Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mark D.
Vandaag
om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 19:57:35
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 19:28:50
Locatie van foto gezocht
door
odaoda
Vandaag
om 19:13:38
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:52:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nieuweveenschekanaal
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
11
Omlaag
Auteur
Topic: Nieuweveenschekanaal (gelezen 50874 keer)
Beached
Re:Nieuweveenschekanaal
«
Reactie #30 Gepost op:
27 March 2011, 12:21:41 »
Dit weekend heb ik het meeste spoor gelegd. Om de rest te leggen moet ik eerst weer flexen inslaan.
De eerste treinen hebben ook al een weg naar Nieuweveenschekanaal gevonden, ondanks dat het inrijspoor nog niet is gelegd
Na een uurtje maten en verhoudingen op de foto van de draaibrug en het kanaal op de baan vergelijken ben ik uit gekomen op een brug van 18m. Korter en het doorvaarbare gedeelte wordt echt te smal. Langer zou kunnen, maar dat gaat niet op de modulebak passen.
Draadjes zijn ook aan elk stuk rails gesoldeerd, klaar voor verdere bedrading. De baan wordt gebouwd als analoge baan, maar waarschijnlijk wordt het aangestuurd door een Marklin 6021 als hij klaar is. De 6021 heb ik al liggen voor programmeer doeleinden, dus dan hoeft die straks niet meer voor 360 dagen in het jaar stof te verzamelen.
Hopelijk heb ik over een paar dagen de bedrading af, zodat alles getest kan worden op mogelijke constructiefouten
mvg,
Rick
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:04:24 door guest7823
»
Overlord
«
Reactie #31 Gepost op:
30 March 2011, 18:11:23 »
Gaat er al sfeervol uitzien zo met dat materiaal erop!
*
Bouw Osteckingen
Simplex
«
Reactie #32 Gepost op:
30 March 2011, 18:30:39 »
Word hier gevolgd. Vind vooral de kleinste bak dwars op de
andere modulebakken een mooie verandering. Ben benieuwd
naar het vervolg, en je draaibrug.
Steef
Mvh Steef
Beached
«
Reactie #33 Gepost op:
31 March 2011, 11:42:33 »
Bedankt voor de complimenten Paul en Steef
Dit is al het NS Tp II matrieel dat ik nu heb(als je de Att Groentewagen even wegdenkt
), maar meer matrieel komt er aan.
De vorm van de modulebakken is bepaald door de ruimte die ik heb, en de kleine modulebak moet verwijderd worden als ik niet aan het rijden ben. Ook vind ik een station in een boog mooier dan een kaarsrecht emplacement, wat ook weer meer lengte geeft voor het emplacement in dit geval.
De laatste paar dagen ben ik bezig geweest met de verplichte draadjes spaghetti. De baan is onderverdeeld in 6 blokken, met beide spoorstaven geisoleerd. Dat maakt kortsluitingen vinden lekker makkelijk, en zo kan ik maximaal 3 locomotieven tegelijk op de baan hebben.
Een tijdelijk controlepaneeltje was gebouwd en de baan was klaar voor de testrit. Na 1x kortsluiting vinden en oplossen heb ik maar eens wat laten rijden. Met de linker wissels van de baan deels onbruikbaar vanwege het gebrek aan een inrijspoor kan de baan niet 100% onder stroom gereden worden, maar in ieder geval rijd er wat
Ik heb ook de ontbrekende flexen gekocht, maar de wissel moet ik nog halen. Het inrijspoor kan dus van spoor worden voorzien, maar het emplacement is dan nog niet compleet.
mvg,
Rick
Beached
«
Reactie #34 Gepost op:
16 April 2011, 02:34:41 »
De laatste stukken spoor heb ik van de week kunnen plaatsen. Als eerste aan de beurt was het inrijspoor. Het spoor heb ik voorzien van verkanting. Daarna zijn ook de sporen voor de locloods en het kolenpark gelegd.
De rechthoek die om het tweede spoor van rechts is getekend is de vorm van de locloods. Tussen de twee sporen links daarvan komt het kolenpark.
Op de clubavond had onze tweedehands dealer een zak met allemaal kleine onderdelen voor een mooie prijs. Ik heb drie paar houten spaakwielen mee kunnen nemen, een perfect beginpunt voor een wipkar.
Voor degenen die niet uit de veenkolonien komen, een wipkar is een houten kar met drie wielen, waarvan de bak omhoog getipt kan worden. Het kleine voorwiel is verbonden met een ijzeren stang waaraan het paard werd gespannen. Door het paard te sturen stuurde je de kar. Er zat geen rem op, dus heuvelaf kan erg spannend zijn.
