Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 18:04:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:01:36
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 17:56:33
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:56:02
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 17:53:51
Rails roestig verven door henk
Vandaag om 17:53:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 17:31:23
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ceuleer
Vandaag om 16:57:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22

Auteur Topic: schaal 00  (gelezen 7261 keer)

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
schaal 00
« Gepost op: 04 January 2009, 14:48:19 »
Hallo Allemaal,

Vandaag heb ik de nieuwtjes van Roco voor 2009/2010 bekeken. Leuk om te zien, dat er toch weer een dikke catalogus van ongeveer 75 bladzijden voor me klaar ligt. Gelukkig voor mijn portemonnee is er niet veel bij, wat mijn hart direct sneller doet kloppen. Hierom vraag ik nu niet naar jullie mening. Zie het andere draadje. Wat voor Roco echt noviteit is, is een Britse stoomlocomotief. Het gaat om een Fairlie-smalspoorloc. De bouwschaal is niet H0e, maar 00e, dus 1:76. Waarom deze schaal?

De schaal 1:76 is eigenlijk een compromis. Vroeger konden de motoren nog niet zo klein geproduceerd worden, dat ze goed in de locomotieven ingebouwd konden worden. Met de H0-schaal werd regelmatig gesjoemeld. Veel merken waren daar, noodgedwongen, goed in. Op een gegeven moment (vanaf 1970? Graag verbeteren) is er besloten, dat voor de Britse markt in de schaal 00 (1:76) en voor de markt op het Europese vasteland in H0 (1:87) geproduceerd wordt. Maar: beide met de H0-spoorwijdte van 16,5mm. Het resultaat is, dat Britse treinen dus op een te kleine spoorwijdte rijden. Verder zijn ze groter dan Europese. Omdat het omgrenzingsprofiel in Groot Brittannië kleiner is dan in Europa, valt het voor veel mensen niet direct op als je een Engelse naast een Duitse lok zet.

De techniek heeft de laatste veertig jaar niet stil gestaan. Er kunnen nu kleinere motoren met een veel betere eigenschappen geproduceerd worden. Bouwen in de schaal 00 hoeft dus niet meer. Een mogelijkheid is dus om over te stappen op de schaal H0. Een andere mogelijkheid is om de spoorwijdte van 00 te wijzigen van 16,5 naar 18,9mm. Dit geeft weer een nieuwe bouwschaal. Velen zouden opnieuw moeten beginnen: nieuw materieel en een nieuw railsysteem.

In mijn ogen is de schaal 00 - 1:76 uit de tijd. Er zijn spoorhobbyisten, zoals ik, die modellen van Brits materieel zouden willen verzamelen, maar in de schaal H0, niet 00. Zo passen alle modellen in mijn museum goed samen, zonder verschil in bouwschaal.

Laat eens weten hoe jullie hierover denken. Heb je, bijvoorbeeld, interesse in Brits materieel in de schaal H0? Maakt het je veel uit of het ene model in H0 gebouwd is en de andere in 00?

In mijn verzameling zou een groene A4-Pacific 60007 “Sir Nigel Gresley” in tijdperk 3, schaal H0 niet misstaan. Natuurlijk met passende rijtuigen. Modellen in de schaal 00 heb ik wel gehad, maar intussen verkocht. Ik vind het niet goed passen bij H0. Ik ben trouwens vrij streng hierin: rijtuigen met een lengteschaal 1:100 zijn wel mooi, maar passen ook niet in mijn verzameling.

Met vriendelijke groet,
Basilicum

Aanpassingen: verbeteringen door Klaas Zondervan.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2009, 20:55:02 door Basilicum »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: schaal 00
« Reactie #1 Gepost op: 04 January 2009, 15:04:54 »
Een paar opmerkingen van mijn kant:

Het is niet h0, maar H0, met een hoofdletter H.

Het is niet spoorbreedte, maar spoorwijdte.

Het verhaal over de motoren die te groot waren is altijd de officiële smoes geweest om in schaal 00 te bouwen, maar ik geloof daar geen bal van. Er waren op datzelfde moment namelijk modelbouwers die al op de helft van 00 bouwden, dus 1:152, en wel kans zagen om daar elektromotoren in te prakken.

Er was naar mijn mening een andere reden. Omdat het Engelse profiel kleiner is, zijn de rijtuigbakken smaller. Maar draaistellen zijn vaak breder in model omdat alles iets groffer wordt uitgevoerd dan in het groot. In de veel te krappe modelbogen steekt daarom het draaistel onder de bak uit, en om dat te voorkomen maakten ze de opbouw groter.

