Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Ben
Vandaag om 18:11:39
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:45:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 15:05:27
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:56:15
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 14:53:22
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40

Auteur Topic: Nieuweveenschekanaal  (gelezen 51041 keer)

Beached

• Offline Offline
Re:Nieuweveenschekanaal
« Reactie #15 Gepost op: 10 March 2011, 10:19:26 »
Ik heb weer wat kunnen doen aan de modulebakken.
Houders voor de poten zijn gebouwd. De poten vallen hier in en worden met een bout vastgezet. Ik had graag opklapbare poten gehad, maar de poten zijn langer dan de modulebakken, dus dat kon niet.
Ik ben ook begonnen aan de onderbouw van het spoor. De basis is 18mm dik multiplex. Misschien een beetje overkill, maar dan weet ik teminste zeker dat het spoor recht blijft.
Hier is het inrijspoor.

Hierop komt 4.2mm dik kurk, waarop het spoor komt. linksboven zie je een van de andere modulebakken op z'n kant. De poothouder is goed te zien in de hoek. Er komt nog een stuk hout aan de bovenkant om te voorkomen dat er allemaal vierkate gaten in het landschap verschijnen.
Je kijkt hier in de richting van het station. Na de flauwe boog passeert een trein het inrijsein en direct daarna de draaibrug voordat de trein op het station tot rust komt.
De bakken zijn verassend licht, wat het sjouwen van en naar beurzen wat makkelijker maakt

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:02:08 door guest7823 »

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
« Reactie #16 Gepost op: 10 March 2011, 11:06:34 »
Citaat
De bakken zijn verassend licht

Jij bent Jerommeke ??  :)
« Laatst bewerkt op: 10 March 2011, 11:08:24 door Marty »
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Beached

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 11 March 2011, 10:12:42 »
Ik dacht dat jij de dubbelgespierde klerenkast was Jero Marty ;)
Ik schat dat de kleine module op <1kg. De middelste module schat ik op 3-4kg inclusief een aardig grote lap multiplex. Deze lap heb ik vandaag uitgemeten en vastgeschroefd.

Een duo wagens zijn ook al op de onderbouw verzeild geraakt.
Fotos zijn niet van de beste kwaliteit, het is buiten allang donker en de verlichting in de schuur is niet al te fel.

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:02:25 door guest7823 »

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #18 Gepost op: 11 March 2011, 11:28:38 »
Dat worden zware modules als ze aangekleed zijn. Wel een leuk thema. :)

Erik

Beached

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 12 March 2011, 10:48:19 »
Dank u Eric, Jullie baan is ook een grote inspiratie geweest voor mijn baantje. Qua gewicht, denk je dat ze veel zwaarder worden? Op de grote modules is niet echt veel ruimte voor veel scenery. tenzij ik de gebouwen van echt baksteen ga maken. Op de kleine is er wel wat ruime, maar het veenlandschap is niet echt spectaculair te noemen. De basis wordt piepschuim. Op mijn vorige module heb ik het ook gebruikt en het maakt het landschap een stuk lichter dan de traditionele methode

Vandaak ben ik weer naar het strand geweest om de rampen touristen van het strand te houden ivb. met de tsunami uit Japan. De hele dag niks gezien :( wel veel gebodysurfed, misschien zelfs de tsunami (y)

Ook heb ik weer wat aan de modules gedaan, nu heeft de laatste ook z'n onderbouw ook gekregen. Weer hetzelfde recept. ik heb wat wissels en een paar flexen op de modules gelegd om een idee te krijgen hoe het er straks uit gaat zien.

Nu een vraage aan anderen die Kadee koppelingen gebruiken: Hoe ontkoppelen jullie? Met magneten of met een draadje? En hebben jullie tips voor het plaatsen van de magneten?

