Gezien de vele reacties hier heb ik medelijden met de clubs die op Rail stonden.Het blijkt uit de reacties dat er wel heel veel mensen zijn die volgend jaar laten zien hoe het wel moet ....Of ik moet de (negatieve) commentaren verkeerd begrijpen natuurlijk. Er staat me namelijk iets bij dat er ook de afgelopen jaren veel van dit soort negatieve publiciteit was, je verwacht dan dat die mensen wel een initiatief zouden tonen, maar het volgende jaar is er weer een hoop commentaar.
Ik ben benieud naar volgend jaar, al die nieuwe banen met hoogwaardige details! Dat moet smullen worden.
genoeg modelspoorders/groepen die 'laten zien hoe het wel' moet.
Maar naast 'smaak' zijn er in de modelbouw toch echt kwaliteitscriteria. Je hebt namelijk een voorbeeld en hoe meer het op dat voorbeeld lijkt (of hoe meer je de illusie kweekt dat het op een voorbeeld lijkt), hoe beter.
En die banen die dan zogenaamd minder zijn en niet op z'n beurs thuishoren. elk vlak druk ingedeeld, en met mooie haakse bochten, daar kon mijn zoon zich dan weer prima vermaken want daar zag je tenminste een trein langs komen, je hoefde er niet eens een halve dag voor te wachten.
De opvattingen over de kwaliteit van een baan hangen samen met de bedoelingen van een hobbyïst. Plenty modelspoorders die bijvoorbeeld vooral zijn geïnteresseerd in de technische aansturing van een multiplexbaan en helemaal niet vinden dat het landschap zoveel mogelijk overeen moet komen met de werkelijkheid. Iemand met die belangstelling heeft weinig te zoeken bij de vaak nogal onbeholpen techniek van de supergedetailleerde baantjes, ook niet bij de aftanse boem ho besturing van sommige modulebanen, maar wel bij die modulebanen met uitstekend rijgedrag van de modellen. Die waren nogal schaars op Rail 2011, maar dat is wat anders.
Voor de verdere discussie zouden we kunnen verwijzen naar het draadje over Eurospoor 2010, 2009 kan ook.
Ja, maar die trein zou er echt niet minder om rijden als de bochten niet haaks waren en het landschap wat natuurlijker was ingedeeld. En ik ga eerlijk gezegd wel uit van modelspoor als 'volwassen' hobby. Voor kinderen is het nog veel leuker als ze zelf met die trein kunnen rijden, en daar zijn in het verleden ook regelmatig voorzieiningen voor getroffen.