Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)  (gelezen 85147 keer)

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #15 Gepost op: 06 maart 2011, 18:02:10 »
de schorten zelf (de luiken) kloppen wel, deze zijn allemal gelijk.

@ivo:
Ik hoop dat het lukt, een nieuw onderstel. Ik ga er vanuit dat Artitec niet zo moeilijk zal doen.

Kijk uit met je bijgeleverde interieur van de cabine is de huidige versie. welliswaar blauw, maar niet kloppend. het gedeelte aan de linkerzijde van de stuurtafel is namelijk nu de GSMr en de snelheidsmeter van de ATB. origineel was dat er niet.

Ik sta nu op het punt van vertrek, maar ik zal vanavond even een foto erbij zoeken van het originele interieur.

mvg,
Robin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #16 Gepost op: 06 maart 2011, 19:40:19 »
@Rudi,

Bedankt voor de foto's, die zijn een grote hulp. En bedankt Robin voor de waarschuwing. Ik wacht met het verder afmaken van de cabine op je foto's van het origineel.

@Tedo en Minimarco,

Een DJH onderstel eronder kan natuurlijk ook, maar dat vind ik zonde van de DJH kit en belangrijker nog is het feit dat je van de Artitec De-1 niet alleen de onderkant gebruikt, maar vrijwel alles behalve de kale kap. Vergeet niet dat de hele aandrijving en draaistellen van de Artitec worden gebruikt, die er ook voor zorgen dat er een volledig interieur in kan staan zonder dat je ergens onderdelen van de aandrijving ziet. Bij nadere bestudering onder aansporing van Robin, heb ik ontdekt dat de hele bodem van de Kameel (met name de schorten, de indeling en de roosters) eigenlijk hetzelfde is als die van de De-1 op een paar details na. Dat zijn de kortere afstand tussen de draaistellen en de niet verdiepte instap. Daarom is het beter de bodemplaat in te korten op de plaats waar de schortplaten ophouden en de draaistelkommen beginnen.

Dus een hele De-1 opofferen is een relatief begrip als je beseft dat het enige dat je niet gebruikt de kale kap is. Vrijwel alle onderdelen van de kap worden hergebruikt en de volledige bodem met aandrijving.

@Robin,

Ik ben benieuwd naar de foto's   :)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #17 Gepost op: 06 maart 2011, 19:40:56 »
Laatst met Artitec gemaild of ik een los onderstel kon aanschaffen.

Kreeg toen de reactie terug dat zoiets niet mogelijk was.

Citaat
Wij zijn hier niet in voorzien. De onderdelen hebben wij nodig voor onze reclamatieverplichting en pas na 2 jaar vervalt deze.
 
 
MVG
 
Diederik Tomesen

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #18 Gepost op: 06 maart 2011, 19:46:38 »
1 aanpassen en zelf laten gieten ?

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #19 Gepost op: 06 maart 2011, 20:26:52 »
Ivo, een tijd terug heb ik een keer een rit met de kameel gemaakt. Heb ze even op Photobucket gezet:
http://s95.photobucket.com/albums/l125/overlast/Rit%20Kameel%2018-03-08/
Ze zijn niet allemaal geweldig, maar misschien heb je er wel wat aan.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #20 Gepost op: 06 maart 2011, 20:45:06 »
Beste Maarten,

Met groot genoegen bekeken en opgeslagen. Is zeker behulpzaam bij de verdere bouw. De afwijkingen met de originele uitvoering zijn snel zichtbaar, maar ook de originele details. Ik ga in elk geval nog ruitenwissers toevoegen. Op rail eens praten met Erwin Werps. Misschien heeft hij nog afgekeurde etsplaten van zijn ombouwsetje voor de 2400. Op een foto van de Kameel in 1963 (in Blauwe Engelen en Rode Duivels) is duidelijk te zien dat de typhoons toen gewoon wit waren gespoten net als het dak.

@Chris,

Goed idee. Ik zal dat op Rail eens bespreken met Edwin.

