Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NL cameo layout (0,26m2) door Joran
Vandaag om 20:38:07
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
Vandaag om 20:37:43
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 20:36:29
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Paul1969
Vandaag om 20:33:33
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:27:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:23:03
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door Dick55
Vandaag om 20:13:12
Schroefkoppeling voor H0. door Kees-Jan
Vandaag om 19:44:23
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 19:43:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:28:13
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:26:38
Märklin 2025 door Mark D.
Vandaag om 19:26:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:22:16
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 19:22:03
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door hervé
Vandaag om 19:21:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:17:34
Modeltreinenbeurzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:14:22
Rheinburg, TP V/VI door gdh
Vandaag om 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
Vandaag om 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:41:37
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
West-Brabantse modelspoordagen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:40:15
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:35:31
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel  (gelezen 62074 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22608
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #105 Gepost op: 02 June 2007, 09:02:39 »
Het dak van de mDDM stellen is in het echt ook wat lichter van kleur dan het standaard NS-grijs dat op het dak van de 1600 zit Robbert.
Het onderstel is wel te licht van kleur. Dat is in het echt namelijk wel standaard-grijs en de kleurstelling sluit naadloos aan op de deuren. Revell 78 doet het daar goed en anders de juiste KleiNSpoor verf.
« Laatst bewerkt op: 02 June 2007, 09:17:29 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #106 Gepost op: 08 June 2007, 15:45:14 »
Citaat
Veder wil ik graag even het nummer van de kleur die je hebt gebruikt bij het schilderen van de Blauw/paarse stoelen. Alvast bedankt

EDIT: Ik heb lufthansa blauw gekocht. Komt aardig in de buurt .


marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #107 Gepost op: 16 November 2007, 22:10:21 »
Hallo,

Ik ben begonnen met het pimpen van de Lima DDM set.
En de Rivarossie mDDM.

Nu is de mDDM niet zo grote klus, daar heb ik alleen een Lenz decoder in geplugd en een lichtsetje van Tom van Weert ingebouwd.

Maar de DDM wordt wat ingrijperder verbouwt.
Daar ga ik later op in.

Maar mijn eerste vraag is al gevonden.
Namelijk hoe open ik de stuurstand wagen.
Heb de vouwbalgen er al vanaf, maar ik moet veel verder uit elkaar hebben?
Wie kan mij helpen???

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

WillemNS

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #108 Gepost op: 16 November 2007, 22:19:53 »
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3615.0

Voila! ;D

Veel info, en het treinstel is er echt veel beter op geworden! ;D

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #109 Gepost op: 16 November 2007, 22:23:18 »
Hey,

Dank je wel ;D
Had al op het forum onder DDM gezocht, maar dit draadje niet gezien.

Ik ga weer verder.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

WillemNS

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #110 Gepost op: 16 November 2007, 22:25:34 »
Oke, ja ik gebruik dat draadje ook, we kunnen veel opsteken uit dat draadje, goed werk van Harm ;D

Willem

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #111 Gepost op: 16 November 2007, 22:43:55 »
Hey,

Ik zie dit draadje, had al een ander draadje geopend, en heb nog een vraag aan de experts hier.

Als ik de kap geopend heb van de stuurstand, dan kun je de ramen eruit halen om het dak te openen.
Maar nu willen de ramen er niet uit, is er een truukje voor, want zonder hamer en beitel gaan ze er niet uit ;D
Heb al gedreigd tegen ze, werkt ook al niet ;)

Wie kan me helpen.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #112 Gepost op: 16 November 2007, 23:11:15 »
Hallo,

Even wat plaatjes.



Het gehele treinstel op de kade.
Je ziet hier al tussen de laatste 2 daken een kleur verschil.
Het is de bedoeling dat dit gaat verdwijnen.



De kop van het LIMA DDM rijtuig.
Hier komt de baanschuiver onder die de burgemeester van Groterdam een poosje terug heeft uitgegeven.
Ook komt er een lichtsetje in van Tom van Weert in combinatie met een functie decoder.



