Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinenbeurzen door Eric B
Vandaag om 12:30:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:24:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:21:10
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 12:16:52
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 11:41:34
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 11:26:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 11:14:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 11:02:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 10:50:39
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:26:39
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 10:26:09
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Martijn193
Vandaag om 08:46:32
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 08:34:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:00
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel  (gelezen 61912 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Gepost op: 17 February 2007, 15:49:09 »
Nu mijn Piko I.C.E klaar is wil ik met het volgende project aan de gang.
Dat wordt het pimpen van mijn ddm van Lima. Op zowel de site van Chris als de site van Manuel staat voldoende informatie om er een mooi treinstel van te maken.
Eén ding kan ik echter niet vinden. Hoe krijg ik de kappen eraf. In het stuurstandrijtuig kan ik geen schroefjes vinden.
Harm
« Laatst bewerkt op: 01 March 2007, 21:01:19 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #1 Gepost op: 17 February 2007, 16:12:44 »
Gewoon via de achterkant de kap een beetje uitbuigen, met je nagel of sate prikker naar voren langs de bodem en de kap gaat open.
Ook de daken kunnen eraf.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #2 Gepost op: 20 February 2007, 11:10:30 »
Chris, bedankt. Ik heb ze nu allemaal open.
Baanschuiver geplaatst (ja nu pas) en raamrubbers zwart gemaakt.
Maar nu loop ik tegen een nieuwe vraag aan. Ik wil het interieur van mn ddm stam spuiten, maar welke Revell kleur kan ik voor de tweede klas het beste gebruiken?
Ik kan niet even kijken hoe een echte er uit ziet want die komen niet in Leeuwarden
Harm
« Laatst bewerkt op: 01 March 2007, 21:01:48 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #3 Gepost op: 20 February 2007, 12:55:19 »
Wil je een DDM-1 stam maken.. dus een 1800 E Loc met 6x DDM rijtuig erachter, dan is de 1e klasse blauw en de 2e klasse rood.

Wil je een DD-AR / MDDM stam maken, die zijn 4 delig, dan is de 1e klasse blauw en de 2e klasse gifgroen.

Ik heb mijn met een Tamiya spuitbusje groen gespoten, gewoon redelijk fel.. via google zij er diverse fotos te vinden van het interieur.

Succes!

greetz JB
Nederlands H0 Modelspoor

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #4 Gepost op: 20 February 2007, 15:16:12 »
Hallo Jumboy
Ik wil inderdaad een mDDM maken met een Rivarossi loc en de Lima rijtuigen.
Op internet heb ik al één en ander opgezocht maar de kleur groen is op de ene foto weer anders dan op de andere vandaar mijn vraag welke kleur er het beste bij komt.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #5 Gepost op: 20 February 2007, 15:20:44 »
Wil je een DDM-1 stam maken.. dus een 1800 E Loc met 6x DDM rijtuig erachter, dan is de 1e klasse blauw en de 2e klasse rood.

Wil je een DD-AR / MDDM stam maken, die zijn 4 delig, dan is de 1e klasse blauw en de 2e klasse gifgroen.

Bij een DDM-1 stam is de 1e klas niet blauw, maar rood met grijze hoofdsteunen. Dit rood is lichter dan het rood van de 2e klas. Voor degenen die de Panda na 1992 na willen bootsen, dan moet dit stuurstandrijtuig gifgroene banken hebben, a la DD-AR. Dit stuurstandrijtuig is namelijk nadat het door bliksem in Alkmaar forse brandschade had opgelopen, opnieuw opgebouwd, maar dan met DD-AR  interieur. De rest van de Panda DDM-1 stam hoort dan wel gewoon rood interieur te hebben.
Groet,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #6 Gepost op: 20 February 2007, 15:25:48 »
Hallo Jumboy
Ik wil inderdaad een mDDM maken met een Rivarossi loc en de Lima rijtuigen.
Op internet heb ik al één en ander opgezocht maar de kleur groen is op de ene foto weer anders dan op de andere vandaar mijn vraag welke kleur er het beste bij komt.
Harm

Harm, ik weet niet hoe precies je wilt zijn in het groene kleurtje van de DD-AR, maar weet in ieder geval dat de hoofdsteunen van de 2e klas, donkerder groen zijn dan de rugsteun en de zitting. Ik vraag me alleen af of je dat ziet als je het interieur weer in je bak hebt geplaatst.
Je weet neem ik aan ook dat bij DD-AR rijtuigen de reclamebanen een stukje naar links zijn verschoven t.o.v. een DDM-1 bak? Wil je een correcte DD-AR nabouwen, dan zul je dus ook de buitenkant opnieuw moeten spuiten.

Groet,

jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #7 Gepost op: 20 February 2007, 15:34:32 »
Vergeet niet dat de DDAR stuurstandrijtuigen zonder stroomafnemer en zonder dier rondrijden, die zitten alleen bij de DDM erop (die rijden icm een 16/1800). ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #8 Gepost op: 20 February 2007, 15:47:53 »
Vergeet niet dat de DDAR stuurstandrijtuigen zonder stroomafnemer en zonder dier rondrijden, die zitten alleen bij de DDM erop (die rijden icm een 16/1800). ;)

Ook is het nodig om de stekkerdoos op de kop onder de cabineruiten van het DDM stuurstandrijtuig te verwijderen (heeft DDAR niet). Er moet een automartische koppeling aangebracht worden (heeft DDM-1 niet). De handgrepen in de zijkant van de neus en het opstaptrappetje onder deze handgrepen moeten naar de andere zijkant van de neus gebracht worden en een klein raampje op de benedenverdieping moet weggehaald worden bij een DDAR. De reclamebanen bij een DDAR zijn een raam opgeschoven (wat ik eerder al schreef) om plaats te maken voor de bestemmings LCD schermen, deze heeft DDM-1 ook niet.
Tenslotte even afhankelijk van je tijdperk kan je DDAR stuurstandrijtuig voorzien worden van een baanruimer zonder middenbalk (i.v.m. de automatische koppeling) en een rooster in de zijwand voor de cabine-airco.

Groet,

jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #9 Gepost op: 20 February 2007, 15:49:54 »
Dank je voor de tips. Die zal ik zeker gebruiken.
Kom net terug van de winkel. Uitgelegd welke kleur groen ik moet hebben en komen ze aanzetten met Revel SM 364. Maar dat is toch veel te donker?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Rene_H

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #10 Gepost op: 20 February 2007, 16:02:28 »
Meng je toch een beetje.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #11 Gepost op: 20 February 2007, 16:07:32 »
Ja dat wil ik best doen. Als ik de goede kleur wist.  :)
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #12 Gepost op: 20 February 2007, 19:13:54 »
Pfft, dat wordt dan een hele verbouwing om het stel kloppend te maken.
Heeft iemand dit al eens gedaan ?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

jumboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #13 Gepost op: 20 February 2007, 19:16:16 »
Pfft, dat wordt dan een hele verbouwing om het stel kloppend te maken.
Heeft iemand dit al eens gedaan ?
Harm

Ja, ik heb het gedaan, Chris meen ik ook, Manuel ook.

Het is allemaal te doen.

Piko ICE NS III verbeteren is lastiger :P

Dit gaat je echt wel lukken!
Nederlands H0 Modelspoor

Hans.F

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
  • Hippel RRF 4 + Hippel 300640
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #14 Gepost op: 20 February 2007, 20:44:39 »
Wellicht overbodig, maar een mooie foto van het interieur is te zien op wikipidia: mDDM interieur
Mede naar aanleiding van deze foto heb ik gekozen voor Revell nummer 61
(lekker fel groen, echter glanzend).