Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Frank 123
Vandaag om 07:37:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)  (gelezen 89764 keer)

Ivo tB

• Offline Offline
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #45 Gepost op: 22 March 2011, 01:14:03 »
Welke knik bedoel je?

Omdat de Phildie lak snel droogt ook nog maar even het onderste blauw gespoten:

Laatste spuitlaag wordt het lichtblauw. Maar dat is fors wat afplakwerk rond de ramen, dus dat doe ik maar een andere keer.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #46 Gepost op: 22 March 2011, 08:12:35 »
Machtig mooi Ivo! Wat een prachtig model maak jij er van!  (y)

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 22 March 2011, 18:38:57 »
Ook het interieur heeft al een paar spuitlagen gehad:

Beige voor de wanden, binnen de salons zijn de wanden weer houtkleurig en ook de deuren zijn houtkleur. Het interieur van de conducteursruimte en het bureau moeten nog. Ook denk ik het garderobe-gordijn nog grijs te maken. Ik heb de deuren naar de stuurstanden nog niet gedaan. Ik weet niet of dat schuifdeuren of houten deuren zijn. De vloerbedekking is purper- of wijnrood gemaakt.

Hoi Ivo,

Hele gekke vraag, hoe kom je aan de kleur van de vloeren? voor het linoleum van de beide gangen en het balcon is een hele grote kans dat dit zwart was. De vloerbedekking in de salons was in de jaren 70 en 80 grijs van kleur, evenals de gordijnen. Ik heb helaas geen kleurenfoto van het originele interieur en ook in allerhande papieren ben ik hierover niets tegen gekomen, maar ik zou het een neutrale kleur geven, iets van grijs of zo, alhoewel het mij niets zou verbazen als het blauw was gezien de overeenkomst met de stoelen, maar dat is giswerk vanaf een zwart-wit foto en biedt dus geheel geen zekerheid.

De cabinedeuren zijn schuifdeuren, eveneens van hout. De wanden zijn heel licht geel. Ik zal eens kijken of ik vandeweek een scan kan maken, ik heb nog een lapje thuis liggen van de oude wandbekleding.

Voor de rest: Prachtwerk, ik doe het je niet na, veel te klein  ;D

mvg,
Robin

Jordy

• Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #48 Gepost op: 22 March 2011, 18:54:55 »
Ziet er al heel mooi uit!
Groeten Jordy

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 23 March 2011, 22:38:11 »
De vloerbedekking in de salons was in de jaren 70 en 80 grijs van kleur, evenals de gordijnen. Ik heb helaas geen kleurenfoto van het originele interieur en ook in allerhande papieren ben ik hierover niets tegen gekomen, maar ik zou het een neutrale kleur geven, iets van grijs of zo, alhoewel het mij niets zou verbazen als het blauw was gezien de overeenkomst met de stoelen, maar dat is giswerk vanaf een zwart-wit foto en biedt dus geheel geen zekerheid.
Voor mij is de kleur ook maar een gok. Kleinspoor beveelt purperrood aan en ik heb ook van iemand deze foto gekregen:

Ik weet wel dat dit een foto van de gerestaureerde versie is, maar ik zie rood tapijt in de salon en rood linoleum in de gang. Ik denk dat dit de toiletkant is, want ik mis een deur. Het is me nog steeds niet duidelijk of de trap naar de cabine wordt afgesloten door een deur, een schuifdeur of een gordijn.

Overigens is het rood op de eerder geplaatste foto erg hard, omdat die foto geflitst is. Onder halogeen verlichting wordt het al anders:

Maar als het grijs of blauw moet zijn is dat natuurlijk zo gemaakt.

Het interieur moet er eigenlijk zo uitzien: 3 stoelen aan de zijkant met een bank op kop. Kleinspoor levert 4 stoelen per kant met 3 stoelen op de kop. Dat is volgens mij de gehuisstijlde versie van de jaren '70. Overigens lijkt de vloerbedekking hier velours vloerbedekking:

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jorick

• Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
« Reactie #50 Gepost op: 23 March 2011, 23:16:42 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls/11418_03_08.jpg

Ik weet wel dat dit een foto van de gerestaureerde versie is, maar ik zie rood tapijt in de salon en rood linoleum in de gang. Ik denk dat dit de toiletkant is, want ik mis een deur. Het is me nog steeds niet duidelijk of de trap naar de cabine wordt afgesloten door een deur, een schuifdeur of een gordijn.
Dit is de kant van het toilet. De kant van de keuken heeft inderdaad 1 deur extra, de eerste deur (vanaf het punt van de fotograaf gezien) is de deur voor de ruimte van de begeleider/vergaderkamer (vroeger had die kamer ook een eigen (!!) toilet), de deur daarachter is die van de cabine. De cabine van de machinist kan worden afgesloten middels een houten schuifdeur, in dezelfde kleur en stijl als alle overige deuren. Maar dat had Robin inmiddels ook al verteld.

