Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
Vandaag om 23:22:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 23:13:34
Märklin 2025 door Edwin2121992
Vandaag om 23:11:41
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
Vandaag om 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
Vandaag om 23:03:33
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 22:53:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 22:52:31
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
Vandaag om 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
Vandaag om 22:19:35
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:14:42
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
Vandaag om 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
Vandaag om 21:21:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
Vandaag om 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:22:16
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
Vandaag om 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
Vandaag om 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:41:37
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel  (gelezen 62144 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #90 Gepost op: 10 March 2007, 14:53:59 »
Deel 3  :)

Het dak van de stuurstand. Die was ik vergeten om jullie te laten zien. Opstaand randjes weg en de gaatjes dicht. Daarna een laagje primer om te zien of het ook allemaal vlak was. De eerste keer niet dus nogmaals geplamuurd en gepolijst

Het "glazen"gedeelte wit gemaakt. De rare rand in het midden is een scheur waarschijnlijk veroorzaakt door de vorige eigenaar. Nu wordt het rijtuig ook veel lichter ( nee, niet in gewicht)

Raampje van het toilet even wit gemaakt.

En dan is het zover, de rijtuigen kunnen weer in elkaar, de draaistellen en de koppelingen had ik er al onder gezet, maar nu dus de kap er weer op.

Datzelfde gold ook voor het rijtuig met eerste en tweede klas.

En het stuurstandrijtuig. Ik vond dat er ook een machinst in moest komen. In het motorrijtuig gaat dat niet, maar in de stuurstand wel. Dus een preisertje genomen;
Voor diegene met een zwakke maag, nu gewoon naar de volgende foto.
Om het preisertje goed te laten passen heb ik eerst zijn benen moeten amputeren.
Maar het was toch niet helemaal naar mn zin, dus ook zijn hoofd er af gehaald, en er recht vooruitziend weer opgezet, na wat vijlwerk. (hij keek eerst omhoog)
Natuurlijk moest dit figuur nog de juiste kleding aan, in zn blootje op de bok doen we niet. Dus een bordeau rood jasje en dito strik, grijze broek. Omdat zijn benen waren geamputeerd waren schoenen niet nodig.

En dan rijtuigen weer in elkaar en de daken er op.Natuurlijk meteen gekeken hoe het stond. Ik ben dik tevreden mede omdat dit mijn eerste grote project was. Hier het tweede klas rijtuig.

En het tweede en eerste klas rijtuig. het verschil in kleur van de bekleding is duidelijk te zien.

En het stuurstandrijtuig met machinist. Je kunt toch wel duidelijk die achterwand zien, waarvan die kleur zo moeilijk was te achterhalen.
Ik vind wel dat je de as duidelijk kunt zien dus mischien dat ik die nog een keer zwart maak.

Nog even in profiel. Best wel een stoere kop. En wat is het treinstel opgeknapt.

Het dak van de stuurstand zonder pantograaf.

Dan het treinstel weer op de baan (nog in aanbouw) Hier vanaf het stuurstand rijtuig gezien.

En vanaf de andere kant. Toen het weer op de baan stond heb ik er eerst een tijdje naar zitten te kijken. Bere trots. Ik weet dat sommige van jullie ware kunststukken maken, maar je moet ergens beginnen. Dit was mijn eerste grote project (voor mijn doen) en ik ben er erg blij mee.
Met deze foto sluit ik dan ook af.
Ik wil iedereen die me heeft geholpen heel erg bedanken, zonder jullie hulp was het niet gelukt.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #91 Gepost op: 10 March 2007, 15:17:40 »
De toekomst.
Het treinstel zal nog digitaal worden gemaakt. En natuurlijk zal de stuurstand van een verlichtingsetje moeten worden voorzien.
Maar eerst wil ik proberen om ruitenwissers te krijgen. Weet iemand waar je die kan bestellen?
Harm
« Laatst bewerkt op: 10 March 2007, 15:50:37 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #92 Gepost op: 10 March 2007, 15:23:01 »
Hoi Harm,

dat is erg mooi geworden :).

Ik ga zelf ook een dd-ar stam maken. alleen i.p.v. mDDM een 1700 met 4 bakken dr achter ;)

groeten,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #93 Gepost op: 10 March 2007, 16:50:38 »
Harm, het was het wachten waard!!  :D

Hij ziet er echt DD-AR uit!

