Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 17:58:05
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 14:35:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: RAIL 2011  (gelezen 62029 keer)

dirkjan

• Offline Offline
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
Re:RAIL 2011
« Reactie #90 Gepost op: 14 March 2011, 12:29:07 »
Voor mij was dit de eerste keer Rail in Houten, dus vergelijken met het verleden kan ik niet. Wel ben ik het eens met een aantal mensen: het niveau van de banen stelde soms weinig voor. Soms was het duidelijk dat je al welkom bent als je rails op een plaat hout kan leggen en snel in elkaar gelijmde huisjes ernaast, afgewisseld met een standaard grasmat.
Vooral de Nederlandse banen met moderne treinen vond ik over het algemeen wat tegenvallen (maar er was ook een erg mooie).

Gelukkig stonden er ook een paar erg mooie banen. Zo vond ik de Engelse banen mooi, de Franse (race)baan was qua scenery ook erg mooi. De Nederlandse baan in het polderlandschap in hal 3 was ook erg mooi qua scenery, maar helaas maakten de locs daar nogal vaak een noodstop i.p.v. rustig te remmen. En zo stonden er nog een paar mooie banen.

De baan die ik het mooist vond heb ik dit jaar nu al 3x gezien. Het is een kleine (ongeveer 2 meter) baan in schaal N. Stond in hal 2, behoorlijk vooraan (tegenover N-Spoor store). Die baan is er vooral om het digitale systeem wat erachter zit te promoten. Ze hebben er echter ontzettend mooi aangekleed, waardoor ik zonder dat systeem te hoeven hebben toch weer iedere keer blijf staan. En dat terwijl er minder gebeurd/minder interactie tussen de figuurtjes is. Gewoon mooie scenery en rustig rijdende treinen. Eenvoud siert daar echt.

DE2225

• Offline Offline
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
« Reactie #91 Gepost op: 14 March 2011, 13:21:50 »
Gezien de vele reacties hier heb ik medelijden met de clubs die op Rail stonden.
Het blijkt uit de reacties dat er wel heel veel mensen zijn die volgend jaar laten zien hoe het wel moet (y) ....

Of ik moet de (negatieve) commentaren verkeerd begrijpen natuurlijk. Er staat me namelijk iets bij dat er ook de afgelopen jaren veel van dit soort negatieve publiciteit was, je verwacht dan dat die mensen wel een initiatief zouden tonen, maar het volgende jaar is er weer een hoop commentaar.

Wat mij opgevallen is, is dat er heel veel 'for granted' aangenomen wordt zonder dat er de moeite genomen wordt om naar achtergronden te vragen.

Ik ben benieuwd naar volgend jaar, al die nieuwe banen met hoogwaardige details! Dat moet smullen worden.
« Laatst bewerkt op: 14 March 2011, 19:33:38 door DE2225. Reden: Tikfoutje verbeterd »
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

henk

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 14 March 2011, 13:30:21 »
Ach gut, krijgen we dat weer. 15 euro betalen en dan mag je natuurlijk geen mening hebben.

Die nieuwe initiatieven zijn er trouwens inmiddels al, alleen niet op Rail, dus je zult die banen ergens anders moeten gaan bekijken.

Voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen een goede mix van goed gedetailleerde baantjes en een paar modulebanen voor de rijlengte. Voor ieder wat wils, zoals we dat al sinds jaar en dag bij Eurospoor aantreffen. Bij Rail 2011 was de verhouding echter zoek.
Eigenlijk was het de allereerste keer in al die jaren dat ik goede en minder goede modelspoortentoonstellingen bezoek, dat ik de toegangsprijs in geen verhouding vond staan met het gebodene.  :-\
« Laatst bewerkt op: 14 March 2011, 14:29:32 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

• Gast
« Reactie #93 Gepost op: 14 March 2011, 13:36:29 »
Je vraagt je werkelijk af of men ook vindt dat alle filmrecensenten zelf films moeten maken...