@Bart,

Met het idee van Chris erbij heeft Artitec misschien wel één bodem over.

mvg,
Ivo

P.S., De motoren van de Kameel waren oorspronkelijk vast dezelfde als de De-1. Nu heeft Artitec ook een ESU loksound, maar ik begrijp dat dat de Cummins motoren zijn. Die heeft de Kameel inmiddels vast ook, maar origineel is dat waarschijnlijk niet. Iemand suggesties?

mvg,
Ivo

*

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #21 Gepost op: 08 maart 2011, 00:20:11 »
Hoi Ivo,

Als eerste reageer ik even op je vraag betreffende de motoren. In de soundmodule zit wel degelijk het geluid van een DE-I, namelijk dat van de NS-41. Deze heeft de zelfde motoren als de kameel heeft, alleen zit daar nog een blower op. Geen van beide hebben Cumins. (en ik kan je verzekeren dat dat geluid van de NS-41 is ;) )

Voor wat betreft de foto's verwijs ik voor mijn gemak eerst even naar de hierboven genoemde link op Flickr.com. Ik heb even wat andere zaken hier thuis omhanden waardoor de tijd een beetje omtbreekt om de foto's bij elkaar te zoeken. Hierop staan al een hele boel. bij verdere vragen hoor ik het wel.

mvg,

Robin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2011, 16:54:18 »
Foto's geven veel info. Eén ding weet ik nog niet en dat gaat over het dak in het midden. Het lijkt me verstandig de Telerail antennes maar weg te laten voor de oorspronkelijke versie. Niet duidelijk is of het vierkante vlak op het dak nu ook weg moet:



Hier te zien tussen 2 uitlaten en een torpedo. Het witte bolletje rechts is plamuur in een ander putje voor een kleine antenne.

Ik denk dat het vierkante vlak weg moet. Dan vervolgens nog een vraag: in het midden stond vroeger een antenne met verschillende horizontale en schuin naar beneden staande sprieten. Op pagina 18 van het boek blauwe engelen en rode duivels staat die getekend en bovenaan pagina 64 is deze ook te zien op een kleurenfoto uit 1964. Op de tekening staat deze antenne precies op de plek van de torpedo, terwijl op de foto ik de indruk krijg dat deze antenne meer in de buurt of op het vierkante vlak staat.

De foto laat nog een ander interessant detail zien: de luchthoorns zijn hier dakwit, terwijl ze op de huidige museum versie in kaal messing zijn geïnstalleerd.

Op model in witmetaal gietwerk:



En op een foto van Arjen:



Dus iemand iets over de antenne en het vierkante vlak? Dan kan daarna het spuiten van de kap beginnen.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2011, 16:55:50 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #23 Gepost op: 13 maart 2011, 23:10:46 »
Hmm.. Ik moet nog ergens een tekening hebben van die antenne. Ik heb alleen geen idee waar. De grote kans is dat hij op een plek ligt waar ik de komende 4 weken niet kom, dus ik vrees dat dat nu lastig gaat worden.

De typhoons waren bij mijn weten bij alflevering niet geschilderd maar blank. Dat is ook de reden dat ze op dit moment blank zijn. (en geloof me, dat is een behoorlijke klus geweest ze zo te krijgen :))

Het vierkante vlak kan ik je momenteel weinig over vertellen, alhoewel ik eigenlijk verwacht dat het origineel is. Op de dakfoto is het vlak namelijk ook zichtbaar. het zou zomaar voor de antenne geweest kunnen zijn.

mvg,
Robin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #24 Gepost op: 13 maart 2011, 23:16:42 »
Bedankt voor je reactie. Het vierkante vlak is inderdaad zichtbaar, maar daar zit nu een grote vin op, die er origineel niet zat. Misschien was de oude en nu deze nieuwe een antenne voor communicatie doeleinden. Kleinspoor praat van 4 telerailantennes inclusief deze grote vin. Maar ik ga ervanuit dat eigenlijk alleen de 2 vinnen op de bestuurderscabines voor telerail zijn.

Overigens lijkt het alsof de uitlaten een chromen rand hebben?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2011, 23:29:16 »
op de hiervoor getoonde foto van de uilaten moet je niet vanuit gaan. Deze zijn vanwege problemen verlengd met aluminium opzetstukken. Het probleem bleek uiteindelijk heel ergens anders aan te liggen, maar ze zijn evengoed blijven zitten. De kap van Kleinspoor klopt.