Mocht je nu een hekel hebben aan die as die je bij je stuurstand zo goed ziet, je kunt hem wellicht nog camoufleren door de laaghangende automatische koppeling na te bootsen.
Het is niet als kritiek bedoeld, maar ik zou als ik jou was even kijken of je hier iets van kunt maken. Je hebt nu de volledige baanruimer onder het stuurstand geplaatst, maar bij een DD-AR hoort het middendeel er niet te zitten, omdat die AK daar hangt. Een DD-AR heeft als baanruimer dus alleen twee delen aan de zijkanten (net zoals je mDDM.

Tenslotte, ook niet negatief bedoeld, ik kan me voorstellen dat je je daar (nog) niet aan waagt, maar wel voor diegenen die de DD-AR 100% na willen bootsen, zou je eigenlijk je reclamebanen nog een raam naqar links moeten verschuiven en er LCD displays op de bakken aan moeten brengen, maar dat betekent dus je hele bak opnieuw spuiten.

Feit is en blijft dat je er een knap stukje werk van hebt gemaakt en je met recht trots op jezelf mag zijn, ik doe het je niet na!

Groetjes en nu aan de slag met je V's  ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #94 Gepost op: 10 March 2007, 16:55:01 »
Harm,

Met het risico dat je moe begint te worden van alle complimenten...  ;)

In 1 woord GEWELDIG !  8)

Wat mij betreft kun je nu alle remmen losgooien en de ware modelbouwer in je boven laten komen  ;D

Succes met je Plan V,

Karst

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #95 Gepost op: 10 March 2007, 18:04:03 »
In een woord: Supermooi! :D

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #96 Gepost op: 10 March 2007, 18:11:51 »
Bloos, dank jullie wel voor je complimenten. Ik ben blij dat julie het ook mooi vinden.
Mischien dat ik later die bakken nog eens opnieuw geel ga spuiten en die reclamebanen ga veranderen. Dan moet ik eerst eens op zoek naar een goede kleur geel en blauw.
Vandaag ga ik niets meer doen (Ga vanavond naar een concert van The Tribute Of The Cats Band) maar morgen begin ik met het demonteren van de plan V. Gelukje is dat mijn werkplek vlak bij de baan is en ik regelmatig naar mijn DDar kan kijken.
Als dat ook lukt dan ga ik eens heel voorzichtig aan een styreen bouwpakket denken.
Nog geen planU maar mischien een 2000.
Nogmaals bedankt voor jullie hulp en steun
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #97 Gepost op: 10 March 2007, 18:48:27 »
Erg strak. :) Je zei iets van gelige ramen, op de foto's zie ik daar niet echt veel van terug, ik kan het interieur goed onderscheiden (niet zo moeilijk op zich met die groene kleur ;))

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #98 Gepost op: 10 March 2007, 20:46:47 »
Harm

Voor mijn dubbeldekker stuurstand heb ik de ruitenwissers gebruikt (de reserve) van een class 66 van Mehano. Staat zoveel beter dan de orginele dikke Lima prut.

manuelspot

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #99 Gepost op: 10 March 2007, 20:48:55 »
Mooi gedaan hoor zo. Ziet er netjes uit.

Manuel

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22608
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #100 Gepost op: 10 March 2007, 21:51:47 »
Is dat echt de eerste Harm?
Zou je niet zeggen, mooi hoor.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2411
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #101 Gepost op: 10 March 2007, 22:18:25 »
Heb je het lijstje met de kleuren???  ;D

Ik ga als de verhuizing er op zit verder met mijn treinen (DD-AR en ICR BDs). Weet iemand ook de kleur geel die past bij de mDDM voor de dubbeldekkerrijtuigen???

mvg,

Matthijs

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #102 Gepost op: 10 March 2007, 22:24:04 »
Supermooi! Complimenten!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #103 Gepost op: 12 March 2007, 16:22:16 »
Dat ziet er geweldig uit. Als het bij mij ook maar gaat lukken.... Een lijstje met de Kleuren zou inderdaad erg handig zijn. Om nog heel even terug te komen over het verhaal van de Machinist. Je kunt ook gewoon Roco: 40001 kopen, hoef je niet meer zo te knippen  ;).

Groetjes,

Robbert

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: BNLS-Werkspoor - Het superen van het DDM & mDDM treinstel
« Reactie #104 Gepost op: 01 June 2007, 23:03:51 »
Harm,

Is het dak niet te licht ? Ik ben nu zelf ook bezig maar als ik mijn 1800 van Märklin er naast zet lijkt het een ernorm kleur verschil. Veder wil ik graag even het nummer van de kleur die je hebt gebruikt bij het schilderen van de Blauw/paarse stoelen. Alvast bedankt,

Robbert