Overigens heb ik sowieso respect voor mensen die drie dagen met hun werk op een beurs gaan staan.
Persoonlijk zou ik het niet aandurven: te bang dat er iets kapot gaat.
Dus voor alle mensen die wel weer de moeite hebben genomen om op Rail te gaan staan:  (y)

mvg,
Gert

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #94 Gepost op: 14 March 2011, 13:52:51 »
Gezien de vele reacties hier heb ik medelijden met de clubs die op Rail stonden.
Het blijkt uit de reacties dat er wel heel veel mensen zijn die volgend jaar laten zien hoe het wel moet (y) ....

Of ik moet de (negatieve) commentaren verkeerd begrijpen natuurlijk. Er staat me namelijk iets bij dat er ook de afgelopen jaren veel van dit soort negatieve publiciteit was, je verwacht dan dat die mensen wel een initiatief zouden tonen, maar het volgende jaar is er weer een hoop commentaar.

Beste DE2225 (Heb je ook een naam?),

Ik ben een trouw bezoeker van Rail door de jaren heen, en zie net als anderen de kwaliteit toch een beetje afglijden, en dat is jammer. Zeker dit jaar was het niet echt geweldig en viel het mij persoonlijk tegen. Deels natuurlijk door wat afzeggingen waar een organisator niets aan kan doen, maar ook deels door teveel van al eerder geziene banen en een deel niet afgebouwde banen in de proto hoek.

Het initiatief ligt natuurlijk niet alleen bij de mensen.... de organisatie spot banen en besluit wel of niet of je ze inhuurt of niet. Wat bedoeld wordt is denk ik dit; er is een trend gaande dat steeds weer dezelfde verenigingen met gelijke (module)banen naar bv Rail of Eurospoor komen. Daar is niets mis mee, integendeel, dat is alleen maar goed. Alleen moet er met die modelbanen wel wat progressie te zien zijn (in mijn optiek).

Ik persoonlijk vind dat een groep of vereniging die graag op shows als deze willen staan daar zelf ook wat tegenover moeten zetten. Dus niet de 15 jaar oude en afgeleefde modules uit de kast trekken maar daar af en toe (of elk jaar) wat nieuws aan toe te voegen. Dat kost echt niet veel (geld of moeite) en is vernieuwend voor zowel organisator als publiek. Maar als ik bv bij jou vereniging kijk zie ik veel van hetzelfde terugkomen op welke show dan ook. Meer wordt het dan een leuk verenigingsuitje met 30 man waarbij de gezelligheid de boventoon voert en de modelbaan als bijzaak meegenomen wordt. En dat is niet goed, en daar moet je als vereniging aan willen blijven werken.

Kritiek, indien gefundeerd, mag toch gegeven worden net als Henk zegt? Ik zou er als vereniging wat mee doen en proberen de kwaliteit van het gebodene wat op te schroeven. Tenslotte betaal ik als bezoeker 13 euro, en daar mag ik wat voor verwachten. Het hoeft echt niet allemaal topmodelbouw te zijn, maar om nou jaren achter elkaar hetzelfde te zien op verschillende shows gaat mij wat te ver.

Ik ben benieud naar volgend jaar, al die nieuwe banen met hoogwaardige details! Dat moet smullen worden.

Cynisme is niet het juiste antwoord hier.... Het is niet persoonlijk bedoeld, het is een trend. Er zijn voorbeelden genoeg van verenigingen die wel wat met die kritiek doen en voortdurend met nieuwe dingen komen. Daar mag je dan ook waardering voor hebben.

Als laatste mag uiteraard een organisatie ook iets met deze kritiek doen. Zij zijn het die rondgaan en moeten proberen de hal(len) vol te krijgen. Er zijn 3 grote shows in Nederland momenteel, en elk doen zij hun eigen ding; OntraXS met hogeschool modelbouw in museale setting, Eurospoor met een mix van kwaliteits modelbanen, modulebanen (verenigingen dus) en modelspoormarkt, en Rail die daar momenteel een beetje tussen hangt met een mix van banen, proto convention en losse handel tussen de vakhandel. De convention is een grote stap vooruit naar betere kwaliteit alleen zal die niet net als dit jaar met veel onafgebouwd spul moeten komen maar wel met mooie proto baantjes en bijbehorende handelaren en demo'ers. Alleen dan zal Rail zich blijven onderscheiden van bv een Eurospoor (zonder een van beiden tekort te doen).