Een detailfoto van de plek waar ooit de pantograaf zat op het stuurstand rijtuig.
Ik heb die er eens vanaf gehaald voor het internettijdperk.
Ik heb het toendertijd zo goed mogelijk willen doen, was nog niet zo bekend met materialen zoals je ziet.
Het is slecht afgewerkt(niet fijn glad) en de verkeerde kleur.
Dat gaat veranderen naar een mooi egaal dak.



Een detail foto van de pantograven op het mDDM rijtuig.
Hier wil ik eigenlijk andere exemplaren op.
Weet iemand een alternatief?

Verder zag ik in een ander draadje, waarvan de link boven staat, dat ook de banken & intrieur de verkeerde kleur heeft.
Dat kan ik ook nog eens gaan doen.

Maar eerst de ramen uit de stuurstand krijgen, heeft iemand tips?

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #113 Gepost op: 17 November 2007, 02:51:54 »
Ik heb het toendertijd zo goed mogelijk willen doen, was nog niet zo bekend met materialen zoals je ziet.
Het is slecht afgewerkt(niet fijn glad) en de verkeerde kleur.
Dat gaat veranderen naar een mooi egaal dak.

Je hebt het toch maar gedaan. Nu weet je veel meer, en vind je het inmiddels niet mooi meer, maar er was een periode dat je er blij mee was. En straks zul je het beter doen omdat je ervan geleerd hebt. Prachtig toch? Dat zien we volgens mij veels te weinig op bnls...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #114 Gepost op: 17 November 2007, 07:19:39 »
Sate prikkers ertussen.

Groetjes,

Robbert

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #115 Gepost op: 17 November 2007, 08:27:44 »
Hey,

Dat heb ik ook al geprobeerd.
Maar niets, zelfs met een tangetje eraan getrokken.

Helemaal klem in de kap zitten de ramen.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #116 Gepost op: 17 November 2007, 08:32:06 »
@ stig

Bedankt voor je commentaar.
Nu vind ik het tijd worden om het met de huidige kennis van zaken het af te werken.
En inderdaad, meer mensen zouden dit soort dingen moeten durven te laten zien.
Dan wordt de drempel voor de nieuwe generatie lager om aan een model te gaan sleutelen, zonder dat het model erop achteruit gaat.

Maar eerst nog eens een poging wagen om mijn ramen eruit te krijgen, uit de stuurstand wagen.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #117 Gepost op: 17 November 2007, 12:07:41 »
Marcel
Ja ze zitten inderdaad muurvast.
Maar toch met satéprikkers aan de binnenkant en met een wattenstafje tussen de ramen en je vinger en dan stevig duwen van buitenaf dan moeten ze toch loskomen.Wel een tip nog. Probeer niet overal tegelijk de ramen los te krijgen maar begin in een hoek. En probeer die als eerste los te krijgen. Pas daarna de rest.
Het is mij ook gelukt en ik ben nou niet bepaald een bouwwonder.
Succes
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #118 Gepost op: 17 November 2007, 12:22:48 »


Een detail foto van de pantograven op het mDDM rijtuig.
Hier wil ik eigenlijk andere exemplaren op.
Weet iemand een alternatief?

Mvg, Marcel


Marcel, ik snap eerlijk gezegd niet waarom je ze wil vervangen. Zijn ze misschien te breekbaar? Volgens mij zijn dit namelijk de best lijkende NS-panto's die er zijn. Een alternatief is Sommerfeldt 968. Zit ook op de Roco 1600/1700/1800. Deze zijn eigenlijk te groot, en de sleepstukken zijn een stuk minder gedetailleerd. Dit komt omdat het eigenlijk een Frans type stroomafnemer is.

Als je ze toch vervangt, gooi de oude panto's dan niet weg, ik weet nog wel iemand die ze kan gebruiken  ;).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #119 Gepost op: 17 November 2007, 12:42:14 »
De panto van de rivarossi mDDM is erg slap.
Ze komt niet tegen de draad.

althans...90% van de mDDM rivarossi's, en soms is er een die het prima doet.