Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 17:58:05
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Swalbenburg, N modulebaan door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:53:31
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:35:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: RAIL 2011  (gelezen 62022 keer)

Eric van Spelde

• Offline Offline
Re:RAIL 2011
« Reactie #105 Gepost op: 14 March 2011, 16:40:27 »
(het Fremo-principe, alleen in papieren kijken en voor de rest uit je neus peuteren)

De Fremo-mannen die ik sprak, hadden het desgevraagd toch over 'stress, het lijkt wel werken' etc.  ;D

Indertijd heb ik op Fremobijeenkomsten volwassen mannen compleet door het lint zien gaan omdat er een trein niet reed, ontspoorde, bij hun station voor het inrijsignaal stond zonder dat ze het wisten omdat de chef van het station ervóór de machinist/treindienstleider had gesommeerd om te vertrekken...

Tja, en dan kijk je eens als 'neutraal' toeschouwer en dan gebeurt er inderdaad wel verrekt weinig...

Sander

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 14 March 2011, 16:49:57 »
Citaat
mooi landschap met lange treinen

Toch wel degelijk gezien. Belgische baan tegenover onze eigen stand reed met lange treinen. En ook nog eens rustig.

Kijk, natuurlijk ben ik het met Eric eens dat een baan een heel ander, mooier, aanzien heeft als landschap in elkaar over gaat. Echter module voor module kan je ook de baan bekijken en concluderen dat er in een dergelijke module baan toch hele mooie stukjes kunnen zitten.
En ondanks dat er alleen een houtwerk met wat rails te zien is is wellicht wel de techniek goed te zien die erop wordt toegepast.
Voor jou Eric zal dat inderdad niet voldoen, ik weet dat jij verder in de modelbouw bent, voor velen echter is dit wel voldoende. In dat opzicht dan ook: voor elk wat wils.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

piet post

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 14 March 2011, 16:52:55 »
Vrijdag geweest, toen het niet druk was. Wat mij opviel was dat veel grote treinenwinkels ontbraken, en ook flink wat "malle pietje"kramen waren afwezig. Ten opzichte van een normale Houten-beurs was daarom de keus beperkt. Veel van de mooie Nederlandse banen had ik de laatste jaren al vaker gezien en het treinverkeer hield niet over. De toegangsprijs vind ik erg hoog voor het gebodene.
Wat altijd weer opvalt zijn de grote prijsverschillen. Een tip mijnerzijds: nieuw, zeker als het in de aanbieding is, is vaak goedkoper dan tweedehands.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 14 March 2011, 16:58:47 »
Ja, maar die trein zou er echt niet minder om rijden als de bochten niet haaks waren en het landschap wat natuurlijker was ingedeeld. :D

Dat betwijvel ik dus zeer. Omdat mensen die wel zo veel eisen aan het landschap stellen dat er geen haakse bochten mogen zijn, meestal, zo niet altijd, ook de mensen zijn die dan een beetje natuurgetrouw willen rijden, met als gevolg dat er meer ruimte tussen de treinen moeten, en er dus minder rijdt.
En begrijp me goed, ik ben ook geen voorstander van rond racende treintjes. Van mij mag de snelheid ook omlaag, maar dat geld niet voor elke bezoeker.

En ik ga eerlijk gezegd wel uit van modelspoor als 'volwassen' hobby. Voor kinderen is het nog veel leuker als ze zelf met die trein kunnen rijden, en daar zijn in het verleden ook regelmatig voorzieiningen voor getroffen.

En om de hobby volwassen te houden moet de jeugd er wel bij betrokken raken anders wordt het een "bejaarde" hobby en uiteindelijk een uitgestorven hobby.
Daarnaast, ook bij kinderen is er verschillende interesse, ja sommigen vinden het mooi om zelf te rijden, maar mijn zoon kan ook heel erg genieten van het zien rijden van treinen zonder daar zelf iets voor te hoeven doen.
En dan, wat is de doelstelling van de beurs. Alleen voor "volwassenen" of ook voor kinderen. En gezien de plattegrond op voorhand, met de speciale aanmerking in rood voor kinderen lijkt het mij dat het doel was ook kinderen binnen te krijgen, en dan moet je ze toch iets meer bieden dan alleen die paar kleine punten echt voor kinderen. En dus een langzame overgang van echt kind tot zeer volwassen. En naar mijn mening was dat op deze beurs zeker gelukt.