Ik ga volgend jaar (zoals altijd) zeker weer en ben altijd bereid om er te gaan staan met een van mijn huidige, vorige en/of komende modelbanen ;) Alle 3 shows zijn mij lief als modelbouwer- en spoorder. Dus als bezoeker en deelnemer zal ik naar alle 3 blijven komen  :)

Ronald Halma, vrije modelspoorder ;)
« Laatst bewerkt op: 14 March 2011, 13:57:49 door Ronald Halma. Reden: Toevoeging tekst »

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 14 March 2011, 14:37:56 »
Er zijn - als je je net ruim genoeg spant - genoeg modelspoorders/groepen die 'laten zien hoe het wel' moet. Ik heb op tentoonstellingen de afgelopen paar jaar misschien wel honderd banen gezien die àf waren, waarbij aandacht aan de presentatie naar het publiek is besteed en die op een of andere manier 'een verhaal' hebben (je gaat ook niet naar de bioscoop om naar een film te kijken die overal en nergens over gaat). En dan ben ik echt niet naar alle tentoonstellingen geweest, heb bijvoorbeeld nog nooit een show in Engeland of Frankrijk bezocht.

Maar de bouwers van dat moois stellen wel hun eisen, ze willen best komen maar willen er niet bij inschieten. Hoeven ze ook niet want er zijn genoeg organisatoren die ze maar wat graag willen uitnodigen. En ze vullen veelal ook geen tientallen vierkante meters.

En daar ligt het 'probleem' bij de commerciële uitbaters van dit soort tentoonstellingen. Ze hebben een hal van 10- of 20.000 vierkante meter en die moet 'vol'. En dan is het handig dat er moduleclubs zijn die voor een relatieve habbekrats heel veel meters spoor meebrengen. En er zijn altijd wel 'wat' bezoekers die het wel leuk vinden...

Rail is in 1985 begonnen als initiatief van de Modelspoorgroep 's Hertogenbosch en onder leiding van Luit Sol groot geworden door hoogstandjes op het gebied van modelbouw die nog niet eerder vertoond waren in Nederland naar de Brabanthallen te halen. Dit heeft ontegenzeggenlijk invloed gehad op het niveau waarop de modelspoorhobby wordt bedreven. Dat er na aftrek van alle kosten wat geld in de kas overbleef was leuk, maar niet waarom het was begonnen. Sol ging met 'pensioen' (hij wou na zoveel jaren zijn eigen baan ook eens de aandacht geven die hij verdient), de organisatie ging van MSG Den Bosch over op de Brabanthallen en weer later anderen en met pieken en dalen hebben we Rail over een lange periode gezien toch wel heel duidelijk zien afglijden.

Nu is er Ontraxs, georganiseerd door een stel liefhebbers die er voorzover ik weet geen financieel belang bij hebben maar gewoon vinden dat er zo'n show moet zijn, en een mooie historische 'venue' die er wel wat in zag. En wat blijkt: het is wél mogelijk om elk jaar met dertig nieuwe banen te komen die jou misschien niet allemaal evenveel aanspreken maar waarbij in ieder geval aan bovenstaande basisvoorwaarden ruimschoots is voldaan. En dat betekent ook dat niet iedereen een uitnodiging krijgt; daar moet je wel wat voor doen.

Het is door Marty en anderen al een keer of wat uitgelegd, maar als je je als vereniging/modelspoorgroep/moduleclub (doorhalen wat niet van toepassing is) in positieve zin wat aantrekt van de hierboven geuite (en m.i. terechte) kritiek, dan begint het denk ik met het loslaten van het 'met zijn allen aan een zo groot mogelijke baan bouwen' concept. Zo'n baan wordt per definitie een rommeltje met de grootste gemene deler van alles wat de leden leuk vinden, hij komt nooit af en omdat er zoveel tijd en geld in gaat zitten moet je er tot in lengte van jaren mee doen en sta je er nog mee op tentoonstellingen lang nadat iedereen hem wel heeft gezien (in letterlijke zowel als in overdrachtelijke zin).
Binnen elke club zijn er wel kleine groepjes van mensen die ongeveer hetzelfde leuk vinden, bijvoorbeeld Duitse stoom op zijlijntjes, Amerikaanse loggingbaantjes in On30, havens met containerterminals, Alpenlandschappen met rode treintjes, et cetera. Als je nou met zo'n kleiner groepje de koppen bij elkaar steekt en op kleinere schaal een project rond zo'n thema opstart, dan heb je vast en zeker binnen een jaar iets dat toonbaar is en veel meer 'van jezelf' dan zo'n grote moloch. En als dit jaar het baantje van de USA-mannen klaar is om met tentoonstellingen mee te draaien, dan heeft het Duitse zijlijnromantiek groepje de tijd om op zijn beurt weer iets moois te bouwen, enzovoort. Je komt dan elk jaar, of elke twee jaar met wat nieuws, je blijft voor organisatoren en bezoekers interessant en je wordt niet alleen maar uitgenodigd om grote open ruimtes te vullen.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 14 March 2011, 14:52:59 »
Citaat
genoeg modelspoorders/groepen die 'laten zien hoe het wel' moet.