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 23 March 2011, 23:56:55 »

Alleen ff de foto erbijgenomen.

Aangezien de bekleding van de stoelen blauw was, en de vloerbedekking op de zwart-wit-foto qua grijstint lijkt hier heel veel op,  maar het kan net zo goed grijs zijn aangezien de gordijnen dat ook waren:

(foto: Bert Stortenbeker)

Iets lichtkleurig lijkt mij het meest logische, en dan iets richting grijs. In ieder geval geen rood  ;)

mvg,
Robin

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 24 March 2011, 08:56:02 »
De cabine van de machinist kan worden afgesloten middels een houten schuifdeur, in dezelfde kleur en stijl als alle overige deuren. Maar dat had Robin inmiddels ook al verteld.
Moet toch eens beter lezen: je hebt gelijk, een paar berichten terug vertelt Robin het ook.  ;)

@Robin, zwart wit lezen blijft spannend. Ok geen rood, waarom dan nu wel? Vond de restaurateur wel een leuk kleurtje?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Johan Schalken

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 24 March 2011, 08:56:34 »
Na even wat speuren kwam ik dit tegen... misschien heb je er iets aan...
http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl/rubrieken/10jaarovib/dennislammertse/

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 24 March 2011, 09:13:07 »
@Robin, zwart wit lezen blijft spannend. Ok geen rood, waarom dan nu wel? Vond de restaurateur wel een leuk kleurtje?

Heel simpel, buitenkant is het oude kleurtje, binnenkant is nieuw. Alleen het gelakte houtwerk is origineel gebleven, de rest is zo goed als nieuw.

mvg,
Robin

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 24 March 2011, 09:17:32 »
Johan,

Dat zijn weer een heleboel leuke foto's. In elk geval zie je dat de vloerbedekking blauw was in de periode dat de Kameel in huisstijl geel rondreed. Plus een fors aantal foto's van de restauratie naar rood ;D  Heel erg leuk dus. En de stoffering van de bank komt overeen met de eerder al door Robin getoonde foto van de verschillende bekledingen.

Robin,

Ok, duidelijk.

Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 25 March 2011, 00:00:32 »
Goed, vloer is grijs-blauw velours:

En grijs linoleum:

Verder eerst de hele avond afplakken en dan het lichtblauw spuiten:

Hier en daar moet nog wel het een en ander worden bijgewerkt. De rode band boven de fronten loopt nog onvoldoende mooi door onder de sluitlichten en ook het wit rond de ramen moet hier en daar nog wat worden aangepast:

Maar op deze foto's zie je alles al groter dan in het echt zichtbaar, maar toch.

Dit is zo'n beetje mijn huidige stadium in het echt tijdens de restauratie. Hier ontbreekt ook de aluminium strip nog en de Allan vleugel.

Ik ga nu eerst details op de kap verbeteren, dan de NS 20 erop, vervolgens in de matlak en daarna kan de alumnium strip erop worden gebracht. Daarvoor heeft Kleinspoor een zelfklevend transfer die je wel zelf moet snijden:

Hij heeft ook de rode biezen als zelfklevend transfer, maar die heb ik gebruikt als verfmasker:

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 25 March 2011, 00:16:15 »
Fraai spuitwerk hoor Ivo!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 25 March 2011, 00:47:11 »
Hoi Ivo,

Ik vind die kleur van de vloerbedekking eigenlijk niet eens zo gek. Prachtwerk!

Maar, ik durf het bijna niet te zeggen, ik vind de frontseinen zo groot, of is dat verbeelding van mij? Voor mijn gevoel steken ze zo erg uit?

Tevens mis ik in de zijgang (zijde salon-2, de kant van de wc) de cabinedeur. Volgens mij is dat nog makkelijk te herstellen  ;) 

verder: pracht-werk!

mvg,
Robin

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 25 March 2011, 01:07:09 »
Dag Robin,

Die frontseinen ligt op een of andere manier aan de foto. Op mijn life model hier vallen ze niet op. Bovendien worden ze optisch straks nog kleiner als je de chromen ring erop schildert.

Er ontbreken nog 2 cabinedeuren.   ;) Die komen nog, net als de driehoekige tafel in de ene salon en de banken in de dientruimte en de conferentieruimte. En natuurlijk het gordijn van de garderobe.

Daarnaast wil ik nog op zoek naar andere stoelen, of ik zaag deze los. Boven het aangedreven draaistel zijn ze van witmetaal en wordt het benut als gewicht voor de aandrijving. Dus ik twijfel nog een beetje.

Groeten,
Ivo
mvg,
Ivo

*