Woar is mien peerd???
Het model is gebouwd van oude fotos, en bestaat grotendeels uit styreen. Het kleine voorwiel is gemaakt van een stuk messing buis en styreen strips voor de spaken. De banden om de wielen zijn ingekleurd met een 2B potlood om de stalen banden na te bootsen. Nu moet ik het nog stevig verouderen.
Als laatste een foto van het eerste stukje landschap.
Piepschuim dat niet luisteren wil moet maar voelen
mvg,
Rick
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:05:35 door guest7823
»
stig
«
Reactie #35 Gepost op:
16 April 2011, 03:05:30 »
En terecht.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Beached
«
Reactie #36 Gepost op:
05 July 2011, 12:24:47 »
Het is al weer een tijdje geleden sinds de laatste update. Ik heb de laatste tijd weinig tijd aan de baan kunnen besteden, maar er komt weer schot in.
Ik ben begonnen met het kanaal en spoorhaven. De bodem van het wateroppervlak is uit een plaat hardboard gezaagd en tussen de balken van de baan pasgemaakt. De gaten waren daarna dichtgeplamuurd, om een redelijk vlak oppervlak voor het resin wateroppervlak te krijgen
De baan is ook een stukje meer piepschuimlandschap rijker.
De volgende stap is de brug, waarna de uiteindelijke vorm van de brughoofden bepaald kan worden.
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:06:09 door guest7823
»
Beached
«
Reactie #37 Gepost op:
09 July 2011, 13:24:06 »
Na al het piepschuimgeweld is het hoog tijd dat er wat scenery op de baan komt.
Een paar sporen lopen doot tot de rand van de modulebak, niet echt een probleem omdat als de baan op z'n plek staat voorkomt een muur dat wagens van de baan af rollen. Nu staat de baan wel eens ergens anders, en om te voorkomen dat een wagen plots 1,20m lager ligt ben ik een paar stootheuvels aan het bouwen.
Ik heb
hier
een paar mooie tekeningen gevonden. De kleinere stootheuvel heb ik gebruikt voor de sporen waar alleen gerangeerd wordt, en de grotere stootheuvels komen voor op het eindpunt van het hoofdspoor en het spoor naar de spoorhaven. Op het havenspoor wordt alleen gerangeerd, maar omdat een wagen uit het kanaal vissen meer geld en moeite kost , is hier de extra uitgave geoorloofd.
De basisconstructie bestaat uit 3x1,5mm balsahout. Door een oud stuk rails op de bielsen te leggen en er met de hamer op te slaan heb ik een verdieping gemaakt waar eerst de rail lag.
De latjes zijn aan elkaar gelijmd met houtlijm, en een bufferbalk en schoren zijn toen ook aangebracht. De zij- en voorkanten zijn toen on der het brok staal op de foto gelegd om te drogen.
Om de trekstangen in de stootheuvel na te bootsen heb ik 0,6mm rond styreen in gaatjes gedrukt.
De zijkanten zijn toen aan de voorkant gelijmd samen met een stukje styreen.
Met de potjes op de achtergrond heb ik toen (van links naar rechts) de bufferbalk, de koppen van de trekstangen en het houtwerk geverfd. Het hout is dmv washes op kleur gebracht.
Het verven is nog niet klaar. Er zijn nog een aantal lijmsporen zichtbaar, en de bovenkant van de heuvel moet nog een laag zand en onkruid krijgen.
mvg,
Rick
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:06:40 door guest7823
»
Beached
«
Reactie #38 Gepost op:
13 July 2011, 12:41:24 »
De laatste lagen verf zijn op de stootheuvels aangebracht. De bielzen zijn met een mengsel van zwart en bruin behandeld, en toen dat droog was heeft het hele gebeuren een lichte wash van Tamiya "red brown" gekregen om grond en stof na te bootsen. Roestplekken zijn ook met een sterkere wash van dezelfde kleur gedaan.
Nadat de stootheuvels zijn geinstalleerd krijgen ze nog wat groen spul.
Nu de stootheuvels klaar zijn ben ik het volgende project begonnen: Een draaibrug. Dit bruggetje is een stuk minder ambitieus dan de andere brug gerelateerde topics, deze brug is net iets minder dan 190mm lang. Als voorbeeld heb ik
de spoorbrug bij Muntendam
gebruikt, en aangepast voor enkelspooor en mijn baan. De brug is dus fictief, maar wel gebaseerd op echte bruggen. Het leuke van deze brug is dat hij niet symmetrisch is. Op zich logisch, want aan een kant ligt water, en de andere kant is niet gebruikt. De andere kant is meer om de brug een beetje te balanceren.