(om maar niet een discussie te beginnen over wat dan wel "volwassen" is. Want ook daarin heb je een verscheidenheid aan smaken waarbij de ene iemand volwassen noemt, terwijl de ander niet verder komt dan "een groot kind" )

Roelco

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #109 Gepost op: 14 March 2011, 16:59:55 »
En hier is naar mijn mening dan ook de spijker op zijn kop!

Ook ik knap af op die super gedetailleerde banen, waar dan weer niets rijdt (het Fremo-principe, alleen in papieren kijken en voor de rest uit je neus peuteren) of alleen een pruttel stoomloc uit 1910 met een aftands goederenwagentje.

echter op de banen waar dan wel meer treinen rijden en ook nog naar mijn smaak, is het idd meestal rijdend tussen groen zaagsel, racend achter zijn voorganger aan door R1 bochtjes en hopend dat ie bij het van 200km/h naar 0km/h stoppen niet door zijn stopstuk heenschiet.....

Dus mannen "VERENIGD U!" dat zou mooie banen moeten opleveren: mooi landschap met lange treinen.....ik verheug me al op Rail 2050  ;D ;D

Kijk eens naar de werkelijkheid.daar racet toch ook niet elke minuut een trein langs. Als de baan goed aangeleed is met voldoende details, dan hoeft er ook niet elk moment iets langs te komen. Er is dan immers genoeg te zien of te ontdekken.
Watmij betreft hoeft het echt niet de hapklarebrokkenveronicapresentatie te zijn. Zelf ontdekken. Dat is iets wat kinderen ook best kunnen, beter nog dan volwassenen of jong volwassen.
Ook geldt natuurlijk, ieder zijn meug.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Luit

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 14 March 2011, 17:01:36 »
Als verzamelaar ;D, heb helemaal niets meer rijdend moet mij toch iets van het hart. Ooit stond er op Eurospoor19?? een baan zonder aankleding maar met verschrikkelijk lange treinen. Volgens mij kon er een volledige ICE helemaal gestrekt rijden zonder dat de kop of kont nog in de bocht stond.Ook een goederentrein met 30 kolenbakken erachter (als hiervoor). Het jaar er op zag ik iets meer aankleding maar alleen het rijden was al show op zich.
En wat ook al eerder is aangehaald in die soms verschrikkelijk mooi aangeklede baantjes verlies ik mij soms ook in het detail. Zie ik later een foto en denk dan dat heb ik niet gezien.
Maar evengoed kan ik tijden kijken naar treinen op een schaal van 1:8 of nog groter zonder dat ze rijden.
Evenzo is de lat ooit in DenBosch hoog gelegd en als toenmalig toeschouwer neem je dat mee in je achterhoofd. Je ziet iets en onwillekeurig zie je foutjes. Dat is niet erg maar als iets als top wordt aangekondigd is het erger dan bij iemand die meld dat hij in een andere divisie speelt.
Zie het als uit eten gaan, bij een Michelin ster kijk je anders dan bij Les Routiers.  :)

Luit

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 14 March 2011, 17:21:14 »
Rail 2011,

[Emmer mode aan]

Wat viel op, in iedergeval de jonge kinderen, en daar moet de hobby het toch echt van hebben. En als deze luitjes beginnen, dan gaan zij echt geen bomen ala Grove Den (Jos) namaken maar plempen lekker zeescchuim bomen of nog erger plastic spul erop. Laat ze, het zijn hun eerste stappen op de weg die leidt tot de hobby. Dus is het ook goed dat er lui zijn die in deze trand banen bouwen en lekker gaan rijden. Want dat deden zij dan weer wel. Flink veel rijden en de kinderen stonden er net zo van te genieten als van een Proto baan!
Dat wij op gevordere leeftijd nu dat haantjes gedrag door huizen, Auto's of onze modelbouw kunsten laten zegenvieren! Daar moeten wij toch eigenlijk bovenstaan......
Ieder zijn ding hoor, want als ik het voor het zeggen zou hebben bij een modelbaan, dan hoeft al die senery van mij niet! Wat een prutzooi ;D ;D

Maarja gelukkig verschillen de smaken en kunnen wij genieten van de modelspoorbouw in al zijn stadia van ontwikkeling. En laten wij nu eens allen een klein kind aan de hand meevoeren het spoors landschap in en zorgen dat ook dat kind lol gaat beleven in de modelspoorbouw.