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:02:42 door guest7823 »

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 12 March 2011, 11:44:52 »
De meeste gebruiken een magneet vorkje voorzover bij mij bekend!
Ronald Halma van de Cornfiel Yard in iedergeval ;D

peterh

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 12 March 2011, 13:48:45 »
hallo

ik gebruik de elektromagneten van kadee.
Deze elektromagneten zijn ook digitaal aan te sturen.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 13 March 2011, 11:41:17 »
Bedankt voor de tips, ik ga de opties een beetje verder uitpluizen.
Ook nog wat nieuws uit de werkplaats, Ik heb vandaag de poten gebouwd. Alles moest natuurlijk in elkaar gezet worden om een idee te krijgen van de baan.

Ondanks dat de baan aardig hoog en smal is, valt de stabiliteit niks tegen. Het is een heel verschil met de banen die ik gewend ben. De meeste Marklin banen zijn een meter hoog. Deze is 1m40. Het nadeel is dat ik ook een paar opstapjes moet maken, om kinderen ook wat van de baan te laten zien.
Het systeem dat ik heb bedacht om de baan op en af te breken werkt ook, Ik had de hele baan in 5 minuten uit elkaar (y) Bouten en electrische verbindingen zullen de tijd nog wat verlengen, maar tenminste sta ik geen uur met de baan te worstelen.

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:02:59 door guest7823 »

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
« Reactie #23 Gepost op: 13 March 2011, 13:17:20 »
Citaat
Ronald Halma van de Cornfiel Yard in iedergeval

Bij nederlands materieel werkt dat alleen niet 100% vanwege de buffers aan het spul. Ik heb het wel eens met een (sate)prikker gedaan, maar helemaal top vind ik het nog niet gaan. Magneten zijn alleen handig als je altijd weet waar je je treindelingen gaat uitvoeren. Vanwege het speelgemak ben ik maar weer overgegaan naar beugelkoppelingen.

Erik

Hans_omBC

• Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #24 Gepost op: 13 March 2011, 14:04:22 »

Ik ben heel erg benieuwd hoe zo'n "magneet vorkje" er uit ziet. Rij zelf ook met Kadee koppelingen, ziet er mooi uit, maar ontkoppelen blijft lastig. Kadee levert ook een soort veredelde saté prikker om mee te ontkoppelen, maar ook dat is een gepruts van niks.

Hans

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 13 March 2011, 16:27:08 »
Hey Rick,

Leuk dat er een Nederlandsche baan gebouwd wordt in "Shaky NZ". Stond vorig jaar nog in dubio om snel ff een baantje te bouwen voor m'n neven in Taranaki. Heb toch maar gekozen om wederom te genieten van jullie prachtige land en coasts. In je eerdere posting zag ik al dat de Tsunami bij jullie nogal meeviel.Vanaf Piha Beach hoorde ik al dezelfde berichten. Dus, je hoeft de poten van je baantje in elk geval niet verder te verhogen.

Ik weet niet of je met het baantje op tentoonstellingstour zou willen. De belangrijkste show in NZ was tot afgelopen jaar natuurlijk Christchurch. Helaas moest ik in 2010 op de dag van de opening van de show weer naar huis. Het behoeft verder geen uitleg dat ik niet verbaasd zou zijn dat die show in 2012 niet zal doorgaan. Van mijn vriend Bruce Thomas hoorde ik deze week dat zijn modelspoorwinkel nog steeds in de "red zone" ligt en ze thuis nog steeds zonder water en licht zitten.

Als ik de onderbouw van je baantje zo zie lijkt het me zwaar genoeg, stiekem toch een Kauri boompje gekapt? ;D Voor een volgend project, het is niet echt nodig om zo zwaar te bouwen. Zeker niet als het een klein baantje betreft en de constructie over voldoende dwarsverbindingen beschikt. De Marxwolde Way zou ik daarentegen ook niet gebruiken, maar daar kan Floris je nog wel wat over uitleggen. De scenery van Marxwolde was/is natuurlijk nog steeds top. Way to go...