Dergelijke persoonlijke meningen horen in je betoog, wat ik overigens netjes vind, niet thuis Eric.
Wat jij minder mooi vindt, vind een ander wellicht wel mooi.

Smaken verschillen en het zal nooit zo worden als 1 iemand voor ogen heeft. Het is een samenhang van vele facetten binnen de modelspoorhobby welke allemaal, zij het in kleine mate, uitgebeeld dan wel tentoongesteld worden. Beter bekend onder: Voor elk wat wils...

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 14 March 2011, 15:20:10 »
Sorry Sander, maar dat vind ik dus grote onzin. Er zijn (grote) kwaliteitsverschillen en die praat je niet zomaar onder tafel. Een baan die niet af is, is niet af. Een stuk rail op een kale houten plaat is nog geen baan. Fallerhuisjes die gewoon op een grasmat staan, of een keerlus met een radius van op het oog 12 centimeter aan het eind van een dubbelsporige lijn in N, dat heeft niets met de werkelijkheid te maken. Tenzij je dit als 'abstracte kunst' op zichzelf ziet natuurlijk. Maar de clou van het begrip 'modelspoorbouw' zit hem toch echt in het begrip 'model'.

En zo zijn er nog wat dingen. Niemand kijkt graag naar de rommel van anderen aan de achterkant van de baan. Weinigen zullen het leuk vinden om te kijken naar de ruggen van deelnemers die in het midden van de baan op tuinstoelen zitten. Een baan waarbij het gras op elke modulescheiding een compleet andere kleur gras heeft - misschien stoort het jou niet maar je kun moeilijk met droge ogen beweren dat het mooier is dan een baan waarop het landschap doorloopt. Oh, en dat gifgroen gekleurd zaagsel niet de best mogelijke imitatie van een grasveld is, daar lijkt me ook weinig discussie over mogelijk.

Smaak is 'ik vind Sprinters leuker dan stoomlocs' (of andersom), 'ik vind bergen mooier dan polders' (of andersom), 'ik vind On30 mooier dan N' (of andersom) of 'ik vind rijden leuker dan rangeren' (of andersom). Maar naast 'smaak' zijn er in de modelbouw toch echt kwaliteitscriteria. Je hebt namelijk een voorbeeld en hoe meer het op dat voorbeeld lijkt (of hoe meer je de illusie kweekt dat het op een voorbeeld lijkt), hoe beter. En hoe beter je e.e.a. presenteert, hoe meer een toeschouwer de neiging krijgt om daarin mee te gaan.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 14 March 2011, 15:52:29 »
Toch ook nog eens een reactie geven. Want volgens mij gaan veel mensen met een zeer klein gezichtsveld naar z'n beurs. En is die alleen geslaagd als er meerdere banen staan die voldoen aan hun eigen eisen, en de handel precies bied wat zij nodig hebben.

Terwijl mijn eisen veelal anders zijn. Zo zie ik graag een baan zonder lijsten er om omdat ik daar vaak tegen aankijk, en liefst niet te hoog zodat mijn zoon ook zelfstandig de baan kan bekijken.

De kleine zaal bij de ingang. volgens mij door velen gezien als echte hoogstandjes, maar daar stond een baan zonder aankleding, alleen wat rails op een houten ondergrond. En de grote baan in die hoek, best mooi, geen lijsten boven de baan, dus goed zicht, wel te hoog voor mijn doen, en we zijn er de zaterdag 2 keer langs gelopen, en beide keren geen trein zien rijden, nou ja, bijna niet, er was ergens iemand met een lok wat aan het rangeren de eerste keer dat we langs kwamen, maar dat was het dan ook. De tweede keer was er niets te zien op de gehele baan niet.