Maar ik denk niet dat 00 zal verdwijnen. Die schaal is zo diep geworteld in de Engelse modelspoorwereld dat ze daar nooit meer van af komen. Er is wel een groep modelbouwers die probeert om 1:87 te promoten, maar dat is maar een splintergroepje.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #2 Gepost op: 04 January 2009, 15:48:46 »
Ik ben het met Klaas eens dat de schaal te diep geworteld zit. Daarom zal de schaal 1:76 altijd blijven bestaan. Ik zie het er nog wel eens van komen dat er standaard (Ready To Run) railmateriaal komt voor de Engelse markt met een spoorwijdte van 18,2 mm (EM-gauge). De grote fabrikanten zullen vervangassen leveren voor hun materieel.

Groeten,
Werner

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2009, 16:48:39 »
Werner, waarom 18,2 mm en geen 18,83?
Dat van die vervangassen snap ik niet. Die zullen in de meeste draaistellen en chassis niet passen. Om een model echt om te sporen van 16,5 naar 18,83 mm komt er nog wel wat meer kijken dan alleen andere assen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2009, 17:04:46 »
Laat eens weten hoe jullie hierover denken. Heb je, bijvoorbeeld, interesse in Brits materieel in de schaal h0?

Wel gehad. Mijn omgeschilderde Roco-600'en zijn daar in mijn kleine vitrine nog een erfenis van.
En een aantal automodellen die ik niet meer gebruik.

Ik neem aan dat je deze site ook kent: http://www.british-ho.com/
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #5 Gepost op: 04 January 2009, 17:26:39 »
Ik rij wel eens met 00 maar niet samen met H0, dat is echt geen gezicht.

Ik denk dat er bijna niemand op Engels H0 zit te wachten omdat als je vastelands rijd het bijna niet mogelijk is om er realistisch een Engelse trein naast te laten rijden, immers in het echt zie je die toch bijna niet bij ons op het vasteland?
Vr. groeten,
Bob

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #6 Gepost op: 04 January 2009, 18:01:22 »
Ik denk dat er bijna niemand op Engels H0 zit te wachten omdat als je vastelands rijd het bijna niet mogelijk is om er realistisch een Engelse trein naast te laten rijden, immers in het echt zie je die toch bijna niet bij ons op het vasteland?

Dat zeg je net goed, bijna.
Behalve de Eurostar, rijdt de grootste Engelse goederenvervoerder EWS sinds 2005 ook in Frankrijk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Euro_Cargo_Rail

Ik weet het, het is misschien wat vergezocht, maar toch  8)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2009, 18:04:27 »
Werner, waarom 18,2 mm en geen 18,83?
Omdat ik denk dat de aanhang van EM-gauge in Groot Brittanië groter is dan P4. Niet iedereen is zo'n goede modelbouwer dat ze meteen naar fine-scale standaarden kunnen.

Dat van die vervangassen snap ik niet. Die zullen in de meeste draaistellen en chassis niet passen. Om een model echt om te sporen van 16,5 naar 18,83 mm komt er nog wel wat meer kijken dan alleen andere assen.
Bij veel van de nieuwere modellen is het wel mogelijk om naar 18,2 mm. te gaan zonder (al te veel aanpassingen). Vandaar denk ik ook dat de keuze op EM zal vallen.

Werner

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2009, 18:42:03 »
Hierbij, op zijn Engels gezegd, mijn "twopenniesworth".

Als je zoals ik in 1990 met Engels stoom wilt rijden, dan begin je gewoon met 00.
Als ik het op dit moment zelf zou mogen uitvinden, dan zou het zeker geen 00 worden, maar H0. Ik heb de laatste 18 jaar een hele hoop gelezen over de fundamentele onjuistheid van 00, en dat het beter moet, en hoe het beter kan, maar het is en blijft er er gewoon. Mij is al vaak genoeg gevraagd, waarom ik niet overstap op P4 (18,83mm spoorbreedte) of EM (18mm of 18,2mm), maar ik vind het gewoon te veel werk, voor één enkel (weliswaar groot) compromis, terwijl er nog zoveel meer zijn. Ik beleef net zoveel plezier aan 00 als jullie met H0.

In mijn ogen zijn er best nadelen:
Bij een vooraanzicht zie je duidelijk dat de wielen te dicht bij elkaar staan (op schaal bijna 18 cm). Dit geldt niet voor H0.
Bij het kitbouwen past de motor meestal niet tussen de frames. Dit geldt in principe ook voor H0.
Je kunt niet samen met H0 rijden, dat is meestal geen potje.
Vooral code 100 spoor oogt een beetje als smalspoor. Dit geldt in mindere mate voor H0.
Als je echt met kleinere toleranties wilt gaan bouwen, dan kloppen de verhoudingen niet meer. Denk hierbij bijv. aan de wielkasten, die smaller gemaakt moeten worden. Dit geldt niet voor H0.

Maar er zijn niet alleen maar nadelen:
De wieldikte van 2,5 à 3 mm is zowel bij H0 als 00 niet op schaal, daardoor valt het verschil bij 00 aan de buitenkant van de wielen weer mee.
Bij een stoomlok met buitenliggende cylinders heb je meer ruimte voor de stangen. Bij H0 komen de stangen, en naar ik begrijp zelfs de cylinders, in principe verder naar buiten. Een H0 lok is dus ook niet helemaal compromisloos te bouwen.
Bij een zijaanzicht zie je niet of nauwelijks dat 00 smalspoor is.
Je kunt op alle H0 banen met je treinen rijden, en je kunt ook een NS lok laten rijden.

