Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Tram+tram=boem  (gelezen 9546 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Tram+tram=boem
« Gepost op: 09 March 2011, 22:19:26 »
Zat lekker bij de Wespenmand aan de koffie, opeens sirenes. Nou ja, dat is toch heel gewoon in de grote stad? Toch niet. Beneden gekomen het volgende tafereeltje:

AT5 video

Aaifoon foto's.
















Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #1 Gepost op: 10 March 2011, 11:57:32 »
Die takeldoos van het GVB blijft een gaaf ding  ;)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #2 Gepost op: 10 March 2011, 12:06:39 »
Die takeldoos van het GVB blijft een gaaf ding  ;)

Ja, mooi he! Ik heb er ook een tijdje staan kijken. Die suffe trams interesseren me geen moer. Op een typeplaatje stond 1983, maar ik denk dat dat van de installatie is. Zou de Daf zelf niet veel ouder zijn?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #3 Gepost op: 10 March 2011, 12:11:27 »
Nee dit model torpedofront is van begin jaren '80, '83 is heel aannemelijk.
Ik blijf me trouwens verbazen hoe vaak OV deelnemers tegen elkaar aanrijden. Dat er af en toe een auto of fietser onder de tram ligt verbaast me met de huidige verkeersmentaliteit allang niet meer, maar  bussen tegen trams, trams tegen trams etc. zie je toch ook steeds gebeuren.
RETROBAHN A.G.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #4 Gepost op: 10 March 2011, 12:22:36 »
Inderdaad is "die takeldoos" uit 1983. Het is de opvolger van de Mack uit 1943, dat was/is pas echt een gaaf ding



De DAF is ook weliswaar zuiniger met brandstof (1:4 Diesel) tegenover de Mack (1:1 Superbenzine) en personeelsvriendelijker, maar toch wel wat minder robuust...


Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #5 Gepost op: 10 March 2011, 13:01:38 »
Op de Mack mocht ook niet iedereen rijden.
groet Bram.

Anoniem

  • Gast
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #6 Gepost op: 10 March 2011, 13:16:02 »
Op dat nieuwere ding ook niet. Als je niet bij het GVB werkt bijvoorbeeld, dan kun je het sowieso al vergeten ;D ;D.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #7 Gepost op: 10 March 2011, 13:28:41 »
Ja, mooi he! Ik heb er ook een tijdje staan kijken. Die suffe trams interesseren me geen moer. Op een typeplaatje stond 1983, maar ik denk dat dat van de installatie is. Zou de Daf zelf niet veel ouder zijn?
Had je er ook wel even een paar goede foto's van kunnen maken ;D

Volgens een plaatje op internet is het kenteken BG-12-FR, eerste toelating in januari 1983, dus het jaar klopt wel. Vreemd vind ik dat volgens het RDW het motorvermogen slechts 158kW is, ~ 215pk maar. Bij een DAF 2800 zou het toch minstens 280pk moeten zijn.
Groetjes, Bart

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6324
  • ***
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #8 Gepost op: 10 March 2011, 13:37:49 »
Om op die Mack te rijden moet je het dubble clutch onder de knie hebben en een paar dikke armen om te sturen. Die had beslist nog geen stuurbekrachtiging. Ik heb wel meer oude leger trucks zonder stuurbekrachtiging en met ongesynchroniseerde bak gereden, één keer verschakelen en je kunt opnieuw beginnen. Prachtige takeldoos. Ook het takelen zal daar beslist nog mechanisch mbv de pto gaan. Niks hydraulische lieren. Heb nog eens met een 22BM crawler hijskraan mogen stoeien. Alles schakelbaar via de motor. Draaien, hijsen, rijden enz. Jo kon het ding ombouwen van dieplepel tot hijskraan en zelfs tot heimachine.
http://www.olive-drab.com/idphoto/id_photos_crawlercrane_22bm.php
http://news.webshots.com/album/572797607WeVbIq
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4532
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #9 Gepost op: 10 March 2011, 13:45:05 »
Inderdaad is "die takeldoos" uit 1983. Het is de opvolger van de Mack uit 1943, dat was/is pas echt een gaaf ding

De DAF is ook weliswaar zuiniger met brandstof (1:4 Diesel) tegenover de Mack (1:1 Superbenzine) en personeelsvriendelijker, maar toch wel wat minder robuust...


Frans

dat hebben ze in het begin wel gemerkt ::)

maar tram tegen tram is niet zo vaak
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #10 Gepost op: 10 March 2011, 13:46:55 »
@ ruudns: Gaaf spul, die Bucyrus! Heb er helaas nooit mee mogen spelen maar fascinerend zijn ze wel. Hier net over de grenswaren ze een jaar of 10 geleden nog met Priestmann's in de turf aan het draaien.

Dubble clutch is fijn rijden, als je het schakelen op toeren éénmaal onder de knie hebt, gebruik je de koppeling alleen nog maar bij het wegrijden :-)  (ervaring met o.a. MAN met "fietsbel" en Iveco Turbostar met Eaton bak)
Groetjes, Bart

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #11 Gepost op: 10 March 2011, 14:11:43 »
Het kenteken van de Mack  is RB-20-35.
Wesley,ook je er wel werkt mocht niet iedereen er meerijden.
groet Bram.

Andre_ede

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #12 Gepost op: 10 March 2011, 14:19:01 »
Volgens een plaatje op internet is het kenteken BG-12-FR, eerste toelating in januari 1983, dus het jaar klopt wel. Vreemd vind ik dat volgens het RDW het motorvermogen slechts 158kW is, ~ 215pk maar. Bij een DAF 2800 zou het toch minstens 280pk moeten zijn.

N2800's zijn er vanaf 208 PK tot 310 PK.
Verschilt per uitvoering dus

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #13 Gepost op: 10 March 2011, 14:26:01 »
OK, dat wist ik niet. Bedankt!
Groetjes, Bart

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re:Tram+tram=boem
« Reactie #14 Gepost op: 10 March 2011, 14:31:59 »
Er waren tot 1983 twee MACK S,een van de twee is verkocht toen de DAF werd aangeschaft.
groet Bram.