Cheers,

Henk
Cheers,

Henk

Beached

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 13 March 2011, 22:40:50 »
Bedankt voor de extra info Hans en Erik, Ik zal eens door mijn Model Railroaders spitten om te kijken hoe ze het daar doen. Hier zijn Kadees heel makkelijk verkrijgbaar, maar Europese koppelingen niet. Ik zie een complete "hands free" baan wel zitten, zonder zichtbare ontkoppelmechanismes. Maar het moet wel betrouwbaar zijn voor shows.

Thanks for the compliments Henk.
Even snel een baantje maken voor familie in "the naki". toe maar.(Mooie surfstranden daar, ik heb gisteren ook nog gesurfed op Kariaotahi(y)). De tsunami viel nogal mee ja. Wie weet zie ik het hele gebeuren in een maandje wel op Piha Rescue. Ik woon 20min van het strand, en aardig hoog, dus geen problemen met nattigheid hier.

De baan  gaat inderdaad op het showcircuit, maar maar CHCH is een beetje ver voor deze arme student. De National Model Railway Convention is wel een optie, ik wil met een paar modellen ook mee doen aan de modelbouw competitie. Als ONTRAXS echt internationaal wil worden mogen jullie wel een vliegticket sponsoren. (y) I'd be keen as  (y) (Hmm, ONTRAX. Lijkt verdacht veel op NZ railinfrabeheerder Ontrack)
Jammer om te horen van je vriend in CHCH. Ik ben daar 2 jaar terug ook geweest. Is het Acorn Models? Daar heb ik toen nog wat gekocht. Onze Marklin dealer in CHCH mag wel zijn winkel in, gelukkig niet veel schade.

Nee, de Kauri's zijn veilig :P. Mijn thuisbaan was zo gammel gebouwd dat ik de laatste 4 jaar er continu ruzie mee heb. de baan is maar 5 jaar oud. Je kan dus zeggen dat ik een stevigheidstrauma heb ;). vandaar de zware constructie.
De scenery van marxwolde is inspirerend, dat mag zeker gezegd worden, maar ik ga niks echt na-apen. Da's suf.

Cheers from sunny NZ
Rick

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 14 March 2011, 16:38:53 »
Ronald demonstreert het vorkje hier na 10 seconden zelf even ;) ;)
Youtube

Beached

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 20 March 2011, 09:53:24 »
Leuk filmpje Overlord. Ik vindt Ronald's manier van ontkoppelen niet de elegantste oplossing, maar als ik een paar kadees heb zal ik eens experimenteren.

Ik heb dit weekend kurk gelegd en de contouren van het landschap in de zijkant van de modulebakken gezaagd. Dit betekent voor het veenlandschap: plat, sloot, meer plat, sloot, nog meer plat, kanaal, nog meer plat.... ;D
Verder ben ik ook begonnen met draadjes aan de wissels te solderen.
Foto

Rechtsonder op de linker modulebak zie je het gat waar de draaibrug moet komen. Ik baseer me een beetje op =307363]deze foto
van de oude spoorbrug over Kalkwijk in Hoogezand. Een wijk(klein kanaal) is zo'n 10m breed. De middenpijler ligt niet in het midden van het kanaal, maar aan de zijkant. Het lijkt ook dat het kanaal smaller wordt bij de brughhoofden. Dus de brug lijkt mij rond de 15-18m. Waren hier standaardbruggen voor of was elke brug uniek? Als ik eenmaal de hoofdmaten van de brug weet dan is de rest een makkie om te bouwen.

mvg,
Rick
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 21:03:44 door guest7823 »

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 21 March 2011, 22:41:25 »
Leuk filmpje Overlord. Ik vindt Ronald's manier van ontkoppelen niet de elegantste oplossing, maar als ik een paar kadees heb zal ik eens experimenteren.

Hoi Rick,

Niet elegant wel praktisch ;) En het werkte wel!
Het ging maar om het idee en dat ken je nu.

Ik ben benieuwd naar je draaibrug, maar kan je helaas niet helpen aan info daarover.

groet, Paul