Het blijft gewoon een kwestie van hoe je met de gegeven compromissen omgaat, en in hoeverre je er het plezier door laat vergallen. Zowel in 00 als H0 heb je modellen met fouten in het ontwerp, of die gewoon niet nauwkeurig gemaakt zijn. In H0 heb je ook nu nog steeds te maken met het compromis van modellen op lengteschaal 1:100 of 1:93, dat zou ik nou weer niet zo leuk vinden, zeker niet voor de prijzen die ervoor berekend worden.

Tot slot hierbij nog een 00 toegift van een van de laatste Hornby modellen:

(foto geleend van Hattons)

Hier doe ik het voor, voor dit soort loks, onlangs gekocht voor ca. 75 euro. In H0 schaal en NS, worden zulke modellen niet door de Roco's, Trixen etc. gemaakt, of ik kan ze me niet veroorloven. Jammer genoeg, dat wel.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2009, 20:13:25 door Leen »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2009, 21:02:51 »
Een paar opmerkingen van mijn kant:

Het is niet h0, maar H0, met een hoofdletter H.

Het is niet spoorbreedte, maar spoorwijdte.

@Klaas: Ik heb mijn tekst aangepast.
De reden van h0 i.p.v. H0 is dat je beter ziet dat de 0 geen letter is, maar een cijfer. :)

Ik denk niet, dat de schaal 00 zal verdwijnen. Jaren lang werd er gedacht, dat spoor 0 geen toekomst had. Nu beleeft deze schaal weer een opleving. Het gaat er mij juist om, dat het nu niet mogelijk is om een lok van bijvoorbeeld Hornby naast een lok van Mehano te zetten. Bob gaf er al een goed voorbeeld van. Het is dus nu, voor mij als museum, lastig om de lok van Leen naast een Roco-lok van mij te zetten, zonder rare schaalverschillen te zien.

Groet,
Basilicum

Huup

• Online Online
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2009, 03:22:19 »
Ik zou dolgraag Engels materieel in h0 willen hebben ipv 00. Ik heb een paar loc-jes en rijtuigen, alsmede wat goederenspul in 00. Wegdoen zal ik het zeker niet en het kan prima rijden op mijn Nederlandse h0-baan.
Maar een Gresley, of één van die andere typisch Britse locs.... in de goede schaal... Magnifiek.. Laat maar komen.

Gr/H

;)
Courtesy: http://www.lner.info/locos/
« Laatst bewerkt op: 06 January 2009, 00:39:36 door DE_II »

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #11 Gepost op: 05 January 2009, 11:56:27 »
De grootste markt voort Britse modellen is gewoon GB, en volgens mij blijven ze daar lekker met 00 rijden. In het verleden is er wel eens wat brits materiaal in H0 geweest, o.a. de "warship" van Fleischmann, met MkI coaches. Ook in GB is er wel eens discussie geweest over H0, bij mijn weten, maar het is daar een marginaal verschijnsel gebleven. Jammer als je H0 hebt en van Britse modellen houdt (naar mijn bescheiden mening komen de mooiste stoomlocs daar vandaan), maar helaas, je zult er denk ik mee moeten leven.

Groeten,

Gerard

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #12 Gepost op: 05 January 2009, 12:03:58 »
Ik heb tijdens mijn vakanties in GB ook diverse modellen van
Bachmann in 00 aangeschaft en ook al zijn ze 1:78 dan nog passen
ze best wel op een 1:87 H0 baan.

Ik rij dan ook niet met rijtuigen maar met korte 2 assige goederenwagentjes
met opschriften van diverse fabrikanten en een Locje 0-6-0 Pannier Tank.

Loopt als een zonnetje ook op Fleischmann rails.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 05 January 2009, 12:24:38 »
ehhh...  NS1500, ACTS 5800 en de class 66 dan ???   en dan nog wat in het buiten de nederlandse grenzen rondrijdend spul ;)

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #14 Gepost op: 05 January 2009, 14:35:34 »
De "Warship" van Fleischmann is nooit 1:87 geweest. Wel ongeveer in 1:80. Voor mij tellen deze oude modellen niet mee.

Er zijn een aantal Engelse stoomlocomotieven de laatste twintig jaar in Nederland op bezoek geweest. "City of Truro" en "Thomas" zijn er paar voorbeelden. Deze lokomotieven zijn wel in 00, maar niet in H0 te krijgen (geweest). Het is dus helemaal niet zo gek om Engels materieel direct naast Nederlands materieel te zetten.

Roco komt nu voor het eerst met een Engelse lok op de markt. Dit zou dé kans kunnen zijn om deze in H0 te produceren.

Groet,
Basilicum