Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
Vandaag om 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
Vandaag om 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:07:51
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:06:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 20:46:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Marc tramt
Vandaag om 20:45:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door roco
Vandaag om 18:56:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Eric v C
Vandaag om 11:08:38
  

Auteur Topic: De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)  (gelezen 31750 keer)

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #30 Gepost op: 22 March 2011, 21:04:28 »
Ah ja, de nachttrein naar Keulen... daar heb je een goede oplossing voor het spoedoverbrengingsprobleem ;D.

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #31 Gepost op: 23 March 2011, 09:57:20 »

Maar... ICK in Roemenië? Tell me more... ik ga daar binnenkort een aantal weken rondhangen voor een stage :) (graag per PM, om niet al te veel af te dwalen in dit draadje).
Zie ook de site van Martijn Haman en dan ICK rijtuigen. Onder levensloop staat het volgende:
Citaat
Op 9 december 2010 worden twee eerste klasse rijtuigen, de 12-37 006 en 029, in een goederentrein richting Duitsland vervoerd. Op 11 december 2010 zijn de beide rijtuigen in Sopron (Hongarije) gesignaleerd en het einddoel zou Bucuresti Grivita (Roemenië) zijn. Het precieze doel van deze overbrenging is (nog) onduidelijk.
Spoorgroet, Martin

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #32 Gepost op: 23 March 2011, 10:26:59 »
Wesley vroeg niet voor niks om dit per prive-bericht te doen hoor...
Hier dus graag weer verder over de Oostenrijkse Beneluxers!

mvg,
Gert

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #33 Gepost op: 23 March 2011, 16:47:10 »
Inderdaad :). Niettemin bedankt voor de informatie ! ;D

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5769
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #34 Gepost op: 03 April 2011, 20:58:59 »
Servus,

Hier heb ik een filmpje van youtube met de Oostenrijkse rijtuigen tussen de NS 1850 en de 1740.

http://www.youtube.com/watch?v=J_mvWLtG_gg&feature=related

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #35 Gepost op: 03 April 2011, 22:57:48 »
En ?

Iemand al gekeken of deze aparte verschijning is samen te stellen in model ?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1264
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #36 Gepost op: 04 April 2011, 11:42:14 »
Ja hoor.... het kan. O.A. Roco brengt deze modellen uit in HO. In N-spoor zijn ze ook nog wel te verkrijgen.  ;D

Gr Marco.
Gr Marco.

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5769
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #37 Gepost op: 04 April 2011, 11:46:02 »
Fleischmann,LSmodels en Arnold hebben ze voor N spoor ook als nieuwtje 2011 gepresenteerd.

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Gert1

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #38 Gepost op: 04 April 2011, 11:56:26 »
Ja hoor.... het kan. O.A. Roco brengt deze modellen uit in HO. In N-spoor zijn ze ook nog wel te verkrijgen.  ;D

Gr Marco.

Ik kan mezelf gewoon quoten, maar waar ik eerder Just schreef moet je nu maar even Marco denken:
@Just: Nee. Die Roco-rijtuigen lijken er wel veel op, maar als je goed kijkt, dan zie je dat de deuren en draaistellen toch anders zijn.

mvg,
Gert

Of heb jij in een oude Roco-catalogus rijtuigen gevonden die het wél zijn, maar nu niet meer gemaakt worden?
Zou je dan s.v.p. de catalogus-nummers kunnen melden?

mvg,
Gert

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #39 Gepost op: 04 April 2011, 13:26:25 »
Roco maakt deze rijtuigen NIET. Wat roco verkoopt zijn rijtuigen die er op lijken. De juiste rijtuigen zijn gemaakt door railtop en zijn gedeeltelijk aangekondigt door acme. De rijtuigen van roco zien ongemoderniseerde rijtuigen voorzien van de nieuwe kleurstelling en dus niet juist, er misssen bijv drukdichte ramen en deuren en het interieur klopt ook niet meer.

Martijn

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1264
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #40 Gepost op: 04 April 2011, 15:57:19 »
Ok, waar ik eerder Roco schreef moet je nu maar even Railtop denken.  ;)

Gr Marco.

(P.S. gaan we dan ook voor de juiste rijtuignummers?  ;D)
Gr Marco.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #41 Gepost op: 04 April 2011, 16:24:59 »

Citaat
Maar... ICK in Roemenië? Tell me more... ik ga daar binnenkort een aantal weken rondhangen voor een stage  (graag per PM, om niet al te veel af te dwalen in dit draadje).

Zie ook de site van Martijn Haman en dan ICK rijtuigen. Onder levensloop staat het volgende:

Citaat
CitaatOp 9 december 2010 worden twee eerste klasse rijtuigen, de 12-37 006 en 029, in een goederentrein richting Duitsland vervoerd. Op 11 december 2010 zijn de beide rijtuigen in Sopron (Hongarije) gesignaleerd en het einddoel zou Bucuresti Grivita (Roemenië) zijn. Het precieze doel van deze overbrenging is (nog) onduidelijk.

Kleine aanvulling op de informatie op m'n website:
Er zijn ten minste een tweede klasse rijtuig (ex-ICL, nog in NS-kleuren) en twee ICK-rijtuigen in Roemenië. Ik heb begrepen dat het plan van Atelierele CFR Grivita (http://www.grivita.ro/) is te kijken of renovatie van de ICK-rijtuigen zinvol is. Dat zou impliceren dat er mogelijk in de toekomst meer rijtuigen naar Roemenië gaan.
Het Duitse rijtuig (ex-ICL) is denk ik om dezelfde reden naar Roemenië vertrokken. Foto van dit rijtuig is overigens hier te vinden: klik

@Wesley: mocht je tijdfens je verblijf in Roemenië foto's kunnen maken van deze rijtuigen dan mag je ze best naar me mailen ;-))

Martijn

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #42 Gepost op: 04 April 2011, 16:38:42 »
@Wesley: mocht je tijdfens je verblijf in Roemenië foto's kunnen maken van deze rijtuigen dan mag je ze best naar me mailen ;-))

Ik zal het onthouden, maar ik waarschuw wel alvast dat Roemenië een groot land is, met meer dan voldoende mogelijkheden om die rijtuigen mis te lopen ;).

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #43 Gepost op: 04 April 2011, 17:57:43 »
Dat Roemenië een groot land is realiseer ik me terdege. Je concentreren op de omgeving van Atelierele CFR Grivita maakt de kans op een treffen denk ik wat groter. Maar schrik niet als je kijkt wat de omvang van het werkplaatterrein is klik

Martijn

Anoniem

  • Gast
Re:De "Oostenrijkse Beneluxer" (ÖBB-rijtuigen in Benelux-dienst)
« Reactie #44 Gepost op: 04 April 2011, 18:11:39 »
Nou vooruit, da's vlakbij Boekarest, moet te doen zijn 8). (dan nog kunnen ze natuurlijk precies op het moment dat ik er ben heel ergens anders zijn, of onfotografeerbaar... maar ik zal het proberen)