De 2 antennes op de cabines zijn idd van de telerail (huidig GSMR) en geplaatst in 1990. Daarvoor zat er niets.

De grote antenne die er nu op zit is vermoedelijk uit 1986, maar kan ook 1973 zijn. Dit zijn de twee grote verbouwingen/vernieuwingen die er geweest zijn. Ik vermoed dat de antenne van de autotelefoon is, in dat geval is deze uit ongeveer 1986. Een andere mogelijkheid is de radio, ook uit 1986. De oude antenne (sprieten) was iig van de mobilofooninstallatie.

mvg,
Robin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #26 Gepost op: 18 maart 2011, 23:01:29 »
De vierkante plaat op het dak laat ik zitten. Dan is de kap bijna spuitklaar op een punt na, welke Kleinspoor is vergeten.

Onder het keukenraam zit namelijk een rooster in de bak. Daarvoor heb ik een freestafel:



Driehoekig puntfreesje ingespannen en de bak op de kruistafel geklemd, met vulstukken in de bak, want anders druk je gewoon de wand in, in plaats van dat je groefjes maakt.

Even uitmeten en nauwkeurig 10 sleufjes onder elkaar frezen:



En alweer klaar. Nu alleen nog de sleufjes schoonmaken en het rooster zit erin:



Zo ziet het er echt uit:



Alle onderdelen weer lekker geschuurd met Cif, drogen en morgen in de Alabastine spuitplamuur. Het moet zowel binnen als buiten, want de binnenkant moet ook op kleur. De voorste cabines in hout en de rest in interieur grijs. Misschien zijn de deuren allemaal van hout, maar dat is me niet helemaal duidelijk.

Een ander puzzeltje is de stuurstand van de machinist.

Dit levert Kleinspoor:



Maar behalve dat voor de oorspronkelijke versie de linker boxen wegmoeten, klopt er niets van de plek van de meters:

Huidige versie:



En de oudere versie:



Het lijkt wel of ik het paneel in het midden van de Kleinspoor versie moet verplaatsen naar rechts.

Weet iemand toevallig de kleur van de zitting van de machinist?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #27 Gepost op: 18 maart 2011, 23:39:37 »
Hoi Ivo,

Ben ik weer  ;D

Het rooster in de zijwand onder het keukenraam betreft de gaskast. Hierin stond een gasfles voor de keukenapparatuur. Het is dus niet alleen een rooster, maar feitelijk een deur met rooster. (overigens, wel kan gevreesd!)

vwb de cabine lijkt het inderdaad dat het paneel in de midden it ipv rechts uit het midden. Echter kan ik de indeling niet plaatsen. Het enige wat correct is, is de rijcontroler links. Overigens, de cabinestoel voor de blauwe versie aan de rechterzijde heeft de zelfde afstand als de klapzitting aan de linkerzijde. De hier aangebrachte rugleuning betreft een losse verstelbare stoel ipv een klapzitting.

De kleur weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat dit blauw is, gelijk aan de Blauwe Engelen van de zelfde bouwer in de zelfde periode.

Over de deuren kan ik kort zijn, deze zijn allen hout.

mvg,
Robin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #28 Gepost op: 19 maart 2011, 08:21:31 »
Ok, het rooster wordt een deur. Ik had dat niet eerder gezien, maar het is toch duidelijk, ook op de door mij geplaatste foto. Dan maar een dag later beginnen met het spuiten van de kap.

De cabine wordt nadenken wat ik daarmee ga doen. Misschien is helemaal glad schuren en dan opnieuw opbouwen de beste methode. De rijcontroller krijgt in elk geval nog zijn zwarte knop.

Ik ben ook nog op zoek naar het lichte blauw op de kap. Ik dacht eerder dat dat richting de kleur van de reclamebanen van veel later ging, maar misschien is de blauwe kleur van de 2400 ook een optie.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec)
« Reactie #29 Gepost op: 19 maart 2011, 09:51:03 »
Zo heeft ModelLoco het gedaan :