Voor mijzelf best interessant om toch die baan te bekijken, ideeen opdoen voor de aankleding van mijn baan, maar voor mijn zoon was de baan gewoon niets aan. Die wil wat zien rijden, en moest bij deze ook nog eens steeds getild worden waardoor ook papa minder aandacht voor de baan had.

En die banen die dan zogenaamd minder zijn en niet op z'n beurs thuishoren. elk vlak druk ingedeeld, en met mooie haakse bochten, daar kon mijn zoon zich dan weer prima vermaken want daar zag je tenminste een trein langs komen, je hoefde er niet eens een halve dag voor te wachten.
En voor velen is de hobby toch de treinen zelf, en niet alleen maar landschap bouwen. Voor enkelen hoort het er helemaal bij, voor anderen is dat het belangrijkste deel, maar er zijn er ook genoeg die gewoon treinen willen zien rijden. En of dat dan wel of niet in een landschap is of de kwaliteit daarvan maakt dan minder uit.

Dus ik zou zeggen, neem eens verschillende mensen mee naar z'n beurs met verschillende leeftijden en interesses en je zult zien dat er voor een ieder wel iets is dat ze leuk vinden. Dat maakt z'n beurs ook leuk.
Zowel ik, mijn zoon als mijn vader die ook mee was hebben ons de zaterdag prima vermaakt, We waren er om 10 uur ( iets later binnen door de rij voor de kassa ) en om 16:55 werden we door de omroeper verzocht naar de uitgang te gaan waardoor we uiteindelijk na 17:00 weer buiten stonden.

Prima verdeling van verschillende type banen en handel zodat mijn zoon tussendoor even tot rust kon komen in de buggy terwijl papa de handel bekeek. En ja die bekeek ik, dus dat betekende dat ik zo nu en dan ook even stil moest staan om te kijken naar de handel, met de buggy, ondanks de wat minder vriendelijke commentaren van andere bezoekers.

Kijk gewoon dat wat je wel leuk vindt en ga er vanuit dat dat wat je zelf wat minder vind of zelfs helemaal niets, dat er ook daar iemand achter zit die plezier in z'n hobby heeft en er wel van geniet op zijn manier.

Wat mij betreft staat rail volgend jaar in elk geval weer in de agenda.

Roelco

henk

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 14 March 2011, 15:53:24 »
Maar naast 'smaak' zijn er in de modelbouw toch echt kwaliteitscriteria. Je hebt namelijk een voorbeeld en hoe meer het op dat voorbeeld lijkt (of hoe meer je de illusie kweekt dat het op een voorbeeld lijkt), hoe beter.

Ieder zijn eigen stokpaardje.  :)

De opvattingen over de kwaliteit van een baan hangen samen met de bedoelingen van een hobbyïst. Plenty modelspoorders die bijvoorbeeld vooral zijn geïnteresseerd in de technische aansturing van een multiplexbaan en helemaal niet vinden dat het landschap zoveel mogelijk overeen moet komen met de werkelijkheid. Iemand met die belangstelling heeft weinig te zoeken bij de vaak nogal onbeholpen techniek van de supergedetailleerde baantjes, ook niet bij de aftanse boem ho besturing van sommige modulebanen, maar wel bij die modulebanen met uitstekend rijgedrag van de modellen. Die waren nogal schaars op Rail 2011, maar dat is wat anders.
Echt waar Eric, genoeg mensen die de baantjes met superfraai landschap negeren, omdat ze er echt niets aan vinden.

Voor de verdere discussie zouden we kunnen verwijzen naar het draadje over Eurospoor 2010, 2009 kan ook.  ;D
« Laatst bewerkt op: 14 March 2011, 15:54:59 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 14 March 2011, 16:03:17 »

En die banen die dan zogenaamd minder zijn en niet op z'n beurs thuishoren. elk vlak druk ingedeeld, en met mooie haakse bochten, daar kon mijn zoon zich dan weer prima vermaken want daar zag je tenminste een trein langs komen, je hoefde er niet eens een halve dag voor te wachten.

