over het afstellen van de BEMF (feedback, lastregeling). Dus heb ik Dave teruggemeld dat ze goed liepen, maar dat het met de decoder erin weer mis was. Hij heeft toen geantwoord dat deze decoder feitelijk een DZ125 van Digitrax is en dat de handleiding van Digitrax van toepassing is en hij legde uit hoe ik de CV's moest afstellen. Het is mij niet duidelijk waarom Gaugemaster alleen een handleiding van één velletje bij de decoder doet waar je niks mee kan, terwijl er een complete handleing bestaat van 86 pagina's met alle relevante informatie. Er staat o.a. stap-voor-stap in hoe je de BEMF kan afstellen en dat heb ik zo goed mogelijk gedaan. De lokjes lopen nu goed vanaf speed step 3. Bij 1 en 2 is het nog niet goed genoeg, vind ik. Dat heb ik donderdag aan Dave Jones gemeld, maar ik heb nog geen antwoord gekregen. Maar daarom heb ik gisteren in Houten bij een charmante Duitse wel een ESU 54685 decoder gekocht en ergens anders een Kühn N025. Ik wilde eens kijken of ik daarmee betere resultaten zou krijgen. Vanmiddag heb ik de ESU in de BR-lok gedaan en ja hoor, na wat gefröbel met de CV's loopt hij nu op alle stappen heel netjes, zelfs op stap 1. Hij loopt niet helemaal 100% geruisloos en dat zal met deze lok ook zeker niet gebeuren, maar in het echt ook niet, denk ik dan maar. Dit is de slechtste van de drie, dus waarschijnlijk krijg ik de andere twee ook beter, als ik er even voor ga zitten. Zaterdag neem ik hem mee naar de Henk (Derailed) zijn baan op de Open Dag van DTS in Ermelo en daar kan hij dan op een grotere baan zijn kunsten eens vertonen.

Wat ik nu leer is, dat fabrikanten als DJM, Realtrack, Rapido en waarschijnlijk anderen bezig zijn een stap te zetten in hun technologie, waardoor de compatibiliteit van hun modellen met onze fossiele ouwe zooi, maar ook kennis, niet zomaar meer gegarandeerd is. In feite test ik al jaren alle loks met een paar ouwe Trix controllers. Nu blijkt dat deze coreless motoren er heel slecht op kunnen reageren. Een tijdje geleden reed hier trouwens een Class 156 van Realtrack, en die reed  met de Trix wel goed. (dat is trouwens een andere continuing story die ook nog een keer hier op de Litter BIn komt). Ik was heel verbaasd dat de motoren van deze drie lokjes op de nieuwere regelaar zoveel beter liepen dan op de oude van Trix.

Verder stoppen we in onze loks snel even een decoder, veranderen het adres van het loknummer en dan kijken we of hij een beetje goed rijdt, verder niets. Als hij niet goed rijdt dan roepen we gelijk dat het een goedkope decoder is of een slechte lok of zoiets. Jaren geleden heb ik eens met DecoderPro op de computer loks afgeregeld en dat was heel leerzaam en leuk om te doen. En nu moest ik noodgedwongen opnieuw aan de bak. Deze lokjes vragen echt om de juiste decoderinstellingen, wat eigenlijk heel logisch is als je je lok optimaal wil aansturen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2019, 21:07:50 door St00mboy »

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14720 Gepost op: 10 maart 2019, 21:17:15 »
Citaat
Maar daarom heb ik gisteren in Houten bij een charmante Duitse wel een ESU 54685 decoder gekocht

Da's Fräulein Immerzwanger, die heeft goeie meuk  ;)

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14721 Gepost op: 10 maart 2019, 22:53:29 »
Goh, jij kent ook iedereen!  ::)

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14722 Gepost op: 10 maart 2019, 22:59:25 »
Ach, ik loop er niet mee te koop  ;) 

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14723 Gepost op: 11 maart 2019, 04:22:09 »
Mooie lok, Jan!  (y)

Leen.

Thanks Leen,

Ik ben er ook erg blij mee ondanks dat het een Hornby is !  (y)
Ik ben namelijk geen grote fan van dat merk en de enige andere locomotief die ik van Hornby heb is een BR blauwe Class 08.

Uiteraard had ik geen keus met deze mooie electrische locomotief emaareerlijk is eerlijk .... Hornby heeft echt een goede job gedaan dit keer !
Ook Legomanbiffo heeft uitstekend werk gedaan met hun Sound !
Vergelijk maar eens met een echte 87, ze zitten er volgens mij niet ver naast  :D

https://www.youtube.com/watch?v=L2X3j2iiIiA

Ben zeer benieuwd naar onze Deltics van Accurascale
Ik heb destijds jouw advies opgevolgd en gekozen voor de "waiting" game.
Legomanbiffo heeft de beste Sound voor een Deltic maar ik vertrouw er op dat Accurascale dezelfde kwaliteit levert zo niet beter !

Groeten, Jan

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14724 Gepost op: 11 maart 2019, 10:11:28 »
Hornby kan erg mooie dingen maken, maar in het verleden hebben ze de fans af en toe ook flink teleurgesteld.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2019, 22:48:38 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10567
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14726 Gepost op: 12 maart 2019, 14:12:33 »
Zijn modellen uit de Railroad-range dus niet heel gedetailleerd. De zijkanten ogen vrij monotoon qua kleur voor teak-rijtuigen. Overtuig uw zelf:
Filmpje van Hattons
No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14727 Gepost op: 12 maart 2019, 14:32:56 »
Het zijn de oude Gresley teaks van Hornby. Ze zijn op basis van een 57 ft lang prototype (wat niet bestaat) en zo konden ze een standaard onderstel gebruiken. Het plastic is niet beschilderd en ziet er niet erg teakachtig uit. De koppelingen zijn de volvobumper koppelingen en waarschijnlijk hebben ze ook plastic wielen.
De echte teaks waren 61ft 6in en die heeft Hornby later uitgebracht helaas met ook de nodige tekortkomingen.
Als je deze oude rijtuigen helemaal netjes opschildert en de koppelingen en de wielen vervangt dan kun je er een leuke impressie van een trein met Gresley teaks mee weergeven.

De GNR had wel teaks van 57 ft maar daarvan zaten de ramen anders. Eigenlijk een gemiste kans.  :-\

Leen.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14728 Gepost op: 12 maart 2019, 21:30:00 »
Al een keer eerder hier gepost, maar hierbij nogmaals een manier om ze te upgraden. De betreffende verf kon ik makkelijk bestellen op de Citadel site (er bleek een winkel in Wenen waar ik het zonder verzendkosten kon ophalen)
https://www.youtube.com/watch?v=-2Y5ntJwM2o

met vr gr Gerard

PS maar ligt natuurlijk nog steeds op de plank....

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #14729 Gepost op: 12 maart 2019, 21:36:26 »
Slim om het zo te doen.  (y)
Jammer dat hij niet laat zien of ze overeind blijven tussen de nieuwere rijtuigen.
Eén of twee 57ft rijtuigen in een jaren '20 of '30 trein moet kunnen. Waar de ramen precies zitten weet je toch niet uit het hoofd.

Leen.