Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:52:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 00:54:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
03 October 2025, 23:50:00
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Seinschakelaar door bask185
03 October 2025, 22:55:51
Märklin 2025 door puntenglijder
03 October 2025, 22:36:49
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
03 October 2025, 19:48:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
03 October 2025, 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
03 October 2025, 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
03 October 2025, 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 October 2025, 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
03 October 2025, 18:02:59
't Boemeltje door Huup
03 October 2025, 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
03 October 2025, 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
03 October 2025, 17:18:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
03 October 2025, 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
03 October 2025, 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
03 October 2025, 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
03 October 2025, 14:02:51
Raadplaatje door chrvdv37402
03 October 2025, 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
03 October 2025, 13:39:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
03 October 2025, 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
03 October 2025, 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
03 October 2025, 07:54:42
  

Auteur Topic: Tram+tram=boem  (gelezen 9724 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Tram+tram=boem
« Gepost op: 09 March 2011, 22:19:26 »
Zat lekker bij de Wespenmand aan de koffie, opeens sirenes. Nou ja, dat is toch heel gewoon in de grote stad? Toch niet. Beneden gekomen het volgende tafereeltje:

AT5 video

Aaifoon foto's.
















Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #1 Gepost op: 10 March 2011, 11:57:32 »
Die takeldoos van het GVB blijft een gaaf ding  ;)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #2 Gepost op: 10 March 2011, 12:06:39 »
Die takeldoos van het GVB blijft een gaaf ding  ;)

Ja, mooi he! Ik heb er ook een tijdje staan kijken. Die suffe trams interesseren me geen moer. Op een typeplaatje stond 1983, maar ik denk dat dat van de installatie is. Zou de Daf zelf niet veel ouder zijn?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5368
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #3 Gepost op: 10 March 2011, 12:11:27 »
Nee dit model torpedofront is van begin jaren '80, '83 is heel aannemelijk.
Ik blijf me trouwens verbazen hoe vaak OV deelnemers tegen elkaar aanrijden. Dat er af en toe een auto of fietser onder de tram ligt verbaast me met de huidige verkeersmentaliteit allang niet meer, maar  bussen tegen trams, trams tegen trams etc. zie je toch ook steeds gebeuren.
RETROBAHN A.G.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #4 Gepost op: 10 March 2011, 12:22:36 »
Inderdaad is "die takeldoos" uit 1983. Het is de opvolger van de Mack uit 1943, dat was/is pas echt een gaaf ding



De DAF is ook weliswaar zuiniger met brandstof (1:4 Diesel) tegenover de Mack (1:1 Superbenzine) en personeelsvriendelijker, maar toch wel wat minder robuust...


Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #5 Gepost op: 10 March 2011, 13:01:38 »
Op de Mack mocht ook niet iedereen rijden.
groet Bram.
Bram is in 2025 overleden

Anoniem

  • Gast
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #6 Gepost op: 10 March 2011, 13:16:02 »
Op dat nieuwere ding ook niet. Als je niet bij het GVB werkt bijvoorbeeld, dan kun je het sowieso al vergeten ;D ;D.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #7 Gepost op: 10 March 2011, 13:28:41 »
Ja, mooi he! Ik heb er ook een tijdje staan kijken. Die suffe trams interesseren me geen moer. Op een typeplaatje stond 1983, maar ik denk dat dat van de installatie is. Zou de Daf zelf niet veel ouder zijn?
Had je er ook wel even een paar goede foto's van kunnen maken ;D

Volgens een plaatje op internet is het kenteken BG-12-FR, eerste toelating in januari 1983, dus het jaar klopt wel. Vreemd vind ik dat volgens het RDW het motorvermogen slechts 158kW is, ~ 215pk maar. Bij een DAF 2800 zou het toch minstens 280pk moeten zijn.
Groetjes, Bart

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #8 Gepost op: 10 March 2011, 13:37:49 »
Om op die Mack te rijden moet je het dubble clutch onder de knie hebben en een paar dikke armen om te sturen. Die had beslist nog geen stuurbekrachtiging. Ik heb wel meer oude leger trucks zonder stuurbekrachtiging en met ongesynchroniseerde bak gereden, één keer verschakelen en je kunt opnieuw beginnen. Prachtige takeldoos. Ook het takelen zal daar beslist nog mechanisch mbv de pto gaan. Niks hydraulische lieren. Heb nog eens met een 22BM crawler hijskraan mogen stoeien. Alles schakelbaar via de motor. Draaien, hijsen, rijden enz. Jo kon het ding ombouwen van dieplepel tot hijskraan en zelfs tot heimachine.
http://www.olive-drab.com/idphoto/id_photos_crawlercrane_22bm.php
http://news.webshots.com/album/572797607WeVbIq
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #9 Gepost op: 10 March 2011, 13:45:05 »
Inderdaad is "die takeldoos" uit 1983. Het is de opvolger van de Mack uit 1943, dat was/is pas echt een gaaf ding

De DAF is ook weliswaar zuiniger met brandstof (1:4 Diesel) tegenover de Mack (1:1 Superbenzine) en personeelsvriendelijker, maar toch wel wat minder robuust...


Frans

dat hebben ze in het begin wel gemerkt ::)

maar tram tegen tram is niet zo vaak
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #10 Gepost op: 10 March 2011, 13:46:55 »
@ ruudns: Gaaf spul, die Bucyrus! Heb er helaas nooit mee mogen spelen maar fascinerend zijn ze wel. Hier net over de grenswaren ze een jaar of 10 geleden nog met Priestmann's in de turf aan het draaien.

Dubble clutch is fijn rijden, als je het schakelen op toeren éénmaal onder de knie hebt, gebruik je de koppeling alleen nog maar bij het wegrijden :-)  (ervaring met o.a. MAN met "fietsbel" en Iveco Turbostar met Eaton bak)
Groetjes, Bart

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #11 Gepost op: 10 March 2011, 14:11:43 »
Het kenteken van de Mack  is RB-20-35.
Wesley,ook je er wel werkt mocht niet iedereen er meerijden.
groet Bram.
Bram is in 2025 overleden

Andre_ede

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #12 Gepost op: 10 March 2011, 14:19:01 »
Volgens een plaatje op internet is het kenteken BG-12-FR, eerste toelating in januari 1983, dus het jaar klopt wel. Vreemd vind ik dat volgens het RDW het motorvermogen slechts 158kW is, ~ 215pk maar. Bij een DAF 2800 zou het toch minstens 280pk moeten zijn.

N2800's zijn er vanaf 208 PK tot 310 PK.
Verschilt per uitvoering dus

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #13 Gepost op: 10 March 2011, 14:26:01 »
OK, dat wist ik niet. Bedankt!
Groetjes, Bart

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #14 Gepost op: 10 March 2011, 14:31:59 »
Er waren tot 1983 twee MACK S,een van de twee is verkocht toen de DAF werd aangeschaft.
groet Bram.
Bram is in 2025 overleden