Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door R1954
Vandaag om 14:39:42
Modeltreinenbeurzen door R1954
Vandaag om 14:36:20
West-Brabantse modelspoordagen door R1954
Vandaag om 14:33:07
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:32:43
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Eric v C
Vandaag om 14:29:02
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 14:25:09
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
Vandaag om 14:13:56
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:11:30
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Edwin2121992
Vandaag om 12:52:49
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 12:45:56
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 12:40:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 11:26:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 11:02:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 10:50:39
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 08:34:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram  (gelezen 16915 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #30 Gepost op: 06 March 2011, 23:13:11 »
tuurlijk heb ik het boek.
ik bedoelde ook eigenlijk geen foto`s van een 6500 op mn pc ;D
gr jan


RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #32 Gepost op: 07 March 2011, 08:34:30 »
Oke Besselspoor dat is mooi. Dat schoorsteentje is niet heel vaag, zoals je in het boek kan zien was bij een bepaald aantal de positie van de schoorsteen van de vacuum rem in het midden i.p.v. aan de rechter kant.

Zoals de 6513 bij de SHM de baan op komt is zegmaar de periode dat het net van SS naar NS is gegaan, dus dat het nog in het SS groen reed.

Groeten,
Rutger

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #33 Gepost op: 07 March 2011, 08:51:56 »
Dat schoorsteentje is wel duidelijk hoor, is goed omschreven bij de constructiewijzigingen.
Is alleen een apart gezicht op het dak zo..
De loc wordt dus SS groen en het frame rood, want binnenliggende frameplaten.
Om de overgangsperiode te benadrukken overweeg ik dan om het NS nummer geschilderd aan te brengen op de afdruk van het oude SS nummer, daar zijn duidelijke foto's van.
Op zoek naar onderdeeltjes kwam ik trouwens ook mijn tussentijds gestrandde 6700 weer tegen: die moet ik voor Schoonhoven ook maar afbouwen..
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18725.msg281409.html#msg281409
RETROBAHN A.G.

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
    • wp.duizendpoot.de
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #34 Gepost op: 07 March 2011, 10:31:06 »
ik heb geen foto van een 6500 op Ede - Wageningen
wel van een 6800 , 6900 en 8100
Hans jij mischien wel ?
gr jan

Nee jan, geen enkele foto met een 6500 in Wageningen :-\
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

Eric van Spelde

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #35 Gepost op: 07 March 2011, 17:38:51 »
Om de overgangsperiode te benadrukken overweeg ik dan om het NS nummer geschilderd aan te brengen op de afdruk van het oude SS nummer, daar zijn duidelijke foto's van.

Cool, dat ben ik nu dus ook aan het doen bij de meeste locs van mij. Vind het vroege, bonte NS-tijdperk 1c bijzonder aantrekkelijk. Bijkomend voordeel is dat je op die manier de grasgroene vroege NS-kleurstelling vermijdt (ik weet nog steeds niet of ik er mij toe kan zetten de 2100 in die kleur te spuiten of dat het toch HSM-groen met NS-nummerplaat en doorgestreept HSM-nummer wordt). ;)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #36 Gepost op: 11 January 2012, 12:04:28 »
Geinspireerd door de Annaslachterij van Jan B. deze maar weer uit de la gehaald;
Eerst maar eens zorgen dat er een goedrijdende basis komt, dat is vaak de bottleneck. Daarna kleed ik hem wel aan.
De oorspronkelijke aandrijving (met een minitrix-motortje) gaat via een wormwielkastje naar het tandwiel tussen de 2e en 3e as. Die zijn er af, en het kastje omdraaien werkt niet naar m'n zin, is bovendien te hoog.
Dus even aan het prutsen geweest met een plaatje blik waarop een klein motortje met een aandrijfas, en zelfs nog een summier vliegwieltje.
Een Roco worm drijft nu een tandwieltje aan wat aangrijpt op het tussenwiel tussen de 1e en 2e as.
Dan blijkt het vliegwieltje dus eigenlijk niets te helpen in deze constructie: ik overweeg deze dan gewoon weg te laten en de beschikbare ruimte met lood te vullen.
Mogelijk kan ik bij Piet Peetoom eens voor een kleine Mashima met vast vliegwieltje kijken, ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen of dat een zinvolle investering is
To be continued.
Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #37 Gepost op: 11 January 2012, 13:19:27 »
Wat een leuk dingetje. Binnenkort zal ik eens gaan kijken wat er met een "nieuwe" Fleischmann Anna mogelijk is.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #38 Gepost op: 11 January 2012, 14:23:54 »
Daar is al iemand mee aan het stoeien, maar daarvan is de asafstand ongeschikt. Die is beter als basis voor een 6900 te gebruiken.
RETROBAHN A.G.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #39 Gepost op: 02 April 2012, 22:21:15 »
Bessel, het stoeien gaat best goed ;D

« Laatst bewerkt op: 02 April 2012, 22:33:59 door roadster36 »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #40 Gepost op: 12 April 2012, 15:38:01 »
Dan moet ik ook maar weer eens aan het werk, misschien moet ik ook een keer m'n poot breken voor wat meer vrije tijd, ik zit alweer vol tot oktober geloof ik ;D
Anyway, omdat de gebruikte tekening niet goed geschaald was, de opbouw in styreen ff overgedaan.. Keteltje sluit nu netjes aan en de aandrijving volstaat. Uit zwart verpakkingsmateriaal (volgens mij ook gewoon styreen o.i.d., plakt er best aan) een rookkamer en deurtje gemaakt, de veiligheid van een Anna beetje verbouwd en een tijdelijke schoorsteen aangebracht. Dit is even een tijdelijke (basis van een Anna, pijp van een afgebroken T3 schoorsteen) tot ik wat beters heb gevonden of gemaakt..
Cylinders een beetje versmald, dat de bovenkant niet helemaal correct is neem ik vooralsnog maar even op de koop toe.
Eerst de stroomafname in orde maken, dan kan ik het machinistenhuis dicht maken en me storten op het drijfwerkje..


To be continued..
RETROBAHN A.G.

garrattfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Articulateds are more flexible
    • Modelrailroading by Garrattfan
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #41 Gepost op: 15 May 2018, 11:46:39 »
Dit draadje eindigde zomaar. Wat is er van geworden?
Model railroading by Garrattfan: http://www.modelrailroading.nl/
Wedden dat liefhebbers van Garratts flexibeler zijn?

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Bouwen van een SS 600 / NS 6500 voor de Schoonhovense tram
« Reactie #42 Gepost op: 15 May 2018, 12:42:13 »
Dit project liep vast op de slechte rij-eigenschappen door met name de wielen. Omdat mijn 8100 op een al goedrijdende basis is gebouwd en dus op tijd klaar was voor presentatie van de baan, kreeg die voorrang.
De huidige status is:


Ik denk er over om, zodra mijn CAD vaardigheden dat toelaten, de lok uit etswerk te bouwen en intussen betere oplossingen voor het onderstel te zoeken. Natuurlijk kan ik hem ook als dummy afbouwen met een 'geisterwagen' er achter, maar dat is niet echt.
De optie van Roadster met een Fleischmann basis maakt de loc zo'n 20% te groot, dus dat is voor mij geen oplossing.
RETROBAHN A.G.