Ja, maar die trein zou er echt niet minder om rijden als de bochten niet haaks waren en het landschap wat natuurlijker was ingedeeld. :D

En ik ga eerlijk gezegd wel uit van modelspoor als 'volwassen' hobby. Voor kinderen is het nog veel leuker als ze zelf met die trein kunnen rijden, en daar zijn in het verleden ook regelmatig voorzieiningen voor getroffen.

Eric van Spelde

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 14 March 2011, 16:06:10 »

De opvattingen over de kwaliteit van een baan hangen samen met de bedoelingen van een hobbyïst. Plenty modelspoorders die bijvoorbeeld vooral zijn geïnteresseerd in de technische aansturing van een multiplexbaan en helemaal niet vinden dat het landschap zoveel mogelijk overeen moet komen met de werkelijkheid. Iemand met die belangstelling heeft weinig te zoeken bij de vaak nogal onbeholpen techniek van de supergedetailleerde baantjes, ook niet bij de aftanse boem ho besturing van sommige modulebanen, maar wel bij die modulebanen met uitstekend rijgedrag van de modellen. Die waren nogal schaars op Rail 2011, maar dat is wat anders.

Rijgedrag van de treinen is natuurlijk ook een kwaliteitscriterium, maar zoals je zelf al stelt is ook dat niet echt een punt waar bedoelde banen op scoren. Of het moet om de hoogste snelheid gaan... :D

Gert1

• Gast
« Reactie #102 Gepost op: 14 March 2011, 16:09:57 »
Voor de verdere discussie zouden we kunnen verwijzen naar het draadje over Eurospoor 2010, 2009 kan ook.  ;D

Weet je Henk, deze discussie is zozeer een perpetuum mobile dat je je afvraagt hoe het mogelijk is dat er nog zoiets als energieschaarste bestaat!   ;)

mvg,
Gert

dirkjan

• Offline Offline
  • http://www.dirkjanmulders.nl/
    • www.dirkjanmulders.nl
« Reactie #103 Gepost op: 14 March 2011, 16:11:06 »
Mooie of minder mooie banen, da's toch echt een mening die per persoon verschilt. En ondanks dat er banen bij waren die ik persoonlijk niet zo mooi vond was ik blij dat er mensen zijn die er een lang weekend voor over hebben om er toch maar te zijn. Ook erg belangrijk: ik heb zaterdag een leuke dag gehad op Rail. Ik heb inspiratie opgedaan over hoe ik mijn eigen baan wel en niet zou kunnen bouwen (en of mijn baan dan ook echt 'mooier' wordt dan wat ik niet zo mooi vond op Rail moet nog maar blijken...) en ik ben geslaagd voor wat ik wilde kopen: een bruggetje en kleine vitrine voor op tafel/in de kast. Met die bruggen (heb er zelfs 2) kan ik weer verder met mijn baan.

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #104 Gepost op: 14 March 2011, 16:24:58 »
Ja, maar die trein zou er echt niet minder om rijden als de bochten niet haaks waren en het landschap wat natuurlijker was ingedeeld. :D

En ik ga eerlijk gezegd wel uit van modelspoor als 'volwassen' hobby. Voor kinderen is het nog veel leuker als ze zelf met die trein kunnen rijden, en daar zijn in het verleden ook regelmatig voorzieiningen voor getroffen.

En hier is naar mijn mening dan ook de spijker op zijn kop!

Ook ik knap af op die super gedetailleerde banen, waar dan weer niets rijdt (het Fremo-principe, alleen in papieren kijken en voor de rest uit je neus peuteren) of alleen een pruttel stoomloc uit 1910 met een aftands goederenwagentje.

echter op de banen waar dan wel meer treinen rijden en ook nog naar mijn smaak, is het idd meestal rijdend tussen groen zaagsel, racend achter zijn voorganger aan door R1 bochtjes en hopend dat ie bij het van 200km/h naar 0km/h stoppen niet door zijn stopstuk heenschiet.....

Dus mannen "VERENIGD U!" dat zou mooie banen moeten opleveren: mooi landschap met lange treinen.....ik verheug me al op Rail 2050  ;D ;D