[Emmer mode uit]

Ik heb genoten op de beurs en velen kunnen spreken en ook nog wat dingen mogen leren, wat wens je jezelf nog meer ;)

stig

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 14 March 2011, 17:26:04 »
Jammer dat OntraXS 2012 nog zo ver weg is...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Die Bahn

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 14 March 2011, 17:33:34 »
Ben dan toch maar even geweest.
Heb bij modelbaan Centrum Emmen een Roco Glaskasten gekocht omdat hij zo goed in het leveren van onderdelen is.
Dat locje loopt heerlijk, neem nooit meer iets van Trix met die metalen tandwielen.

Oeps... dus gekocht bij Treinenshop Erwin in Emmen, (die een geweldig mooi weekend in Houten heeft gehad.)

Belangrijke dienstmededeling:
Zondagavond bij het opruimen bij onze stand een geheugenkaart gevonden!
Degene die het verloren is, mag zich bij ons melden.

Erwin
TEE

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #114 Gepost op: 14 March 2011, 17:51:08 »
Jeugd twee dagen achter de baan het station bediend  heeft en daar bij geen treinen op elkaar laat botsen. Wordt zijn taak even overgenomen gebeuren er meteen ongelukken.

mijn zoon in opperste concentratie
Baan heeft gereden met o.a drie x drie-stel koploper.

Marcdie drie genoten heeft van rail en met nieuwe modules in de baan stond.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

modelspoorfan

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 14 March 2011, 18:37:55 »
Zondag toch nog maar een keer naar Rail gegaan in dit geval met een aantal vrienden waaronder een 2tal met rolstoel en 2 kinderen . De vrienden hebben ook allemaal modelspoor ervaring al dan niet met verenigingen . Allereerst zijn wij naar de proto 87 hal gegaan en dit was tegen 11:00 uur , stonden een aantal leuke banen waaronder de engelse baan waar wat reed , het z-spoor baantje was leuk met eigengemaakte rails (begreep ik van de maker) verder was het maar erg steriel qua scenery . De friemel baan stond zoals gewoonlijk weer veels te hoog en er reed niets . Dus maar snel doorgegaan aangezien de kids niets konden zien en wat opviel hoogstens een 10 tal bezoekers binnen waarvan een 3 tal van de Railclub Utrecht (badges) . De zaal uitgegaan kom jein de zaal met oa M-track (veel (misschien te veel) te zien aan scenery op een kleine ruimte ) maar interessant voor de kids (rijden treinen) . Een van de handelaren vroeg of ik even achter zijn stand wilde komen staan dan kon hij even een loopje maken . Geen probleem . Hij was binnen het kwartier terug (was naar Proto 87) want hij was er op geattendeerd dat er een goede shop en banen waren . Hij kwam lachend terug en kwam met de mededeling dat ie alleen maar hout , hout en hout gezien had en had gevraagd of men misschien interesse had in een zaag ? en bij fremo was er een discussie gaande welke loc een trein zou gaan rijden ......... ;-)

Na een bak koffie als dank weer verder gegaan , tsja qua handel had ik niets te zoeken maar was blij voor de mensen dat deze er was (hoort er ook bij)  en door gegaan met banen bekijken .  Her en der leuke banen gezien helaas ook hier een aantal welke veels te hoog stonden , maar gelukkig wel met  treinen reden dus een reden om de kids even op de schouders te nemen (deze vond ik hier weer) . Het lauwersmeer en wosjni.... baantje waren leuk om te zien maar om nu te zeggen dat dit top baantjes zijn  neen ... Op dat moment was er daar ook weinig animo .

later op de avond weer even verder !