De basisconstructie bestaat uit 0,5mm styreen. Alle klinknagels worden uit 0,25mm styreen gedrukt en op de basisconstructie gelijmd
Tips en fotos zijn welkom, Een paar dingen zijn nog niet helemaal duidelijk, zoals hoe de uiteinden van de brug er uit zien.
mvg,
Rick
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:07:07 door guest7823
»
Beached
«
Reactie #39 Gepost op:
23 July 2011, 12:59:27 »
In tegenstelling tot vakwekbruggen zijn bruggen opgebouwd uit platen een stuk simpeler om te bouwen. Maar, de brug heeft zat klinknagels. Door styreenstrips met klinknagels op de ruwbouw te plakken boots ik een brug opgebouwd uit platen en profielen na
Klinknagels
En nog meer klinknagels
Alleen nog de uiteinden en het spoor, en dan is de bug zelf ongeveer klaar. Brughoofden zijn simpele baksteenconstructies, wat ook geen maanden gaat duren. Zo'n klein bruggetje gaat een stuk sneller dan de giganten die eerder hier vertoond zijn
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:07:30 door guest7823
»
Nederduitsemeester
«
Reactie #40 Gepost op:
23 July 2011, 15:28:22 »
En zeker net zo mooi
waarom moeilijk doen als het makkelijk kan
.....duikt weg......
.
. Ik volg dit draadje met veel belangstelling.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Groeten, Erwin
Beached
«
Reactie #41 Gepost op:
24 July 2011, 12:52:34 »
Bedankt Erwin. Ik laat de vakwerkbruggenbouwers maar lekker hun gigabruggen bouwen, en ondertussen heb ik al een halve baan af
Duik
Rick
Beached
«
Reactie #42 Gepost op:
26 July 2011, 12:39:40 »
Weer een stukje verder met het buggetje
Ik heb heb paar fotos gevonden van opengedraaide buggen van de STAR, dus uiteinden zijn ook gemaakt.
Weer meer van hetzelfde
Het detail gaat verloren als de bug dicht is, maar ik wil de brug ook open draaien, vandaar de details.
Om een idee te krijgen hoe het er uit ziet met spoor er op
mvg,
Rick
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:07:48 door guest7823
»
Overlord
«
Reactie #43 Gepost op:
15 August 2011, 20:23:26 »
Hoi Rick,
Dat gaat er toch al goed uitzien. Hoe ga je het draaipunt maken? en gaat via dat punt de stroomvoorziening naar de sporen lopen of doe je dat via de bruggehoofden?
Groet, Paul
*
Bouw Osteckingen
Beached
«
Reactie #44 Gepost op:
16 August 2011, 12:07:36 »
Bedankt Paul,
Het draaipunt heb ik gemaakt van twee stukken messing buis, aan de brug zit een lang stuk buis gelijmd. In de pijler zit een korter stuk buis met een inwendige diameter die overeenkomt met de diameter van de buitenkant van de andere buis. Als ik straks de hoogte ga afstellen plaats ik nog een ringetje van de grotere buis om de buis op de bug. Dit ringetje draagt dan het gewicht van de brug. Zo draait de brug lekker soepeltjes en voorkom ik dat na een jaar of 10 de brug een millimeter lager ligt omdat het styreen is weggesleten. Als het in elkaar zit maak ik wel een paar fotos, da's een stuk duidelijker dan mijn beschrijving. De buizen zijn van K&S Engineering. Hun buizen zijn zo gemaakt dat de vorige maat buis precies in de volgende maat past
Omdat de brug maar een kwartslag hoeft te draaien, trek ik gewoon draadjes door het messing buisje. Contactjes op de brughoofden zul je altijd blijven zien als de brug openstaat. Als het een draaischijf was, dan zou ik een paar geisoleerde ringetjes op de as zetten met een paar slepertjes, ongeveer hetzelfde wat je op een electromotor vindt.
Verder is er weinig voortgang, omdat ik niet tevreden ben met de brughoofden en de Plastruct bakstenen die ik heb. De bouw van A 300 (zie ander draadje) gaat ook zo lekker dat ik daar continu mee bezig ben, en dus geen tijd heb voor andere bouwprojecten.
mvg,
Rick
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8