Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Led verlichting knippert door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:03:14
Pfarrerwinkel bahn door Benelux795
Vandaag om 17:00:09
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Michiel2
Vandaag om 16:34:20
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:21:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Bor de Wolf
Vandaag om 16:15:11
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 16:13:56
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:05:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door grossraumwagen
Vandaag om 13:13:41
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
  

Auteur Topic: Tram+tram=boem  (gelezen 9718 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Tram+tram=boem
« Gepost op: 09 March 2011, 22:19:26 »
Zat lekker bij de Wespenmand aan de koffie, opeens sirenes. Nou ja, dat is toch heel gewoon in de grote stad? Toch niet. Beneden gekomen het volgende tafereeltje:

AT5 video

Aaifoon foto's.
















Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #1 Gepost op: 10 March 2011, 11:57:32 »
Die takeldoos van het GVB blijft een gaaf ding  ;)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #2 Gepost op: 10 March 2011, 12:06:39 »
Die takeldoos van het GVB blijft een gaaf ding  ;)

Ja, mooi he! Ik heb er ook een tijdje staan kijken. Die suffe trams interesseren me geen moer. Op een typeplaatje stond 1983, maar ik denk dat dat van de installatie is. Zou de Daf zelf niet veel ouder zijn?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5368
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #3 Gepost op: 10 March 2011, 12:11:27 »
Nee dit model torpedofront is van begin jaren '80, '83 is heel aannemelijk.
Ik blijf me trouwens verbazen hoe vaak OV deelnemers tegen elkaar aanrijden. Dat er af en toe een auto of fietser onder de tram ligt verbaast me met de huidige verkeersmentaliteit allang niet meer, maar  bussen tegen trams, trams tegen trams etc. zie je toch ook steeds gebeuren.
RETROBAHN A.G.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #4 Gepost op: 10 March 2011, 12:22:36 »
Inderdaad is "die takeldoos" uit 1983. Het is de opvolger van de Mack uit 1943, dat was/is pas echt een gaaf ding



De DAF is ook weliswaar zuiniger met brandstof (1:4 Diesel) tegenover de Mack (1:1 Superbenzine) en personeelsvriendelijker, maar toch wel wat minder robuust...


Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #5 Gepost op: 10 March 2011, 13:01:38 »
Op de Mack mocht ook niet iedereen rijden.
groet Bram.
Bram is in 2025 overleden

Anoniem

  • Gast
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #6 Gepost op: 10 March 2011, 13:16:02 »
Op dat nieuwere ding ook niet. Als je niet bij het GVB werkt bijvoorbeeld, dan kun je het sowieso al vergeten ;D ;D.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #7 Gepost op: 10 March 2011, 13:28:41 »
Ja, mooi he! Ik heb er ook een tijdje staan kijken. Die suffe trams interesseren me geen moer. Op een typeplaatje stond 1983, maar ik denk dat dat van de installatie is. Zou de Daf zelf niet veel ouder zijn?
Had je er ook wel even een paar goede foto's van kunnen maken ;D

Volgens een plaatje op internet is het kenteken BG-12-FR, eerste toelating in januari 1983, dus het jaar klopt wel. Vreemd vind ik dat volgens het RDW het motorvermogen slechts 158kW is, ~ 215pk maar. Bij een DAF 2800 zou het toch minstens 280pk moeten zijn.
Groetjes, Bart

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #8 Gepost op: 10 March 2011, 13:37:49 »
Om op die Mack te rijden moet je het dubble clutch onder de knie hebben en een paar dikke armen om te sturen. Die had beslist nog geen stuurbekrachtiging. Ik heb wel meer oude leger trucks zonder stuurbekrachtiging en met ongesynchroniseerde bak gereden, één keer verschakelen en je kunt opnieuw beginnen. Prachtige takeldoos. Ook het takelen zal daar beslist nog mechanisch mbv de pto gaan. Niks hydraulische lieren. Heb nog eens met een 22BM crawler hijskraan mogen stoeien. Alles schakelbaar via de motor. Draaien, hijsen, rijden enz. Jo kon het ding ombouwen van dieplepel tot hijskraan en zelfs tot heimachine.
http://www.olive-drab.com/idphoto/id_photos_crawlercrane_22bm.php
http://news.webshots.com/album/572797607WeVbIq
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #9 Gepost op: 10 March 2011, 13:45:05 »
Inderdaad is "die takeldoos" uit 1983. Het is de opvolger van de Mack uit 1943, dat was/is pas echt een gaaf ding

De DAF is ook weliswaar zuiniger met brandstof (1:4 Diesel) tegenover de Mack (1:1 Superbenzine) en personeelsvriendelijker, maar toch wel wat minder robuust...


Frans

dat hebben ze in het begin wel gemerkt ::)

maar tram tegen tram is niet zo vaak
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #10 Gepost op: 10 March 2011, 13:46:55 »
@ ruudns: Gaaf spul, die Bucyrus! Heb er helaas nooit mee mogen spelen maar fascinerend zijn ze wel. Hier net over de grenswaren ze een jaar of 10 geleden nog met Priestmann's in de turf aan het draaien.

Dubble clutch is fijn rijden, als je het schakelen op toeren éénmaal onder de knie hebt, gebruik je de koppeling alleen nog maar bij het wegrijden :-)  (ervaring met o.a. MAN met "fietsbel" en Iveco Turbostar met Eaton bak)
Groetjes, Bart

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #11 Gepost op: 10 March 2011, 14:11:43 »
Het kenteken van de Mack  is RB-20-35.
Wesley,ook je er wel werkt mocht niet iedereen er meerijden.
groet Bram.
Bram is in 2025 overleden

Andre_ede

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #12 Gepost op: 10 March 2011, 14:19:01 »
Volgens een plaatje op internet is het kenteken BG-12-FR, eerste toelating in januari 1983, dus het jaar klopt wel. Vreemd vind ik dat volgens het RDW het motorvermogen slechts 158kW is, ~ 215pk maar. Bij een DAF 2800 zou het toch minstens 280pk moeten zijn.

N2800's zijn er vanaf 208 PK tot 310 PK.
Verschilt per uitvoering dus

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #13 Gepost op: 10 March 2011, 14:26:01 »
OK, dat wist ik niet. Bedankt!
Groetjes, Bart

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #14 Gepost op: 10 March 2011, 14:31:59 »
Er waren tot 1983 twee MACK S,een van de twee is verkocht toen de DAF werd aangeschaft.
groet Bram.
Bram is in 2025 overleden