jeroen visee

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #116 Gepost op: 14 March 2011, 19:24:23 »
Floris geeft ook mijn indruk treffend weer. Rail is verworden tot een soort Eurospoor. Vroeger kwalitatief fraaie banen, nu gaat men blijkbaar voor kwantiteit en de handel die de overhand begint te krijgen. De paar positieve uitzonderingen daargelaten, maar om voor steeds weer opduikende banen vol gloeilampjes en grasmatten 13 euro entree te betalen; dat doen we volgend jaar dus niet weer.   

niet lullig bedoeld hoor maar als je lef had gehad had je die baan daar ter plekken af moeten kraken over die lampen als je het lef had gehad had je er zelf met een baan gestaan als je het lef had gehad dan had je dat zelfde met je foto erbij gezegt jammer jou soort volk commentaar op een ander leveren maar er zelf het lef niet voor hebben er zelf te staan of in discussie te gaan met die jongens die erbij zaten jammer joh volgende keer wel even ter plekken je mening geven.

stig

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 14 March 2011, 19:39:04 »
Dag directeur, een paar leestekens verhoogt de lees- en begrijpbaarheid enorm.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

bernhard

• Offline Offline
« Reactie #118 Gepost op: 14 March 2011, 19:39:50 »
HOI modelspoor vrienden,

Nou ik ben het met Eric volkomen eens.  Vond de toegang voor wat het te bieden had veel te duur Dan vond ik Europa spoor in 2010 veel beter en zeer mooie banen daar gezien. Kijk nogmaals banen die alleen bestaan uit spaanplaat met rails er op hoef van mij ook niet.  Of banen die maar half zijn afgebouwd  daar word ik niet vrolijk van. Zo als de grote spoor 1 baan viel mij tegen die lui hadden niks aan landschap alleen maar treinen de één reed nog harder dan de andere. Ook stondern er diverse ho banen die  ik wel vaker op andere shows heb gezien. Persoonlijk vind ik het ook dat als je een modelspoor vereniging ben moet proberen om af en toe eens nieuwe stukken in zo bestaande baan te maken of één hele nieuwe baan wat voor het publiek weer leuker is om te zien.  Ik weet het die gene die aan de kant staan hebben altijd kritiek, maar voor de organisatie van rail mag wat mijn betreft hun huis werk wel eens wat beter doen. Er zijn zat goede clubs in zo wel Nederland als begieén of Duitsland of England waar nog zat mooie andere modelbanen zijn ga maar eens surfen op het net en je komt diverse clubs tegen die nog wel iets heel moois in huis hebben. Zo wel in HO als spoor 1 of spoor nul

Ook op het Fremo gebied zijn nog zat andere leuke clubs bij onze oosterburen waar de treinen wel regelmatig rijden. Ik vind wel dat de organisatie van Rail beter kan qua organiseren van zo evenement Ik weet nog uit de tijd van de Brabant hallen dat daar vaak mooie banen te zien waren in de begin periode. Maar ben het met eric eens dat het evenement langzaam na de brabant hallen aan het afgleiden is en tot een nivo gekomen is of het nog wel zin heeft om dit evenement volgend jaar te laten plaats vinden in Houten.

Wel wil ik nog even vermelden dat ik die Fremo baan qua landschap erg mooi vond, Maar ook de Oscale seven club die engels breedspoor na had gebouwd zag er heel mooi en  zeer goed uit mooie afwerking en leuks sfeer qua baan. Ik zou zeggen ga zo door

met groeten

bernard
« Laatst bewerkt op: 14 March 2011, 19:53:35 door bernhard »

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 14 March 2011, 19:40:13 »
Ik ben het er wel mee eens dat de hoeveelheid handelaren steeds meer word... Vooral de stands die stijf staan van de LED lampen, auto's en weet ik wat nog meer beginnen irritant te worden.. vaak heeft het niks meer met treinen te maken zoals die stand met allerlei fantasy figuren, smurfen en plastic dieren.
En op de een of andere manier heb ik die man die zijn lijm probeert te slijten al op tig beurzen gezien..  ???

Met Eurospoor is dat hetzelfde.. ik vind dat de niet trein/modelbouw gerelateerde stands geweigerd moeten worden..